Graspop Metal Meeting 2025

Moeilijk er om er 3 uit te pikken, maar:

1. Zeal & Ardor
2. Planet of Zeus (vorige passage gemist door clash)
3. Rise Against

Nog enkele die zeker mogen langskomen:

- Wiegedood
- Black Country Communion
- Unto Others
- Sex Pistols ft. Frank Carter
- Solstafir
- Eivor
- Pro-Pain
- Tremonti
- Muse, QOTSA, The Prodigy mogen ook altijd als headliner, al lijkt de kans klein.

Alle genoemde bands nog nooit gezien. Er staan natuurlijk nog veel meer interessante namen op die lijst. Mooi overzicht trouwens @MetalLimbo!

Zie in de posts hiervoor Wiegedood regelmatig voorbijkomen. Voor hen die het zekere voor het onzekere willen nemen: in mei spelen ze de drie DDHHG integraal in Utrecht (en nog een Belgische gig). De kaarten daarvoor zijn hier in huize in ieder geval al binnen en bij mijn weten hangt er nog geen bordje met uitverkocht.

Oké, dus top 3:

* Visions of Atlantis
* Xandria
* Stratovarius

De rest:

Manowar
Halestorm
* Muse
* Cobra Spell
* Crystal Viper
* Blackbriar
* Leaves' Eyes
* Elvenking
* The Real McKenzies
* Jimmy Eat World
* Lita Ford
Alestorm
* Running Wild
* The Used
Rise Against
Battlebeast
Sonata Arctica
Less Than Jake
Gotthard
As It Is
The Darkness
Accept
Eisbrecher
In Extremo
Feuerschwanz
* The Prodigy
Grave Digger
A Day to Remember
Skindred
Oomph
Finntroll
Korpiklaani
Rhapsody of Fire
Firewind
Tyr
Orden Ogan
Dynazty
Kissin' Dynamite
Lacuna Coil
Starset
Heidevolk
Pretty Maids
Grand Magus
Saxon
* Me First and the Gimme Gimmes

• Leuk
Waarderingen: Valthys en Loek123
Leuk om al die lijstjes voorbij te zien komen
Zal er morgen eens voor gaan zitten om de puntentelling op te stellen.
Merk zelf al dat ik Muse over het hoofd heb gezien, die zou eigenlijk wel in mijn top 3 staan.
Al heb ik de hoop wel opgegeven dat die komen, dus opzich wel prima zo

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Nou bij deze dan maar mijn top 3 van deze lijst. Persoonlijk had ik liever andere namen genoemd maar het moest van dit lijstje😂. Dus bij deze:

Bullet for my Valentine
Anaal Nathrakh
Taake

Meeste heb ik wel al eens gezien, maar zal er drie uitkiezen waar dat nog niet het geval was. Vooral bij Draconian lijkt het maar nooit te lukken, terwijl die vaak genoeg zijn gepasseerd.

Draconian*
Oranssi Pazuzu*
Sunn O)))*

Voor de rest

Alcest
Anaal Nathrakh
Belphegor
Coheed and Cambria
Dark Tranquillity
Elder
Harakiri for the Sky
Knocked Loose
Lacrimas Profundere*
Lacuna Coil
My Dying Bride
Opeth
Paleface Swiss*
Septicflesh
Solstafir
Svalbard
The Cult*
The Ocean
Wiegedood
Xandria*
Zeal & Ardor

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel
Nice to see people writing Orphaned land.
I've seen them live around 20+ times and it is always a pleasure and a unique moment.
However, they just toured Europe last month and based on my acquaintance with some of the band members they are not likely to do an extensive festival run. I hope it happen though.
Tot nu toe spelen ze op één festival deze zomer, Masters Of Rock, drie weken na GMM.
Dat maakt ze zeker niet erg waarschijnlijk voor GMM, maar het is mogelijk.
Ik hou wel van de hele 'oriental metal' sound (ook bands als Myrath, Melechesh), dus ik hoop dat ik ze dit jaar eens ergens kan zien.

1736691834348.png
I'd like to see Opeth, BFMV (The poison show), Alcest and The prodigy being added to the lineup.
Alcest is al zo goed als bevestigd. :)
BFMV is zeer waarschijnlijk, ze zijn uitgebreid aan het touren in de weken direct voor en na GMM, maar hebben nog geen datum in het weekend van GMM zelf.
Opeth lijkt ook erg waarschijnlijk, al hebben ze minder shows gepland. Ik weet echter niet of het feit dat ze op die gelekte poster stonden hen meer of juist minder waarschijnlijk maakt.
The Prodigy zou mooi zijn, maar ik vermoed dat die onderhandelingen uiteindelijk op een of andere manier zijn stukgelopen. Ik verwacht ze eigenlijk niet meer, maar laat me graag verrassen.

No one here mentioned Nevermore.
they teased a reunion/comeback/ whatever in 2025.
I think they are a good option for a sub headline like Savatage.
Niemand heeft ze genoemd omdat ze nog niets hebben aangekondigd, en daarom dus ook niet in het lijstje staan (dat was nl. de opzet van de poll van @Loek123). ;)
Maar dat zou inderdaad ook een hele mooie toevoeging zijn, zeker in combinatie met Savatage, dat zou echt perfect bijelkaar passen, twee (vrij) legendarische progressive power/heavy metal bands die allebei een comeback maken!

Laatst bewerkt:
Tot nu toe spelen ze op één festival deze zomer, Masters Of Rock, drie weken na GMM.
ze doen er nog een paar in Augustus
Ostrów Rock Festival (PL) (26 - 27 jul)
Næstved Metalfest! (DK) (28 - 30 aug)
Daarnaast hebben ze ook een promotour gedaan in december '24 voor Motocultor dus kans dat ze daar ook nog verschijnen is best groot.

• Leuk
No one here mentioned Nevermore.
they teased a reunion/comeback/ whatever in 2025.
I think they are a good option for a sub headline like Savatage.
Oh really? Damn, that would be interesting. Any idea or rumours about who the vocalist could be? These are some giant shoes to fill.

Gisteren in een klein zaaltje in Goes (300 man) het Ronnie James Dio memorial concert gezien. De band bestond uit leden van onder andere Within Temptation, Ayreon, Textures en Blind Guardian. Zou een hele leuke 'coverband' zijn voor op Graspop, maar waarschijnlijk onmogelijk door de schema's van de bandleden...

Na de show natuurlijk nog een praatje gemaakt met ze. Het is sowieso heel leuk om dit te zien in een zaaltje waar ik zelf ook al eens heb opgetreden.

Zie in de posts hiervoor Wiegedood regelmatig voorbijkomen. Voor hen die het zekere voor het onzekere willen nemen: in mei spelen ze de drie DDHHG integraal in Utrecht (en nog een Belgische gig). De kaarten daarvoor zijn hier in huize in ieder geval al binnen en bij mijn weten hangt er nog geen bordje met uitverkocht.
En op Pitfest 2025

Bijlagen

• FB_IMG_1736616224300.jpg
    FB_IMG_1736616224300.jpg
    177,4 KB · Weergaven: 19
  • On fire
Waarderingen: gmm033
ze doen er nog een paar in Augustus
Ostrów Rock Festival (PL) (26 - 27 jul)
Næstved Metalfest! (DK) (28 - 30 aug)
Daarnaast hebben ze ook een promotour gedaan in december '24 voor Motocultor dus kans dat ze daar ook nog verschijnen is best groot.
Ah, knap dat je het weet, die festivals staan niet eens op de concerts-metal.com agenda. ;)
En ook bij Orphaned Land staat alleen Masters Of Rock als enige event.
Op hun website en Facebook staat zelfs helemaal niets vermeld.
Wel nogal een vreemde agenda met die 3 festivals die weken en zelfs een maand uit elkaar liggen, met name voor een band uit Israël zou je toch zeggen?

Gisteren in een klein zaaltje in Goes (300 man) het Ronnie James Dio memorial concert gezien. De band bestond uit leden van onder andere Within Temptation, Ayreon, Textures en Blind Guardian. Zou een hele leuke 'coverband' zijn voor op Graspop, maar waarschijnlijk onmogelijk door de schema's van de bandleden...

Na de show natuurlijk nog een praatje gemaakt met ze. Het is sowieso heel leuk om dit te zien in een zaaltje waar ik zelf ook al eens heb opgetreden.
Dio Deciples stond op de gelekte poster

Dag beste kijkers,

Er is blijkbaar een weerman van 83 die jaarlijks het weer voorspelt voor het hele jaar.
Een droger jaar over de hele lijn.
Juni veel wind
Tot 14 juni wat regen
Daarna droger maar bewolkt.
Geloof ervan wat je wil. Maar vorig jaar had hij blijkbaar enkel mei fout nl: mei een droge maand. De rest had ie juist.
Voor de rest was ik even in slaap gevallen op't forum.
\m/
Bron: Het laatste nieuws voor abbonees.

Leuk om al die lijstjes voorbij te zien komen
Zal er morgen eens voor gaan zitten om de puntentelling op te stellen.
Merk zelf al dat ik Muse over het hoofd heb gezien, die zou eigenlijk wel in mijn top 3 staan.
Al heb ik de hoop wel opgegeven dat die komen, dus opzich wel prima zo
Leuk dat je dit op je neemt!
Dit soort dingen zijn altijd leuk om te lezen, vergroten de voorpret, én leiden vaak ook nog tot ontdekkingen van bands voor mijzelf en vele anderen (je wordt immers toch altijd weer nieuwsgierig naar onbekende namen die hoog in polls eindigen). :)

Uiteraard is dit maar een relatief beperkt overzicht met de (voor mij) meest voor de hand liggende namen).
Als ik geen selectie uit alle namen had gemaakt, dan waren het makkelijk tegen of over de duizend geweest (incl. de meest obscure Franse, Spaanse, Noorse, Oost-Europese bands enzo).. 😝
Als iemand andere namen wil selecteren die ook aan de criteria voldoen, dan moet dat uiteraard ook kunnen.

Vanzelfsprekend zijn er ook nog talloze kanshebbers die niet aan de criteria voldoen (incl. mogelijke headliners), al zijn deze veel lastiger te voorspellen.
Misschien is het een leuk idee om daar ook een lijstje voor samen te stellen?
Ik bedoel dan bands die nog (bijna) geen plannen voor komende festivalzomer bekend hebben gemaakt, maar die desondanks toch best wel eens op GMM en/of andere festivals rond die tijd op zouden kunnen duiken (onderbouwing optioneel).
Het hoeft niet waarschijnlijk te zijn, maar op z'n minst wel mogelijk, echter geen wish list met onmogelijke namen uiteraard (Metallica komt er dus niet op 😉).

Ik zal zelf een heel klein voorzetje geven, en hoop dat we met z'n allen de lijst kunnen aanvullen (of juist inkorten door namen uit te sluiten):
  • Nevermore
  • Nine Inch Nails
  • System Of A Down
  • Volbeat

• On fire
Waarderingen: Loek123
De thrashgiganten van weleer, Nevermore (net als hun voorgangers Sanctuary) terug op Graspop zou ik zeker aanmoedigen. Al zal het zonder Warrel voor mij toch meer een soort van tributeband zijn. Die unieke zang en persoonlijkheid kan nooit vervangen worden. Net als Layne bij Alice In Chains, die toch nog een paar fantastische albums hebben uitgebracht en live ook altijd sterk zijn.

Zou heerlijk zijn om o.a. dit nummer mee te zingen op de weide:

• Geweldig
Nou, daar is die dan. De populairste tourende acts die nog niet op de line up staan, maar wel op tour zijn.
Opeth is met afstand de populairste band met 6 stemmen.
1736720128657.png

Verder nog een flinke lijst met bands die slechts 1 stem kregen:
1736720235989.png

Leuk dat je dit op je neemt!
Dit soort dingen zijn altijd leuk om te lezen, vergroten de voorpret, én leiden vaak ook nog tot ontdekkingen van bands voor mijzelf en vele anderen (je wordt immers toch altijd weer nieuwsgierig naar onbekende namen die hoog in polls eindigen). :)
Inderdaad leuk om dit soort dingen te kunnen doen met zijn allen, altijd leuk om dit soort lijstjes voorbij te zien komen en om te zien waar mensen naar uit kijken. Had bijvoorbeeld niet verwacht dat Opeth zo veel populairder zou zijn als de andere bands.
Uiteraard is dit maar een relatief beperkt overzicht met de (voor mij) meest voor de hand liggende namen).
Als ik geen selectie uit alle namen had gemaakt, dan waren het makkelijk tegen of over de duizend geweest (incl. de meest obscure Franse, Spaanse, Noorse, Oost-Europese bands enzo).. 😝
Als iemand andere namen wil selecteren die ook aan de criteria voldoen, dan moet dat uiteraard ook kunnen.
Ik heb het voor nu ook even bij de bands gehouden die in de lijst stonden, waren een paar bands gekozen die niet in de lijst stonden maar dat kwam ook maar op 1 stem voor die bands dus het had niet heel veel veranderd.
Vanzelfsprekend zijn er ook nog talloze kanshebbers die niet aan de criteria voldoen (incl. mogelijke headliners), al zijn deze veel lastiger te voorspellen.
Misschien is het een leuk idee om daar ook een lijstje voor samen te stellen?
Ik bedoel dan bands die nog (bijna) geen plannen voor komende festivalzomer bekend hebben gemaakt, maar die desondanks toch best wel eens op GMM en/of andere festivals rond die tijd op zouden kunnen duiken (onderbouwing optioneel).
Het hoeft niet waarschijnlijk te zijn, maar op z'n minst wel mogelijk, echter geen wish list met onmogelijke namen uiteraard (Metallica komt er dus niet op 😉).

Ik zal zelf een heel klein voorzetje geven, en hoop dat we met z'n allen de lijst kunnen aanvullen (of juist inkorten door namen uit te sluiten):
  • Nevermore
  • Nine Inch Nails
  • System Of A Down
  • Volbeat
In die catagorie zou ik als eerst SOAD noemen, maar andere bands die ik graag zou zien zijn:
  • Lamb of god
  • Trivium
  • Mudvayne
  • Breaking Benjamin
Stuk voor stuk bands waar ik wel op had gehoopt voor Graspop 2025, en waarvan ik ook wel dacht dat het realistisch zou zijn, maar inmiddels weinig vertrouwen meer in dat die nu nog een europese juni tour gaan aankondigen. (en van trivium is het duidelijk dat ze augustus doen ipv juni)

• Leuk
Inderdaad leuk om dit soort dingen te kunnen doen met zijn allen, altijd leuk om dit soort lijstjes voorbij te zien komen en om te zien waar mensen naar uit kijken. Had bijvoorbeeld niet verwacht dat Opeth zo veel populairder zou zijn als de andere bands.

Ik heb het voor nu ook even bij de bands gehouden die in de lijst stonden, waren een paar bands gekozen die niet in de lijst stonden maar dat kwam ook maar op 1 stem voor die bands dus het had niet heel veel veranderd.

In die catagorie zou ik als eerst SOAD noemen, maar andere bands die ik graag zou zien zijn:
  • Lamb of god
  • Trivium
  • Mudvayne
  • Breaking Benjamin
Stuk voor stuk bands waar ik wel op had gehoopt voor Graspop 2025, en waarvan ik ook wel dacht dat het realistisch zou zijn, maar inmiddels weinig vertrouwen meer in dat die nu nog een europese juni tour gaan aankondigen. (en van trivium is het duidelijk dat ze augustus doen ipv juni)
Mooie toevoegingen!
  • Breaking Benjamin
  • Lamb of god
  • Mudvayne
  • Nevermore
  • Nine Inch Nails
  • System Of A Down
  • Trivium
  • Volbeat

• Leuk
Waarderingen: Loek123

Users who are viewing this thread