Graspop Metal Meeting 2025

Dat is het hem net. Ik ken de band en persoon waarover sprake zelfs niet. Maar ook van mijn favoriete bands ken ik enkel de muziek.. Alles daarbuiten daar houdt ik me niet mee bezig. Misschien deels om niet de morele keuze te moeten maken, maar toch vooral om dat ik muziek probeer apart te zien.

Zoals ik in men originele post zei gaat het me er vooral over waarom je als links/rechts persoon je er niet zou overzetten dat je band een tegenovergesteld politiek idee heeft. Het is net die polarisatie waar het capitool debacle rechtstreeks uit voorvloeit.

In Amerika zitten ze al zover dat zelfs familieleden niet meer door 1deur kunnen wegens andere politieke standpunten.

Ik mag hopen dat we in Europa slimmer zijn dat..

Fijne zaterdag
Ja dat is een heel ander punt natuurlijk en daar ben ik ook voor. Juist naar elkaar kunnen luisteren is zo belangrijk.
Een duidelijke grens is alleen wanneer politieke of maatschappelijke ideeën tot extremisme gerekend kunnen worden.
En nee, ik heb geen wijsheid in pacht, maar hoop wel dat we elkaar op dit soort dingen kunnen blijven aanspreken, ook op het forum. Misschien dat ik de volgende keer wat sneller kies voor pb/rapporteren.

Hierbij ook mijn lijstje wat ik graag nog voorbij zie komen met * = nog niet gezien

Top 3:
1. the kovenant
2. Dethklok *
3. Opeth

Overige
Alcest
Anaal nathrakh
Exodus
Knocked loose *
Accept *
Cradle of filth
Finntroll *
Meshuggah *
Tiamat *
Draconian *
Crimson glory *
My dying bride
Saxon
Carach Angren

En dan heb ik er nog redelijk wat uitgelaten om het lijstje niet te lang te laten worden ;)

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en johanra
Rapporteren voor een mening waar je het niet mee eens bent klinkt ook niet echt gepast, lijkt me beter om dat te bewaren voor mensen die echt over de schreef gaan (discriminatie, persoonlijke aanvallen, dat soort werk). Een persoonlijk bericht kan soms goed werken, maar soms wil je juist publiekelijk reageren op een uitspraak die publiekelijk wordt gedaan. Daar gaat ook een signaal naar uit voor iedereen die meeleest, en kan een reactie vertolken die meerdere mensen zouden willen geven. Dan is het denk ik beter om dat gewoon hier uit te spreken, dan direct de PB's op te zoeken. Zolang je het netjes houdt en blijft bedenken dat we allemaal maar mensen zijn met een gedeelde passie, ondanks onze onderlinge verschillen, kan dat prima. Wat deze discussie denk ik ook liet zien.

Ik vind het soms wel apart hoe krampachtig er gereageerd wordt op discussies over meer morele/maatschappelijke onderwerpen. Soms is dat gewoon heel relevant om even te bespreken met elkaar, juist in zo'n publieke ruimte als deze. En over het algemeen is er voldoende ruimte voor verschillende geluiden en respect voor elkaar. Vind je het niet interessant, scroll je er voorbij. Het hoeft niet heel moeilijk te zijn...

Rapporteren voor een mening waar je het niet mee eens bent klinkt ook niet echt gepast, lijkt me beter om dat te bewaren voor mensen die echt over de schreef gaan (discriminatie, persoonlijke aanvallen, dat soort werk). Een persoonlijk bericht kan soms goed werken, maar soms wil je juist publiekelijk reageren op een uitspraak die publiekelijk wordt gedaan. Daar gaat ook een signaal naar uit voor iedereen die meeleest, en kan een reactie vertolken die meerdere mensen zouden willen geven. Dan is het denk ik beter om dat gewoon hier uit te spreken, dan direct de PB's op te zoeken. Zolang je het netjes houdt en blijft bedenken dat we allemaal maar mensen zijn met een gedeelde passie, ondanks onze onderlinge verschillen, kan dat prima. Wat deze discussie denk ik ook liet zien.

Ik vind het soms wel apart hoe krampachtig er gereageerd wordt op discussies over meer morele/maatschappelijke onderwerpen. Soms is dat gewoon heel relevant om even te bespreken met elkaar, juist in zo'n publieke ruimte als deze. En over het algemeen is er voldoende ruimte voor verschillende geluiden en respect voor elkaar. Vind je het niet interessant, scroll je er voorbij. Het hoeft niet heel moeilijk te zijn...
Alleen ging het niet over een mening waarmee je het niet eens bent, maar over iets wat onsmakelijk was, in de ogen van Sjakie althans. Dat mag je best rapporteren, lijkt me, want dat zal dan de huisregels overtreden. Moderatoren zullen dat dan wel gaan beoordelen.

De crux zit bij mij een beetje dat ik het gevoel heb dat ook deze discussie al vijfendertighonderd keer is gevoerd (over de relatie muziek vs. normen/waarden/politieke standpunten/etc.) en dat men hier toch (en wederom) niet nader tot elkaar gaat komen. Dat is niet vanuit krampachtigheid (los van het niet dat ik het vaak niet relevant vind omdat het al snel niet meer over muziek gaat), maar simpelweg vanuit vermoeidheid.. Dan denk ik dat het dus effectiever is om het via een PB 'uit te vechten' i.p.v. daar hier weer pagina's mee te vullen.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Alleen ging het niet over een mening waarmee je het niet eens bent, maar over iets wat onsmakelijk was, in de ogen van Sjakie althans. Dat mag je best rapporteren, lijkt me, want dat zal dan de huisregels overtreden. Moderatoren zullen dat dan wel gaan beoordelen.
Dat alles wat als onsmakelijk ervaren kan worden gelijk de huisregels zou overtreden volg ik niet helemaal. Het moderatoren team is geen smaakpolitie?
De crux zit bij mij een beetje dat ik het gevoel heb dat ook deze discussie al vijfendertighonderd keer is gevoerd (over de relatie muziek vs. normen/waarden/politieke standpunten/etc.) en dat men hier toch (en wederom) niet nader tot elkaar gaat komen. Dat is niet vanuit krampachtigheid (los van het niet dat ik het vaak niet relevant vind omdat het al snel niet meer over muziek gaat), maar simpelweg vanuit vermoeidheid.. Dan denk ik dat het dus effectiever is om het via een PB 'uit te vechten' i.p.v. daar hier weer pagina's mee te vullen.
Er is ook geen definitief antwoord op dit soort kwesties, dat maakt inderdaad dat je er niet echt uit gaat komen, en dat ze telkens weer terug blijven keren. Moet je het er daarom maar helemaal niet meer over hebben? Ik vind het daar veel te interessant voor, maar goed, daarover verschillen wij dan wellicht van mening. En zoals ik zeg, er worden hier wel vaker pagina's gevuld met dingen waar ik zelf weinig interesse in heb, of die ik als irrelevant ervaar. Gelukkig werkt mijn scrollwieltje goed. Het forum is van iedereen :)

Ik wilde nog even op deze fantastische uitgebreide post van @MetalLimbo terugkomen, aangezien ik (en ik gok veel anderen met mij) toen druk bezig was met de jaarafsluiting, ben ik voor mezelf nog eens even goed in de lijst gedoken om te gaan kijken wat ik hoop dat er nog bij komt uit de undercard.

Misschien leuk om allemaal weer lijstjes te gaan maken, met welke bands jullie het meest op hopen van deze 300 namen. dit geeft ook een leuke afleiding van de eindloze headliner discussie.

Ik zal uiteindelijk mijn best doen om een analyse te maken van iedereen zijn top 3, waarbij alle 3 de namen even zwaar tellen, het hoeft dus niet op volgorde. Je mag zo veel namen noemen als je maar wilt, maar zet bovenaan wel even een duidelijke top 3.

Ik zal beginnen (bands met een * heb ik nog nooit gezien)

1. Rise against*
  2. Soulfly*
  3. Opeth*
Overig:
  • A day to remember
  • Landmvrks
  • Poppy*
  • Skindred
  • The Ocean
  • Bullet for my valentine
  • Dark tranquility*
  • Infected rain*