Graspop Metal Meeting 2025

Here We Go Again GIF

Om het jaar een beetje positief in te luiden heb ik eens een overzichtje gemaakt van kanshebbers voor de resterende pak 'm beet 40 plekken op de line-up van GMM. Oftewel bands waarvan we weten dat ze in ieder geval in de weken rond GMM in Europa aan het touren zijn (of op z'n minst een keer optreden).

Uitgangspunt daarbij zijn de festivals in de weken voor, tijdens en na GMM die vermeld staan op concerts-metal.com (in totaal 179 festivals meegenomen, van 23 mei tot 19 juli, plus Alcatraz en Lokerse Feesten.. 😝).
Na het nodige copy-pasten zijn de volgende namen eruit gefilterd:
  • bands die afgelopen jaar op GMM stonden.
  • bands die komend jaar op Alcatraz, Rock Zottegem (Within Temptation) of Rock Werchter (uitgezonderd Amenra, die op beide festivals zullen staan).
  • bands die door exclusiviteit, tourschema's o.i.d. uitgesloten zijn voor GMM (Sabaton, Heilung, Sleep Token, Agalloch, GnR).
  • relatief onbekende/irrelevante bands.
Het resultaat is onderstaande lijst van (toevalligerwijs exact) 300 namen.
Nog enkele opmerkingen:
  • in groen bands die ik persoonlijk heel graag op GMM zou zien, in blauw bands die ik graag zou zien.
  • vanzelfsprekend heb ik niet van iedere band uitgebreid het tourschema bestudeerd, dus er zullen ongetwijfeld een hoop namen tussen staan die niet mogelijk zijn (laat ze gerust weten).
  • de bands die 4 weken na GMM spelen zijn qua datum dichter bij Alcatraz/Lokerse Feesten, en dus wellicht waarschijnlijker als kanshebber voor die festivals (al hebben deze vanzelfsprekend niet meer zoveel plekken te vergeven als GMM).
  • ja, er staan ook potentiële headliners als Muse, The Prodigy en QOTSA tussen, ook al zijn deze (inmiddels) niet (meer) al te waarschijnlijk; bij mijn weten zijn deze nog niet volledig uitgesloten (laat maar weten als dat wel het geval is), dus heb ik ze maar voor de volledigheid erbij laten staan.
  • uiteraard is het niet compleet uitgesloten dat bands op herhaling komen (zoals ieder jaar gebeurt), of zowel op GMM en Alcatraz/Werchter staan (zie Amenra komend jaar); om het enigszins overzichtelijk te houden heb ik deze namen (o.a. Judas Priest, Scorpions) toch gewoon weggelaten.
Ik hoor het graag als jullie nog aanvullingen, correcties, suggesties of andere op-/aanmerkingen hierop hebben, of natuurlijk wat jullie wish list is.
Fijne jaarwisseling allemaal, of hoe we hier in Limburg zeggen, een goeie roetsj!! :) 🍾🥂

Bekijk bijlage 12254
Ik wilde nog even op deze fantastische uitgebreide post van @MetalLimbo terugkomen, aangezien ik (en ik gok veel anderen met mij) toen druk bezig was met de jaarafsluiting, ben ik voor mezelf nog eens even goed in de lijst gedoken om te gaan kijken wat ik hoop dat er nog bij komt uit de undercard.

Misschien leuk om allemaal weer lijstjes te gaan maken, met welke bands jullie het meest op hopen van deze 300 namen. dit geeft ook een leuke afleiding van de eindloze headliner discussie.

Ik zal uiteindelijk mijn best doen om een analyse te maken van iedereen zijn top 3, waarbij alle 3 de namen even zwaar tellen, het hoeft dus niet op volgorde. Je mag zo veel namen noemen als je maar wilt, maar zet bovenaan wel even een duidelijke top 3.

Ik zal beginnen (bands met een * heb ik nog nooit gezien)

1. Rise against*
  2. Soulfly*
  3. Opeth*
Overig:
  • A day to remember
  • Landmvrks
  • Poppy*
  • Skindred
  • The Ocean
  • Bullet for my valentine
  • Dark tranquility*
  • Infected rain*
  • Ad infinitum*
  • Polaris
  • Draconian*
  • Any Given Day

Als ik dan toch voor een top 3 moet gaan, liefst drie namen die ik nog niet gezien heb. Zijnde:

1. Paleface Swiss*
2. Carach Angren*
3. Wiegedood*

Overig:
  • Alcest
  • Alestorm
  • Knocked Loose*
  • Bullet For My Valentine
  • Heidevolk
  • Solstafir
  • 1914
  • All That Remains*

• Leuk
Waarderingen: Loek123
1. Harakiri For The Sky*
2. Kanonenfieber*
3. Sunn O)))*

Overig:
1914
Cobra The Impaler
Green Lung
Meshuggah
Myrkur*
Oprhaned Land*
Oranssi Pazuzu*
Russian Circles
Saor*
Skàlmöld
Soror Dolorosa*
Svalbard
Swallow The Sun*
The Ocean
Vanaheim

Top3 en daarna ongeveer op volgorde.

Feuerschwanz
Lord of the Lost
Visions of Atlantis

Eisbrecher
Europe
The Darkness
Geoff Tate
Y&T
dArtagnan
Sonata Arctica
Nanowar of Steel
Alestorm
The Cult
Gotthard
Kissin' Dynamite
Halestorm

Top 3:
  • Muse*
  • Visions Of Atlantis*
  • Lord Of The Lost
Daarna op volgorde:
  • Blackbriar
  • Marko Hietala*
  • Sonata Arctica
  • Eisbrecher
  • dArtagnan
  • Eclipse*
  • Battle Beast
  • Three Days Grace
  • Geoff Tate
  • Europe
  • Feuerschwanz
  • Dynazty*
  • The Darkness
  • Alestorm
  • Nanowar Of Steel*
  • Halestorm
  • Gotthard*
  • Myles Kennedy*
  • Accept*
  • Lynyrd Skynyrd*

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Moeilijk, moeilijk. Veel mooie namen om uit te kiezen. Deze 3 heb ik ook tegen die tijd nog niet live gezien maar wel veel beluisterd.

1. Coroner*
2. Melechesh*
3. The Ocean*

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Hoe staat Graspop er momenteel voor bij jou? (Dacht dat je nog geen ticket had en wel voor Alcatraz?)
En verandert NiN daar iets aan als je nog geen ticket zou hebben?
Nog geen ticket, maar de kans is wel groot dat ik een weekend ga. Een en ander hangt af van wie er wel en niet gaan uit mijn kennissenkring.

Nine Inch Nails verandert daar in principe niets aan. Ik hoop vooral dat die komen omdat ik Graspop een grote vis gun. En stiekem ook omdat ik met hen hoop dat de vermoeiende headlinerdiscussie wat verstomt, omdat ik aanneem dat vrijwel iedereen het er wel mee eens is dat het een schitterende boeking zou zijn.

Voor mij zouden wat mooie namen voor in de tent op vrijdag en zondag en in mindere mate zaterdag wel helpen om me definitief te doen besluiten een ticket te kopen. Een toffe headliner is leuk, maar een festival wordt voor mij overdag in de tenten gemaakt of gebroken. Donderdag ziet er wat dat betreft al prima uit.

En jij?

Nog geen ticket, maar de kans is wel groot dat ik een weekend ga. Een en ander hangt af van wie er wel en niet gaan uit mijn kennissenkring.

Nine Inch Nails verandert daar in principe niets aan. Ik hoop vooral dat die komen omdat ik Graspop een grote vis gun. En stiekem ook omdat ik met hen hoop dat de vermoeiende headlinerdiscussie wat verstomt, omdat ik aanneem dat vrijwel iedereen het er wel mee eens is dat het een schitterende boeking zou zijn.

Voor mij zouden wat mooie namen voor in de tent op vrijdag en zondag en in mindere mate zaterdag wel helpen om me definitief te doen besluiten een ticket te kopen. Een toffe headliner is leuk, maar een festival wordt voor mij overdag in de tenten gemaakt of gebroken. Donderdag ziet er wat dat betreft al prima uit.

En jij?

Tickets voor de donderdag gehaald, want Powerwolf en Iron Maiden is een gedroomd headliner duo, met dan nog Epica, Charlotte Wessels en Beast in Black erbij, Motionless in White in mindere mate ook leuk en dan nog wat nummertjes meepakken bij een Alien Ant Farm en Dream Theater (afhankelijk van clashes).

Misschien komt er nog een zaterdagticket bij, maar dan moet eigenlijk gewoon de headliner raak zijn. Met The Hu, Apocalyptica en Airbourne wel drie leuke namen en op zich DragonForce, The Dead Daisies en voor een nummertje Bad Wolves nog wel wat, maar allemaal niet echt namen om speciaal een ticket voor te halen.

Wel een paar dagen centerparcs Kempervennen rondom die donderdag geboekt om er nog een lekkere vakantie van te maken met een dagje Graspop en minder reistijd, waarbij het dan 'pech' is als de zaterdag er nog wel bij komt, want dan moeten we wel gewoon vanuit Apeldoorn heen en weer :p

Verwachting is dat het gewoon bij alleen de donderdag blijft op basis van wat ik als headliners verwacht.

• Leuk
Tickets voor de donderdag gehaald, want Powerwolf en Iron Maiden is een gedroomd headliner duo, met dan nog Epica, Charlotte Wessels en Beast in Black erbij, Motionless in White in mindere mate ook leuk en dan nog wat nummertjes meepakken bij een Alien Ant Farm en Dream Theater (afhankelijk van clashes).

Misschien komt er nog een zaterdagticket bij, maar dan moet eigenlijk gewoon de headliner raak zijn. Met The Hu, Apocalyptica en Airbourne wel drie leuke namen en op zich DragonForce, The Dead Daisies en voor een nummertje Bad Wolves nog wel wat, maar allemaal niet echt namen om speciaal een ticket voor te halen.

Wel een paar dagen centerparcs Kempervennen rondom die donderdag geboekt om er nog een lekkere vakantie van te maken met een dagje Graspop en minder reistijd, waarbij het dan 'pech' is als de zaterdag er nog wel bij komt, want dan moeten we wel gewoon vanuit Apeldoorn heen en weer :p

Verwachting is dat het gewoon bij alleen de donderdag blijft op basis van wat ik als headliners verwacht.
Nice! Zou mooi zijn als er dan op zaterdag nog wat voor jullie bij komt.

Even los van clashes zien we elkaar dan wellicht bij Maiden, Epica, Dream Theater, MiW en Charlotte Wessels. Al zie ik die laatste volgende maand ook in Dordrecht met een eigen show.

Top 3:
- Alcest
- Opeth
- Three Days Grace (ben heel benieuwd naar hoe het werkt met 2 zangers)

Overig:
- Carpenter Brut
- Eluveitie
- The Prodigy
- Draconian
- The Darkness
- My Dying Bride

Er staat nog wel meer moois tussen, maar dit zouden allemaal waarschijnlijk wel must sees zijn

Edit: volgorde is trouwens random

Laatst bewerkt:
  • Leuk
@MetalLimbo Three Days Grace speelt in 18-20 juli (Inkcarceration Festival) in Mansfield Ohio, dit is ook toevallig een stadje in Engeland. Denk dat je je vergist hebt? :)

Mijn top 3:
1. A day to remember
2. Rise Against
3. Halestorm

Overige (willekeurige volgorde):
- Annisokay
- Eisbrecher
- Landmvrks
- Muse
- Poppy
- Skindred
- Escape the fate
- Lacuna Coil
- Lord of the lost
- Smash into pieces
- Starset
- All that Remains
- Any Given Day
- Thirty Seconds to mars

I’m missing the Bathory Tribute Band that plays Hellfest on that list!
Blood Fire Death features members and ex-members of Watain, Mayhem, Enslaved, Aura Noir and Emperor.
That’s a must see for 2025!

Other than that -
Because I have yet to see them in concert, I’ll go with:

1. Sex Pistols
2. Dethklok
3. Guilt Trip

I’d also be happy to see stuff like Rise Against and Knocked Loose again.

• Leuk

Users who are viewing this thread