Graspop Metal Meeting 2025

Moeten ze ook groot genoeg zijn? Behemoth was altijd al een hoge Main Stage naam, maar zo'n Amorphis, Dark Tranquility, Lacuna Coil bvb sluiten nauwelijks de marquee af en zijn toch echt een stuk te klein.

Ik ga dan voor iets of wat realistisch qua grootte:
Lamb of God
SOAD, Metallica (want wie verwacht ze)
Prophets of Rage (stel dat die weer gaan touren nu RATM weeral gestopt is)
Opeth
Porcupine Tree !!!!!!

Opkomende bands die er nog gaan staan: Bad Omens, Sleep Token, Motionless In White
Electric callboy en amon amarth lijken me ook wel north headliners te worden bij een volgende komst naar Dessel

Moeten ze ook groot genoeg zijn? Behemoth was altijd al een hoge Main Stage naam, maar zo'n Amorphis, Dark Tranquility, Lacuna Coil bvb sluiten nauwelijks de marquee af en zijn toch echt een stuk te klein.

Ik ga dan voor iets of wat realistisch qua grootte:
Lamb of God
SOAD, Metallica (want wie verwacht ze)
Prophets of Rage (stel dat die weer gaan touren nu RATM weeral gestopt is)
Opeth
Porcupine Tree !!!!!!

Opkomende bands die er nog gaan staan: Bad Omens, Sleep Token, Motionless In White
Geen belang bij de grootte van de groepen, het is maar een droom 😁 (de meeste groepen die ik noem zouden al uitstekend zijn bij de sluiting van de Marquee)

SOAD en LoG waren al headliners :)

Opeth HL Ik hoopte dit jaar echt dat zij promotie zouden maken in plaats van Behemoth!!! 😢

Porcupine Tree OMG dat zou zo goed zijn!!! waar kun je het kaartje kopen??? 🤘🏻🤘🏻❤️🤘🏻🤘🏻

Omg dit jaar wordt met de week beter ❤️ Eerst architect en spiritbox met een nieuw album, en nu Sleep token en Porcupine tree met nieuwe muziek in het vooruitzicht
Verwacht van PT geen release meer dit jaar hoor, maar de bevestiging dat ze er sowieso nog eentje willen maken samen maakt mij ook al gelukkig inderdaad. Of ze dan ook nog weer gingen touren samen was hij minder zeker van, maar gezien het plezier wat ze afgelopen tour leken te hebben op het podium lijkt me dat wel logisch. Zou idd een hele gave North Stage headliner zijn!

Edit: linkje naar het artikel hier gedeeld, PT specifiek nieuws verder niet heel relevant voor Graspop dit jaar natuurlijk :)

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: festivalryo en Steph85
Verwacht van PT geen release meer dit jaar hoor, maar de bevestiging dat ze er sowieso nog eentje willen maken samen maakt mij ook al gelukkig inderdaad. Of ze dan ook nog weer gingen touren samen was hij minder zeker van, maar gezien het plezier wat ze afgelopen tour leken te hebben op het podium lijkt me dat wel logisch. Zou idd een hele gave North Stage headliner zijn!
Wanneer het komt maakt me vrij weinig uit! Het nieuws dat nieuwe muziek op komst is vind ik al prima!

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en Dr. Hannibal
Geen belang bij de grootte van de groepen, het is maar een droom 😁 (de meeste groepen die ik noem zouden al uitstekend zijn bij de sluiting van de Marquee)

SOAD en LoG waren al headliners :)

Opeth HL Ik hoopte dit jaar echt dat zij promotie zouden maken in plaats van Behemoth!!! 😢

Porcupine Tree OMG dat zou zo goed zijn!!! waar kun je het kaartje kopen??? 🤘🏻🤘🏻❤️🤘🏻🤘🏻
Soad in 2005, dus toch een verrassing als die vandaag bij ons zouden staan en niet op RW (of eigen show). Toen LOG de tweede Main Stage afsloot, werd dit nog niet gezien als een tweede headliner. Ze stonden toen bvb nog veel lager op de poster dan veel subs van MS 1, dus vind het maar raar dat iedereen nu met de hedendaagse bril daarheen blijft kijken als een headliner, terwijl ze gewoon tussen de kleine logobands stonden.

Oja en als kleine bands mogen: Zeal & Ardor

Omg dit jaar wordt met de week beter ❤️ Eerst architect en spiritbox met een nieuw album, en nu Sleep token en Porcupine tree met nieuwe muziek in het vooruitzicht
Ja Architects, Spiritbox hard getroffen! Ook Dream Theater (ik had liever gehad dat ze HL waren dan Powerwolf 🤷🏻‍♂️). Ook de nieuwe albums van The Halo Effect in Lacuna Coil vond ik erg leuk.
Ik ben een beetje meer gemengd over de nieuwe Killswitch Engage en All That Remains (ook al zijn ze nog steeds leuk)
Sleep Token Ik kan het echt niet, ik vind het slaapverwekkend!

Ja Architects, Spiritbox hard getroffen! Ook Dream Theater (ik had liever gehad dat ze HL waren dan Powerwolf 🤷🏻‍♂️). Ook de nieuwe albums van The Halo Effect in Lacuna Coil vond ik erg leuk.
Ik ben een beetje meer gemengd over de nieuwe Killswitch Engage en All That Remains (ook al zijn ze nog steeds leuk)
Sleep Token Ik kan het echt niet, ik vind het slaapverwekkend!
Ja sorry maar Sleep Token maakt deel uit van de beperkte kring van metalbands waar ik gewoon niet mee overweg kan (er zijn er maar een stuk of 10)... Ik zeg niet dat het slecht is, helemaal niet... het is gewoon niets voor mij. Toch staan er bijna 1000 artiesten/groepen in mijn playlist, ik vind veel dingen leuk 😊

Hopelijk bespaart dit anderen een hoop frustratie:
De barcode van je ticket kan ook beginnen met een spatie
Geen idee welke idioot dit heeft bedacht, maar duurde voor mij wel even 10 foutmeldingen voor dat ik erachter kwam
Volgens mij is dit in voorgaande jaren ook wel voorbij gekomen hier, maar dacht toch nog maar eens delen voor de zekerheid

Oké, dit jaar hebben we verrassende headliners: Powerwolf, Behemoth, Till.
wie had het zich kunnen voorstellen?

het idee wordt gelanceerd: welke “verrassende” groepen zou je in de toekomst graag headliner zien? (Ik heb het over reeds gevestigde groepen, niet over jonge groepen die in opkomst zijn.)

persoonlijk zou ik graag willen:

Dark Tranquility

Amorphis

In Flames
(speciale show gericht op de eerste 5 of 6 albums van de groep!)

Kreator
(Alcatraz dit jaar, zal GMM het ooit durven? Ik hoop!!!)

Helloween

Edguy

Papa Roach

Lacuna Coil

Enslaved
In Flames terug als headliner lijkt me top. Maar zie dat niet meer gebeuren.
Helloween zou een topnaam zijn als afsluiter, maar denk dat die die status niet meer hebben voor GMM. Zie ik wel als sub voor bijvoorbeeld Sabaton.
Verder zie ik Epica wel doorgroeien tot die spot. Had die sowieso wel hoger verwacht. Vooral nadat ze nu 2x AFAS Live hebben uitverkocht.
Show-wise had ik dat wel al verwacht, die is wel altijd echt top!

• Leuk
Waarderingen: Steph85
In Flames terug als headliner lijkt me top. Maar zie dat niet meer gebeuren.
Helloween zou een topnaam zijn als afsluiter, maar denk dat die die status niet meer hebben voor GMM. Zie ik wel als sub voor bijvoorbeeld Sabaton.
Verder zie ik Epica wel doorgroeien tot die spot. Had die sowieso wel hoger verwacht. Vooral nadat ze nu 2x AFAS Live hebben uitverkocht.
Show-wise had ik dat wel al verwacht, die is wel altijd echt top!
Ja ik denk dat Epica in het donker met de show en pyro best een prima afsluiter zou kunnen zijn. Ik vind het in het zonnetje toch altijd minder overkomen. Sommige bands hebben gewoon het Duister nodig. Ghost bij daglicht was ook vrij kansloos je mist toch echt iets.

Oké, dit jaar hebben we verrassende headliners: Powerwolf, Behemoth, Till.
wie had het zich kunnen voorstellen?

het idee wordt gelanceerd: welke “verrassende” groepen zou je in de toekomst graag headliner zien? (Ik heb het over reeds gevestigde groepen, niet over jonge groepen die in opkomst zijn.)

Moeilijk, omdat ik ook vaak moet wennen aan het idee dat een band plots headliner is. Het lijkt me ook heel anders dan hoe het was voor de introductie van 2 headliners. Vaak waren dat namen die ook "mainstream" wel vrij bekend waren/succes gehad hebben en volk konden lokken (Aerosmith, Ozzy Osbourne, Kiss, Guns 'n' Roses, ...). Dat lijkt me nu minder het geval.

Ik vermoed dat mijn namen wel veel zullen verschillen met de andere forumleden, maar goed

Avantasia (zeker met de guests die ze meebrengen)

Ice Nine Kills

Papa Roach

Amaranthe

Alestorm
Zelf even twijfel hierover hoor, want het is ook een fijne band om in het zonnetje te zien. Ik heb al gelezen dat ze ook niet zo bijzonder verkopen wanneer ze zaalshows doen. Daartegenover staat wel dat ik altijd de indruk heb dat Alestorm een van de drukbezochtste bands is wanneer ze op Graspop staan. Eerste keer dat ze er stonden, was er al meteen geen plaats in de marquee, geloof ik. Ze brengen ook veel energie, wat ik persoonlijk ook een must vind voor een band zo laat op de avond. Ik moet kunnen vergeten hoe moe ik ben en dat is bands/genres die meer om sfeer draaien nogal moeilijk (imo).

• Leuk
Moeilijk, omdat ik ook vaak moet wennen aan het idee dat een band plots headliner is. Het lijkt me ook heel anders dan hoe het was voor de introductie van 2 headliners. Vaak waren dat namen die ook "mainstream" wel vrij bekend waren/succes gehad hebben en volk konden lokken (Aerosmith, Ozzy Osbourne, Kiss, Guns 'n' Roses, ...). Dat lijkt me nu minder het geval.

Ik vermoed dat mijn namen wel veel zullen verschillen met de andere forumleden, maar goed

Ice Nine Kills

Papa Roach

Amaranthe

Alestorm
Zelf even twijfel hierover hoor, want het is ook een fijne band om in het zonnetje te zien. Ik heb al gelezen dat ze ook niet zo bijzonder verkopen wanneer ze zaalshows doen. Daartegenover staat wel dat ik altijd de indruk heb dat Alestorm een van de drukbezochtste bands is wanneer ze op Graspop staan. Eerste keer dat ze er stonden, was er al meteen geen plaats in de marquee, geloof ik. Ze brengen ook veel energie, wat ik persoonlijk ook een must vind voor een band zo laat op de avond. Ik moet kunnen vergeten hoe moe ik ben en dat is bands/genres die meer om sfeer draaien nogal moeilijk (imo).
I9K mee eens. Avantasia lijkt me leuk. Papa roach heb k toch mijn twijfels over, voor veel mensen toch een 1 one hit wonder volgens mij (ben k t overigens nie mee eens want nummers zoals Help vind ik erg lekker om af en toe op te zetten).
Alestorm denk ik niet. Zoals je zelf ook al zegt is da een betere band in de zon. Ben overigens groot alestorm fan, vond ze erg tof in 013

• Leuk
Na de show van Amaranthe vorig jaar zou ik niet zeggen dat ze snel headliner zullen worden. Staan op allerlei kleinere festivals ook bij lange na niet als headliner.

Sleep Token en Electric Callboy zullen in de nabije toekomst wel gaan headlinen.

Het lijkt mij sowieso logischer dat 'nieuwe' en populaire bands eerder headliner zullen worden dan bands die al tientallen jaren op een degelijke plek staan en eigenlijk niks spontaans meer te bieden hebben.

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en Dr. Hannibal
Na de show van Amaranthe vorig jaar zou ik niet zeggen dat ze snel headliner zullen worden. Staan op allerlei kleinere festivals ook bij lange na niet als headliner.

Sleep Token en Electric Callboy zullen in de nabije toekomst wel gaan headlinen.

Het lijkt mij sowieso logischer dat 'nieuwe' en populaire bands eerder headliner zullen worden dan bands die al tientallen jaren op een degelijke plek staan en eigenlijk niks spontaans meer te bieden hebben.
Eens, en idem dito geldt denk ik voor een band als Avantasia (solo shows afgelopen tour waren redelijk slecht bezocht hoorde ik) of Alestorm (staan ook al jaren ergens overdag op main en niet hoger). Ze kunnen wel een mooie staat van dienst hebben opgebouwd inmiddels, headliners moeten eerst en vooral tickets verkopen, iets wat jonge acts die vol in hun hype zitten over het algemeen beter doen.

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en El_Leipo
Eens, en idem dito geldt denk ik voor een band als Avantasia (solo shows afgelopen tour waren redelijk slecht bezocht hoorde ik) of Alestorm (staan ook al jaren ergens overdag op main en niet hoger). Ze kunnen wel een mooie staat van dienst hebben opgebouwd inmiddels, headliners moeten eerst en vooral tickets verkopen, iets wat jonge acts die vol in hun hype zitten over het algemeen beter doen.
In de AB was het zo goed als uitverkocht maar was idd maar voor pakweg 1100 man want we balkons waren dicht. Dus eigenlijk hadden die even goed in de Trix kunnen staan en was het tenminste uitverkocht

Maar in Duitsland spelen ze blijkbaar wel in vrij grote zalen hoor. Tilburg is ook zoinzo 3000 maar ik denk lang niet uitverkocht. Maar bv Bamberg was blijkbaar hun grootste show en dat was met pyro's, in bv Berlijn blijkbaar ook geen pyro. Is denk ik een zaal zoals 013 daar (Columbiahalle, ik ben er zelf één maal geweest voor Airbourne).

Ik denk zoinzo dat die power metal bands eigenlijk iets te niche zijn in België. Want in Duitsland zijn bands als Sabaton, Avantasia zodus, Helloween en Powerwolf echt wel huge. Sabaton nu tegenwoordig ook wel in België maar Powerwolf is toch ook wel een netjes kantje boordje denk ik om te headlinen. En dat komt van een van de grootste Powerwolf fans.

Alestorm is dan weer een band die het we goed doet in België. Maar die spelen ZO vaak in België en Nederland ... Dat iedereen ze wel ergens kan zien en niemand er nog speciaal een ticket voor koopt denk ik. Volledig mijn ding Alestorm, maar ik zou bv niet gaan zien denk ik mochten ze rond Graspop nog een show in Kortrijk bv toevoegen. Maar op Graspop ga ik met plezier kijken

Ice Nine Kills

Papa Roach

Amaranthe

Alestorm
Avantasia ben ik het wel mee eens, die kunnen zeker een headline spot aan, doen ze in Duitsland en bijvoorbeeld Zuid Amerika sowieso al.
Ice Nine Kills zie ik op een festival niet zo gebeuren, ik zie niet helemaal hoe je zo'n show zou uitbereiden, maar qua hoeveel ze groeien zou het wel kunnen.
Papa Roach staan al op Wacken als headliner, maar weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Vind dat niet direct een headliner, maar goed.

Alestorm gaat niet headlinen. Maar als GMM ooit een late night act neer zou zetten zoals een Novarock, zijn die er perfect voor, zo na de headliner. Maar als headliner niet

• Leuk

Users who are viewing this thread