Graspop Metal Meeting 2025

Moeilijk, omdat ik ook vaak moet wennen aan het idee dat een band plots headliner is. Het lijkt me ook heel anders dan hoe het was voor de introductie van 2 headliners. Vaak waren dat namen die ook "mainstream" wel vrij bekend waren/succes gehad hebben en volk konden lokken (Aerosmith, Ozzy Osbourne, Kiss, Guns 'n' Roses, ...). Dat lijkt me nu minder het geval.

Ik vermoed dat mijn namen wel veel zullen verschillen met de andere forumleden, maar goed

Avantasia (zeker met de guests die ze meebrengen)

Ice Nine Kills

Papa Roach

Amaranthe

Alestorm
Zelf even twijfel hierover hoor, want het is ook een fijne band om in het zonnetje te zien. Ik heb al gelezen dat ze ook niet zo bijzonder verkopen wanneer ze zaalshows doen. Daartegenover staat wel dat ik altijd de indruk heb dat Alestorm een van de drukbezochtste bands is wanneer ze op Graspop staan. Eerste keer dat ze er stonden, was er al meteen geen plaats in de marquee, geloof ik. Ze brengen ook veel energie, wat ik persoonlijk ook een must vind voor een band zo laat op de avond. Ik moet kunnen vergeten hoe moe ik ben en dat is bands/genres die meer om sfeer draaien nogal moeilijk (imo).
Ice Nine Kills is ook een band die ik over een paar jaar het Noorden zou zien sluiten, net als MIW of misschien zelfs Novelists (die dit jaar onder de MetalDome vallen maar de afgelopen maanden erg sterk zijn gegroeid). Een band die ik dit jaar wat hoger verwachtte te zien is Nothing More maar helaas stagneren ze op dezelfde positie als in 2023... 😢

Avantasia ben ik het wel mee eens, die kunnen zeker een headline spot aan, doen ze in Duitsland en bijvoorbeeld Zuid Amerika sowieso al.
Ice Nine Kills zie ik op een festival niet zo gebeuren, ik zie niet helemaal hoe je zo'n show zou uitbereiden, maar qua hoeveel ze groeien zou het wel kunnen.
Papa Roach staan al op Wacken als headliner, maar weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Vind dat niet direct een headliner, maar goed.

Alestorm gaat niet headlinen. Maar als GMM ooit een late night act neer zou zetten zoals een Novarock, zijn die er perfect voor, zo na de headliner. Maar als headliner niet
Echter is Ice Nine Kills voor mij één van de beste optredens van vorig jaar, met een productie die het Noorden waardig is 🤔 Veel beter dan A7X in ieder geval (en toch vind ik deze groep erg leuk!

• Leuk
Waarderingen: Pauly Robin
In de AB was het zo goed als uitverkocht maar was idd maar voor pakweg 1100 man want we balkons waren dicht. Dus eigenlijk hadden die even goed in de Trix kunnen staan en was het tenminste uitverkocht

Maar in Duitsland spelen ze blijkbaar wel in vrij grote zalen hoor. Tilburg is ook zoinzo 3000 maar ik denk lang niet uitverkocht. Maar bv Bamberg was blijkbaar hun grootste show en dat was met pyro's, in bv Berlijn blijkbaar ook geen pyro. Is denk ik een zaal zoals 013 daar (Columbiahalle, ik ben er zelf één maal geweest voor Airbourne).

Ik denk zoinzo dat die power metal bands eigenlijk iets te niche zijn in België. Want in Duitsland zijn bands als Sabaton, Avantasia zodus, Helloween en Powerwolf echt wel huge. Sabaton nu tegenwoordig ook wel in België maar Powerwolf is toch ook wel een netjes kantje boordje denk ik om te headlinen. En dat komt van een van de grootste Powerwolf fans.
Ja ik bedoelde de shows in de Benelux natuurlijk. Dat over de AB had ik gehoord, dacht dat de 013 al was geweest maar dat is morgen pas zie ik. Verwacht daar wel iets vergelijkbaars, tribunes dicht en alleen voorste stuk van de zaal open. Maar dat moeten we dan nog even horen van de mensen die erheen gaan. Dacht dat ik al wat gelezen had over slechte opkomst daar maar dat was dan een andere show waar ik het mee verwar.
Alestorm is dan weer een band die het we goed doet in België. Maar die spelen ZO vaak in België en Nederland ... Dat iedereen ze wel ergens kan zien en niemand er nog speciaal een ticket voor koopt denk ik. Volledig mijn ding Alestorm, maar ik zou bv niet gaan zien denk ik mochten ze rond Graspop nog een show in Kortrijk bv toevoegen. Maar op Graspop ga ik met plezier kijken
Precies, dat is typisch zo'n band waar hordes mensen op af komen als ze er toch al zijn, maar waar bijna niemand speciaal een ticket voor gaat kopen inderdaad. Dat late night act idee van @PimSp zou dan nog wel werken idd, denk ik.

• Leuk
Waarderingen: won666
Maar dan zijn de coverbands en DJ's wel wat goedkoper denk ik. Du ik geloof niet dat ze bij Graspop aan een late night act gaan beginnen. En voor mezelf weet ik ook niet of ik dat wel volhoud. En een coverband of DJ is toch minder erg om te skippen🤭

Maar dan zijn de coverbands en DJ's wel wat goedkoper denk ik. Du ik geloof niet dat ze bij Graspop aan een late night act gaan beginnen. En voor mezelf weet ik ook niet of ik dat wel volhoud. En een coverband of DJ is toch minder erg om te skippen🤭
Eens, maar als ze het ooit doen, zou Alestorm wel werken :)
Zet Beast in Black over een paar jaar maar als headliner neer. Goed feestje!
Jij hebt de smaak van het trollen wel te pakken vandaag heh? :P

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Loek123
Jij hebt de smaak van het trollen wel te pakken vandaag heh? :P

Ook vanochtend was ik niet aan het trollen. En nu ook niet, van mij mag Beast in Black ooit wel headlinen.

2019 ergens overdag in de metaldome, 2023 opener mainstage, 2025 staan ze (van onderuit gezien) als vierde al.

In zaalshows zijn ze ook al richting 013 zalen aan het gaan en eind van het jaar komen ze vermoedelijk met een nieuw album.

Powerwolf stond in 2014 ook nog op de plek waar BiB nu terecht is gekomen (aldus clashfinder). Stippel eenzelfde tijdspad uit en je zit in 2036 aan een potentiële headline spot. Van mij mag dat, daar is niks getroll aan…

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en El_Leipo
Zet Beast in Black over een paar jaar maar als headliner neer. Goed feestje!
Ook vanochtend was ik niet aan het trollen. En nu ook niet, van mij mag Beast in Black ooit wel headlinen.

2019 ergens overdag in de metaldome, 2023 opener mainstage, 2025 staan ze (van onderuit gezien) als vierde al.

In zaalshows zijn ze ook al richting 013 zalen aan het gaan en eind van het jaar komen ze vermoedelijk met een nieuw album.

Powerwolf stond in 2014 ook nog op de plek waar BiB nu terecht is gekomen (aldus clashfinder). Stippel eenzelfde tijdspad uit en je zit in 2036 aan een potentiële headline spot. Van mij mag dat, daar is niks getroll aan…
Het komt al snel over als getroll omdat je zegt over een paar jaar
vervolgens zeg je 2036, dat is natuurlijk heel wat anders
welke bands er in 2036 gaan headlinen is redelijk onmogelijk in te schatten op dit moment, welke bands er over een paar jaar headlinen is prima in te schatten en je zal het er vast over eens zijn dat dat geen beast in black zal zijn

welke bands er in 2036 gaan headlinen is redelijk onmogelijk in te schatten op dit moment, welke bands er over een paar jaar headlinen is prima in te schatten en je zult het er vast over eens zijn dat dat geen beast in black zal zijn

Als jij daar gelukkig van wordt… Ik ben fan van hun en van mij mogen ze headlinen.

• Thinking
Waarderingen: Loek123
welke bands er in 2036 gaan headlinen is redelijk onmogelijk in te schatten op dit moment, welke bands er over een paar jaar headlinen is prima in te schatten en je zal het er vast over eens zijn dat dat geen beast in black zal zijn
Als jij daar gelukkig van wordt… Ik ben fan van hun en van mij mogen ze headlinen.

Ik zie de denkende smiley @Loek123 .

Ben het met je eens niet in de komende jaren inderdaad. 2036 is dan wat ruimer, al is dat vrijwel net zo ver weg als mijn eerste keer Graspop, en net zo ver als mijn eerste metal festival.

Wat gepikeerd gereageerd, maar vooral omdat ik niet de insteek had om een trollend bericht te plaatsen, wat blijkbaar wel een paar keer op rij zo geïnterpreteerd wordt. Zeker omdat ik gewoon oprecht hoop op een mooie BiB spot ooit

Afgelopen weekend was voor mijn graspopgroep de hypedag (zie mijn vorige post) en ik heb weer ontzettend veel nieuwe bands ontdekt! Dit is precies wat graspop en de hypedag voor mij zo leuk maken dus ik ben heeeeel blij met deze line-up :D Hieronder mijn lijstjes, bovenaan mijn top 3 per dag en daaronder in willekeurige volgorde de rest van de bands die ik wil zien. Ik heb nog helemaal geen rekening gehouden met clashes, dat zie ik wel als de timetable bekend wordt gemaakt. Dikgedrukt de must sees en *=deze band kende ik nog niet voor de hypedag.

Donderdag
1. Powerwolf
2. Beast in Black

3. Hot Milk*
Motionless in White
Warkings*
Trash Boat
Alien Ant Farm*
Yellowcard*
Stick to Your Guns
The Raven Age*

Vrijdag
1. House of Protection
2. As Everything Unfolds
3. Dead Poet Society

Falling in Reverse
Slipknot
Myles Kennedy
Skillet
Northlane*
Employed to Serve*
Polaris
Kim Dracula*
Nova Twins
Smash Into Pieces*

Zaterdag
1. Bullet For My Valentine
2. Self Deception*
3. Airbourne

Kittie*
Poppy*
Dirty Honey*
Last Train*
The Warning*
Dragonforce
Novelists*
Vandenberg*
The Dead Daisies*

Zondag
1. Beyond the Black
2. Nothing More*
3. Currents*

Seven Hours After Violet
Stray From The Path
Halocene*
Creeper
Dayseeker*

Alle bands met een sterretje er achter ga ik ook nog wat meer inluisteren de komende tijd, dus als jullie tips hebben voor goede nummers/albums, laat het vooral weten! Misschien dat er ook nog het een en ander gaat schuiven in deze lijst na het verder inluisteren, maar voor nu is dit hem :)

Wat gepikeerd gereageerd, maar vooral omdat ik niet de insteek had om een trollend bericht te plaatsen, wat blijkbaar wel een paar keer op rij zo geïnterpreteerd wordt. Zeker omdat ik gewoon oprecht hoop op een mooie BiB spot ooit
De reden dat het op mij overkwam als getroll is omdat het in mijn ogen totaal niet realistisch is, en bovendien om een band gaat waar heel veel mensen een hekel aan hebben. Nu gaat jouw smaak wel vaker tegen de rest in, maar specifiek bij BiB vinden veel mensen de stem echt onuitstaanbaar, live soms zelfs ronduit vals. Geen formule voor breed gedragen succes, wat een headliner wel moet hebben.

Het tijdspad van Powerwolf laat een ongekend succes zien van een powermetalband op Graspop, volgens mij is er geen andere powermetal band die zoiets heeft weten te presteren. Het is muzikaal dan ook wat minder "over the top" dan BiB of sommige andere bands in het genre, waardoor het er denk ik makkelijker in gaat bij het brede publiek. Het is de enige powermetal band waarvan ik zelf een tijdje fan ben geweest in ieder geval. Bovendien heeft die zanger een stem die veel makkelijker in het gehoor ligt en staat hij live zijn mannetje.

Kortom, ik zie het niet gebeuren en weet dat veel mensen het verschrikkelijk zouden vinden. Ik ging er vanuit dat jij dat ook wist en het dus niet serieus bedoelde, ook al weet ik dat je het zelf harstikke mooi zou vinden. Vandaar mijn reactie. Niet de bedoeling je te pikeren, excuus!

PS: vierde van onder vind ik ook wel wat optimistisch geframed, door over beide mainstages te tellen. Ik zou het tweede van onder op North noemen. Maar dat is een kwestie van perspectief natuurlijk :)

Afgelopen weekend was voor mijn graspopgroep de hypedag (zie mijn vorige post) en ik heb weer ontzettend veel nieuwe bands ontdekt! Dit is precies wat graspop en de hypedag voor mij zo leuk maken dus ik ben heeeeel blij met deze line-up :D Hieronder mijn lijstjes, bovenaan mijn top 3 per dag en daaronder in willekeurige volgorde de rest van de bands die ik wil zien. Ik heb nog helemaal geen rekening gehouden met clashes, dat zie ik wel als de timetable bekend wordt gemaakt. Dikgedrukt de must sees en *=deze band kende ik nog niet voor de hypedag.

Donderdag
1. Powerwolf
2. Beast in Black

3. Hot Milk*
Motionless in White
Warkings*
Trash Boat
Alien Ant Farm*
Yellowcard*
Stick to Your Guns
The Raven Age*

Vrijdag
1. House of Protection
2. As Everything Unfolds
3. Dead Poet Society

Falling in Reverse
Slipknot
Myles Kennedy
Skillet
Northlane*
Employed to Serve*
Polaris
Kim Dracula*
Nova Twins
Smash Into Pieces*

Zaterdag
1. Bullet For My Valentine
2. Self Deception*
3. Airbourne

Kittie*
Poppy*
Dirty Honey*
Last Train*
The Warning*
Dragonforce
Novelists*
Vandenberg*
The Dead Daisies*

Zondag
1. Beyond the Black
2. Nothing More*
3. Currents*

Seven Hours After Violet
Stray From The Path
Halocene*
Creeper
Dayseeker*

Alle bands met een sterretje er achter ga ik ook nog wat meer inluisteren de komende tijd, dus als jullie tips hebben voor goede nummers/albums, laat het vooral weten! Misschien dat er ook nog het een en ander gaat schuiven in deze lijst na het verder inluisteren, maar voor nu is dit hem :)
Kijk ook even de festileaks playlist daar komen alle bands in met 3 nummers die het forum de moeite vinden. Vanuit daar kun je bekijken of je nog albums erbij wil pakken.

• Leuk
Waarderingen: MandyRose
Hmm

Ben ik de enige die alestorm en beast in Black juist in het zonnetje wil zien?
Juist van de energie en de luchtigheid die zulke bands brengen, hebben ze het duister minder nodig.

En het duister is al zo schaars op de mains in eind juni.

Misschien wat lullig om niet de credits aan de bands toe te dienen door latere plekken. Maar ik waardeer ze toch wel.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
De reden dat het op mij overkwam als getroll is omdat het in mijn ogen totaal niet realistisch is, en bovendien om een band gaat waar heel veel mensen een hekel aan hebben. Nu gaat jouw smaak wel vaker tegen de rest in, maar specifiek bij BiB vinden veel mensen de stem echt onuitstaanbaar, live soms zelfs ronduit vals. Geen formule voor breed gedragen succes, wat een headliner wel moet hebben.

Het tijdspad van Powerwolf laat een ongekend succes zien van een powermetalband op Graspop, volgens mij is er geen andere powermetal band die zoiets heeft weten te presteren. Het is muzikaal dan ook wat minder "over the top" dan BiB of sommige andere bands in het genre, waardoor het er denk ik makkelijker in gaat bij het brede publiek. Het is de enige powermetal band waarvan ik zelf een tijdje fan ben geweest in ieder geval. Bovendien heeft die zanger een stem die veel makkelijker in het gehoor ligt en staat hij live zijn mannetje.

Kortom, ik zie het niet gebeuren en weet dat veel mensen het verschrikkelijk zouden vinden. Ik ging er vanuit dat jij dat ook wist en het dus niet serieus bedoelde, ook al weet ik dat je het zelf harstikke mooi zou vinden. Vandaar mijn reactie. Niet de bedoeling je te pikeren, excuus!

PS: vierde van onder vind ik ook wel wat optimistisch geframed, door over beide mainstages te tellen. Ik zou het tweede van onder op North noemen. Maar dat is een kwestie van perspectief natuurlijk :)

Ergens werd ook benoemd dat het niet realistisch hoeft te zijn. Maar ben graag positief wat dat betreft, er spelen drie bands inmiddels voor BiB, ten opzichte van geen enkele bij de vorige doorkomst. Dus positief gezien is de weg naar boven ingezet!

En inderdaad genoeg mensen die het verschrikkelijk vinden, maar dat is ook te zeggen van Powerwolf en ook Volbeat, al is die tweede mainstream weer breed gedragen.

Ik heb goede hoop op een mooie toekomstige headline spot, maar neem uiteindelijk ook genoegen met een realistischere plek rond het avondeten of iets dergelijks. De stijging is er nog niet uit, zou ik zeggen.

Denk nog wel dat het grootste nadeel voor ze is, dat hij live niet altijd even zuiver is.

(Van het rijtje Feuerschwanz, Visions of Atlantis en Beast in Black leek mij BiB wel de meest ‘minst onrealistisch’, de drie bands die ik het meeste luister momenteel)

Ergens werd ook benoemd dat het niet realistisch hoeft te zijn. Maar ben graag positief wat dat betreft, er spelen drie bands inmiddels voor BiB, ten opzichte van geen enkele bij de vorige doorkomst. Dus positief gezien is de weg naar boven ingezet!

En inderdaad genoeg mensen die het verschrikkelijk vinden, maar dat is ook te zeggen van Powerwolf en ook Volbeat, al is die tweede mainstream weer breed gedragen.

Ik heb goede hoop op een mooie toekomstige headline spot, maar neem uiteindelijk ook genoegen met een realistischere plek rond het avondeten of iets dergelijks. De stijging is er nog niet uit, zou ik zeggen.

Denk nog wel dat het grootste nadeel voor ze is, dat hij live niet altijd even zuiver is.

(Van het rijtje Feuerschwanz, Visions of Atlantis en Beast in Black leek mij BiB wel de meest ‘minst onrealistisch’, de drie bands die ik het meeste luister momenteel)
Ach hopen mag altijd, weten doen we het niet.
Iedere band volgt een ander tijdpad of beleeft een 2e jeugd.
Waar BiB komt in de toekomst,wie zal het zeggen. Er is geen garantie en we zullen nogwel vaker positief en negatief verrast worden met de vernieuwing in headliners.

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en Koekdoos
Electric callboy en amon amarth lijken me ook wel north headliners te worden bij een volgende komst naar Dessel
Inderdaad, Bad Omens, Sleep Token, Electric Callboy gaan waarschijnlijk headliners worden komende jaren. Vooral EC, die zouden dit jaar al in aanmerking gekomen zijn denk ik. Amon Amarth ben ik nog niet zo zeker van. Niet mijn genre, maar heb niet het idee dat ze groeien de laatste jaren? En MiW heeft nog wat stappen te zetten, gaat nog wat tijd overheen dus zie het de komende paar jaar nog niet gebeuren.

Architects gaat bij een volgende doorkomst ook headlinen. Ook Disturbed zal een keer de stap maken.

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Echter is Ice Nine Kills voor mij één van de beste optredens van vorig jaar, met een productie die het Noorden waardig is 🤔 Veel beter dan A7X in ieder geval (en toch vind ik deze groep erg leuk!
INK is een leuke band, zeker! Maar hun thema (Hollywood horror) houdt wel een keer op. Elke bekende figuur en film is wel een keer behandeld nu, vraag me af hoeveel rek daar nog in zit? Zie niet hoe ze nog hard kunnen groeien komende jaren. Paar slots opschuiven is zeker mogelijk maar een HL plek is nog ver weg denk ik.

• Leuk
Waarderingen: Steph85

Users who are viewing this thread