Graspop Metal Meeting 2025

I prevail, Beartooth en Architects zijn ook drie afas bands die vrij hoog in de lijst staan denk ik

Alle drie wel minstens sub inmiddels (architects was dit de vorige keer al) met potentie om over een tijdje te headlinen. Architects mogelijk bij een volgende doorkomst al inderdaad.

Beartooth had laatste zaaltour ook al wel een headline waardige productie met alles erop en eraan. Pyro, vlammenwerper etc.

Fun Fact 1: Wie heeft net als ik gemerkt dat je vrijdag op het North Stage een openlijk christelijke groep (Skillet) hebt, vóór Behemoth 🤣

Fun Fact 2: Hoewel we Behemoth als headliner hebben, is Muse op dezelfde dag headliner op Hellfest 🤣
Het ECHTE Hellfest is die dag in Dessel! 😈
Dat eerste had iemand hier de dag dat de line up werd bekend gemaakt ook al aangehaald :-)

• Leuk
Waarderingen: Steph85
En dan nu de hamvraag. Zijn er ook nog toekomstige headliners die niet tot de metalcore behoren?
Nieuwe headliners als Ghost, Behemoth, powerwolf, gojira zijn dat niet. Maar inderdaad, van de overige toekomstige zal het vooral metalcore zaken als ec, beartooth, miw, architects, ... worden

Ik was vandaag eens door een playlist aan het gaan van alle hard rock die ooit op Graspop heeft gestaan. We zijn toch echt op het einde van een tijdperk aan het komen waar ik zo geweldig veel van hou. Als je bekijkt van waar we komen (scorpions, whitesnake, judas priest, alice cooper) naar waar we nu gaan (BMTH, electric callboy,etc.) het is toch een ander soort iconisch zijn dan wat we hebben mogen meemaken in het verleden. Is er nog toekomst in zicht voor Hard Rock op onze geliefde mainstages of berg ik de hoop voor nieuwe hard rock talenten op en leer ik leven met het feit dat het tegenwoordig draait om om ter hardst te schreeuwen in een microfoon?

Ik was vandaag eens door een playlist aan het gaan van alle hard rock die ooit op Graspop heeft gestaan. We zijn toch echt op het einde van een tijdperk aan het komen waar ik zo geweldig veel van hou. Als je bekijkt van waar we komen (scorpions, whitesnake, judas priest, alice cooper) naar waar we nu gaan (BMTH, electric callboy,etc.) het is toch een ander soort iconisch zijn dan wat we hebben mogen meemaken in het verleden. Is er nog toekomst in zicht voor Hard Rock op onze geliefde mainstages of berg ik de hoop voor nieuwe hard rock talenten op en leer ik leven met het feit dat het tegenwoordig draait om om ter hardst te schreeuwen in een microfoon?
Dit vind ik eerder een kort verhaal lang 🤔🤔

• Haha
  • On fire
Waarderingen: Projunk en Dr. Hannibal
Volgens mij heb ik het hier ooit wel vaker aangehaald. Metalcore en aanverwanten zijn op het moment echt op het hoogtepunt van het genre denk ik persoonlijk. Net als we vroeger dat met Glam, thrash en Nu Metal meegemaakt hebben. Of de Grunge. Net als alle stromingen binnen de rock metal zal ook deze gigantische piek in populariteit weer dalen en door een ander subgenre ingehaald worden. Misschien is een Sleep Token daar wel een voorloper van.

Verder zie ik wel waar je vandaan komt. Ik vond het meemaken van rock en metal in de 80er en 90er jaren ook geweldig.
Maar ik zie ook aan de jongere generatie metalheads dat zij weer hele andere helden hebben in ons geliefde genre.
En het mogen zien opkomen van jongere bands die zich nu inmiddels ook bij de oude gevestigde orde mogen voegen vind ik persoonlijk ook heel gaaf om te zien. Of door jongere mensen dan mijzelf gewezen worden op nieuwe bands en subgenres en er dan ook nog van genieten. Het blijft gewoon geweldig.
Al doet dat niks af aan die goeie ouwe tijd 😉

Qua nieuwe headliners denk ik dat we er al best een aantal hebben gezien in de afgelopen paar jaar. Dan denk ik aan Gojira, Parkway Drive, Ghost, Sabaton, Bring me the Horizon, Powerwolf en Machine Head. Behemoth vind ik een verrassende en Architects en Electric Callboy zullen vast de volgende kandidaten zijn. Sleep Token zal zich ook wel gaan melden op termijn en op basis van hoe absurd hard die groeien zou dat zelfs bij hun volgende doorkomst al kunnen. Verder vind ik Spiritbox ook wel een kandidaat, maar die hebben qua live reputatie en show nog wel wat te winnen, voordat ze met een set in het donker een volledige festivalweide minimaal 90 minuten lang kunnen boeien.

Qua namen die op dit moment wat minder voor de hand liggen, ben ik zelf wel benieuwd wat Brutus met hun volgende plaat gaat doen. Die hebben nu ook aardig momentum te pakken, maar hebben nog wel een stap nodig. Beetje hetzelfde verhaal als Spiritbox. Al zie ik bij Brutus met name ook wel potentie specifiek voor Graspop in het uitbouwen van het optreden met een orkest, zoals met What Have We Done op Pukkelpop. Al zouden ze daar een hele show van weten te bouwen, zie ik het wel voor me dat ze dan kunnen headlinen.

Verder is Pantera weliswaar alles behalve een nieuwe naam, maar mogen ze bij hun volgende doortocht zo een plaatsje opschuiven ten opzichte van 2023, toen ze sub waren. Het was ontzettend druk en ik zie eerlijk gezegd steeds meer mensen enthousiast over hun terugkeer (was eerst nog best een hoop scepsis) dan dat mensen het zat worden. Die kun je dus volgens mij met een gerust hart bovenaan je affiche zetten. Desnoods naast een nog wat grotere naam.

Zeal & Ardor werd hier al genoemd en dat vind ik een interessante suggestie. Manuel heeft zeker het talent, de uitstraling en ik denk ook wel de sound om heel succesvol te zijn. Maar tegelijkertijd is hij volgens mij ook iemand die zich juist niet heel comfortabel voelt als hij erg in de spotlights staat. En eerlijk gezegd vind ik hun laatste album echt een heel stuk minder dan Devil is Fine, Stranger Gruit en de ST. Had juist gehoopt dat ze met hun nieuwe plaat wat zouden voortborduren op het momentum die ze pakten na ST, maar dat lijkt helaas niet het geval te zijn. Hopelijk een eenmalige fluke en bij hun volgende album terug naar de originele sound en dan wellicht de grote doorbraak. Maar ik vrees een beetje dat dit een band gaat zijn die blijft hangen in de Marquee. Waar overigens echt helemaal niets mis mee is hoor, zeg ik als iemand wiens favoriete stage die tent is. ;)

Lorna Shore heeft ten opzichte van hun vorige doorkomst een aardige promotie gemaakt en dat lijkt me ook terecht. Wel jammer dat ze nu in het licht spelen, maar qua populariteit is die mainstage spot terecht. Erg benieuwd hoe hun geluid draagt over een hele festivalweide. Dat vind ik dan ook wel een interessante test. Mocht dat slagen dan zijn ze direct kandidaat headliner. Ook bij hen echt super benieuwd of ze met hun volgende plaat kunnen voortborduren op het enorme succes van Pain Remains.

Dan nog een dark horse, ik heb hem zelf al eens genoemd: Zetra. Toegegeven dat ik die nog live moet zien, maar op basis van de nummers die ik heb gehoord hebben die wel een formule die denk ik heel goed werkt in de huidige tijd. Ik zie die naam nu al een paar keer voorbij komen ook op verschillende plekken en het zou mij allerminst verbazen als zij na Sleep Token en BMTH de volgende Britse act gaan zijn die zich gaan melden in de meer commercieel succesvolle hoek van de metal. Hebben ze wel een beetje geluk nodig dat ze ergens een keertje viraal gaan.

Hiermee kunnen we wel weer even vooruit, toch? ;)

Zeker wel: Ghost, Volbeat, Five Finger Death Punch, Nine Inch Nails, Airbourne, Shinedown, Alter Bridge, The Dead Daisies, Eagles Of Death Metal, Wolfmother, 3 Doors Down, Three Days Grace, Black Stone Cherry, Stone Sour, Halestorm, Skillet, Seether
Mogelijk ooit ook nog: Foo Fighters, Greta Van Fleet, Muse, Queens Of The Stone Age, Placebo, Breaking Benjamin

Zeker wel: Ghost, Volbeat, Five Finger Death Punch, Nine Inch Nails, Airbourne, Shinedown, Alter Bridge, The Dead Daisies, Eagles Of Death Metal, Wolfmother, 3 Doors Down, Three Days Grace, Black Stone Cherry, Stone Sour, Halestorm, Skillet, Seether
Mogelijk ooit ook nog: Foo Fighters, Greta Van Fleet, Muse, Queens Of The Stone Age, Placebo, Breaking Benjamin
Gojira

• Leuk
Waarderingen: Piebe71

Hard rock dan niet per se, maar heb toch het gevoel dat ik voor mijzelf een logisch vervolg heb gegeven aan het rijtje dat je noemt van Scorpions etc. (“Heb gegeven” in de vorm van “per toeval de smaak zo ontwikkeld”).

Je hebt natuurlijk ook gewoon nog de namen als Volbeat, Ghost, Sabaton waar het niet zo zeer om het hardste schreeuwen gaat (waarbij Slaughter To Prevail uiteindelijk toch wel wint bij een schreeuw-wedstrijd, is de no-mic scream dacht ik)

Ook een Powerwolf is voor mij een naam die een mooi vervolg geeft aan (in algemene zin) en goed aansluit bij specifiek voor deze editie Maiden.

Een mooie tip voor jou is eens om rond te neuzen bij platenlabel Frontier Records. Genoeg jonge bands in onze hoek van smaak. Zoek maar eens Crowne - Kings in the North op. Of neem de jonge bands Eclipse en Kissin’ Dynamite die beiden al eens op Graspop stonden.

Het zal allemaal niet zo groot meer worden als toen, maar het is er nog wel, en dus ook Ghost, Volbeat, Sabaton, Powerwolf zijn voor mij waardige opvolgers.

Edit: ondertussen was @MetalLimbo er ook al tussendoor met verschillende (kleinere) extra namen, waar ik dan Shinedown, Halestorm en Airbourne ook nog wel een keer extra wil benoemen

Hard rock dan niet per se, maar heb toch het gevoel dat ik voor mijzelf een logisch vervolg heb gegeven aan het rijtje dat je noemt van Scorpions etc. (“Heb gegeven” in de vorm van “per toeval de smaak zo ontwikkeld”).

Je hebt natuurlijk ook gewoon nog de namen als Volbeat, Ghost, Sabaton waar het niet zo zeer om het hardste schreeuwen gaat (waarbij Slaughter To Prevail uiteindelijk toch wel wint bij een schreeuw-wedstrijd, is de no-mic scream dacht ik)

Ook een Powerwolf is voor mij een naam die een mooi vervolg geeft aan (in algemene zin) en goed aansluit bij specifiek voor deze editie Maiden.

Een mooie tip voor jou is eens om rond te neuzen bij platenlabel Frontier Records. Genoeg jonge bands in onze hoek van smaak. Zoek maar eens Crowne - Kings in the North op. Of neem de jonge bands Eclipse en Kissin’ Dynamite die beiden al eens op Graspop stonden.

Het zal allemaal niet zo groot meer worden als toen, maar het is er nog wel, en dus ook Ghost, Volbeat, Sabaton, Powerwolf zijn voor mij waardige opvolgers.

Edit: ondertussen was @MetalLimbo er ook al tussendoor met verschillende (kleinere) extra namen, waar ik dan Shinedown, Halestorm en Airbourne ook nog wel een keer extra wil benoemen
Ik had er bewust nog geen power of nu-metal bands bijgezet, maar die zou je idd ook nog best erbij kunnen rekenen (al kunnen die ook behoorlijk hard in een microfoon schreeuwen).

Qua hardrock moet ik zeggen dat Dirty Honey ook een erg goede is! Kende de band niet tot de afgelopen drop.

De Jupiler line-up van zaterdag is sowieso fenomenaal! Dirty Honey, Vandenberg, The Dead Daisies, Dragonforce en Airbourne achter elkaar.
Gezien paar jaar geleden in de Metal Dome. Was erg goed.

• Leuk
Waarderingen: Imag en El_Leipo
Ik had er bewust nog geen power of nu-metal bands bijgezet, maar die zou je idd ook nog best erbij kunnen rekenen (al kunnen die ook behoorlijk hard in een microfoon schreeuwen).

Weet niet of @longstoryshort gewoon algemeen een harde uithaal in een nummer bedoelt, of specifieker grunten. Maar ook Judas Priest kan er wat van. Halls of Valhalla gaat ie ook helemaal los bijvoorbeeld