Qua nieuwe headliners denk ik dat we er al best een aantal hebben gezien in de afgelopen paar jaar. Dan denk ik aan
Gojira,
Parkway Drive, Ghost, Sabaton, Bring me the Horizon, Powerwolf en
Machine Head. Behemoth vind ik een verrassende en
Architects en
Electric Callboy zullen vast de volgende kandidaten zijn.
Sleep Token zal zich ook wel gaan melden op termijn en op basis van hoe absurd hard die groeien zou dat zelfs bij hun volgende doorkomst al kunnen. Verder vind ik
Spiritbox ook wel een kandidaat, maar die hebben qua live reputatie en show nog wel wat te winnen, voordat ze met een set in het donker een volledige festivalweide minimaal 90 minuten lang kunnen boeien.
Qua namen die op dit moment wat minder voor de hand liggen, ben ik zelf wel benieuwd wat
Brutus met hun volgende plaat gaat doen. Die hebben nu ook aardig momentum te pakken, maar hebben nog wel een stap nodig. Beetje hetzelfde verhaal als Spiritbox. Al zie ik bij Brutus met name ook wel potentie specifiek voor Graspop in het uitbouwen van het optreden met een orkest, zoals met What Have We Done op Pukkelpop. Al zouden ze daar een hele show van weten te bouwen, zie ik het wel voor me dat ze dan kunnen headlinen.
Verder is
Pantera weliswaar alles behalve een nieuwe naam, maar mogen ze bij hun volgende doortocht zo een plaatsje opschuiven ten opzichte van 2023, toen ze sub waren. Het was ontzettend druk en ik zie eerlijk gezegd steeds meer mensen enthousiast over hun terugkeer (was eerst nog best een hoop scepsis) dan dat mensen het zat worden. Die kun je dus volgens mij met een gerust hart bovenaan je affiche zetten. Desnoods naast een nog wat grotere naam.
Zeal & Ardor werd hier al genoemd en dat vind ik een interessante suggestie. Manuel heeft zeker het talent, de uitstraling en ik denk ook wel de sound om heel succesvol te zijn. Maar tegelijkertijd is hij volgens mij ook iemand die zich juist niet heel comfortabel voelt als hij erg in de spotlights staat. En eerlijk gezegd vind ik hun laatste album echt een heel stuk minder dan Devil is Fine, Stranger Gruit en de ST. Had juist gehoopt dat ze met hun nieuwe plaat wat zouden voortborduren op het momentum die ze pakten na ST, maar dat lijkt helaas niet het geval te zijn. Hopelijk een eenmalige fluke en bij hun volgende album terug naar de originele sound en dan wellicht de grote doorbraak. Maar ik vrees een beetje dat dit een band gaat zijn die blijft hangen in de Marquee. Waar overigens echt helemaal niets mis mee is hoor, zeg ik als iemand wiens favoriete stage die tent is.
Lorna Shore heeft ten opzichte van hun vorige doorkomst een aardige promotie gemaakt en dat lijkt me ook terecht. Wel jammer dat ze nu in het licht spelen, maar qua populariteit is die mainstage spot terecht. Erg benieuwd hoe hun geluid draagt over een hele festivalweide. Dat vind ik dan ook wel een interessante test. Mocht dat slagen dan zijn ze direct kandidaat headliner. Ook bij hen echt super benieuwd of ze met hun volgende plaat kunnen voortborduren op het enorme succes van Pain Remains.
Dan nog een dark horse, ik heb hem zelf al eens genoemd:
Zetra. Toegegeven dat ik die nog live moet zien, maar op basis van de nummers die ik heb gehoord hebben die wel een formule die denk ik heel goed werkt in de huidige tijd. Ik zie die naam nu al een paar keer voorbij komen ook op verschillende plekken en het zou mij allerminst verbazen als zij na Sleep Token en BMTH de volgende Britse act gaan zijn die zich gaan melden in de meer commercieel succesvolle hoek van de metal. Hebben ze wel een beetje geluk nodig dat ze ergens een keertje viraal gaan.
Hiermee kunnen we wel weer even vooruit, toch?