Graspop Metal Meeting 2025

INK is een leuke band, zeker! Maar hun thema (Hollywood horror) houdt wel een keer op. Elke bekende figuur en film is wel een keer behandeld nu, vraag me af hoeveel rek daar nog in zit? Zie niet hoe ze nog hard kunnen groeien komende jaren. Paar slots opschuiven is zeker mogelijk maar een HL plek is nog ver weg denk ik.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar langs de andere kant wist ik ook niet dat er zoveel nummers over weerwolven konden gemaakt worden en toch staat Powerwolf ook als headliner nu 😊 Ik ben fan van beide bands. Misschien vindt INK nog wel een ander (gelijkaardig) spoor om op door te gaan.

Ik zie Knocked Loose toch ook wel als future headliner. Blijven maar groeien.
Spiritbox same. Beide zijn ook meer en meer buiten het metalgenre bekendheid aan het verwerven. Niet dat ze plots op StuBru zullen gedraaid worden, maar dat tiktok gedoe werkt ook wel voor hen. Als je filmpjes van Knocked Loose ziet passeren, dan wil je daar bij zijn. Kunnen beide ook wel eens een passage Werchter doen.
While She Sleeps, blijven traag en gestaag groeien. Als er binnen enkele jaren eens een headliner afhaakt en ze hebben vervanging nodig... nu nog niet aan de orde op dit moment.
Orbit Culture is nog vrij beginnend, maar veel potentieel. Ze beginnen wel supportslots van grotere tours te krijgen. Geef ze zeker nog een jaar of 10 voor ze aan de hogere slots kunnen geraken.
Als je een Belgische band zoekt, kom je snel bij Brutus uit. Maar geen idee of het zou werken als headliner op GMM...

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Ik zie Knocked Loose toch ook wel als future headliner. Blijven maar groeien.
Spiritbox same. Beide zijn ook meer en meer buiten het metalgenre bekendheid aan het verwerven. Niet dat ze plots op StuBru zullen gedraaid worden, maar dat tiktok gedoe werkt ook wel voor hen. Als je filmpjes van Knocked Loose ziet passeren, dan wil je daar bij zijn. Kunnen beide ook wel eens een passage Werchter doen.
While She Sleeps, blijven traag en gestaag groeien. Als er binnen enkele jaren eens een headliner afhaakt en ze hebben vervanging nodig... nu nog niet aan de orde op dit moment.
Orbit Culture is nog vrij beginnend, maar veel potentieel. Ze beginnen wel supportslots van grotere tours te krijgen. Geef ze zeker nog een jaar of 10 voor ze aan de hogere slots kunnen geraken.
Als je een Belgische band zoekt, kom je snel bij Brutus uit. Maar geen idee of het zou werken als headliner op GMM...
Van while she sleeps zou het me verbazen als ze headliner worden, Het lijkt me wat traag te gaan + ze zijn nog steeds veel kleiner dan architects bijvoorbeeld

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Steph85
Ik zie een naam als Brutus ooit wel headlinen (desnoods als een North afsluiter), maar dan eerder na een pauze van 2/3 jaar ofzo. Don't get me wrong, ik ben zeker fan, maar het nadeel van een Belgische headliner op een Belgisch festival (met de grootte van Graspop) is dat je de bands in kwestie meestal jaarlijks al (meerdere keren?) in het land kan zien.

Als ze ooit eens een pauzeknop indrukken en daadwerkelijk 1/2 jaar niet (in Europa) touren en vervolgens uitpakken met een prachtige, exclusieve headlineshow mét een nieuw album ... Dàt zou misschien nog kunnen werken.
Maar uiteraard moet de band in kwestie zich dit ook kunnen permitteren ...

• Leuk
Waarderingen: Elisa Day en won666
Voor degene die geïnteresserd:

Weer een topic waarin stukjes geschreven kunnen worden een band te introduceren!

Ik zie een naam als Brutus ooit wel headlinen (desnoods als een North afsluiter), maar dan eerder na een pauze van 2/3 jaar ofzo. Don't get me wrong, ik ben zeker fan, maar het nadeel van een Belgische headliner op een Belgisch festival (met de grootte van Graspop) is dat je de bands in kwestie meestal jaarlijks al (meerdere keren?) in het land kan zien.

Als ze ooit eens een pauzeknop indrukken en daadwerkelijk 1/2 jaar niet (in Europa) touren en vervolgens uitpakken met een prachtige, exclusieve headlineshow mét een nieuw album ... Dàt zou misschien nog kunnen werken.
Maar uiteraard moet de band in kwestie zich dit ook kunnen permitteren ...
nog een of twee goeie albums en dan zie ik dat ook wel werken! Ze hebben momenteel wel een redelijk momentum en als ze dat kunnen doorzetten zou het wel en toffe mogelijkheid zijn

Van while she sleeps zou het me verbazen als ze headliner worden, Het lijkt me wat traag te gaan + ze zijn nog steeds veel kleiner dan architects bijvoorbeeld
Te traag is moeilijk te verifieren. Gojira bestaat al sinds 1996, WSS sinds 2006. Hebben dus nog 8 tal jaar om er te geraken :p
Architects is ook al jaar en dag kleiner dan BMTH. Vroeger werden ze vaak vergeleken, maar Architects was altijd als het kleine broertje van. WSS dan maar de kleinzoon van?
While She Sleeps nu als headliner plaatsen zou niet lukken. Maar is ook altijd afhankelijk van wat hun volgende albums zullen doen.

• Leuk
Waarderingen: Steph85
Te traag is moeilijk te verifieren. Gojira bestaat al sinds 1996, WSS sinds 2006. Hebben dus nog 8 tal jaar om er te geraken :p
Architects is ook al jaar en dag kleiner dan BMTH. Vroeger werden ze vaak vergeleken, maar Architects was altijd als het kleine broertje van. WSS dan maar de kleinzoon van?
While She Sleeps nu als headliner plaatsen zou niet lukken. Maar is ook altijd afhankelijk van wat hun volgende albums zullen doen.
Ik vind de vergelijking met gojira ietswat vreemd

Hun eerste album komt ook maar van 2001 en hun genre is sowieso meer niche.. Technical/death metal ish (zeker de vroegere albums)

Terwijl metalcore toch al zeker 5+ jaar enorm populair is en enkele bands enorm populair zijn geworden, while she sleeps blijft imo wat achterop hinken. maar idd, met nog een goed album kan hier snel verandering in komen

• Leuk
Waarderingen: mvl1980
De reden dat het op mij overkwam als getroll is omdat het in mijn ogen totaal niet realistisch is, en bovendien om een band gaat waar heel veel mensen een hekel aan hebben. Nu gaat jouw smaak wel vaker tegen de rest in, maar specifiek bij BiB vinden veel mensen de stem echt onuitstaanbaar, live soms zelfs ronduit vals. Geen formule voor breed gedragen succes, wat een headliner wel moet hebben.

Het tijdspad van Powerwolf laat een ongekend succes zien van een powermetalband op Graspop, volgens mij is er geen andere powermetal band die zoiets heeft weten te presteren. Het is muzikaal dan ook wat minder "over the top" dan BiB of sommige andere bands in het genre, waardoor het er denk ik makkelijker in gaat bij het brede publiek. Het is de enige powermetal band waarvan ik zelf een tijdje fan ben geweest in ieder geval. Bovendien heeft die zanger een stem die veel makkelijker in het gehoor ligt en staat hij live zijn mannetje.

Kortom, ik zie het niet gebeuren en weet dat veel mensen het verschrikkelijk zouden vinden. Ik ging er vanuit dat jij dat ook wist en het dus niet serieus bedoelde, ook al weet ik dat je het zelf harstikke mooi zou vinden. Vandaar mijn reactie. Niet de bedoeling je te pikeren, excuus!

PS: vierde van onder vind ik ook wel wat optimistisch geframed, door over beide mainstages te tellen. Ik zou het tweede van onder op North noemen. Maar dat is een kwestie van perspectief natuurlijk :)
Sabaton. Maar daarmee zijn wel de 2 power metal bands bij uitstek denk ik vernoemd die zo een pad hebben afgelegd

Sabaton heeft denk ik trouwens echt heel veel te danken aan de regen in 2007 en het feit dat ze toen in een tent speelden. Niet enkel qua Graspop maar zelfs voor hun hele carrière denk ik

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Parkway Drive is het mooiste voorbeeld toch....hun sound wat toegankelijker gemaakt en dat in combinatie met hun ijzersterke live reputatie is dit nu één van de favoriete headliners van velen....ook zelfs van powermetal fans (in mijn vriendenkring toch).
Klopt helemaal. Al sinds Ire zijn ze minder puur metalcore geworden en hebben ze meer een blend gevonden met heavy metal. Heavy metalcore dus eigenlijk. Ook qua vocals worden screams en cleans steeds meer afgewisseld, er worden zelfs strijkinstrumenten toegevoegd waarmee het zelfs een symfonisch randje krijgt. Dus ze hebben de aansluiting met powermetal, heavy metal en zelfs symfonische metal gevonden. Fans van het eerste uur zullen deels zijn afgehaakt maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door aanwas van nieuwe fans.

Je ziet hetzelfde gebeuren met Architects de laatste jaren. BMTH heeft deze trend misschien wel als eerste ingezet van de grote (van oorsprong) metalcore bands.

Klopt, ik ben zo'n fan :) . Ging voor het eerst naar Graspop in 2018 en toen kwam Parkway drive. Veel nummers van Ire en Reverance gespeeld wat precies in mijn straatje viel en vanaf toen grote fan!

On topic: weet iemand wat de meest realistische clashfinder is? Als ik naar de 'print advisory' kijk zou die van pretpark fan het hoogst scoren (tenminste als ik dat goed lees). Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik die clashfinder het meest in twijfel trek i.v.m. headliner behemoth na slipknot en Korn na NIN. Als ik de timetables van de afgelopen twee jaar check zijn het bijna altijd enkel south headliners die de dag afsluiten m.u.v. als er oudjes voor staan. Dus in het geval van Iron maiden snap ik dat Powerwolf de dag afsluit.

Hoor graag wat jullie aanbevelen :)

• Leuk
Waarderingen: Ahbon
Klopt, ik ben zo'n fan :) . Ging voor het eerst naar Graspop in 2018 en toen kwam Parkway drive. Veel nummers van Ire en Reverance gespeeld wat precies in mijn straatje viel en vanaf toen grote fan!

On topic: weet iemand wat de meest realistische clashfinder is? Als ik naar de 'print advisory' kijk zou die van pretpark fan het hoogst scoren (tenminste als ik dat goed lees). Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik die clashfinder het meest in twijfel trek i.v.m. headliner behemoth na slipknot en Korn na NIN. Als ik de timetables van de afgelopen twee jaar check zijn het bijna altijd enkel south headliners die de dag afsluiten m.u.v. als er oudjes voor staan. Dus in het geval van Iron maiden snap ik dat Powerwolf de dag afsluit.

Geen van allen, die 'print advisory' zegt momenteel helemaal niks... 😂😉

Er is geen vaste regel over welke headliner een dag afsluit.
Wel zijn er aannames die o.a. gebaseerd zijn op voorkeuren van bands uit het verleden (zo wil Iron Maiden liever niet te laat optreden), of op beschrijvingen van de organisatie bij aankondigingen of in het begeleidend stukje op de bandpagina op de website.

• Leuk
Waarderingen: Nu_metal90 en Loek123

Niemand weet het natuurlijk zeker, maar deze ziet er wel realistisch uit, vind ik:

• Leuk
Waarderingen: Nu_metal90 en Jamel

Ik zou geduld hebben

gok zo een week of 6/7 en dan weet je de echte tijden

Nou, hier zijn ze dan: de (voorlopige) resultaten van de Grote Jaarlijkse Top-3 Poll!! :cool:🤘🥁
(donkergroen: South headliner; lichtgroen: North headliner; blauw: logoband)

1743007423007.png

Samengevoegd (enkel bands met min. een 1e plek):
1743007544291.png

Enkele opvallende conclusies:
  • Nine Inch Nails wordt zeer goed ontvangen als nieuwe headliner, en steekt zelfs huisband Iron Maiden voorbij.
  • Powerwolf, Judas Priest en Till Lindemann vallen iets tegen als headliner, en eindigen lager dan diverse niet-headliners en zelfs een niet-logoband (Psychonaut).
  • Ook het headlinerduo van vrijdag wordt afgetroefd door een niet-headliner, nl. Opeth, die zelfs na NIN en IM het meest genoemd worden van alle bands. Daarmee lijkt de verwachte clash tussen Opeth en Behemoth in het voordeel van eerstgenoemde beslist.
  • Enkele logobands scoren vrij slecht, en worden geen keer als 1e benoemd, wat in de meeste gevallen best verrassend is te noemen (Brutus, Jinjer, Spiritbox, King Diamond, Heaven Shall Burn). Krokus en Lagwagon worden zelfs helemaal niet genoemd in een top-3.
  • Heel knappe scores zijn ook in de undercard te vinden voor niet-logobands als Psychonaut, Blood Incantation, Orbit Culture, Deafheaven ('verliest' de clash met Psychonaut nipt), Currents en Triptykon.
Er zijn aldus 51 lijstjes meegeteld (vorig jaar waren dat er uiteindelijk 73):
  • abzurd
  • Black Hammer
  • BlackwaterPark
  • Blommie
  • charlottekos
  • dnak
  • Dr. Hannibal
  • El_Leipo
  • Elisa Day
  • EngineNr9
  • festivalryo
  • gmm033
  • Imag
  • InsaniTiny
  • Jamel
  • JK79
  • johanra
  • jvandeweyer
  • kaiser
  • kobloodflames
  • Koekdoos
  • Loek123
  • longstoryshort
  • madeira
  • MandyRose
  • MarcoReusel
  • Mark's Kal
  • MartinB
  • MetalLimbo
  • mvl1980
  • N1tje
  • Nightrage
  • Nutellica
  • Parfex
  • Piebe71
  • PimSp
  • pisser
  • Projunk
  • Querulante Partij
  • redbaron
  • Rockbeer
  • ShipwreckedBone
  • Skut10
  • Slyder73x
  • talos654
  • The Black
  • theshielder
  • vandenbranddennis
  • wess
  • won666
  • xaeres
Mogelijk komt er nog een update als er nog voldoende lijstjes binnen gaan komen, maar geen beloftes.. 😉💁‍♂️

Nou, hier zijn ze dan: de (voorlopige) resultaten van de Grote Jaarlijkse Top-3 Poll!! :cool:🤘🥁
(donkergroen: South headliner; lichtgroen: North headliner; blauw: logoband)

Bekijk bijlage 13497

Samengevoegd (enkel bands met min. een 1e plek):
Bekijk bijlage 13498

Enkele opvallende conclusies:
  • Nine Inch Nails wordt zeer goed ontvangen als nieuwe headliner, en steekt zelfs huisband Iron Maiden voorbij.
  • Powerwolf, Judas Priest en Till Lindemann vallen iets tegen als headliner, en eindigen lager dan diverse niet-headliners en zelfs een niet-logoband (Psychonaut).
  • Ook het headlinerduo van vrijdag wordt afgetroefd door een niet-headliner, nl. Opeth, die zelfs na NIN en IM het meest genoemd worden van alle bands. Daarmee lijkt de verwachte clash tussen Opeth en Behemoth in het voordeel van eerstgenoemde beslist.
  • Enkele logobands scoren vrij slecht, en worden geen keer als 1e benoemd, wat in de meeste gevallen best verrassend is te noemen (Brutus, Jinjer, Spiritbox, King Diamond, Heaven Shall Burn). Krokus en Lagwagon worden zelfs helemaal niet genoemd in een top-3.
  • Heel knappe scores zijn ook in de undercard te vinden voor niet-logobands als Psychonaut, Blood Incantation, Orbit Culture, Deafheaven ('verliest' de clash met Psychonaut nipt), Currents en Triptykon.
Er zijn aldus 51 lijstjes meegeteld (vorig jaar waren dat er uiteindelijk 73):
  • abzurd
  • Black Hammer
  • BlackwaterPark
  • Blommie
  • charlottekos
  • dnak
  • Dr. Hannibal
  • El_Leipo
  • Elisa Day
  • EngineNr9
  • festivalryo
  • gmm033
  • Imag
  • InsaniTiny
  • Jamel
  • JK79
  • johanra
  • jvandeweyer
  • kaiser
  • kobloodflames
  • Koekdoos
  • Loek123
  • longstoryshort
  • madeira
  • MandyRose
  • MarcoReusel
  • Mark's Kal
  • MartinB
  • MetalLimbo
  • mvl1980
  • N1tje
  • Nightrage
  • Nutellica
  • Parfex
  • Piebe71
  • PimSp
  • pisser
  • Projunk
  • Querulante Partij
  • redbaron
  • Rockbeer
  • ShipwreckedBone
  • Skut10
  • Slyder73x
  • talos654
  • The Black
  • theshielder
  • vandenbranddennis
  • wess
  • won666
  • xaeres
Mogelijk komt er nog een update als er nog voldoende lijstjes binnen gaan komen, maar geen beloftes.. 😉💁‍♂️
Nicely done, thanks!

Glad to see so many people looking forward to Julie Christmas' set. For those who are still sleeping on her music, don't miss out. This is one of the most out-there interesting names I've ever read on a Graspop poster.

Ik keek naar die lijst en was verbaasd dat Kittie nog geen enkele stem had. En nu besef ik dat ik die rats vergeten was. Maar het is wel de show zowat waar ik het hardst van het weekend naar uit zie 🤐

Dus eigenlijk is mijn top 3 die dag

1. Kittie
2. Dragonforce
3. Sylosis

Het is zelfs zo dat ik Kittie nog nooit gezien heb

Als u nog toevoegingen doet bij genoeg lijstjes, zet u dan mijn fout recht? Zo heeft Kittie ook wat eer want nun zitten ze in de lijst zonder stemmen

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread