Graspop Metal Meeting 2025

Voor de metalcore liefhebber staan er op de zondag echt wel wat pareltjes op de line up. Crossfaith, SiM en Seven Hours After Voilet op de vroege zondag vind ik toch wel een heel fijne start van de dag.
En nog Currents inderdaad, verder valt het voor mij ook wat tegen.
Sluit niet uit dat ik nog wat mee ga pikken die zondag, jouw tips staan genoteerd! (zelf ook metalcore liefhebber)

• Geweldig
Waarderingen: Loek123
Donderdag:
1. Hatebreed
2. Carcass/iron maiden (afhankelijk van de setlist)
3. Orbit Culture
4. Stick to your guns.

Vrijdag:
1. The ghost Inside
2. Slipknot
3. Falling in reverse *

Zaterdag:
1. Apocalyptica
2.BFMV
3. Whitechapel
4. Korn

Zondag:
1. Inflames
2. heavenshallburn
3. Powertrip
4. Judas priest

Voor alle twijfelaars, als je op de vroege zondag niet veel hebt: Crossfaith!
op album en live een totaal andere ervaring
Na 3 dagen festivallen zit je er even doorheen, denk je: moet ik nog een hele dag? Crossfaith lost al deze problemen voor je op. De band geeft zo veel energie af dat je genoeg adrenaline hebt voor een extra dag festivallen.

Donderdag
1. Iron Maiden
2. Motionless in White
3. Alestorm

Vrijdag
1. Slipknot
2. Behemoth
3. Knocked Loose*

Zaterdag
1. Korn
2. Bullet For My Valentine
3. Lorna Shore

Zondag
1. In Flames
2. Paleface Swiss*
3. Alcest

Vrij standaard lijstje, denk ik, hahaha.

• Leuk
Waarderingen: Nutellica en MetalLimbo
Lijstjes. :cool:

Donderdag:
1. Julie Christmas*
2. Psychonaut (of Deafheaven*, ik weet het nog nieeee :()
3. Orbit Culture*

Vrijdag:
1. Villagers of Ioannina City*
2. Blood Incantation (nu nog niet gezien, maar heb kaarten voor hun show in Trix een dikke maand voor Graspop)
3. Windhand*

Zaterdag:
1. Dodheimsgard*
2. Amenra
3. Nine Inch Nails*

Zondag:
1. Savatage*
2. Fit For an Autopsy*
3. Alcest

Donderdag:
1. Julie Christmas*
Ben de laatste dagen steeds meer post metal aan het luisteren, maar Deafheaven en Julie Christmas kan ik toch niet in komen helaas vooral door de vocals.
In ieder geval maakt dat de keuze voor mij wel gemakkelijk om voor Psyconaut te gaan bij een clash.
Kijk wel echt heel erg uit naar Psychonaut inmiddels, hoe vaker ik het luister hoe meer fan ik word. Heel blij dat ik ze 2x ga zien dit jaar (ook nog op pelagic)

Denk ook wel dat (zoals @jimmywe zegt) ze het hele 8 headliner concept los moeten laten, dan zou er nu niks aan de hand zijn. Gewoon Slipknot los aankondigen en dan de rest van die dag verspreid door het jaar aankondigen, dan is er eigenlijk toch al meteen niks meer aan de hand? Het is nu gewoon puur omdat iedereen een headliner verwacht, dat er kritiek is, lijkt me.
Wat voor kritiek (en nee, Facebook telt niet mee)?
Behemoth is toch gewoon een uitstekende en verdiende headliner?
Ik lees hier eigenlijk alleen maar positieve reacties, afgezien natuurlijk van het balen van de clash met Opeth.

Deze aankondiging kan toch zeker geen aanleiding geven tot een discussie over het 8 headliner concept?
De verwachting was een naam die kleiner is dan Slipknot, maar groter dan Falling In Reverse, en dat heeft GMM in mijn ogen gewoon geleverd, of Behemoth nu eerste, tweede, derde keuze of een noodgreep was of niet.
Ik had een bekendmaking als headliner van BFMV, Rise Against, Channel Zero of de meeste andere namen die hier rondgingen een stuk controversiëler gevonden.

Natuurlijk kan GMM alsnog van het concept afstappen, om terug te keren naar het 4 headliner of een alternatief concept (bv. een variabel concept, waarbij er afhankelijk van de namen 1, 2, 3 of zelfs 4 namen per dag als headliner worden benoemd, zoals in de praktijk de afgelopen jaren toch al vaker min of meer het geval was).
Maar voor deze en voorgaande editie zijn ze m.i. gewoon in hun opzet geslaagd, ook al heeft dat wellicht heel veel moeite gekost.
Ik zie in ieder geval geen naam tussen de headliners staan die er misplaatst uit ziet.

Laatst bewerkt:
Ben de laatste dagen steeds meer post metal aan het luisteren, maar Deafheaven en Julie Christmas kan ik toch niet in komen helaas vooral door de vocals.
In ieder geval maakt dat de keuze voor mij wel gemakkelijk om voor Psyconaut te gaan bij een clash.
Kijk wel echt heel erg uit naar Psychonaut inmiddels, hoe vaker ik het luister hoe meer fan ik word. Heel blij dat ik ze 2x ga zien dit jaar (ook nog op pelagic)
Bij Julie Christmas kan ik me dat heel goed voorstellen ja. Daar ga ik niet eens bij proberen om iemand ervan te overtuigen dat die stem toch wel echt heel goed is. Bij haar ligt het je, of het ligt je niet. Geen middenweg. 😛 Maar wat is erbij Deafheaven in de vocals dat je niet aanspreekt? De cleans of de harsh?

Psychonaut is geweldig en ik neig er ook gewoon naar om bij hen te gaan kijken. En eigenlijk ben ik dat ook wel een beetje verplicht aan die gasten. Toch vreemd als ik de volgende keer weer gezellig met ze sta te kletsen en dat ik dan niet bij hun eerste Graspop show ben gaan kijken. Maar goed, Deafheaven zag ik nog nooit en Psychonaut al regelmatig. Die ga ik waarschijnlijk ook nog twee keer zien later dit jaar (waarvan idd één keer Pelagic Fest is). Bovendien neigt volgens mij m'n hele vriendengroep naar Deafheaven...

Kan The Raven Age niet gewoon de Metal Dome openen? Dat zou dit hele probleem gelijk oplossen. Please @Graspop!

@Loek123: Ik had trouwens Fit For an Autopsy wel in jouw lijstje verwacht.

Maar FIR is geen headliner, dus daarom maakt dat argument niet uit 🤷‍♂️

Ik zou FIR als headliner ook vrij niche vinden, was ook een band waar ik nog nooit van gehoord had voor de Graspop aankondiging.
Ok, punt.
Ik kende FIR eigenlijk ook niet (wel RR en zijn capriolen), maar dat kun je van Behemoth moeilijk zeggen, lijkt me?
Dat is toch echt wel een stevig gevestigde naam die op menig T-shirt en battle vest te vinden is tijdens ieder metalfestival.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MarcoReusel

Donderdag:
1. Julie Christmas*
3. Orbit Culture*

Vrijdag:
1. Villagers of Ioannina City*
2. Blood Incantation (nu nog niet gezien, maar heb kaarten voor hun show in Trix een dikke maand voor Graspop)
3. Windhand*

Zaterdag:
1. Dodheimsgard*
2. Amenra
3. Nine Inch Nails*

Zondag:
1. Savatage*
2. Fit For an Autopsy*
3. Alcest
Das mooi.
In iedergeval 1 band per dag ff bij bieren. Verwacht van meerdere nog wel een glimp mee te pikken. Overall matig tevreden qua line up maar wel zin in 🥳

• On fire
  • Confetti
Waarderingen: Piebe71 en Jamel
Das mooi.
In iedergeval 1 band per dag ff bij bieren. Verwacht van meerdere nog wel een glimp mee te pikken. Overall matig tevreden qua line up maar wel zin in 🥳
Oh, we zullen elkaar vast wel weer regelmatig tegen het lijf lopen!

Ik vind het zeker niet de beste line-up die ik ooit heb gezien, maar al met al staat er elke dag toch weer genoeg om me uitstekend mee te vermaken. Het enige lastige dingetje is dat ik op basis van de poster veel clashes voorzie en dat daar tegenover soms uren achter elkaar niets speelt wat ik wil zien. Ik hoop dat het uiteindelijke schema van Graspop zelf dat iets beter gaat verdelen.

Wat voor kritiek (en nee, Facebook telt niet mee)?
Behemoth is toch gewoon een uitstekende en verdiende headliner?
Ik lees hier eigenlijk alleen maar positieve reacties, afgezien natuurlijk van het balen van de clash met Opeth.

Deze aankondiging kan toch zeker geen aanleiding geven tot een discussie over het 8 headliner concept?
De verwachting was een naam die kleiner is dan Slipknot, maar groter dan Falling In Reverse, en dat heeft GMM in mijn ogen gewoon geleverd, of Behemoth nu eerste, tweede, derde keuze of een noodgreep was of niet.
Ik had een bekendmaking als headliner van BFMV, Rise Against, Channel Zero of de meeste andere namen die hier rondgingen een stuk controversiëler gevonden.

Natuurlijk kan GMM alsnog van het concept afstappen, om terug te keren naar het 4 headliner of een alternatief concept (bv. een variabel concept, waarbij er afhankelijk van de namen 1, 2, 3 of zelfs 4 namen per dag als headliner worden benoemd, zoals in de praktijk de afgelopen jaren toch al vaker min of meer het geval was).
Maar voor deze en voorgaande editie zijn ze m.i. gewoon in hun opzet geslaagd, ook al heeft dat wellicht heel veel moeite gekost.
Ik zie in ieder geval geen naam tussen de headliners staan die er misplaatst uit ziet.
Misschien moeten ze het meer programmeren als zijnde 4 losse dagen met op elke dag een absolute Headliner?
Dus het concept van Monsters of Rock in Donington vroeger. Maar dan 4x. Heb je nog steeds 4 keer een grote lineup op de main stages, maar per dag een absolute Headliner. Dan is de discussie over te weinig headliners gauw geslecht en het programma gaat er echt niet minder van worden. Uiteindelijk gaat de headliner discussie alleen maar over het mainstage aanbod. De rest van de podia wordt imo uitstekend gevuld.

In verband met Behemoth vs Opeth.
Bij Opeth weet je nu al dat het een setlist met Sorceress, Deliverance, Ghost of Perdition, een nummer van het nieuw album en bonus nummer gaat zijn.
Behemoth wordt iets unieks.

Ik ben iemand die als "Opeth>Behemoth" door het leven gaat, maar ik zou in die context voor Behemoth kiezen.
In die context word het voor mij Opeth. Not even close.

• Wow
Waarderingen: Piebe71
Brutus later geplaatst dan Soulfly is al evenveel disrespect naar Soulfly toe als vorig jaar Silverstein voor Stake. Ik snap dat we Belgische bands moeten steunen maar zowel een Stake als een Brutus zijn geen mainstage bands imo.
Brutus op de MainStage van Werchter gezien. Die horen op Graspop gewoon op deze plek hoor. Niks aan gestolen.

Ik moet nog kijken of ik eventueel zaterdag (ticketswap) ga maar dit zou het normaliter worden.

Donderdag:
1. Julie Christmas
2. Orbit Culture
3. Epica

Vrijdag (blij dat ik niet ga want de enige drie die ik echt wil zien clashen waarschijnlijk met elkaar):
1. Behemoth
2. Opeth
3. Jinjer

Zaterdag:
1. Imminence
2. Lorna Shore
3. Korn

Zondag (Hier kom ik maar tot 2):
1. Alcest
2. Beyond the Black

Over top-3 gesproken, nu de gehele line-up bekend is kunnen we dus eindelijk van start met onze top-3 per dag poll! :cool:🤘

Ik gooi de mijne er maar gelijk in (* = niet eerder gezien):

Donderdag
  1. Dream Theater*
  2. Iron Maiden
  3. Deafheaven*
Vrijdag
  1. Blood Incantation*
  2. Dethklok*
  3. Behemoth/Opeth
Zaterdag
  1. Nine Inch Nails
  2. Airbourne/Korn
  3. Primordial*
Zondag
  1. Savatage*
  2. Alcest
  3. In Flames/Trypticon*
Ik zal wel weer opnieuw de resultaten bijhouden en presenteren (tenzij daar iemand groot bezwaar op heeft 😉).
Natuurlijk wel graag een beetje aan de regels houden allemaal:
  • uitgangspunt is een top-3 van de bands waar je het meest naar uitkijkt om te zien (dus niet per se wie je het beste vindt o.i.d.)
  • genummerde top-3 per dag (anders wordt de volgorde aangehouden)
  • resultaten worden gesorteerd volgens hetzelfde principe als een medaillespiegel (eerst goud, dan zilver, dan brons; oftewel een band met 1x nr. 1, 0x nr. 2, 0x nr. 3 eindigt boven een band met 0x nr. 1, 8x nr. 2, 15x nr. 3)
  • meerdere bands mogelijk per nummer, in dat geval wordt het 'punt' gedeeld over het aantal bands (bv. bij mijn Behemoth/Opeth 'clash' krijgen beide bands ½ punt toegekend op de nr. 3 positie; bands hoeven echter niet daadwerkelijk te clashen in het tijdschema om een plek te delen)
  • incomplete top-3 lijstjes worden ook meegeteld (uiteraard 0 punten voor de lege plekken)
  • honourable mentions buiten de top-3 noemen mag, maar tellen niet mee voor de poll
  • je hoeft niet daadwerkelijk een dag te bezoeken om te beoordelen, doe gewoon alsof je wel zou gaan
1. Powerwolf
2. Dream Theater
3. Death Angel

1. Blood Hunter
2. Behemoth
3. Gloyhammer (normaal Opeth maar aangezien de vraag is waarnaar ik het meest uit kijk en ik probeer te vergeten dat Opeth er speelt zodat ik in volle teugen uitkijk naar Behemoth. Aangezien Behemoth waarschijnlijk toch overlapt met Opeth)

1. Dragonforce
2. Sylosis
3. Apocalyptica

1. Seven Hours After Violet
2. Savatage
3. Angelus Apatrida

• Leuk
Waarderingen: Nutellica en MetalLimbo
3. Gloyhammer (normaal Opeth maar aangezien de vraag is waarnaar ik het meest uit kijk en ik probeer te vergeten dat Opeth er speelt zodat ik in volle teugen uitkijk naar Behemoth. Aangezien Behemoth waarschijnlijk toch overlapt met Opeth)
Leg deze logica eens uit als je wilt?
Deze volg ik even niet

Users who are viewing this thread