Graspop Metal Meeting 2025

Behemoth of Opeth? Geef jij aub eens het overtuigende verdict.
Poeh, is wel een hele lastige, mocht het daadwerkelijk volledig overlappen.
En dan zitten Dethklok en Jinjer ook nog ergens verstrengeld in die clusterfuck.. šŸ«¤

Voor mij persoonlijk speelt wel mee dat ik Behemoth 13 april al in de 013 ga zien, dat zou me dan toch richting Opeth doen neigen.
Aan de andere kant heeft Behemoth nou wel eindelijk een mooie en verdiende spot in het donker, en daar wil ik toch ook heel graag bij zijn.
Maar als ik heel eerlijk ben wil ik misschien nog wel het liefst naar Dethklok, want nog nooit gezien enzo.

Vanzelfsprekend zal de wens van mijn vrouw ook meetellen en wellicht doorslaggevend zijn, en zij zal waarschijnlijk voor Behemoth kiezen (Opeth heeft ze niet veel mee, behalve dat ze het een mooi logo vindt šŸ˜ ).

Maar goed, de laatste jaren maak ik me eigenlijk steeds minder druk om mogelijke clashes.
Ten eerste omdat er altijd nog vanalles kan veranderen, zelfs last-minute nog.
Ten tweede omdat mijn plannen vaak toch heel anders lopen dan ik vooraf hoop of verwacht.
Het zou zelfs zomaar zo kunnen zijn dat ik al die bands ga missen, om wat voor reden ook (bv. een dikke inzinking, wat iedere dag wel een keertje gebeurt, al weet ik nooit wanneer šŸ˜…).

Uiteindelijk denk ik dat het een momentbeslissing zal worden, afhankelijk van onze mood en eventueel zelfs de vrienden waarmee we dan toevallig zijn.
Sorry, geen overtuigend verdict dus.. šŸ˜¬šŸ’ā€ā™‚ļø

Mijn spoorboekje voor de zaterdag. Moeten nog wel wat keuzes gemaakt worden als het tijdschema bekend is.

Amenra wordt op Werchter in de herkansing.

Spiritbox vs the Hu vind ik nog een lastige.

Denk dat het Korn wordt boven Airbourne, maar zal ook van het moment afhangen.

Bekijk bijlage 13387
Brutus later geplaatst dan Soulfly is al evenveel disrespect naar Soulfly toe als vorig jaar Silverstein voor Stake. Ik snap dat we Belgische bands moeten steunen maar zowel een Stake als een Brutus zijn geen mainstage bands imo.

Poeh, is wel een hele lastige, mocht het daadwerkelijk volledig overlappen.
En dan zitten Dethklok en Jinjer ook nog ergens verstrengeld in die clusterfuck.. šŸ«¤

Voor mij persoonlijk speelt wel mee dat ik Behemoth 13 april al in de 013 ga zien, dat zou me dan toch richting Opeth doen neigen.
Aan de andere kant heeft Behemoth nou wel eindelijk een mooie en verdiende spot in het donker, en daar wil ik toch ook heel graag bij zijn.
Maar als ik heel eerlijk ben wil ik misschien nog wel het liefst naar Dethklok, want nog nooit gezien enzo.

Vanzelfsprekend zal de wens van mijn vrouw ook meetellen en wellicht doorslaggevend zijn, en zij zal waarschijnlijk voor Behemoth kiezen (Opeth heeft ze niet veel mee, behalve dat ze het een mooi logo vindt šŸ˜ ).

Maar goed, de laatste jaren maak ik me eigenlijk steeds minder druk om mogelijke clashes.
Ten eerste omdat er altijd nog vanalles kan veranderen, zelfs last-minute nog.
Ten tweede omdat mijn plannen vaak toch heel anders lopen dan ik vooraf hoop of verwacht.
Het zou zelfs zomaar zo kunnen zijn dat ik al die bands ga missen, om wat voor reden ook (bv. een dikke inzinking, wat iedere dag wel een keertje gebeurt, al weet ik nooit wanneer šŸ˜…).

Uiteindelijk denk ik dat het een momentbeslissing zal worden, afhankelijk van onze mood en eventueel zelfs de vrienden waarmee we dan toevallig zijn.
Sorry, geen overtuigend verdict dus.. šŸ˜¬šŸ’ā€ā™‚ļø
Haha, dank! Ik kan me er wel in vinden. Zal eens zien waar ik het meest zin in heb na de stoomwals die Blood Incantation gaat zijn.

Als je het vanuit de gemiddelde metalhead beredeneert dan is Falling in Reverse met hun duidelijke invloeden uit de rap en de electronica wel degelijk een kandidaat voor de minst aansprekende band van het affiche. Al met al geen gekke uitspraak om hen dan 'niche' te noemen op Graspop Metal Meeting. Op Rock Werchter of Pukkelpop zou het andersom zijn.
Eens. Misschien is 'niche' niet de beste term in deze context, maar naar mijn beleving staat Behemoth ook dichter bij de sound van een gemiddelde Graspop band dan Falling in Reverse.
Denk inderdaad dat we beiden een andere invulling geven aan het woord 'niche'. Beide bands zijn op een andere manier inderdaad niche te noemen. Ik ben ermee eens dat de gemiddelde metalhead wellicht meer met Behemoth zal hebben, ik heb echter niet het idee dat dat beeld van de 'gemiddelde metalhead' echt aansluit bij het publiek dat er tegenwoordig rondloopt op Graspop. De laatste jaren hebben ze flink ingezet op de verjonging van de line up en dat heeft duidelijk effect gehad op het publiek. We hebben afgelopen editie gezien dat Electric Callboy de drukst bezochte act was van het weekend, die ook de nodige dosis hiphop in hun muziek hebben. Denk daardoor toch dat er meer mensen rondlopen op Graspop die blij worden van Electric Callboy en Falling in Reverse, dan mensen die blij worden van Behemoth. Op Alcatraz is mijn verwachting het tegenovergestelde, ook al kan ik dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen want ben daar nooit geweest.

Na deze eerste drop is hier ook maar eens mijn lijstje!

Donderdag:
Must See: Lagwagon, Epica, Dream Theater
Interessant: Iron Maiden, Powerwolf, Perturbator, Paradise Lost, Soen, Hot Milk, Beast in Black, Orbit Culture
Als niks anders interessants speelt: Flogging Molly, Hatebreed, Death Angel, Terror

Vrijdag:
Must See: The Ghost Inside, Jinjer, Gloryhammer, Slipknot
Interessant: Static Dress, Nova Twins, Jerry Cantrell, Peyton Parrish, Eagles of Death Metal,
As Everything Unfolds
Als niks anders interessants speelt: Employed to Serve, Orange Goblin, Northlane

Zaterdag:
Must See: Korn, Amenra, Spiritbox
Interessant: Whitecalpel, Sylosis, Airbourne, Kittie, Imminence, Dragonforce
Als niks anders interessants speelt: Apocalyptica, Lorna Shore, From Ashes To New

Zondag:
Must See: In Flames, Beyond the Black, Heaven Shall Burn
Interessant: Till Lindemann, Savatage
Als niks anders interessants speelt: Nothing More, Rise of the Northstar, Dayseeker, Stray From The Path, SiM

Gaat een druk weekend worden, weet ik nu al. Al moet ik zeggen dat ik dit jaar tot nu toe echt veel minder bands heb waar ik heel hyped om ben dan andere jaren...
Zo, even een update, zo te zien moet ik echt minder nieuwe muziek ontdekken, want dit word alleen maar moeilijker met GMM elk jaar.
Vet gedrukt = First Time

Donderdag:
Must See: Lagwagon, Epica, Dream Theater, Yellowcard
Interessant: Iron Maiden, Powerwolf, Perturbator, Paradise Lost, Soen, Hot Milk, Beast in Black, Orbit Culture, Behemoth, Alestorm, Stick To Your Guns
Als niks anders interessants speelt: Flogging Molly, Hatebreed, Death Angel, Terror, Warkings

Vrijdag:
Must See: The Ghost Inside, Jinjer, Gloryhammer, Opeth, Jinjer, Dethklok
Interessant: Static Dress, Nova Twins, Jerry Cantrell, Peyton Parrish, Eagles of Death Metal, As Everything Unfolds, Slipknot, Smash into Pieces, Me First And The Gimme Gimmes, Polaris,
Als niks anders interessants speelt: Employed to Serve, Orange Goblin, Northlane

Zaterdag:
Must See: Korn, Amenra, Spiritbox, Brutus, Bullet For My Valentine, Skindred, Nine Inch Nails
Interessant: Whitecalpel, Sylosis, Airbourne, Kittie, Imminence, Dragonforce, Poppy, Self Deception, Soulfly, Dead Daisies,
Als niks anders interessants speelt: Apocalyptica, Lorna Shore, From Ashes To New, Starset

Zondag
:
Must See: In Flames, Beyond the Black, Heaven Shall Burn
Interessant: Till Lindemann, Savatage, Ugly Kid Joe, King Diamond,
Als niks anders interessants speelt: Nothing More, Rise of the Northstar, Dayseeker, Stray From The Path, SiM

Denk inderdaad dat we beiden een andere invulling geven aan het woord 'niche'. Beide bands zijn op een andere manier inderdaad niche te noemen. Ik ben ermee eens dat de gemiddelde metalhead wellicht meer met Behemoth zal hebben, ik heb echter niet het idee dat dat beeld van de 'gemiddelde metalhead' echt aansluit bij het publiek dat er tegenwoordig rondloopt op Graspop. De laatste jaren hebben ze flink ingezet op de verjonging van de line up en dat heeft duidelijk effect gehad op het publiek. We hebben afgelopen editie gezien dat Electric Callboy de drukst bezochte act was van het weekend, die ook de nodige dosis hiphop in hun muziek hebben. Denk daardoor toch dat er meer mensen rondlopen op Graspop die blij worden van Electric Callboy en Falling in Reverse, dan mensen die blij worden van Behemoth. Op Alcatraz is mijn verwachting het tegenovergestelde, ook al kan ik dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen want ben daar nooit geweest.
Nu ben ik benieuwd waar ik val ten opzichte van de 'gemiddelde' metalhead en/of het gemiddelde Graspop publiek. Ik ben jong (27), groot fan van electric callboy, maar van falling in reverse moet ik helemaal niks hebben, en ik vind behemoth tof maar weet nog niet of ik er heen ga (want clashes) maar zou dat wel willen

Haha, dank! Ik kan me er wel in vinden. Zal eens zien waar ik het meest zin in heb na de stoomwals die Blood Incantation gaat zijn.
Daar heb ik ook heel veel zin in, zou wel eens een top-3 optreden van het weekend kunnen worden!
Ik zou die ook wel willen zien, helaas. Er zal niet een hele grote overlap zijn in doelpubliek van FiR en Blood Incantation gok ik :ROFLMAO:
Wellicht toch naar die show in Tivoli, maar 2 uur heen en 2 uur terug reizen voor een concert valt ook niet mee

Ik beperk mij ook bewust tot uitspraken over de sound van de gemiddelde band, wat de gemiddelde bezoeker het meest aanspreekt is alweer een stuk moeilijker te zeggen vind ik. Al was Electric Callboy inderdaad een van de drukst bezochte acts, qua sound was er weinig anders wat er op leek. Misschien vanwege die afwisseling ook juist weer zo populair. Maar volgens mij snappen we inmiddels van elkaar wat we bedoelen allemaal, daar ging het mij maar om :)

Over top-3 gesproken, nu de gehele line-up bekend is kunnen we dus eindelijk van start met onze top-3 per dag poll! :cool:šŸ¤˜

Ik gooi de mijne er maar gelijk in (* = niet eerder gezien):

Donderdag
  1. Dream Theater*
  2. Iron Maiden
  3. Deafheaven*
Vrijdag
  1. Blood Incantation*
  2. Dethklok*
  3. Behemoth/Opeth
Zaterdag
  1. Nine Inch Nails
  2. Airbourne/Korn
  3. Primordial*
Zondag
  1. Savatage*
  2. Alcest
  3. In Flames/Trypticon*
Ik zal wel weer opnieuw de resultaten bijhouden en presenteren (tenzij daar iemand groot bezwaar op heeft šŸ˜‰).
Natuurlijk wel graag een beetje aan de regels houden allemaal:
  • uitgangspunt is een top-3 van de bands waar je het meest naar uitkijkt om te zien (dus niet per se wie je het beste vindt o.i.d.)
  • genummerde top-3 per dag (anders wordt de volgorde aangehouden)
  • resultaten worden gesorteerd volgens hetzelfde principe als een medaillespiegel (eerst goud, dan zilver, dan brons; oftewel een band met 1x nr. 1, 0x nr. 2, 0x nr. 3 eindigt boven een band met 0x nr. 1, 8x nr. 2, 15x nr. 3)
  • meerdere bands mogelijk per nummer, in dat geval wordt het 'punt' gedeeld over het aantal bands (bv. bij mijn Behemoth/Opeth 'clash' krijgen beide bands Ā½ punt toegekend op de nr. 3 positie; bands hoeven echter niet daadwerkelijk te clashen in het tijdschema om een plek te delen)
  • incomplete top-3 lijstjes worden ook meegeteld (uiteraard 0 punten voor de lege plekken)
  • honourable mentions buiten de top-3 noemen mag, maar tellen niet mee voor de poll
  • je hoeft niet daadwerkelijk een dag te bezoeken om te beoordelen, doe gewoon alsof je wel zou gaan

Oplossing voor de behemoth, Opeth clash:
DynamošŸ˜. (Daar staat Opeth op de vrijdag naast Mastadon en paradise lost uit mijn hoofd)
Ik wacht zelf het tijdschema af, wil graag dethklok zien en FiR. Waarschijnlijk word het: FiR ---> laatste stukje dethklok (tenzij t de laatste 5 a 10 minuten zijn) ---> Behemoth (waarbij ik de opening misschien zal missen). Opeth zie ik zelf namelijk op Dynamo en Jinjer heb ik in november op sepulfest gezien.

Nu ben ik benieuwd waar ik val ten opzichte van de 'gemiddelde' metalhead en/of het gemiddelde Graspop publiek. Ik ben jong (27), groot fan van electric callboy, maar van falling in reverse moet ik helemaal niks hebben, en ik vind behemoth tof maar weet nog niet of ik er heen ga (want clashes) maar zou dat wel willen
Iemand met brede smaak maar een allergie voor klootzakken? Denk dat je niet de enige bent die er zo in staat hoor.

Ik vind de clash tussen opeth en behemoth ook wel een taaie. Opeth is een van mijn favo bands maar ook al wel heel vaak live gezien. Behemoth luister ik eigenlijk nooit, maar is voor mij precies zo'n band die ik graag op een festival wil zien omdat ik er niet snel een los concertkaartje voor zou kopen maar het toch graag eens gezien wil hebben na alle goede verhalen. Heb ze ook nog nooit gezien dus. Denk dat het van het moment af zal hangen.

Ik heb trouwens nog nooit een festival show van opeth gezien, wel al 6 keer in een zaal ofzo. Weet iemand of er een groot verschil zit tussen hun zaal shows en festival shows?

Als je het vanuit de gemiddelde metalhead beredeneert dan is Falling in Reverse met hun duidelijke invloeden uit de rap en de electronica wel degelijk een kandidaat voor de minst aansprekende band van het affiche. Al met al geen gekke uitspraak om hen dan 'niche' te noemen op Graspop Metal Meeting. Op Rock Werchter of Pukkelpop zou het andersom zijn.
Eens. Misschien is 'niche' niet de beste term in deze context, maar naar mijn beleving staat Behemoth ook dichter bij de sound van een gemiddelde Graspop band dan Falling in Reverse.
Jullie zeggen het perfect.
Voor mij is niche niet gelijk aan populariteit.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
U valt onder de noemer ā€˜festivalgangerā€™.

Gelukkig hier een eenvoudige keuze.
Opeth. Omdat het op gras is.
Behemoth laatste keer best genoten maar niet om te pieken. Wellicht op de donderdag nog een rare move maar voor de de rest wel duidelijk spoorboekje hier. 3 maanden gaan er ook nog wel bands afzeggen.Wie weet nog een leuke verrassing.šŸ˜„

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik zou die ook wel willen zien, helaas. Er zal niet een hele grote overlap zijn in doelpubliek van FiR en Blood Incantation gok ik :ROFLMAO:
Wellicht toch naar die show in Tivoli, maar 2 uur heen en 2 uur terug reizen voor een concert valt ook niet mee
Ze staan 1 mei ook in Keulen, is voor ons wel iets dichter bij.
Ben nog aan het twijfelen of ik daar heen ga.

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123
Ik ga me even moeien in het Opeth vs. Behemoth debacle. Ik heb Opeth in de AB gezien enkele weken terug, het was mijn 3e (of 4e, niet zeker) keer dat ik ze zag en het was zonder twijfel de beste keer. Hun show is indrukwekkend, de live kwaliteit onwaarschijnlijk sterk en je kijkt naar een band met enorm veel goesting. MAAR op een festival waar ze 60 (of met wat geluk 75 minuten) speeltijd krijgen, ga je toch een andere beleving krijgen dan de show in de AB van boven de 2 uur. Bovendien komt Opeth toch echt geregeld naar een festival of zaal in Belgiƫ, waardoor ikzelf eerder geneigd zou zijn om in deze voor Behemoth te kiezen. Te meer Behemoth nu een headline show op de main stage krijgt, wat toch al uniek is op zich. En dat komt van een zƩƩr grote Opeth fan. Ga gewoon even voor de volledige beleving van Opeth in een zaal, zal je geen spijt van krijgen en meestal vallen die ticketprijzen ook nog eens goed mee.

Users who are viewing this thread