Graspop Metal Meeting 2025

Inderdaad, we kunnen lang of kort discussiëren over hoe niche FiR is, maar ik ben vooral benieuwd wie er uiteindelijk als vervanger op die spot gaan spelen :p
Daar zeg je zo wat, we hadden hier met zijn allen Avenged Sevenfold ingepland op die spot als vervangende headliner, maar die zulen vast niet akkoord gaan met een sub spot :) Op Download is Shinedown vermoedelijk de vervanger van FiR trouwens, daar moesten ze al vroeg een vervanger zoeken omdat ze er bij de vorige tour achter kwamen dat Ronnie het land niet in mag.

Over top-3 gesproken, nu de gehele line-up bekend is kunnen we dus eindelijk van start met onze top-3 per dag poll! :cool:🤘

Ik gooi de mijne er maar gelijk in (* = niet eerder gezien):

Donderdag
  1. Dream Theater*
  2. Iron Maiden
  3. Deafheaven*
Vrijdag
  1. Blood Incantation*
  2. Dethklok*
  3. Behemoth/Opeth
Zaterdag
  1. Nine Inch Nails
  2. Airbourne/Korn
  3. Primordial*
Zondag
  1. Savatage*
  2. Alcest
  3. In Flames/Trypticon*
Ik zal wel weer opnieuw de resultaten bijhouden en presenteren (tenzij daar iemand groot bezwaar op heeft 😉).
Natuurlijk wel graag een beetje aan de regels houden allemaal:
  • uitgangspunt is een top-3 van de bands waar je het meest naar uitkijkt om te zien (dus niet per se wie je het beste vindt o.i.d.)
  • genummerde top-3 per dag (anders wordt de volgorde aangehouden)
  • resultaten worden gesorteerd volgens hetzelfde principe als een medaillespiegel (eerst goud, dan zilver, dan brons; oftewel een band met 1x nr. 1, 0x nr. 2, 0x nr. 3 eindigt boven een band met 0x nr. 1, 8x nr. 2, 15x nr. 3)
  • meerdere bands mogelijk per nummer, in dat geval wordt het 'punt' gedeeld over het aantal bands (bv. bij mijn Behemoth/Opeth 'clash' krijgen beide bands ½ punt toegekend op de nr. 3 positie; bands hoeven echter niet daadwerkelijk te clashen in het tijdschema om een plek te delen)
  • incomplete top-3 lijstjes worden ook meegeteld (uiteraard 0 punten voor de lege plekken)
  • honourable mentions buiten de top-3 noemen mag, maar tellen niet mee voor de poll
  • je hoeft niet daadwerkelijk een dag te bezoeken om te beoordelen, doe gewoon alsof je wel zou gaan
Lijstjes tijd :D

Donderdag
Dream Theater *
Psychonaut *
Landmvrks

Vrijdag
Falling in reverse*
Opeth*
Jinjer

Zaterdag
Korn
Nine Inch Nails*
The Hu*

Zondag
Currents*
Seven Hours After Voilet*
SiM*/Crossfaith ieder maar een half punt, had moeite om een derde te bedenken voor de zondag.

I agree with your overall point.
Then again, I will probably catch Hardy and Amira Elfeky and I will definitely watch Julie Christmas. Someone else may be into Halocene, even though I’m not.

For me, I draw the line with bands that barely even qualify as rock: I might sound like a gatekeeper but Aviva and Grandson simply don’t belong on Graspop, even though I enjoy the latter. With the others, I can at least see how they would qualify from an objective POV.
tbh i don't mind grandson, though i think they are more suitable for werchter.
My girlfriend is hyped though, she's a mix between mainstream metal + some heavier bands & mainstream music.

But i don't mind that they pick these bands for graspop either, it's a fun switchup for a change, though it might be a little bit too farfetched.
I understand that it might have to do with having limited options.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Ja, leuk lijstje om te maken.

Donderdag:
1. Iron Maiden
2. Orbit Culture *
3. Hatebreed

Vrijdag:
1. Dethklok *
2. Jerry Cantrell *
3. Opeth * ( die waarschijnlijk clasht met nr 1)

Zaterdag:
1. Korn
2. Primordial *
3. Airbourne

Zondag:
1. Sacred Reich
2. Angelus Apatrida *
3. Power Trip *

Die zondag is een lekkere Thrash dag

* = niet eerder gezien

Donderdag
  1. Iron Maiden
  2. Deafheaven* (nieuwe singles zijn erg goed, na deze festivalopener sta ik de rest van het weekend strak van de adrenaline)
  3. Julie Christmas*
Vrijdag
  1. Behemoth (met de uitleg van @rocktorhout )
  2. Spectral Wound
  3. Jerry Cantrell
Zaterdag
  1. Dødheimsgard*
  2. Primordial
  3. Cattle Decapitation(*, misschien pak ik nog een show mee)
Zondag
  1. Savatage*
  2. Triptykon*
  3. Judas Priest

Vooruit dan. Ik ga alleen op zaterdag, maar voor de volledigheid:

Donderdag
  1. Hatebreed*
  2. Dream Theater*
  3. Deafheaven*
Vrijdag
  1. Slipknot*
  2. Behemoth*
  3. House of Protection*
Zaterdag
  1. Nine Inch Nails*
  2. Soulfly*
  3. Bullet for my Valentine
Zondag
  1. Hardy*
  2. Till Lindemann*
  3. Judas Priest*

Ik ga niet maar dit is mijn top 3/dag

Donderdag
  1. Iron Maiden
  2. Stick to your guns
  3. Epica
Vrijdag
  1. Slipknot*
  2. The Ghost Inside
  3. Falling in Reverse
Zaterdag
  1. Soulfly
  2. Korn
  3. Bullet for my Valentine
Zondag
  1. Judas Priest
  2. Thrice
  3. In Flames

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MetalLimbo
Ik ga niet, maar 3 leuke acts per dag zijn nog wel te vinden.

Donderdag
  1. Psychonaut
  2. Orbit Culture*
  3. Paradise Lost/Dream Theater
Vrijdag
  1. Windhand*
  2. Blood Incantation*
  3. Green Lung/Opeth
Zaterdag
  1. Nine Inch Nails
  2. Amenra
  3. Brutus
Zondag
  1. Alcest*
  2. Katatonia
  3. Fit for an Autopsy*

Nog steeds overheerst het gevoel dat ik dit prima kan missen, met de voetnoot dat ik wel tickets heb voor zaalshows van Psychonaut, Windhand, Blood Incantation, en Nine Inch Nails om het missen daarvan op te vangen :) Alleen nog even kijken naar een andere optie om Alcest te zien en ik ben wel tevreden. Rest komt wel weer een keer.

Edit: de aangewezen optie om alsnog Alcest te zien is op 26 oktober in Doornroosje, thanks voor de reminder @Querulante Partij! Andere optie is nog bij Heilung in Maastricht, maar daar ben ik nog niet over uit.

Laatst bewerkt:
Donderdag
1. Dream Theater
2. Orbit Culture
3. Iron Maiden

Vrijdag
1. Slipknot
2. Blood Incantation
3. Opeth

Zaterdag
1. KoRn
2. Soulfly
3. Nine Inch Nails

Zondag
1. Savatage
2. Angelus Apatrida
3. Judas Priest

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Er zitten dit jaar niet echt veel must sees tussen voor mij. Maar als ik de clash finders zo bekijk is het toch weer een verrassing hoe vol ik de dagen krijg met bands waar ik me zeker ga vermaken. En dat ik alsnog met flink wat clashes zit (spiritbox, the hu, dragonforce tegelijk zou balen zijn).

Behemoth is een mooie toevoeging verder. Niet een band die ik snel op zou zetten, maar wel eentje waar ik graag live bij zou zijn. De plek is ze wat mij betreft dan ook echt wel gegund!

Leuk, hou van lijstjes! :) * is nog niet gezien, dikgedrukt is must see.

Realiseer me bij het invullen dat ik de top 3's en must sees, op een enkele uitzondering na, minder interessant vind. Het gaat, dit jaar meer dan andere jaren, over de brede programmering en de afwisseling tussen nieuwe bands ontdekken en weerzien met bekende bands. Zo zomaar kunnen dat ik andere keuzes maak op de dag(en) zelf en iets anders dan een top 3 band ga zien.

Donderdag

1. Alestorm*
2. Dream Theater*
3. Iron Maiden

Vrijdag

1. Spectral Wound*
2. Opeth*
3. Falling in Reverse*

Zaterdag

1. Whitechapel*
2. Bullet For My Valentine
3. Nine Inch Nails*

Voor de volledigheid ook zondag, al ga ik die hooguit deels meemaken. Heb er sowieso maar 2 die ik graag zou willen zien, verder trekt zondag me duidelijk het minst van alle dagen:

Zondag

1. Currents
2. King Diamond*

Laatst bewerkt:
Leuk, hou van lijstjes! :) * is nog niet gezien, dikgedrukt is must see.

Realiseer me bij het invullen dat ik de top 3's en must sees, op een enkele uitzondering na, het meest interessant vind. Het gaat, dit jaar meer dan andere jaren, over de brede programmering en de afwisseling tussen nieuwe bands ontdekken en weerzien met bekende bands. Zo zomaar kunnen dat ik andere keuzes maak op de dag(en) zelf en iets anders dan een top 3 band ga zien.

Donderdag

1. Alestorm*
2. Dream Theater*
3. Iron Maiden

Vrijdag

1. Spectral Wound*
2. Opeth*
3. Falling in Reverse*

Zaterdag

1. Whitechapel*
2. Bullet For My Valentine
3. Nine Inch Nails*

Voor de volledigheid ook zondag, al ga ik die hooguit deels meemaken. Heb er sowieso maar 2 die ik graag zou willen zien, verder trekt zondag me duidelijk het minst van alle dagen:

Zondag

1. Currents
2. King Diamond*
Voor de metalcore liefhebber staan er op de zondag echt wel wat pareltjes op de line up. Crossfaith, SiM en Seven Hours After Voilet op de vroege zondag vind ik toch wel een heel fijne start van de dag.
En nog Currents inderdaad, verder valt het voor mij ook wat tegen.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en mvl1980
Lijstjes!

Donderdag

1 Psychonaut
2 Iron Maiden
3 Dream Theater

Vrijdag:
1. Blood Incantation
2. Opeth/Behemoth (we zien wel wat het wordt)
3. Jerry Cantrell

Zaterdag:
1. NIN
2. Alle podia zijn kandidaat op tijdslot Korn (horror clash)
3. Soulfly

Zondag:
Hier komen voor mij de verrassingen van de dag. Dus kan ze nog niet op 1 tot 3 zetten. En volgens mij clasht er ook niet veel.
Gedeelte bij het main voor de legendes van krokus/savatage.(iets met koekdozen)
Begin van dag zeker tenten werk voor wat verrassingen.

Users who are viewing this thread