Graspop Metal Meeting 2025

Ok, punt.
Ik kende FIR eigenlijk ook niet (wel RR en zijn capriolen), maar dat kun je van Behemoth moeilijk zeggen, lijkt me?
Dat is toch echt wel een stevig gevestigde naam die op menig T-shirt en battle vest te vinden is tijdens ieder metalfestival.

Behemoth ken ik zeker van naam, dus met niche bedoel ik zeker niet te onbekend. Ik vind eerlijk gewoon alles wat naar black en death metal gaat gewoon vrij "niche". Je moet toch echt al van dat soort gezang houden (zeker wanneer er zoals bij Behemoth geen clean vocals te bespeuren zijn) vooraleer je naar zo'n band gaat kijken. Heb altijd gevonden dat dit soort genre minder toegankelijk is dan de meeste andere subgenres, juist om die reden. Ik zou dan eerder verwachten dat ze - toch zeker als headliner - maar een eerder beperkt publiek trekken op een festival met veel diversiteit aan subgenres.

Maar het kan absoluut 100% dat ik daar zo naar kijk omdat ik helemaal niet van die subgenres hou en ervan uitga dat veel andere metalfans ook diezelfde drempel ondervinden.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Brutus later geplaatst dan Soulfly is al evenveel disrespect naar Soulfly toe als vorig jaar Silverstein voor Stake. Ik snap dat we Belgische bands moeten steunen maar zowel een Stake als een Brutus zijn geen mainstage bands imo.
Als die bands dat zelf ook als disrespect zouden ervaren, zouden ze niet akkoord gaan met die volgordes, of wel?

Moet daarbij als liefhebber van Stake en Brutus zeggen dat ik ze wel ook liever in een tent zie, daar niet van. Maar Stake kwam als invaller op die positie, welke hen werd gegund in verband met hun afscheid, en Brutus heeft die spot gewoon dubbel en dwars verdiend.

Leg deze logica eens uit als je wilt?
Deze volg ik even niet
Euh ja zoals ik zeg eh. Ik ga er van uit dat Opeth overlapt met Behemoth. Ik kies toch Behemoth. Ik heb Opeth al vaker gezien. Dit jaar al één maal. Behemoth dit jaar nog niet. Daarnaast denk ik dat de show van Behemoth specialer wordt, wegens dat de band niet vaak op Graspop op de main zal staan in het donker. Dat is alles wat hier ook al besproken is.

Maar dan wat u niet duidelijk is. Ja. Gewoon. Als ik er in slaag te vergeten dat Opeth er speelt, dan mis ik ze ook niet. Maar ik bedoel missen als in "het moeilijk hebben iemand (niet) meer te zien". Als in "als ik niet weet dat het er niet is, dan kan ik het ook niet missen". En dus kijk ik op plaats 3 nu uit naar de band die op plaats 4 zou staan. Snappie?

Voor mij dit jaar enkel de zondag, donderdag en zondag waren voor mij de meest interessante dagen, maar ik kon een combi dit jaar niet echt verantwoorden.
Ik kom zaterdag wel al toe en installeer mij hopelijk tussen gezellige mensen en geniet voor die avond van het campingleven.

Mijn lijstje voor zondag:
-Triptykon
-Sacred Reich
-Massacre
-King Diamond
-Angelus Apatrida
-Till Lindemann
-Powertrip
-Savatage
-Krokus
-Judas Priest

• Leuk
Waarderingen: johanra en Elisa Day
Lijstjes!
Alleen donderdag aanwezig. De extra kosten voor een heel weekend is het niet waard op basis van wat er staat voor mij.

* voor nog nooit gezien

Donderdag
1. Powerwolf
2. Iron Maiden
3. Beast in Black

Vrijdag
1. Gloryhammer
2. Myles Kennedy
3. British Lion

Zaterdag
1. Eisbrecher
2. Airbourne
3. The Hu*

Zondag
1. Judas Priest
2. Beyond the Black

Donderdag
1. Deafheaven (zeer spijtig van Psychonaut)
2. Landmvrks
3. Iron Maiden

Vrijdag
1. Blood Incantation
2. House of Protection
3. Knocked Loose

Zaterdag
1. NIN
2. Imminence (wss spijtig van Brutus)
3. Bullet For My Valentine

Zondag
1. Currents
2. Alcest
3. Seven Hours After Violet

Allemaal nog nooit gezien, dus daardoor ook hoger

Nog niet zeker, maar heeft er alle schijn van.

Een escape voor deze clash zou zijn dat Korn zaterdag afsluit op North. In dat geval zou Spiritbox waarschijnlijk clashen met Starset. Dit zal ook weer andere clashes opleveren trouwens. Het is gewoon afwachten op de definitieve timetable.

Voor mij geen clash maar idd voor velen wel. Maar met het aantal mensen hier waarvoor Starset toch ergens mee clasht hoop ik ze volgende x op de main te zien.

Bij Julie Christmas kan ik me dat heel goed voorstellen ja. Daar ga ik niet eens bij proberen om iemand ervan te overtuigen dat die stem toch wel echt heel goed is. Bij haar ligt het je, of het ligt je niet. Geen middenweg. 😛 Maar wat is erbij Deafheaven in de vocals dat je niet aanspreekt? De cleans of de harsh?
De harsh vocals. Moet eerlijk zeggen dat ik deze comment las en dacht: "hebben die ook clean vocals?" want in de nummers die ik had geluisterd kwamen deze niet voor. Ik had vooral naar het album Sunbather geluisterd, omdat ik veel lovende woorden hier op het forum las over dit album (ook in andere topics, de afgelopen jaren) maar een nummer als Dream House kom ik dus moeilijk doorheen door de vocals. Ook al is het instrumentaal wel gewoon goed. Inmiddels ook 'Great mass of color' eens aangezet en dat klinkt ook wel meteen als totaal andere band. Moeilijk te geloven dat die twee nummers van dezelfde artiest zijn.
Psychonaut is geweldig en ik neig er ook gewoon naar om bij hen te gaan kijken. En eigenlijk ben ik dat ook wel een beetje verplicht aan die gasten. Toch vreemd als ik de volgende keer weer gezellig met ze sta te kletsen en dat ik dan niet bij hun eerste Graspop show ben gaan kijken. Maar goed, Deafheaven zag ik nog nooit en Psychonaut al regelmatig. Die ga ik waarschijnlijk ook nog twee keer zien later dit jaar (waarvan idd één keer Pelagic Fest is). Bovendien neigt volgens mij m'n hele vriendengroep naar Deafheaven...
Ik gok dat de band hier wellicht nog wel begrip voor zal hebben als de organisatie de rare beslissing maakt om ze tegelijk met Deafheaven neer te zetten

Mocht je wel beslissen om naar Psychonaut te gaan, dan moet je in ieder geval niet alleen gaan :)
@Loek123: Ik had trouwens Fit For an Autopsy wel in jouw lijstje verwacht.
Het klinkt misschien vreemd maar om één of andere reden vind ik metalcore fantastisch en deathcore echt verschrikkelijk. terwijl het toch twee subgenres zijn die vrij dicht tegen elkaar aan zitten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel
De harsh vocals. Moet eerlijk zeggen dat ik deze comment las en dacht: "hebben die ook clean vocals?" want in de nummers die ik had geluisterd kwamen deze niet voor. Ik had vooral naar het album Sunbather geluisterd, omdat ik veel lovende woorden hier op het forum las over dit album (ook in andere topics, de afgelopen jaren) maar een nummer als Dream House kom ik dus moeilijk doorheen door de vocals. Ook al is het instrumentaal wel gewoon goed. Inmiddels ook 'Great mass of color' eens aangezet en dat klinkt ook wel meteen als totaal andere band. Moeilijk te geloven dat die twee nummers van dezelfde artiest zijn.
Ah ja oké, kan me daar wel wat bij voorstellen ook. Sterker nog (en dit zal voor sommigen nogal controversieel zijn): ik heb zelf ook niet zoveel met Sunbather, in vergelijking met later werk van hen. Dat album klinkt eigenlijk een beetje te rauw voor mijn smaak. Maar niet doorvertellen hoor, want ik gok er zo op dat ik hierom ruzie krijg met een aantal anderen. ;)

Ik gok dat de band hier wellicht nog wel begrip voor zal hebben als de organisatie de rare beslissing maakt om ze tegelijk met Deafheaven neer te zetten

Mocht je wel beslissen om naar Psychonaut te gaan, dan moet je in ieder geval niet alleen gaan :)
Dat denk ik eigenlijk ook wel hoor. Het is ook meer voor mezelf dat ik eigenlijk wel dat glorieuze moment van hun Graspop debuut mee wil maken.

Dat jij er sowieso staat dat helpt wel om mij nog meer naar Psychonaut te bewegen, dus thanks!

Het klinkt misschien vreemd maar om één of andere reden vind ik metalcore fantastisch en deathcore echt verschrikkelijk. terwijl het toch twee subgenres zijn die vrij dicht tegen elkaar aan zitten.
Hmm ja, dat heb je weleens eerder verteld. Maar ik vind FFaA toch weer anders klinken dan andere deathcore. Neigt voor mij veel meer naar prog/death. @Dr. Hannibal kan normaal ook niets met deathcore, maar deze band werkt voor hem wel.

Behemoth ken ik zeker van naam, dus met niche bedoel ik zeker niet te onbekend. Ik vind eerlijk gewoon alles wat naar black en death metal gaat gewoon vrij "niche". Je moet toch echt al van dat soort gezang houden (zeker wanneer er zoals bij Behemoth geen clean vocals te bespeuren zijn) vooraleer je naar zo'n band gaat kijken. Heb altijd gevonden dat dit soort genre minder toegankelijk is dan de meeste andere subgenres, juist om die reden. Ik zou dan eerder verwachten dat ze - toch zeker als headliner - maar een eerder beperkt publiek trekken op een festival met veel diversiteit aan subgenres.

Maar het kan absoluut 100% dat ik daar zo naar kijk omdat ik helemaal niet van die subgenres hou en ervan uitga dat veel andere metalfans ook diezelfde drempel ondervinden.
Ik denk toch niet dat extreme metal (als verzamelnaam voor o.a. death, black, doom, maar ook thrash en speed) echt niche is in de metalwereld.
Als we unclean/harsh vocals als enige criterium zouden nemen, denk ik dat toch ruwweg de helft van alle metalfans dat waarderen, met uiteraard een flinke marge tussen fans die vrijwel uitsluitend naar unclean vocals luisteren en fans die meer van een mix van clean en unclean (in uiteenlopende verhoudingen) houden.
Een aanzienlijk deel van die laatste categorie is overigens vaak wel fan van bepaalde 'gateway' bands, en gaat op den duur steeds meer richting de extremere varianten.

Er is sowieso een groot verschil binnen die extreme genres en hoe niche ze zijn.
Het eerder genoemde thrash is bv. allang niet meer niche te noemen, integendeel, sommige van de meest populaire en mainstream bands behoren ertoe.
Maar ook uit bv. de death metal zijn subgenres geboren die nu zeer populair en mainstream zijn, zoals melodic death metal (o.a. In Flames, Amon Amarth, Arch Enemy, Avatar) en deathcore (o.a. Lorna Shore, Slaughter To Prevail). En zelfs black metal bands kunnen zeer populair en mainstream zijn (bv. Behemoth, Dimmu Borgir, Emperor, Mercyful Fate).
Vele van dat soort bands zingen ook vrijwel uitsluitend in unclean vocals.

Extreme metal is dan ook veel meer dan bands als Suffocation of Marduk, die een stuk meer niche zijn te noemen (maar desalniettemin ook vele fans hebben), en het hoort evengoed op een main stage thuis als thrash metal, nu-metal, metalcore, glam metal, power metal, punk, etc.
De voornaamste reden dat ze toch vaker in tenten staan, is dat ze daar qua sfeer relatief gezien beter passen qua sfeer e.d.

Hoe dan ook zijn unclean vocals niet weg te denken uit de metalwereld, zelfs niet-extreme bands gebruiken ze regelmatig (neem bv. Epica) of experimenteren ermee.

Laatst bewerkt:
Mijn top drie per dag: (* is 1e x)

Donderdag :
1. Dream Theater*
2. Motionless in White*
3. Alestorm*

Vrijdag:
1. Opeth*
2. The Ghost Inside*
3. Northlane

Zaterdag:
1. NiN*
2. Amenra
3. Lorna Shore

Zondag ga ik waarschijnlijk niet, maar als ik zou gaan, zou ik uitkijken naar Alcest*, Currents en Savatage*

Eervolle vermeldingen nog voor Brutus, Slipknot en Maiden. UP THE IRONS!!!!

Laatst bewerkt:
Altijd leuk de lijstjes :)

Donderdag:
1. Landmvrks*
2. Hatebreed
3. Mass Hysteria*
—> Ook hier zeer in dubio voor Psychonaut vs Deafheaven

Vrijdag:
1. The Ghost Inside
2. Knocked Loose
3. As Everything Unfolds
—> Idem hier voor de clash van velen: Opeth vs Behemoth :confused:

Zaterdag:
1. Nine Inch Nails
2. Korn
3. Bullet For My Valentine
—> Honorable mentions voor Oomph!, Eisbrecher en Amenra (maar die laatste al zoveel gezien dat anderen voorgaan)

Zondag:
1. Thrice
2. Till Lindemann*
3. Paleface Swiss*
—> Wel veruit de minste dag voor mij, is precies een constante de laatste jaren :unsure:

Ik denk toch niet dat extreme metal (als verzamelnaam voor o.a. death, black, doom, maar ook thrash en speed) echt niche is in de metalwereld.
Als we unclean/harsh vocals als enige criterium zouden nemen, denk ik dat toch ruwweg de helft van alle metalfans dat waarderen, met uiteraard een flinke marge tussen fans die vrijwel uitsluitend naar unclean vocals luisteren en fans die meer van een mix van clean en unclean (in uiteenlopende verhoudingen) houden.
Een aanzienlijk deel van die laatste categorie is overigens vaak wel fan van bepaalde 'gateway' bands, en gaat op den duur steeds meer richting de extremere varianten.

Er is sowieso een groot verschil binnen die extreme genres en hoe niche ze zijn.
Het eerder genoemde thrash is bv. allang niet meer niche te noemen, integendeel, sommige van de meest populaire en mainstream bands behoren ertoe.
Maar ook uit bv. de death metal zijn subgenres geboren die nu zeer populair en mainstream zijn, zoals melodic death metal (o.a. In Flames, Amon Amarth, Arch Enemy, Avatar) en deathcore (o.a. Lorna Shore, Slaughter To Prevail). En zelfs black metal bands kunnen zeer populair en mainstream zijn (bv. Behemoth, Dimmu Borgir, Emperor, Mercyful Fate).
Vele van dat soort bands zingen ook vrijwel uitsluitend in unclean vocals.

Extreme metal is dan ook veel meer dan bands als Suffocation of Marduk, die een stuk meer niche zijn te noemen (maar desalniettemin ook vele fans hebben), en het hoort evengoed op een main stage thuis als thrash metal, nu-metal, metalcore, glam metal, power metal, punk, etc.
De voornaamste reden dat ze toch vaker in tenten staan, is dat ze daar qua sfeer relatief gezien beter passen qua sfeer e.d.

Hoe dan ook zijn unclean vocals niet weg te denken uit de metalwereld, zelfs niet-extreme bands gebruiken ze regelmatig (neem bv. Epica) of experimenteren ermee.

Er lijken toch over het algemeen minder fans te zijn voor death, black en doom, dan voor thrash, power en metalcore om maar wat te noemen. Dat lijken toch gewoon meer niche genres te zijn, maar weinig bands die in echt grote zalen spelen, weinig headliner-niveau bands

Niet noodzakelijk mijn favoriete bands, wel de optredens waar ik het meest naar uitkijk

Donderdag:
1. Dream Theater
2. Paradise Lost
3. Deafheaven

Vrijdag:
1. Behemoth
2. Knocked Loose
3. Slipknot

Zaterdag:
1. Nine Inch Nails
2. Lorna Shore
3. Amenra

Zondag:
1. Savatage
2. Triptykon
3. Currents

Op Savatage na allemaal al 1 of meerdere keren gezien.

Er lijken toch over het algemeen minder fans te zijn voor death, black en doom, dan voor thrash, power en metalcore om maar wat te noemen. Dat lijken toch gewoon meer niche genres te zijn, maar weinig bands die in echt grote zalen spelen, weinig headliner-niveau bands

Ik vind dat thrash toch ook richting niche aan het evolueren is. Er zijn deze eeuw nauwelijks relevante bands bij gekomen en de oudjes zijn al 35 jaar over hun hoogtepunt (volgens de old school fans). Dat genre kan je bijna samen met de big 4 begraven.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Niet (geheel) mee eens.
Zoals gezegd was thrash ook ooit een extreme en niche genre in de metalwereld (net zoals heavy metal zelf natuurlijk ook ooit was in de muziekwereld in het algemeen), maar is het inmiddels een van de meest mainstream genres.

Die weg lijkt metalcore nu ook te bewandelen, al is het pas relatief recent dat sommige metalcore bands (bv. Parkway Drive, BMTH, Electric Callboy, Architects) echt boven het maaiveld uit beginnen te raken, en dan doorgaans gek genoeg ook nog eens door juist van de gebaande paden van dat genre af te wijken, tot het punt dat ze vaak niet eens meer als metalcore worden gezien.

Power metal, hoewel ook een van mijn favoriete genres, is in mijn ogen mogelijk meer niche te noemen dan extreme genres als black en (met name) death.
Zelfs old school power metal (Manowar, Helloween, Blind Guardian) werd toentertijd al volledig overschaduwd door genres als thrash en glam metal, en ook nu ondervinden ze zware concurrentie van aanverwante genres als symphonic en folk metal.

Het is dan ook niet voor niets dat er op GMM relatief weinig power metal te vinden is.
Er lijkt nu wel weer een lichte revival gaande, met uitschieters als Sabaton en Powerwolf die het zelfs tot headliner hebben geschopt, maar over het algemeen worden de weinige power metal bands op GMM een beetje weggestopt in de vroege uren en in de tenten. Zelfs een uitermate populaire band als Alestorm staat meestal vrij laat in de middag / vroeg in de avond op main.

Van alle genoemde genres is naar mijn mening eigenlijk alleen doom metal echt niche te noemen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: won666 en Dr. Hannibal
Niet (geheel) mee eens.
Zoals gezegd was thrash ook ooit een extreme en niche genre in de metalwereld (net zoals heavy metal zelf natuurlijk ook ooit was in de muziekwereld in het algemeen), maar is het inmiddels een van de meest mainstream genres.

Die weg lijkt metalcore nu ook te bewandelen, al is het pas relatief recent dat sommige metalcore bands (bv. Parkway Drive, BMTH, Electric Callboy, Architects) echt boven het maaiveld uit beginnen te raken, en dan doorgaans ook nog eens door juist van de gebaande paden van dat genre af te wijken, tot het punt dat ze vaak niet eens meer als metalcore worden gezien.

Power metal, hoewel ook een van mijn favoriete genres, is in mijn ogen mogelijk zelfs meer niche te noemen dan extreme genres als black en (met name) death.
Zelfs old school power metal (Manowar, Helloween, Blind Guardian) werd volledig overschaduwd door genres als thrash en glam metal.
Het is dan ook niet voor niets dat er op GMM relatief weinig power metal te vinden is.
Er lijkt nu wel weer een lichte revival gaande, met uitschieters als Sabaton en Powerwolf die het zelfs tot headliner hebben geschopt, maar over het algemeen worden de weinige power metal bands op GMM een beetje weggestopt in de vroege uren en in de tenten. Zelfs een uitermate populaire band als Alestorm staat meestal vrij laat in de middag / vroeg in de avond op main.

Van alle genoemde genres is naar mijn mening eigenlijk alleen doom metal echt niche te noemen.

Voor mijn gevoel zijn er in verhouding nog steeds gewoon veel minder fans van de genres die veelal in de Marquee worden gezet. Metalcore is gewoon enorm populair en dus geen niche. Melodeath is ook een voorbeeld van iets dat ik niet echt als niche zie (al kom ik niet per se verder dan Amon Amarth, Arch Enemy en In Flames), terwijl death metal dan weer meer niche lijkt.

Maar niche is ook niet iets ergs he. Gewoon een benaming voor een relatief klein subgenre in verhouding tot andere subgenres. Symfonische metal lijkt me ook een niche, al is dat in Nederland natuurlijk wel enorm populair. En zo zal black metal in Noorwegen (is het Noorwegen?) ook een stuk minder niche zijn, denk ik? Maar black, doom, death metal zijn toch gewoon genres waar men regelmatig van zegt dat er te weinig van staat op Graspop (net als symfonisch), dat zal toch ook gewoon een reden hebben...

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Stond ik vorig jaar naar Rhapsody Of Fire te kijken, begint die zanger opeens tussendoor te grunten :oops: Als er nu één band was waarin ik nooit grunts had verwacht ... . En zelfs op het einde een wall of death. "but", zo zei de zanger, "please be careful, this is still a power metal show". Allee toch 50 man in de wall of death, op een publiek van 300 man ofzo.

• Haha
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread