Behemoth ken ik zeker van naam, dus met niche bedoel ik zeker niet te onbekend. Ik vind eerlijk gewoon alles wat naar black en death metal gaat gewoon vrij "niche". Je moet toch echt al van dat soort gezang houden (zeker wanneer er zoals bij Behemoth geen clean vocals te bespeuren zijn) vooraleer je naar zo'n band gaat kijken. Heb altijd gevonden dat dit soort genre minder toegankelijk is dan de meeste andere subgenres, juist om die reden. Ik zou dan eerder verwachten dat ze - toch zeker als headliner - maar een eerder beperkt publiek trekken op een festival met veel diversiteit aan subgenres.
Maar het kan absoluut 100% dat ik daar zo naar kijk omdat ik helemaal niet van die subgenres hou en ervan uitga dat veel andere metalfans ook diezelfde drempel ondervinden.
Ik denk toch niet dat extreme metal (als verzamelnaam voor o.a. death, black, doom, maar ook thrash en speed) echt niche is in de metalwereld.
Als we unclean/harsh vocals als enige criterium zouden nemen, denk ik dat toch ruwweg de helft van alle metalfans dat waarderen, met uiteraard een flinke marge tussen fans die vrijwel uitsluitend naar unclean vocals luisteren en fans die meer van een mix van clean en unclean (in uiteenlopende verhoudingen) houden.
Een aanzienlijk deel van die laatste categorie is overigens vaak wel fan van bepaalde 'gateway' bands, en gaat op den duur steeds meer richting de extremere varianten.
Er is sowieso een groot verschil binnen die extreme genres en hoe niche ze zijn.
Het eerder genoemde thrash is bv. allang niet meer niche te noemen, integendeel, sommige van de meest populaire en mainstream bands behoren ertoe.
Maar ook uit bv. de death metal zijn subgenres geboren die nu zeer populair en mainstream zijn, zoals melodic death metal (o.a. In Flames, Amon Amarth, Arch Enemy, Avatar) en deathcore (o.a. Lorna Shore, Slaughter To Prevail). En zelfs black metal bands kunnen zeer populair en mainstream zijn (bv. Behemoth, Dimmu Borgir, Emperor, Mercyful Fate).
Vele van dat soort bands zingen ook vrijwel uitsluitend in unclean vocals.
Extreme metal is dan ook veel meer dan bands als Suffocation of Marduk, die een stuk meer niche zijn te noemen (maar desalniettemin ook vele fans hebben), en het hoort evengoed op een main stage thuis als thrash metal, nu-metal, metalcore, glam metal, power metal, punk, etc.
De voornaamste reden dat ze toch vaker in tenten staan, is dat ze daar qua sfeer relatief gezien beter passen qua sfeer e.d.
Hoe dan ook zijn unclean vocals niet weg te denken uit de metalwereld, zelfs niet-extreme bands gebruiken ze regelmatig (neem bv. Epica) of experimenteren ermee.