Graspop Metal Meeting 2024

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.826
Graspop mag inderdaad best wel iets meer doen qua aankleding, het oog wil ook wat, zullen we maar zeggen.
Maar uiteindelijk draait toch alles om de line-up, en die is bij GMM de laatste jaren in mijn ogen de beste van Europa (en dus eigenlijk ook de wereld).
En ook qua voorzieningen is alles op GMM eigenlijk gewoon uitstekend geregeld.
Ja, het kan altijd beter, zoals dus de toiletten wat velen aanhalen, maar die zijn op vrijwel ieder groot festival voor verbetering vatbaar.

Op GMM (terrein, campings kan ik de laatste jaren niet over oordelen) kun je nog prima naar de wc gaan, als je maar een beetje slim bent qua timing en locatie. Persoonlijk kan ik meestal direct ergens plassen, en hoef ik hoogstens af en toe maximaal een minuut te wachten, idem voor bier halen. Mijn vrouw moet af en toe wel in de rij staan, ook omdat ze soms heel nodig moet en niet meer ergens anders naar toe kan/wil lopen (en gezien de kleinere blaas kan ze vanzelfsprekend ook minder goed timen), maar meestal valt dat ook goed mee.

Hellfest daarentegen zag er prachtig uit qua aankleding, maar wij vonden de faciliteiten daar zwaar ondermaats:
  • toiletten waren OVERAL veel drukker, ongeacht waar en wanneer je naar toe liep;
  • bars waren én veel te druk (overal enorme rijen, soms meer dan een kwartier wachten), én veel te veraf gelegen van met name de main stages (dichtsbijzijnde bar lag behoorlijk ver naar achteren, waar die op GMM zowel in het midden als aan de zijkanten vrij gemakkelijk en snel te bereiken zijn);
  • kluisjes waren enkel beschikbaar op de camping, een heel pokke-eind verwijderd van het festivalterrein (iedere dag weer daarheen lopen, en aan het eind van de dag natuurlijk weer), wat veel te veel onnodige tijd en energie kostte;
  • enorm lange rijen voor IEDERE eetkraam, waar dan ook op het terrein;
  • klote treinverbinding vanaf Nantes (waar wij een apartement hadden), met soms meerdere treinen per uur, gevolgd door enkele uren geen enkele trein (en daarna dus weer een trein waar festivalgangers als sardientjes op elkaar zaten geperst);
  • klote shuttle bus verbinding (niet gratis!) tussen Clisson treinstation en festivalterrein, met enkel 8-persoons busjes die zeer onregelmatig af en aan kwamen rijden, en waar je soms meer dan een half uur in de rij stond;
  • op een van de dagen vreselijk lange rij voor de ingang tot het festivalterrein (in de regen, waar het festival uiteraard niks aan kan doen), waardoor ik, mede dankzij genoemde klote verbindingen, een half optreden van een must-see (Hällas) gemist heb;
  • enorme modder- en waterpoelen door de regen, veel meer nog dan in regenjaar 2016 op GMM;
  • etc.
Verder ook zo ongeveer het enige festival waar wij ons serieus onveilig voelden, met name qua drukte. Het was er gewoonweg onverantwoord druk. Als er een of andere noodsituatie zou zijn ontstaan, dan vrees ik dat er een complete chaos en mogelijk tragedie had plaatsgevonden...

Dan geef mij toch maar GMM (of Alcatraz).. ;)
Wij gaan in ieder geval sowieso nooit meer terug naar Hellfest, ook al hebben we er desondanks een mooi weekend met fantastische optredens gehad.
Eens met je ervaringen op Hellfest inderdaad. Wij verbleven zelf op de camping en daar was het niet veel beter gesteld. Alles was mega ver weg, drinkwater was nauwelijks beschikbaar, het kampeerveld zelf was een soort akker, dus bestond vooral uit grote kluiten aarde en stoppels van whatever gewas daar normaal groeide. Toen wij er waren (2017) was het juist bloedheet en stoffig, echt afzien op die dorre vlakte. Dan is de Boneyard van Graspop toch een luxe resort in verhouding hoor, met haar strakke groene grasvelden en faciliteiten op elke hoek, alles op afzienbare loopafstand van het terrein zelf. Ook al sta je dan soms (te) lang in de rij voor het toilet (want dat is met name op de camping een probleem, op het terrein valt het meestal reuze mee inderdaad).

De aankleding van Hellfest, met veel roestig ijzer en vuur overal, gaf in combinatie met de stoffige hitte wel een goeie Mad Max vibe. Ik heb er zeker ook een toffe tijd gehad. Maar de gebrekkige basis infrastructuur maakt wel dat ik zeg: Hellfest was leuk om 1x te ervaren, Graspop ga ik met plezier elk jaar naar terug.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Ik vind het dus juist heel goed dat ze precies alles bieden wat je nodig hebt en weinig geld verspillen aan overbodige poespas. Natuurlijk is een festival met veel aankleding leuk, maar je betaalt er uiteindelijk zelf voor. Dan heb ik liever dat ze mijn ticketgeld besteden aan artiesten boeken en de noodzakelijke infrastructuur. Dus wat dat betreft toch eens met @Wardibal: geef ons meer toiletten! Met name op de camping…
Dat, plus dat Hellfest zelf eigenaar is van hun terrein, wat het natuurlijk gemakkelijker maakt om wat extra's met aankleding te doen.

Overigens is het allemaal ook maar perceptie. Ik ben zelf nog nooit op Hellfest geweest, dus dat kan ik niet vergelijken. Maar wel twee keer op Alcatraz. En hoewel het geen geheim is dat ik Alcatraz op onderdelen een beter festival vind, is dat niet zozeer vanwege de aankleding. Ja, het gevangenis thema zie je wel terug op het terrein. Maar laten we het ook niet overdrijven. Het zijn wat fraaie banners die ze ophangen. Maar Graspop heeft elk jaar ook fraaie banners rondom hun stages hangen, waar mascotte Skully in verwerkt wordt. Verder zijn de drie tenten op Alcatraz van binnen doodgewone tenten. Niets mis mee hoor, maar als we het hebben over aankleding dan is de Metal Dome van afgelopen jaar (en zeker die van een paar jaar terug met dat kerk thema) veel sfeervoller dan welke tent dan ook op Alcatraz. Of het Classic Rock Café, vind ik meer een café uitstraling hebben dan El Presidio op Alcatraz.

Ja, op Alcatraz lopen (en rijden) er verklede acteurs rond, die bijvoorbeeld vuurshows geven. Maar ze hebben daar dan weer geen reuzenrad. Dus zo kun je dingen tegen elkaar wegstrepen. Dus als het om aankleding gaat, vind ik Graspop echt niet onder doen voor Alcatraz. Het enige waar Alcatraz het echt op wint als het gaat om terrein inrichting is het aantal (schaduw)zitplekken. Dat heeft dan misschien niet zo heel veel met sfeer te maken (of je moet fan zijn van picknicks, haha), maar is wel een enorme meerwaarde als het gaat om energiebesparing.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
106
199
Ik vind het dus juist heel goed dat ze precies alles bieden wat je nodig hebt en weinig geld verspillen aan overbodige poespas. Natuurlijk is een festival met veel aankleding leuk, maar je betaalt er uiteindelijk zelf voor. Dan heb ik liever dat ze mijn ticketgeld besteden aan artiesten boeken en de noodzakelijke infrastructuur. Dus wat dat betreft toch eens met @Wardibal: geef ons meer toiletten! Met name op de camping…
Hier ben ik het dus niet mee eens, misschien komt het omdat ik al jarenlang naar festivals ga en veel gezien heb, maar ik vind juist dat aankleding en activiteiten een festival uniek kunnen maken. Een tientje extra voor een beer garden, kermis, lounge gebied, akoestisch podium etc vind ik het waard. Daarnaast had GNR vorig jaar best thuis mogen blijven om een paar miljoen in het festival te kunnen investeren ;).

Ook hoeft het niet perse bij Graspop zelf uit de kas te komen, een festival zoals Rock am Ring heeft vaak sponsoren die op het festival hun eigen activiteiten hebben.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Hier ben ik het dus niet mee eens, misschien komt het omdat ik al jarenlang naar festivals ga en veel gezien heb, maar ik vind juist dat aankleding en activiteiten een festival uniek kunnen maken. Een tientje extra voor een beer garden, kermis, lounge gebied, akoestisch podium etc vind ik het waard. Daarnaast had GNR vorig jaar best thuis mogen blijven om een paar miljoen in het festival te kunnen investeren ;).

Ook hoeft het niet perse bij Graspop zelf uit de kas te komen, een festival zoals Rock am Ring heeft vaak sponsoren die op het festival hun eigen activiteiten hebben.
Maar Graspop heeft juist wel veel van die dingen die jij opnoemt nog steeds of in het verleden gehad. Er is een 'beer garden', alleen noemen ze dat op Graspop de 'Belgian Beer Bar'. Graspop heeft zogezegd een reuzenrad en had een aantal jaren botsauto's. Wat voor kermis-activiteiten wil je nog meer? En wat heeft dat precies voor meerwaarde ten opzichte van een festival fair en een metal market zoals Graspop die heeft? Sluit imo thematisch meer aan bij het festival dan een kermis. Wat bedoel je verder met 'lounge gebied'? Ik heb op Graspop weleens een uurtje in een hangmat gelegen. De bomenrij tussen de Jupiler Stage en de Metal Dome zorgde afgelopen jaar voor een hele fijne natuurlijke chill zone. Er was de mogelijkheid om je uitgebreid door professionals te laten masseren. En met een duurder VIP-ticket kan je gebruikmaken van de luxe faciliteiten in en op het VIP-deck. Wel eens dat er idealiter voor de plebs wat meer zitgelegenheid mag zijn. Verder zie ik de meerwaarde van een akoestisch podium op een metalfestival niet. Daarnaast heeft Graspop toch het Classic Rock Café en tot dit jaar die Apres-ski bar?

Tuurlijk, het kan altijd meer en uitgebreider. Maar het beeld wat nu geschetst lijkt te worden dat Graspop enkel een groot grasveld is waar enkel vijf podia worden opgezet en verder naast de optredens geen reet te doen is, dat klopt gewoon niet.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.826
Hier ben ik het dus niet mee eens, misschien komt het omdat ik al jarenlang naar festivals ga en veel gezien heb, maar ik vind juist dat aankleding en activiteiten een festival uniek kunnen maken. Een tientje extra voor een beer garden, kermis, lounge gebied, akoestisch podium etc vind ik het waard. Daarnaast had GNR vorig jaar best thuis mogen blijven om een paar miljoen in het festival te kunnen investeren ;).

Ook hoeft het niet perse bij Graspop zelf uit de kas te komen, een festival zoals Rock am Ring heeft vaak sponsoren die op het festival hun eigen activiteiten hebben.
Het zal uiteindelijk wel weer neerkomen op een verschil in smaak. Al die gesponsorde commerciële meuk voegt voor mij weinig toe. Maar ik snap ergens ook wel weer wat je bedoelt, qua eigenheid en uitstraling. Maar wat @Jamel ook zegt, die randzaken zijn niet volledig afwezig op Graspop. Voor mij is het een goede balans, maar ik snap dat het in verhouding tot andere festivals karig kan aanvoelen. Voor mij persoonlijk zijn andere zaken echter belangrijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Nightrage

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.750
2.437
Even ter info die ergens ook aanhaakt bij bovenstaande 'discussie': TPD TV (Youtubekanaal die festivals afstruint en er een video over maakt met hun bevindingen en dergelijke) doen dit jaar Graspop én Hellfest aan. We zullen dus de mening van deze Britse festivalgangers te weten komen deze zomer.

(ze deden eerder al andere grote majors / festivals zoals Coachella, Rock Werchter, Rock am Ring, Glastonburry, tot zelfs Power Trip een aantal maanden geleden)
 

Jeroen

Campingartiest
9 feb 2015
89
78
Maar Graspop heeft juist wel veel van die dingen die jij opnoemt nog steeds of in het verleden gehad. Er is een 'beer garden', alleen noemen ze dat op Graspop de 'Belgian Beer Bar'. Graspop heeft zogezegd een reuzenrad en had een aantal jaren botsauto's. Wat voor kermis-activiteiten wil je nog meer? En wat heeft dat precies voor meerwaarde ten opzichte van een festival fair en een metal market zoals Graspop die heeft? Sluit imo thematisch meer aan bij het festival dan een kermis. Wat bedoel je verder met 'lounge gebied'? Ik heb op Graspop weleens een uurtje in een hangmat gelegen. De bomenrij tussen de Jupiler Stage en de Metal Dome zorgde afgelopen jaar voor een hele fijne natuurlijke chill zone. Er was de mogelijkheid om je uitgebreid door professionals te laten masseren. En met een duurder VIP-ticket kan je gebruikmaken van de luxe faciliteiten in en op het VIP-deck. Wel eens dat er idealiter voor de plebs wat meer zitgelegenheid mag zijn. Verder zie ik de meerwaarde van een akoestisch podium op een metalfestival niet. Daarnaast heeft Graspop toch het Classic Rock Café en tot dit jaar die Apres-ski bar?

Tuurlijk, het kan altijd meer en uitgebreider. Maar het beeld wat nu geschetst lijkt te worden dat Graspop enkel een groot grasveld is waar enkel vijf podia worden opgezet en verder naast de optredens geen reet te doen is, dat klopt gewoon niet.
Eens, het is niet zo dat het echt alleen een groot grasveld is met wat bier en bands. Maar het viel mij ook op dat bv Hellfest veel aan aankleding doet, naar ik nu weet is het eigen terrein, dat maakt zaken eenvoudiger. Maar ik ben ook op allerlei festivals geweest en vond bv Lowlands altijd een zeer positieve uitzondering, eigenlijk vooral omdat die uitstraalden niet alleen een muziekfestival te zijn. Een deel zit in de kosten voor het programmeren van rand activiteiten, tuurlijk. En een theatertent of zo op Graspop zou de plank misslaan, maar andere randactiviteiten zijn interessant.
De metalmarkt is uiteraard een van die punten, prima, maar qua opzet heel erg op elkaar en klein, dit kun je wat ruimer opzetten met wat andere drank en eet kraampjes ertussen. Je zou kunnen denken aan 'side acts' die het terrein over gaan (zoals voorheen Blaas of Glory dit deed op festivals), maakt de festivalervaring net wat meer festival. En leuk dat je bij meer betalen wat meer luxe faciliteiten hebt, ik weet niet wat dit dan precies is, maar er is echt wel meer mogelijk. Ik ben ook geen expert, maar zie hier genoeg mensen die andere festivals aan doen. Die hebben ook ideeën
Zonder af te doen aan het muziek festival natuurlijk, wat je kernactiviteit is!
Overigens heb ik jaren geleden intens genoten op dag vier (officieel drie) bij Pinkpop, toen men daar masseurs had.. Geen must, zeker niet, maar grote meerwaarde :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Kneuzer en Nightrage

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
159
173
Maar Graspop heeft juist wel veel van die dingen die jij opnoemt nog steeds of in het verleden gehad. Er is een 'beer garden', alleen noemen ze dat op Graspop de 'Belgian Beer Bar'. Graspop heeft zogezegd een reuzenrad en had een aantal jaren botsauto's. Wat voor kermis-activiteiten wil je nog meer? En wat heeft dat precies voor meerwaarde ten opzichte van een festival fair en een metal market zoals Graspop die heeft? Sluit imo thematisch meer aan bij het festival dan een kermis. Wat bedoel je verder met 'lounge gebied'? Ik heb op Graspop weleens een uurtje in een hangmat gelegen. De bomenrij tussen de Jupiler Stage en de Metal Dome zorgde afgelopen jaar voor een hele fijne natuurlijke chill zone. Er was de mogelijkheid om je uitgebreid door professionals te laten masseren. En met een duurder VIP-ticket kan je gebruikmaken van de luxe faciliteiten in en op het VIP-deck. Wel eens dat er idealiter voor de plebs wat meer zitgelegenheid mag zijn. Verder zie ik de meerwaarde van een akoestisch podium op een metalfestival niet. Daarnaast heeft Graspop toch het Classic Rock Café en tot dit jaar die Apres-ski bar?

Tuurlijk, het kan altijd meer en uitgebreider. Maar het beeld wat nu geschetst lijkt te worden dat Graspop enkel een groot grasveld is waar enkel vijf podia worden opgezet en verder naast de optredens geen reet te doen is, dat klopt gewoon niet.
Ik denk dat het niet perse dat soort animo is waar het over gaat, althans voor mij niet. Pasop ik ben hier de grootste voorstander van de metal moose en hoop dat die terug komt. (Are you reading GMM??)

Maar als ik het over aankleding heb is het echt wel sfeerzetting, thema,.. het gevoel ergens anders te zijn dan een grasplein met podia.

Dat reuzerad of die botsauto's zijn geestig natuurlijk maar veranderen daar niets aan. Ze doen uiteraard wel moeite met speciale zaken maar er is gwn een gebrek aan thema.

Wat niet afdoet aan de rest vh festival natuurlijk. Mss wat verwend met een land dat tomorrowland organiseert, maar als Alcatraz het kan kan Graspop het volgens mij ook wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

gerbthederp

Gouden Tip
17 nov 2022
374
850
Ik persoonlijk ben net fan van een 'sec decor'. Ik vind het ook allemaal mooi enzo maar toen ik op Alcatraz was liepen er bijvoorbeeld vuurspuwers en mensen in verkleedkleren aan de ingangen om mensen welkom te heten en dat is iets waar ik heel slecht mee omkan en dan panikeer. Is natuurlijk iets heel persoonlijk maar voor mij moet ook al die poespas niet. Ik ben waarschijnklijk na een paar uur toch te dronken om het nog te kunnen onderscheiden van elkaar :D
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
106
199
Maar Graspop heeft juist wel veel van die dingen die jij opnoemt nog steeds of in het verleden gehad. Er is een 'beer garden', alleen noemen ze dat op Graspop de 'Belgian Beer Bar'. Graspop heeft zogezegd een reuzenrad en had een aantal jaren botsauto's. Wat voor kermis-activiteiten wil je nog meer? En wat heeft dat precies voor meerwaarde ten opzichte van een festival fair en een metal market zoals Graspop die heeft? Sluit imo thematisch meer aan bij het festival dan een kermis. Wat bedoel je verder met 'lounge gebied'? Ik heb op Graspop weleens een uurtje in een hangmat gelegen. De bomenrij tussen de Jupiler Stage en de Metal Dome zorgde afgelopen jaar voor een hele fijne natuurlijke chill zone. Er was de mogelijkheid om je uitgebreid door professionals te laten masseren. En met een duurder VIP-ticket kan je gebruikmaken van de luxe faciliteiten in en op het VIP-deck. Wel eens dat er idealiter voor de plebs wat meer zitgelegenheid mag zijn. Verder zie ik de meerwaarde van een akoestisch podium op een metalfestival niet. Daarnaast heeft Graspop toch het Classic Rock Café en tot dit jaar die Apres-ski bar?

Tuurlijk, het kan altijd meer en uitgebreider. Maar het beeld wat nu geschetst lijkt te worden dat Graspop enkel een groot grasveld is waar enkel vijf podia worden opgezet en verder naast de optredens geen reet te doen is, dat klopt gewoon niet.

Je hebt gelijk, Graspop doet wel iets meer dat waar ik ze credits voor gaf. Toch voelt het allemaal een beetje als "net niet" het "beveling" element mist in mijn beleving.

Akoestisch podium op Download vond ik persoonlijk erg tof, bands speelden hier een extra akoestische set.

Wacken heeft soms comedians en ook een game tent.

Lounge gebied, bedoel ik het bos en het verkoel gebied op Hellfest. Soms moet je gewoon ff bijkomen van de drukte.

Rock Am Ring bevindt zich op een circuit, Metal Days had een bos en een rivier om in te zwemmen, Greenfield zit letterlijk tussen de bergen en had een middeleeuwse markt, maar Graspop is gewoon Graspop.
Ik zeg niet dat ik het niet ontzettend naar mijn zin heb, maar mis gewoon dat beetje extra..
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje, Lars. en Jamel

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.252
3.818
Lounge gebied, bedoel ik het bos en het verkoel gebied op Hellfest. Soms moet je gewoon ff bijkomen van de drukte.

Rock Am Ring bevindt zich op een circuit, Metal Days had een bos en een rivier om in te zwemmen, Greenfield zit letterlijk tussen de bergen en had een middeleeuwse markt, maar Graspop is gewoon Graspop.
Ik zeg niet dat ik het niet ontzettend naar mijn zin heb, maar mis gewoon dat beetje extra..
Jij beschrijft vooral (natuurlijke) omgevingskenmerken. Dat kan een organisatie erg moeilijk beïnvloeden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Slyder73x

Gouden Tip
4 jun 2022
332
599
Je hebt gelijk, Graspop doet wel iets meer dat waar ik ze credits voor gaf. Toch voelt het allemaal een beetje als "net niet" het "beveling" element mist in mijn beleving.

Akoestisch podium op Download vond ik persoonlijk erg tof, bands speelden hier een extra akoestische set.

Wacken heeft soms comedians en ook een game tent.

Lounge gebied, bedoel ik het bos en het verkoel gebied op Hellfest. Soms moet je gewoon ff bijkomen van de drukte.

Rock Am Ring bevindt zich op een circuit, Metal Days had een bos en een rivier om in te zwemmen, Greenfield zit letterlijk tussen de bergen en had een middeleeuwse markt, maar Graspop is gewoon Graspop.
Ik zeg niet dat ik het niet ontzettend naar mijn zin heb, maar mis gewoon dat beetje extra..

FF serieus

Ik zie hier nu jaar na jaar mensen enorm stressen en met overspanningsklachten een schema maken waar wanneer te zijn en de ene clash na de andere
te proberen weg te werken met een half uurtje en dan rennen voor einde andere band.

Sommige blij met een leeg uurtje om even bij te tanken en te rusten.

En dan gaan we praten over riviertjes om te zwemmen, botsautootjes, hangmatjes, bergbeklimmen, akoestische sessies, comedy shows etc etc
(klinkt mij meer als een ouderwets schoolkamp maar dat terzijde)

Die sjit boeit me niks, geef me een tof programma, een bereikbare wc, kraantjes en een tentje om te eten en te drinken. einde dag een lekker bedje in me festihut en het leven is mooi.

Voor de rest ga ik op koningsdag de stad wel in
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.631
3.252
Graspop is op een grasveld, dus doet ook gewoon wat het zegt te doen 😁
En ondanks de langdurige droogte en hitte vorig jaar moeten we toegeven; het veld lag er erg groen bij!
Ze hebben duidelijk hun best gedaan om het 'gras' in de naam Graspop waar te maken! :LOL:

Ik was heel veel jaren terug gewoon erg blij dat wij op Graspop al een hele tijd doorspoelwc's hadden, toen de meeste festivals - zelfs Werchter en Pukkelpop - nog overal met dixi's zaten. Daarnaast heb je door de dubbele mainstage sowieso al altijd muziek op het terrein. Die extra invulling voelt daardoor niet zo nodig omdat je geen soundcheck momenten hebt waarin je geëntertaind moet worden.
Dat soort aanpassingen vind ik allemaal veel meer waard dan wat extra inkleding of nog meer lawaai doordat een brass-band op het terrein speelt.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
Op basis van waar bands in het verleden al gestaan hebben (voor bands die al eerder op Graspop hebben gestaan), aan de hand van de poster en het laatste beetje is gokken aan de hand van wat logisch is, bijvoorbeeld de extremere metal (black/death etc) in de Marquee, hardcore op de Jupiler etc. En ik ga niet ontkennen dat ik ook met een schuin oog naar de andere clashfinders heb gekeken voor de bands die ik echt niet wist waar te plaatsen, en advies van mn vriend, die nog langer naar Graspop gaat dan ik.
Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal een gok, en er zal ook nog wel veel niet helemaal kloppen, maar ik vind het leuk om er mee te puzzelen, en in grote lijnen zal er wel wat uit op te maken zijn.
Ik vind zelf met name de zaterdag echt heel lastig in te schatten wie nou precies waar gaat staan
Dus er wordt gesproken over een fictief tijdschema waar mogelijk overlappingen in zitten. Wacht dan gewoon het tijdschema af, want er is weinig tot geen regelmaat te vinden in het affiche en het tijdschema. Het enige terugkerende is dat de logobands meestal op de mainstages staan, met een enkele uitzondering.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.482
2.961
Ik wil toch wel genoemd hebben dat ik de aankleding van de podiums zelf juist zeer mooi vind aan Graspop. Vooral de Metal Dome bij de eerste XL-editie in ik geloof 2018. Ik stond toen echt met kippenvel toe te kijken tijdens Dool. De combinatie van betoverende muziek met een betoverend decor werkt erg goed.
Het logo van GMM zelf tussen beide Main Stages vind ik ook altijd echt heel tof.

Van mij hoeft die aankleding verder niet zo. Er is een Metal Market, een Piercing Shop, de camping zit op 5 minuten wandelen hooguit, de bussen op 10 minuten wandelen. En het geluid is doorgaans fantastisch al leken in 2022 de boxen aan de achterkant van het veld niet aan te staan, waardoor acts als Deftones veel te zacht klonken. Maar dat was de enige keer dat ik wat te klagen had over Graspop.

Als ik dan kom bij Rock Am Ring (waar het geluid regelmatig wegwaait) en Pinkpop (de vorige keer stond daar het 2e podium nog wel de andere kant op gedraaid) besef ik pas hoe goed Graspop is.

Wat zou er nog meer moeten zijn? Wel vier puntjes die ik graag verbeterd zie:

- Betere kwaliteit in het eten, zoals tot en met 2022 het geval was
- Meer toiletten (vooral voor de vrouwen)
- Een stabieler systeem van de Skullies. De eerste dag was een complete puinzooi. Daarna werkte het meer dan prima
- Een fatsoenlijk systeem rond de merchandise, zonder dat je een heel optreden van GNR mist daardoor (al was dat juist een pré vorig jaar)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken