Eens met je ervaringen op Hellfest inderdaad. Wij verbleven zelf op de camping en daar was het niet veel beter gesteld. Alles was mega ver weg, drinkwater was nauwelijks beschikbaar, het kampeerveld zelf was een soort akker, dus bestond vooral uit grote kluiten aarde en stoppels van whatever gewas daar normaal groeide. Toen wij er waren (2017) was het juist bloedheet en stoffig, echt afzien op die dorre vlakte. Dan is de Boneyard van Graspop toch een luxe resort in verhouding hoor, met haar strakke groene grasvelden en faciliteiten op elke hoek, alles op afzienbare loopafstand van het terrein zelf. Ook al sta je dan soms (te) lang in de rij voor het toilet (want dat is met name op de camping een probleem, op het terrein valt het meestal reuze mee inderdaad).Graspop mag inderdaad best wel iets meer doen qua aankleding, het oog wil ook wat, zullen we maar zeggen.
Maar uiteindelijk draait toch alles om de line-up, en die is bij GMM de laatste jaren in mijn ogen de beste van Europa (en dus eigenlijk ook de wereld).
En ook qua voorzieningen is alles op GMM eigenlijk gewoon uitstekend geregeld.
Ja, het kan altijd beter, zoals dus de toiletten wat velen aanhalen, maar die zijn op vrijwel ieder groot festival voor verbetering vatbaar.
Op GMM (terrein, campings kan ik de laatste jaren niet over oordelen) kun je nog prima naar de wc gaan, als je maar een beetje slim bent qua timing en locatie. Persoonlijk kan ik meestal direct ergens plassen, en hoef ik hoogstens af en toe maximaal een minuut te wachten, idem voor bier halen. Mijn vrouw moet af en toe wel in de rij staan, ook omdat ze soms heel nodig moet en niet meer ergens anders naar toe kan/wil lopen (en gezien de kleinere blaas kan ze vanzelfsprekend ook minder goed timen), maar meestal valt dat ook goed mee.
Hellfest daarentegen zag er prachtig uit qua aankleding, maar wij vonden de faciliteiten daar zwaar ondermaats:
Verder ook zo ongeveer het enige festival waar wij ons serieus onveilig voelden, met name qua drukte. Het was er gewoonweg onverantwoord druk. Als er een of andere noodsituatie zou zijn ontstaan, dan vrees ik dat er een complete chaos en mogelijk tragedie had plaatsgevonden...
- toiletten waren OVERAL veel drukker, ongeacht waar en wanneer je naar toe liep;
- bars waren én veel te druk (overal enorme rijen, soms meer dan een kwartier wachten), én veel te veraf gelegen van met name de main stages (dichtsbijzijnde bar lag behoorlijk ver naar achteren, waar die op GMM zowel in het midden als aan de zijkanten vrij gemakkelijk en snel te bereiken zijn);
- kluisjes waren enkel beschikbaar op de camping, een heel pokke-eind verwijderd van het festivalterrein (iedere dag weer daarheen lopen, en aan het eind van de dag natuurlijk weer), wat veel te veel onnodige tijd en energie kostte;
- enorm lange rijen voor IEDERE eetkraam, waar dan ook op het terrein;
- klote treinverbinding vanaf Nantes (waar wij een apartement hadden), met soms meerdere treinen per uur, gevolgd door enkele uren geen enkele trein (en daarna dus weer een trein waar festivalgangers als sardientjes op elkaar zaten geperst);
- klote shuttle bus verbinding (niet gratis!) tussen Clisson treinstation en festivalterrein, met enkel 8-persoons busjes die zeer onregelmatig af en aan kwamen rijden, en waar je soms meer dan een half uur in de rij stond;
- op een van de dagen vreselijk lange rij voor de ingang tot het festivalterrein (in de regen, waar het festival uiteraard niks aan kan doen), waardoor ik, mede dankzij genoemde klote verbindingen, een half optreden van een must-see (Hällas) gemist heb;
- enorme modder- en waterpoelen door de regen, veel meer nog dan in regenjaar 2016 op GMM;
- etc.
Dan geef mij toch maar GMM (of Alcatraz)..
Wij gaan in ieder geval sowieso nooit meer terug naar Hellfest, ook al hebben we er desondanks een mooi weekend met fantastische optredens gehad.
De aankleding van Hellfest, met veel roestig ijzer en vuur overal, gaf in combinatie met de stoffige hitte wel een goeie Mad Max vibe. Ik heb er zeker ook een toffe tijd gehad. Maar de gebrekkige basis infrastructuur maakt wel dat ik zeg: Hellfest was leuk om 1x te ervaren, Graspop ga ik met plezier elk jaar naar terug.