Jullie vragen je natuurlijk al af, waar blijft die Jos nou met zijn loopschema? Nou, de puzzel is gelegd en hier is die! Geen idee of er een hond op zit te wachten maar ik vind het zelf in ieder geval leuk om te delen.
Dikgedrukt zijn de echte must sees en dat betekent zo ver mogelijk vooraan rechtsvoor bekijken. Ook bij het schrijven valt me weer op wat een mooie series aan topoptredens elke dag biedt. Ondanks eerdere wat pessimistischere gevoelens over de line-up wordt het weer schitterend.
Donderdag
- Night Verses (fantastische start geeft Graspop ons hier mee! Wel jammer van Brothers of Metal).
- Erra (ben wel benieuwd naar deze band)
- Casey/meeting. Niet erg om Casey te missen.
- Bleed from Within
- Alien Weaponry
- Bury Tomorrow (echt wat een beestachtig trio zo achter elkaar, hier ga ik echt heel hard op los en van genieten).
- Asinhell (laatste stuk wil ik echt ff meepakken)
- Doro/meeting/uitrusten
- Kerry King (of heel misschien toch Textures maar ik wil Repentless live horen!)
- Heart (klote clash met NeO en mis daardoor het einde met de grootste classics)
- Ne Obliviscaris (het shirt gaat aan die dag en ik sta vooran, potentieel show van het weekend!)
- Crosses
- All Them Witches (dit kan zo laat op de avond een toppertje worden)
- Tool (heel misschien nog een stuk Polyphia meepakken en wat verder op het veld Tool kijken. Niet zo zin om 30 minuten opgevouwen vooraan te gaan staan)
Vrijdag
- Svartsot (feestje!)
- Lansdowne (om de tijd even te doden een stukje kijken)
- Khemmis (enige kans voor wat doom)
- Brian Downey's Alive and Dangerous (je moet wat, kan verrassen)
- P.O.D. (de zwaarste clash van het weekend maar heb besloten Borknagar te skippen. POD is muziek voor grote velden en ik zie een groot feest voor me. Borknagar koop ik ook eerder een los ticket voor, of toch maar naar Samhain gaan?)
- Hammerfall
- Fear Factory
- Vltimas
- Avantasia (vooraan, heel veel zin in, en daarvoor al een rits andere topoptreden, mooie dag)
- Fu Manchu (gedeeltelijk)
- Tarja (eerste half uur)
- Turnstile
- Graveyard (en weer bluesrock op het late uur in de kleine tent, heerlijk!)
- Pendulum (knallen en jeugdsentiment ophalen)
- Five Finger Death Punch (ja echt, ik ben er toch en wel benieuwd hoe ze het er tegenwoordig live vanaf brengen, best veel nummers vind ik best leuk)
Zaterdag
- Pest Control
- Fleddy Melculy (altijd goed, altijd feest, nu al zin in)
- Flotsam and Jetsam (even uitrusten)
- Ice Nine Kills (herkansing van vorig jaar, eindelijk eens zin, wel doodzonde van Vola)
- Frog Leap (van een afstandje wat meepakken)
- Pain (lastige clash met Batushka maar die laatste vorig jaar al mooi in Baroeg gezien, Pain nog nooit gezien)
- Rotting Christ
- While She Sleeps (kind van de rekening met alle clashes, eerste 20 minuten wil ik wel meepakken)
- Uriah Heep (kijk hier heel erg naar uit!
- Brutus (hopelijk komen we er nog in)
- Blind Guardian (erg nare clash met Limp Bizkit maar BG met ondergaande zon wint)
- Wolfmother (eerste half uur)
- Avenged Sevenfold (eerste half uur, ben wel benieuwd hoe ze het tegenwoordig doen)
- Kamelot (hele gave slot als Jupiler afsluiter, beloofd wat)
- Bring me the Horizon
Zondag
- Future Palace (had Wargasm ook graag gezien maar ja)
- Zulu (tijdvulling en ben wel benieuwd)
- Sanguisugabogg (moddervette sound)
- Atreyu
- Extreme (typisch geval van hoog op de poster maar schappelijke plek op de dag zelf)
- Ihsahn (de meester part 1, hopelijk blijft het dak van de Marque nu wel staan)
- Malevolence (verbaas me elke keer weer over hun diverse sound, jammer van Ereb Altor)
- Crownshift (gokje maar heeft echt potentie)
- Corey Taylor (graag met Snuff, gek genoeg dat nummer pas recent ontdekt)
- Karnivool (dit wordt heel mooi, kijk nu al uit naar New Day)
- Dark Funeral (stomme clash met Slaughter en Deep Purple)
- Scorpions (eerste half uur even relaxed bekijken)
- Emperor (de meester part 2)
- Machine Head (een betere afsluiter kan ik me niet wensen.