Graspop Metal Meeting 2024

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
480
521
De meesten delen je mening wel hoor. Maar headliners op een festival zijn nu eenmaal de "trekpleisters" voor het gros van het publiek. En vorige edities konden we al langer de vinger op de pols houden betreffende wie de headliners zouden gaan worden. Nu zitten we al vast na Avenged Sevenfold en Judas Priest :oops:
Volgens mij valt dat wel mee.
Er zijn al veel meer namen genoemd.
- Nightwish / Within Temptation
- Deep Purple, Scorpions, Judas Priest en Alice Cooper zijn natuurlijk al vaker de revue gepasseerd, maar misschien dat bands zoals ZZ Top, The Who en Journey een keer aan mogen sluiten.
Within Temptation verwachten veel niet meer omdat ze de Bleed Out tour hebben aangekondigd in het najaar van 2024. Maar daar kun je naar mijn mening geen conclusie uit trekken, want WT had een headlinerspot in 2022 en een najaartour met Evanescene (weliswaar verplaatst maar toch).

Nightwish komt met een nieuw album met daarna een live-pauze voor onbepaalde tijd. Dus die komen niet.

Van zztop, the who en Journey zou ik alleen ZZ-Top verwachten als headliner mits ze uberhaupt touren. The Who verwacht ik eerder op werchter classic en Journey is een stuk kleiner dan Motley Crue en Def Leppard in europa (die al niet super groot zijn). Dus wellicht ooit main 2, maar dan verwacht ik bands als Helloween en Europe datzelfde jaar ook op die spot.
Ze zijn tenslotten nieuwe headliners aan het zoeken.
Eens. Bijna iedereen hier zit er zo in geloof ik. De undercard vind ik altijd veel boeiender dan de headliners. Maar over de headliners is het in deze fase simpelweg wat makkelijker speculeren dan de kleinere namen.
Klopt. Nu kosten de headliners als Black Sabbath, Maiden, Rammstein, Kiss, Aerosmith ook een stuk meer..dus hebben deze individuele bands natuurlijk meer invloed op het prijskaartje.
De undercard is wel minstens zo belangrijk. Anders kun je ook naar een los concert gaan.
Als de headliners goedkoper worden, zullen veel festivalgangers het terug willen zien in de undercard.
2018 is voor mij bijvoorbeeld een extreem jaar geweest met grote "relatief dure" acts. Met GNR Reunie en Maiden als vaandeldragers. Dan ozzy, volbeat, Limp bizkit, A7x, Priest, Megadethen Marlyn Manson die in eerdere jaren al als headliners waren geweest.
Tel daar A Perfect Circle, Hollywood Vampires, Iced Earth , Ghost, Rise Against en een exclusieve festivalshow van Ayreon bij op.
Niet allemaal mijn favoriete bands, maar prijstechnisch zeker het geld waard.
 
Laatst bewerkt:

JK79

Dagopener
11 sep 2021
507
1.243
Wat gewoon belangrijk is voor komend jaar is dat nu eindelijk Brutus een hoede spot gaat krijgen. Ook al heb je ze onderhand in elke kleine zaal kunnen zien afgelopen jaar verdienen ze het om op Graspop te staan.

En ook eens met Bas. Ik kocht tot een aantal jaren geleden tickets ook alleen puur voor de headliner maar merkte dat ik vaak meer plezier had en genoot van de undercard dus heb mijn focus iets verlegd. Ik heb ook de meeste genoemde headliners reeds (meerdere keren) gezien of het is mijn ding niet dus dat maakt het ook anders.

Cellar Darling (gisteren gezien) mag ook wel doorkomen voor een leuke spot in 1 van de tenten.
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
507
1.243
ik zou dan weer meer geneigd zijn om een ticketje te kopen moest BMTH komen of parkway drive ofzo. bands waarvan je weet dat ze een goeie show hebben en het naar een niveau zal gaan als ze een spot in het donker krijgen.
Dan zou ik eerder hopen op een los concert waarbij je voornamelijk met de echte fans van de band in een zaal staat.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.441
666
Ik zag vorige week al een losse post voorbij komen van een show van Slash ft Myles Kennedy & the Conspiritors
Nu zie ik deze voorbij komen
River is Rising 2024 tour
Denk dat we die ook wel kunnen opschrijven. Zijn altijd wel van de partij als er nieuw werk komt
En gezien vorig jaar GNR en Alter Bridge al zijn geweest lijken me dit wel een zekerheid

Dit geeft tevens ook de mogelijkheid voor Tremonti. Waar ik ook absoluut geen nee tegen zeg. Maar die 2 zijn normaal gesproken tegelijk op tour en op veel dezelfde festivals!
FB_IMG_1697097065328.jpg
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.267
7.588
Headliners waar ik een ticket voor zou kopen zijn denk ik alleen BMTH en SOAD voor komend jaar (en SOAD zal niet komen)
In mindere mate ook wel A7X en LoG.

Zoals anderen zeggen is de undercard inderdaad interessanter maar is moeilijk te speculeren op dit moment
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.655
3.338
Dan zou ik eerder hopen op een los concert waarbij je voornamelijk met de echte fans van de band in een zaal staat.
Eerst even over het headliner ding; Ook al ben ik het met je eens dat vooral de undercard fijne bands moet bevatten om een ticket te verantwoorden zou het voor mij ook wel tegensteken als geen enkele headliner me écht warm maakt. Ik hoop toch altijd op 2 namen (van de 8) die ik heel graag wil zien en dan nog eventueel 1 of 2 die ik oké genoeg vind als er niets tegenover moest staan. Daarnaast is inderdaad de headliner (of de 2 laatste namen zelfs) van de marquee redelijk doorslaggevend voor de andere dagen. Je wil toch het gevoel krijgen dat je avonden waardevol zijn omdat daar de duurste namen staan die de ticketprijs helemaal de moeite waard maken.

Wat betreft hopen op een los concert ben ik het niet echt eens, een band op graspop of een band in het sportpaleis zeg ik bij nagenoeg elke band onmiddellijk het eerste. Geluid en sfeer vind ik gewoon vaak ondermaats in het sportpaleis. Ik heb The cure hun show in het sportpaleis gezien en was zo teleurgesteld toen, niet meteen door de band zelf maar de dure plaatsen waar we slecht geluid hadden, er werden geen schermen gebruikt dus zagen ook nog eens nauwelijks iets... Op werchter hebben ze mij toen helemaal overtuigd dat het écht niet aan de band zelf lag want wat was dat goed!! Plaats in de eerste cirkel, grote schermen indien je toch verder staat, geluid top, band die alles geeft, set die even lang duurde als hun eigen show en daarna nog Tool erbovenop voor ongeveer dezelfde prijs als dat sportpaleis ticket. Hetzelfde met Ayreon, fantastische concerten zo tussen fans, maar toch altijd heeeel druk en hopen op een redelijk plekje qua zicht, op Graspop stonden wij zonder moeite op rij 2 ! Heel vaak blijken mijn beste concertbelevingen op festivals te zijn.
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
858
2.517
Eerst even over het headliner ding; Ook al ben ik het met je eens dat vooral de undercard fijne bands moet bevatten om een ticket te verantwoorden zou het voor mij ook wel tegensteken als geen enkele headliner me écht warm maakt. Ik hoop toch altijd op 2 namen (van de 8) die ik heel graag wil zien en dan nog eventueel 1 of 2 die ik oké genoeg vind als er niets tegenover moest staan. Daarnaast is inderdaad de headliner (of de 2 laatste namen zelfs) van de marquee redelijk doorslaggevend voor de andere dagen. Je wil toch het gevoel krijgen dat je avonden waardevol zijn omdat daar de duurste namen staan die de ticketprijs helemaal de moeite waard maken.

Wat betreft hopen op een los concert ben ik het niet echt eens, een band op graspop of een band in het sportpaleis zeg ik bij nagenoeg elke band onmiddellijk het eerste. Geluid en sfeer vind ik gewoon vaak ondermaats in het sportpaleis. Ik heb The cure hun show in het sportpaleis gezien en was zo teleurgesteld toen, niet meteen door de band zelf maar de dure plaatsen waar we slecht geluid hadden, er werden geen schermen gebruikt dus zagen ook nog eens nauwelijks iets... Op werchter hebben ze mij toen helemaal overtuigd dat het écht niet aan de band zelf lag want wat was dat goed!! Plaats in de eerste cirkel, grote schermen indien je toch verder staat, geluid top, band die alles geeft, set die even lang duurde als hun eigen show en daarna nog Tool erbovenop voor ongeveer dezelfde prijs als dat sportpaleis ticket. Hetzelfde met Ayreon, fantastische concerten zo tussen fans, maar toch altijd heeeel druk en hopen op een redelijk plekje qua zicht, op Graspop stonden wij zonder moeite op rij 2 ! Heel vaak blijken mijn beste concertbelevingen op festivals te zijn.
Grappig dat jij juist de beste belevingen op festivals hebt! Ik merk dat ik de losse concerten vrijwel altijd beter vind, juist doordat daar de echte fans staan. Wat weer voor de sfeer zorgt waar ik zo van houd.

Heeft ook wel wat te maken met het podium waar ze staan op het festival. In Flames op de main was bijvoorbeeld echt minder op Graspop, dan als headliner in 013. Dat gevoel had ik in de Marquee bij At The Gates bijvoorbeeld niet. Die het voorprogramma speelde bij In Flames, in 013.
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
507
1.243
Eerst even over het headliner ding; Ook al ben ik het met je eens dat vooral de undercard fijne bands moet bevatten om een ticket te verantwoorden zou het voor mij ook wel tegensteken als geen enkele headliner me écht warm maakt. Ik hoop toch altijd op 2 namen (van de 8) die ik heel graag wil zien en dan nog eventueel 1 of 2 die ik oké genoeg vind als er niets tegenover moest staan. Daarnaast is inderdaad de headliner (of de 2 laatste namen zelfs) van de marquee redelijk doorslaggevend voor de andere dagen. Je wil toch het gevoel krijgen dat je avonden waardevol zijn omdat daar de duurste namen staan die de ticketprijs helemaal de moeite waard maken.

Wat betreft hopen op een los concert ben ik het niet echt eens, een band op graspop of een band in het sportpaleis zeg ik bij nagenoeg elke band onmiddellijk het eerste. Geluid en sfeer vind ik gewoon vaak ondermaats in het sportpaleis. Ik heb The cure hun show in het sportpaleis gezien en was zo teleurgesteld toen, niet meteen door de band zelf maar de dure plaatsen waar we slecht geluid hadden, er werden geen schermen gebruikt dus zagen ook nog eens nauwelijks iets... Op werchter hebben ze mij toen helemaal overtuigd dat het écht niet aan de band zelf lag want wat was dat goed!! Plaats in de eerste cirkel, grote schermen indien je toch verder staat, geluid top, band die alles geeft, set die even lang duurde als hun eigen show en daarna nog Tool erbovenop voor ongeveer dezelfde prijs als dat sportpaleis ticket. Hetzelfde met Ayreon, fantastische concerten zo tussen fans, maar toch altijd heeeel druk en hopen op een redelijk plekje qua zicht, op Graspop stonden wij zonder moeite op rij 2 ! Heel vaak blijken mijn beste concertbelevingen op festivals te zijn.
Ik ben het deels eens met jouw laatste stuk. Ik heb geen last van het sportpaleis maar heb de meeste gezien in 013, Afas of Ziggodome. Sportpaleis ooit 1 keer geweest en dat was voor mij ook niet voor herhaling vatbaar.
Voorbeeld van Ayreon snap ik en dat heb ik zelf ook met Heilung gehad. Maar die 2 waren geen headliners op ms1 of ms2 toen. Dat waren optredens in de Marquee en dan kies ik 9 van de 10 keer voor de Marquee (of Barn/Klub C bij Werchter) dan een los concert.
Het gaat mij om de echte headliners waarbij het veld afgeladen vol staat en jezelf al gaar bent van een hele dag. Maar dat is mijn beleving natuurlijk ik trek zo’n hele dag ook wat moeilijker met warm weer en zon.

Parkwaydrive is niet echt mijn ding dus daarvoor zou ik ook geen los ticket kopen maar idd wel meepakken op een festival dat kan ik dus niet beoordelen als antwoord op Loek.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.655
3.338
Haha, het is ook niet altijd zo natuurlijk. Kleinere bands zijn soms wel intiemer of specialer in een concertzaal, net doordat je dan de fans krijgt. Timing op een festival is zeker ook een dingetje, iets om 15u op de main stage krijgt vaak niet de juiste sfeer op graspop. Ik denk dat het bij de grote namen gewoon veel makkelijker is om een goede plaats te vinden op een festival (net doordat er niet allemaal fans zijn) dan op een concert waar iedereen voor diezelfde 2 uur komt. Zolang je dan vooraan tussen de fans staat valt het eigenlijk niet op of er 50.000 man enthousiast is of enkel de eerste 30 rijen helemaal mee zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: JK79 en RubenJS

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.230
10.666
Grappig dat jij juist de beste belevingen op festivals hebt! Ik merk dat ik de losse concerten vrijwel altijd beter vind, juist doordat daar de echte fans staan. Wat weer voor de sfeer zorgt waar ik zo van houd.

Heeft ook wel wat te maken met het podium waar ze staan op het festival. In Flames op de main was bijvoorbeeld echt minder op Graspop, dan als headliner in 013. Dat gevoel had ik in de Marquee bij At The Gates bijvoorbeeld niet. Die het voorprogramma speelde bij In Flames, in 013.
Ik zit in kamp Nikita! De shows waar ik de beste herinneringen aan heb zijn bijna allemaal festivalshows. Op festivals is er bijna altijd een meer uitgelaten publiek wat zorgt voor eens sfeer die je niet in een zaal voor elkaar krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: duck, JK79 en RubenJS

JK79

Dagopener
11 sep 2021
507
1.243
Grappig dat jij juist de beste belevingen op festivals hebt! Ik merk dat ik de losse concerten vrijwel altijd beter vind, juist doordat daar de echte fans staan. Wat weer voor de sfeer zorgt waar ik zo van houd.

Heeft ook wel wat te maken met het podium waar ze staan op het festival. In Flames op de main was bijvoorbeeld echt minder op Graspop, dan als headliner in 013. Dat gevoel had ik in de Marquee bij At The Gates bijvoorbeeld niet. Die het voorprogramma speelde bij In Flames, in 013.
Het verschilt ook gewoon heel erg bij welke band/ optreden en of de band er die dag zin in heeft en ook hoe je er zelf die dag instaat.

Maar om weer terug on topic te komen mijn wensen voor de Marquee en Metaldome afsluiters en dan ben ik gelukkig en koop een weekend ticket:
Do: Ayreon - Zeal and Ardor
Vr: Dimmu Borgir - Slaughter to Prevail
Za: Wardruna - Cult of Luna
Zo: King Gizzard - Alcest
 
Laatst bewerkt:

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
123
167
Van zztop, the who en Journey zou ik alleen ZZ-Top verwachten als headliner mits ze uberhaupt touren. The Who verwacht ik eerder op werchter classic en Journey is een stuk kleiner dan Motley Crue en Def Leppard in europa (die al niet super groot zijn). Dus wellicht ooit main 2, maar dan verwacht ik bands als Helloween en Europe datzelfde jaar ook op die spot.
Ze zijn tenslotten nieuwe headliners aan het zoeken.

" exclusieve festivalshow van Ayreon "
Journey is in Europa volgens mij ook echt geen afsluitermateriaal. Dat zie ik Europe ook nog niet doen, maar wel eerder.

Ayreon zou dit jaar ook als verrassing kunnen opduiken. Dan wel op het hoofdpodium a.u.b.

Wat Aerosmith betreft. De usa tour wordt verplaatst naar "ergens in" 2024. Dus volledig kunnen we ze niet uitsluiten.
Ander komen ze in 2025 he.

"Het is de laatste afscheidstournee, maar ik heb het gevoel dat hij nog wel even doorgaat,” zegt gitarist Joe Perry tegen Amerikaanse media.
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
526
642
Ik zit in kamp Nikita! De shows waar ik de beste herinneringen aan heb zijn bijna allemaal festivalshows. Op festivals is er bijna altijd een meer uitgelaten publiek wat zorgt voor eens sfeer die je niet in een zaal voor elkaar krijgt.
ligt voor mij ook wel aan welke band en waar hij speelt op een festival. bv behemoth overdag in de volle zon op mainstage werkt niet maar een airbourne of alestorm wel weer. zelfde geldt voor de laatste keer amorphis in de marquee was gaaf, maar zou toch op main minder zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: charlottekos

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.441
666
Het verschilt ook gewoon heel erg bij welke band/ optreden en of de band er die dag zin in heeft en ook hoe je er zelf die dag instaat.

Maar om weer terug on topic te komen mijn wensen voor de Marquee en Metaldome afsluiters en dan ben ik gelukkig en koop een weekend ticket:
Do: Ayreon - Zeal and Ardor
Vr: Dimmu Borgir - Slaughter to Prevail
Za: Wardruna - Cult of Luna
Zo: King Gizzard - Alcest
Ik denk dat je Ayreon beter kunt vervangen voor Avantasia
Ayreon is echt zeldzaam, en hebben dit jaar al 5 shows gedaan.
Avantasia heeft bevestigd het Europese festival seizoen te doen en die staan either op main, of als afsluiter van de Marquee.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.230
10.666
ligt voor mij ook wel aan welke band en waar hij speelt op een festival. bv behemoth overdag in de volle zon op mainstage werkt niet maar een airbourne of alestorm wel weer. zelfde geldt voor de laatste keer amorphis in de marquee was gaaf, maar zou toch op main minder zijn.
Ja uiteraard is dat het geval. Programmering is daarbij heel belangrijk, maar ook bijvoorbeeld het weer of hoe druk het is. Maar als alle factoren bij elkaar komen dan heb je een cocktail waar geen zaalshow tegenop kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: prins

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.751
2.442
Dan was het dus ook niet slecht! Anders was het alsnog wel memorabel op een slechte manier
You Got Me Lol GIF by BrownSugarApp
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken