Graspop Metal Meeting 2023

Toch geloof ik niet helemaal in dit scenario. Ik verwacht eerder dat GnR 2,5 of zelfs maar 2 uur zal spelen.
Normaal gesproken is 2 uur al een uitzondering, die alleen bands als Iron Maiden of KISS krijgen toebedeeld. Veruit de meeste headliners spelen maar 1,5 uur.
2,5 uur, 3 uur, laat staan 3,5 uur is dus eigenlijk regelrecht absurd..
Ik heb dan ook nooit begrepen waarom uitgerekend GnR zoveel speeltijd kan/mag eisen (of waarom ze dat überhaupt zullen willen om fysieke of vocale redenen).
Ze kregen die tijd in 2018 (32 songs) en 2012 (29 songs). Dat spreekt toch meteen heel je redenering hierboven tegen, het is uitzonderlijk voor een band, maar duidelijk niet uitzonderlijk voor GnR.
Dat je het niet begrijpt, zowel vanuit organisatie als vanuit band, daar zijn we het volgens mij allemaal mee eens. Er zou meer naar hen uitgekeken worden als bepaalde nummers niet elke show gespeeld werden en ze die gebruikten om variatie aan te brengen.
Zelfs ik, als GnR fan, ben aan het kijken wat mogelijke opties zijn om een stuk van de show te overbruggen, terwijl ik oooooit jarenlang heb gehoopt hen live te kunnen zien en toen de reünie eraan kwam helemaal uitkeek naar die kans! Dat is gewoon jammer.

Ze kregen die tijd in 2018 (32 songs) en 2012 (29 songs). Dat spreekt toch meteen heel je redenering hierboven tegen, het is uitzonderlijk voor een band, maar duidelijk niet uitzonderlijk voor GnR.
Dat je het niet begrijpt, zowel vanuit organisatie als vanuit band, daar zijn we het volgens mij allemaal mee eens. Er zou meer naar hen uitgekeken worden als bepaalde nummers niet elke show gespeeld werden en ze die gebruikten om variatie aan te brengen.
Zelfs ik, als GnR fan, ben aan het kijken wat mogelijke opties zijn om een stuk van de show te overbruggen, terwijl ik oooooit jarenlang heb gehoopt hen live te kunnen zien en toen de reünie eraan kwam helemaal uitkeek naar die kans! Dat is gewoon jammer.
In 2012 hebben ze 2 uur en 40 minuten (22:50 - 1:30) gespeeld volgens Clashfinder.
Dat zou nog enigszins acceptabel zijn, dan speelt Ghost tenminste nog ongeveer hun halve set in het donker (en schemer ervoor).
2 uur is inderdaad wat wishful thinking van mijn kant, 2,5 uur lijkt me realistischer.
Maar als jij al zeker weet dat het 3 uur gaat worden, dan zal ik je maar geloven.. 😉

Een reden voor mij om niet uit te gaan van 3 - 3,5 uur is dat de GnR/Ghost-dag anders lijkt/voelt dan in 2018.
Toen leek het meer een soort 'los concert' van GnR, dat aan GMM werd vastgeplakt, en waar een halve festivaldag (later beginnen, geen Marquee) omheen werd geknutseld.
Ghost was toen ook geen headliner, maar meer een soort voorprogramma (speelden slechts een uur).

In tegenstelling tot 2018 gaat het nu om een volwaardige festivaldag, en is Ghost nu wel als headliner aangekondigd. Daarom verwacht ik dat Ghost nu 1,5 uur speeltijd zal krijgen, net als de meeste andere headliners (alleen GnR uitgezonderd). GnR zal daardoor korter spelen dan in 2018, vermoed ik.
Maar goed, dat kan dan dus inderdaad evengoed 3 uur GnR + 1,5 uur Ghost zijn, i.p.v. 3,5 uur GnR + 1 uur Ghost..

In 2012 hebben ze 2 uur en 40 minuten (22:50 - 1:30) gespeeld volgens Clashfinder.
Dat vonden ze blijkbaar echt niet kunnen!
Een review uit 2012 :LOL:

"Op de main stage was het ondertussen tijd voor Guns N' Roses. Tegen de verwachtingen in stond de band 20 minuten te vroeg op het podium waardoor marquee gangers dus verrast de tenten uitkwamen na de optredens daar. Meestal begint de band minstens een uur te laat als ze een show moeten geven... Ondanks dat ze 20 minuten te vroeg begonnen, speelden ze tot hun effectief einduur, half 2 's nachts."

Een reden voor mij om niet uit te gaan van 3 - 3,5 uur is dat de GnR/Ghost-dag anders lijkt/voelt dan in 2018.
Toen leek het meer een soort 'los concert' van GnR, dat aan GMM werd vastgeplakt, en waar een halve festivaldag (later beginnen, geen Marquee) omheen werd geknutseld.
Ghost was toen ook geen headliner, maar meer een soort voorprogramma (speelden slechts een uur).
En bovenal, de reünie was toen nog vrij recent, en een behoorlijke hype. Die hype is inmiddels toch echt wel over (zie verkoop aantallen Landgraaf, al heeft dat waarschijnlijk meer oorzaken). Dus dat het inderdaad anders aanvoelt inmiddels, daar ben ik het zeker mee eens. De vraag is of de mensen die er iets over te zeggen hebben (bij de band en bij Graspop) dat ook zo zien. Ik begin te vrezen van niet.

Als we weten dat Ghost niet mag afsluiten, is mijn ideale scenario iets als 21:30 - 23:00 Ghost en dan 23:00 - 1:30 GnR. Hebben ze respectievelijk 1,5 en 2,5 uur de tijd, lijkt mij prima, en speelt Ghost toch nog een goed stuk in het donker. Maar ik bereid mij er mentaal alvast op voor dat we gewoon exact hetzelfde schema als in 2018 gaan krijgen, dan kan het alleen maar meevallen.

Wordt Ghost dermate laag ingeschat dat die blijkbaar niets meer voorstellen als het niet donker is? Daar wordt wel erg dramatisch over gedaan.
Niemand zegt dat ze niks meer voorstellen als het niet donker is, dat maak jij ervan. De muziek blijft goed (als het je ding is) en ze maken er sowieso ook wel een strakke show van. Maar de licht elementen en het theatrale effect van een band die daar met hun outfits en decor midden in de nacht een pseudo-satanistisch spektakel staat op te voeren, dat komt wel een stuk minder over als ze in vol daglicht spelen. Dat is een feit, en een gemis. Ik heb ze inmiddels 5 keer gezien, ik denk 3 keer in het daglicht op Graspop en 2 keer in een donkere zaal, en het is echt een wereld van verschil, ook al heb ik mij elke keer goed vermaakt.

Edit: bekijk dit soort beelden nou (AFAS Live 2019, zie bijlagen voor meer), en bedenk daar het Graspop hoofdpodium bij met de zon erop. Ik kan je vertellen, het visuele en de sfeer daarbij zijn gewoon compleet anders voor mij. Ik heb ook nog een video maar denk niet dat ik die hier zo kan uploaden.

AB5BD7AE-C1ED-476C-969D-8BB732DC0BA2.jpeg

Bijlagen

• F932ECC1-77FB-4730-9056-9CD82EC71B65.jpeg
    F932ECC1-77FB-4730-9056-9CD82EC71B65.jpeg
    164,9 KB · Weergaven: 13
  • 91100B1B-BB12-44EB-8FF8-B0533B2A3BB0.jpeg
    91100B1B-BB12-44EB-8FF8-B0533B2A3BB0.jpeg
    188,2 KB · Weergaven: 14
  • 93823E92-3219-486A-A69C-AC0614313D8E.jpeg
    93823E92-3219-486A-A69C-AC0614313D8E.jpeg
    193,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Wordt Ghost dermate laag ingeschat dat die blijkbaar niets meer voorstellen als het niet donker is? Daar wordt wel erg dramatisch over gedaan.
Het is toch veel leuker om een band die gebruik maakt van veel visuals, zoals pyro en lichtshows, in het donker te zien? De Marquee zijn ze inmiddels al lang en breed ontgroeid, dus dan hoop je als liefhebber dat natuurlijke duisternis voor extra sfeer kan gaan zorgen. Als ik voor mezelf spreek: ik heb Ghost al diverse keren gezien. En ja, dat was altijd heel goed. Dat zal het nu ook weer zijn. Maar een headlinershow van zo'n band is in het donker nog net even iets extra's om naar uit te kijken.

Voor mij hoeft GnR ook niet zo lang eerlijk gezegd.
Heb Ghost aantal keer gezien in een tent en zaal en die hebben echt wel bietje donker nodig, wil hun show ECHT knallen, want dat doet hij show zeker wel! Knallen!

Wij zullen paar liedjes van Axl Trump 🤡 luisteren en dan de afweging maken om terug te keren naar het koude bier in het huisje haha 😆

Users who are viewing this thread