Graspop Metal Meeting 2023

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.412
2.955
Inflatie zit dit jaar ongeveer tussen de 4 en 5 procent. Zou effectief betekenen dat een shirt richting de €26-€27 zou gaan. Toegenomen algemene kosten er bij zou dan ongeveer voor de vuist weg denk ik terecht komen op €30 per shirt. In het uiterste geval. En dan heb ik het alleen over Graspop shirts. Bandshirts komt nog aandeel van de band en organisator over heen, dus rond de €35 in het slechtste geval??
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.731
7.549
Wat een bizarre band dat Nanowar of Steel zeg. Octopus maskers, uilen pakken een zanger sie vol overtuiging bizar vals zingt maar het dak gaat er wel af. Deze band gaat snel doorgroeien

Hoorde het valse bij het nummer, dat het de bedoeling was, of niet?
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
293
748
Dit was de 2e keer dat ik Nanowar of Steel zag en deze keer was nog gestoorder dan de 1e keer. Wat een hilariteit! Echt een band die je live gezien moet hebben. Hele leuke avond gehad en het publiek hadden ze goed mee!

Verbaasde me dus dat ze nog zo klein zijn in Nederland, ik dacht dat ze wel grotere zalen zouden spelen.

En ja ze steken de draak met alles, het is eigenlijk gewoon standup comedy in muziek vorm :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
de zondag vip tickets zijn nu wel uitverkocht
Niet verwacht dat deze als volgende uitverkocht zouden raken, maar eigenlijk niet eens zo heel vreemd.
Hoewel de zondag wellicht over het algemeen als de minste dag wordt gezien, zal deze wel meer een gemiddeld oudere doelgroep aanspreken, die eerder een VIP-ticket zou kopen.
Dat wil dus niet zeggen dat de gewone tickets voor de zondag ook sneller zullen uitverkopen dan de gewone vrijdag-tickets.

Qua volgorde van uitverkopen verwacht ik nu toch:
  1. zaterdag VIP
  2. zaterdag
  3. donderdag VIP
  4. zondag VIP
  5. vrijdag VIP
  6. combi VIP
  7. donderdag
  8. vrijdag
  9. combi
  10. zondag
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.501
Heb eens gekeken naar GNR hun setlists van vorige festivaltour in Europa, en dan niet welke nummers ze spelen maar hoe veel nummers ze spelen.
Hellfest: 24 songs (2,5 uur kregen ze daar)
Sweden Rock: 29 songs
Rock in Rio: 24 songs
Hun eigen Arena shows variëren ook tussen de 24-29 songs.
29 songs zal uitkomen op ongeveer 3 uur verwacht ik?

Hun vorige Graspop set (2018) was trouwens 32 songs! Dit kwam vorig jaar niet voor gelukkig. Bij 1 van de shows in 2022 hebben de show verkort naar 18 shows omdat Axl stemproblemen had, wellicht dat ze nu ook geen 3,5 uur shows meer doen omdat Axl dat niet meer volhoudt?

Ik verwacht dus een speeltijd van 2,5 a 3 uur dit jaar, en geen 3,5 uur zoals vorige keer.
Aangezien de band tijdens vorige tour op hun eigen shows ook regelmatig maar 24 songs speelde (2,5 uur) geeft dat me wel hoop
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.645
3.293
Heb eens gekeken naar GNR hun setlists van vorige festivaltour in Europa, en dan niet welke nummers ze spelen maar hoe veel nummers ze spelen.
Hellfest: 24 songs (2,5 uur kregen ze daar)
Sweden Rock: 29 songs
Rock in Rio: 24 songs
Hun eigen Arena shows variëren ook tussen de 24-29 songs.
29 songs zal uitkomen op ongeveer 3 uur verwacht ik?

Hun vorige Graspop set (2018) was trouwens 32 songs! Dit kwam vorig jaar niet voor gelukkig. Bij 1 van de shows in 2022 hebben de show verkort naar 18 shows omdat Axl stemproblemen had, wellicht dat ze nu ook geen 3,5 uur shows meer doen omdat Axl dat niet meer volhoudt?

Ik verwacht dus een speeltijd van 2,5 a 3 uur dit jaar, en geen 3,5 uur zoals vorige keer.
Aangezien de band tijdens vorige tour op hun eigen shows ook regelmatig maar 24 songs speelde (2,5 uur) geeft dat me wel hoop
Volgens die analyse lijk je je te mogen voorzien op een setlist van 29.
Een halve marathon op die leeftijd lijkt me ook gezonder, maar dat willen ze zelf precies echt niet inzien.
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
141
275
Op basis van de voorbije jaren mogen we ons toch aan die 3 uur verwachten.

De eerste shows van hun nieuwe tour in juni zullen misschien meer duidelijk maken maar denk niet dat ze nog veel gaan veranderen.
20 nummers zijn voor mij alvast meer dan voldoende.

Hoe dan ook hopen dat ze met hun 3 uur laat genoeg starten zodat Ghost op z'n minst een half optreden in het donker kan geven.
 
Laatst bewerkt:

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
114
228
Inflatie zit dit jaar ongeveer tussen de 4 en 5 procent. Zou effectief betekenen dat een shirt richting de €26-€27 zou gaan. Toegenomen algemene kosten er bij zou dan ongeveer voor de vuist weg denk ik terecht komen op €30 per shirt. In het uiterste geval. En dan heb ik het alleen over Graspop shirts. Bandshirts komt nog aandeel van de band en organisator over heen, dus rond de €35 in het slechtste geval??

Ze zijn niet verplicht inflatie door te berekenen.
Het laten maken van de shirts kost bijna niks, dus het is maar net hoeveel ze er aan willen verdienen. Als ze schappelijk zijn blijven ze bij €25.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.619
11.303
Heb eens gekeken naar GNR hun setlists van vorige festivaltour in Europa, en dan niet welke nummers ze spelen maar hoe veel nummers ze spelen.
Hellfest: 24 songs (2,5 uur kregen ze daar)
Sweden Rock: 29 songs
Rock in Rio: 24 songs
Hun eigen Arena shows variëren ook tussen de 24-29 songs.
29 songs zal uitkomen op ongeveer 3 uur verwacht ik?

Hun vorige Graspop set (2018) was trouwens 32 songs! Dit kwam vorig jaar niet voor gelukkig. Bij 1 van de shows in 2022 hebben de show verkort naar 18 shows omdat Axl stemproblemen had, wellicht dat ze nu ook geen 3,5 uur shows meer doen omdat Axl dat niet meer volhoudt?

Ik verwacht dus een speeltijd van 2,5 a 3 uur dit jaar, en geen 3,5 uur zoals vorige keer.
Aangezien de band tijdens vorige tour op hun eigen shows ook regelmatig maar 24 songs speelde (2,5 uur) geeft dat me wel hoop
Op de setlist in Groningen stonden eigenlijk nog vijf nummers meer (33 i.p.v. de gespeelde 28). Waren het dus waarschijnlijk wel van plan, maar lag vast deels ook aan de motivatie om het dan daadwerkelijk te doen. Die show duurde volgens mij bijna drie uur, dus klopt wel aardig. 3,5 uur GNR had ik persoonlijk best wel tof gevonden :)
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.501
Volgens die analyse lijk je je te mogen voorzien op een setlist van 29.
Een halve marathon op die leeftijd lijkt me ook gezonder, maar dat willen ze zelf precies echt niet inzien.
Op basis van de voorbije jaren mogen we ons toch aan die 3 uur verwachten.

De eerste shows van hun nieuwe tour in juni zullen misschien meer duidelijk maken maar denk niet dat ze nog veel gaan veranderen.
20 nummers zijn voor mij alvast meer dan voldoende.

Hoe dan ook hopen dat ze met hun 3 uur laat genoeg starten zodat Ghost op z'n minst een half optredenin het donker kan geven.
Ja, zal inderdaad wel 3 uur worden dan
Denk niet dat Ghost in het donker nog realistisch is dan helaas. GNR zal wel niet later beginnen dan 22:00 of uiterlijk 22:15 gok ik

Mocht een persoon die een clashfinder had gemaakt zin hebben om met deze informatie de donderdag aan te passen, ben wel benieuwd hoe die dag eruit gaat zien als GNR de dag afsluit met 3 uur speeltijd. alle clashfinders die ik tot nu toe heb gezien gaan uit van 2,5 uur GNR en Ghost die af sluit. Ben zelf niet zo handig met clashfinder.
Heb een beetje het idee dat de mainstages donderdag erg vol staan met grote bands, zeker met die 3 uur speeltijd van GNR. benieuwd hoe ze dat gaan passen. iedereen minder speeltijd, of de jupiler stage wat later door laten lopen met As I lay dying ofso tijdens GNR?
 
  • Confetti
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en nikita

prins

Dagopener
9 nov 2019
526
642
heb zelf ook het liefst een 2 uur durende "greatest hits"setlist maar zal wel niet, zolang ze er maar geen lange saaie drum en gitaar solo's in doen.
maarja slash zal wel een solo doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.186
4.337
Ze zijn niet verplicht inflatie door te berekenen.
Het laten maken van de shirts kost bijna niks, dus het is maar niet hoeveel ze er aan willen verdienen. Als ze schappelijk zijn blijven ze bij €25.
Ze zijn ook niet verplicht om winst te maken, maar zullen toch graag iets willen verdienen. Inflatie ligt btw boven de 5%. Graspop wil wellicht ook een hogere vergoeding voor de verkoop. Het is in ieder geval niet onlogisch om hogere verkoopprijzen te verwachten. €25,- vind ik vorig jaar al goedkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Ja, zal inderdaad wel 3 uur worden dan
Denk niet dat Ghost in het donker nog realistisch is dan helaas. GNR zal wel niet later beginnen dan 22:00 of uiterlijk 22:15 gok ik

Mocht een persoon die een clashfinder had gemaakt zin hebben om met deze informatie de donderdag aan te passen, ben wel benieuwd hoe die dag eruit gaat zien als GNR de dag afsluit met 3 uur speeltijd. alle clashfinders die ik tot nu toe heb gezien gaan uit van 2,5 uur GNR en Ghost die af sluit. Ben zelf niet zo handig met clashfinder.
Heb een beetje het idee dat de mainstages donderdag erg vol staan met grote bands, zeker met die 3 uur speeltijd van GNR. benieuwd hoe ze dat gaan passen. iedereen minder speeltijd, of de jupiler stage wat later door laten lopen met As I lay dying ofso tijdens GNR?
Als GnR daadwerkelijk de dag afsluit én 3 uur speelt, kunnen we Ghost in het donker grotendeels vergeten.
Als je uitgaat van het laatste tijdschema, zou GnR dan eindigen om 1:30, en dus moeten beginnen om 22:30 (vroeger kan uiteraard ook, als ze eerder willen stoppen).
Ghost kan dan hoogstens tot 22:20 spelen, dat is ongeveer een half uurtje in het donker (zonsondergang 21:52).

Toch geloof ik niet helemaal in dit scenario. Ik verwacht eerder dat GnR 2,5 of zelfs maar 2 uur zal spelen.
Normaal gesproken is 2 uur al een uitzondering, die alleen bands als Iron Maiden of KISS krijgen toebedeeld. Veruit de meeste headliners spelen maar 1,5 uur.
2,5 uur, 3 uur, laat staan 3,5 uur is dus eigenlijk regelrecht absurd..
Ik heb dan ook nooit begrepen waarom uitgerekend GnR zoveel speeltijd kan/mag eisen (of waarom ze dat überhaupt zouden willen om fysieke of vocale redenen).

Ook op financieel vlak snap ik niet waarom GMM (en vele andere boekers) met zo'n eis akkoord gaan.
Is een set van 3,5 uur niet veel duurder (het dubbele?) dan een van 1,5 uur (wat an sich al duur genoeg zou zijn in het geval van een band als GnR)?
Rammstein speelde in 2017 ook 'gewoon' 1,5 uur, wat vermoedelijk ook (deels) met het financiële plaatje te maken zal hebben gehad.
Of biedt GnR vanuit de goedheid van hun hart overal een '2 voor de prijs van 1' show aan..? 🫤
 
Laatst bewerkt:

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.230
7.501
Als GnR daadwerkelijk de dag afsluit én 3 uur speelt, kunnen we Ghost in het donker grotendeels vergeten.
Als je uitgaat van het laatste tijdschema, zou GnR dan eindigen om 1:30, en dus moeten beginnen om 22:30 (vroeger kan uiteraard ook, als ze eerder willen stoppen).
Ghost kan dan hoogstens tot 22:20 spelen, dat is ongeveer een half uurtje in het donker (zonsondergang 21:52).

Toch geloof ik niet helemaal in dit scenario. Ik verwacht eerder dat GnR 2,5 of zelfs maar 2 uur zal spelen.
2 uur kan je vergeten, ze spelen nergens korter dan 2,5 uur dus op Graspop ook niet. denk persoonlijk dat bovenstaande scenario gewoon gaat gebeuren, ze kregen in 2018 toch ook gewoon de volledige 3,5 uur op Graspop

meest logische scenario leek mij een GNR show van 2,5 a 3 uur en dan Ghost er nog na, maar we weten dus al dat dat niet gaat gebeuren.
Normaal gesproken is 2 uur al een uitzondering, die alleen bands als Iron Maiden of KISS krijgen toebedeeld. Veruit de meeste headliners spelen maar 1,5 uur.
2,5 uur, 3 uur, laat staan 3,5 uur is dus eigenlijk regelrecht absurd..
Ik heb dan ook nooit begrepen waarom uitgerekend GnR zoveel speeltijd kan/mag eisen (of waarom ze dat überhaupt zullen willen om fysieke of vocale redenen).
ben ermee eens dat het veel te lang is en dat het vreemd is dan ze zo lang willen spelen, lijkt me ook zeker niet gunstig voor Axl zijn stem.
Ook op financieel vlak snap ik niet waarom GMM (en vele andere boekers) met zo'n eis akkoord gaan.
Is een set van 3,5 uur niet veel duurder (het dubbele?) dan een van 1,5 uur (wat an sich al duur genoeg zou zijn in het geval van een band als GnR)?
Rammstein speelde in 2017 ook 'gewoon' 1,5 uur, wat vermoedelijk ook (deels) met het financiële plaatje te maken zal hebben gehad.
Of biedt GnR vanuit de goedheid van hun hart overal een '2 voor de prijs van 1' show aan..? 🫤
Dit klinkt voor mij heel onlogisch, lijkt me heel sterk dat je per uur of per minuut betaald voor zo'n band.
Ik denk dat je die boekt voor een headline show en dat daar een tarief aan hangt en dat ze dan graag even lang willen spelen als dat ze bij hun andere shows doen, zodat ze gewoon de setlist kunnen aanhouden van hun tour.
Lijkt me sterk dat Graspop korting krijgt als ze ze 2 uur laten spelen ipv 3 uur bijvoorbeeld. daarnaast zit een groot deel van de kosten natuurlijk ook in de opbouw van het podium en de transport kosten etc. en die worden natuurlijk niet lager als je minder lang speelt.
Als wat ik zeg waar is (geen idee) en ze betalen per show en niet per tijdseenheid, is het voordeliger voor Graspop om GNR 3,5 uur te laten spelen. Dan heb je gelijk je hele avond gevuld en moet je minder andere bands boeken.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.382
5.987
Als GnR daadwerkelijk de dag afsluit én 3 uur speelt, kunnen we Ghost in het donker grotendeels vergeten.
Als je uitgaat van het laatste tijdschema, zou GnR dan eindigen om 1:30, en dus moeten beginnen om 22:30 (vroeger kan uiteraard ook, als ze eerder willen stoppen).
Ghost kan dan hoogstens tot 22:20 spelen, dat is ongeveer een half uurtje in het donker (zonsondergang 21:52).

Toch geloof ik niet helemaal in dit scenario. Ik verwacht eerder dat GnR 2,5 of zelfs maar 2 uur zal spelen.
Normaal gesproken is 2 uur al een uitzondering, die alleen bands als Iron Maiden of KISS krijgen toebedeeld. Veruit de meeste headliners spelen maar 1,5 uur.
2,5 uur, 3 uur, laat staan 3,5 uur is dus eigenlijk regelrecht absurd..
Ik heb dan ook nooit begrepen waarom uitgerekend GnR zoveel speeltijd kan/mag eisen (of waarom ze dat überhaupt zullen willen om fysieke of vocale redenen).

Ook op financieel vlak snap ik niet waarom GMM (en vele andere boekers) met zo'n eis akkoord gaan.
Is een set van 3,5 uur niet veel duurder (het dubbele?) dan een van 1,5 uur (wat an sich al duur genoeg zou zijn in het geval van een band als GnR)?
Rammstein speelde in 2017 ook 'gewoon' 1,5 uur, wat vermoedelijk ook (deels) met het financiële plaatje te maken zal hebben gehad.
Of biedt GnR vanuit de goedheid van hun hart overal een '2 voor de prijs van 1' show aan..? 🫤
Geen idee eigenlijk of settijd en gage zo sterk samenhangen. In dit geval lijkt het me een voorwaarde van de band zelf dat ze zo lang willen spelen, als je dan ook nog aankomt met dubbele kosten ten opzichte van een doorsnee headline shows zullen veel boekers er toch voor bedanken denk ik.

Verder ben ik het helemaal met je eens en zit ik ook in het kamp “hoe korter, hoe beter”. Niet dat ik iets tegen GnR heb, maar dat zorgt gewoon voor een sterkere set die beter in de festivaldag past.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.382
5.987
Qua set tijden komende tour haal ik deze er even bij uit het GnR topic:

Kreeg 'n mail vanuit Bospop voor vrijwilligerswerk tijdens Guns N' Roses en natuurlijk heb ik me meteen aangemeld!
In dit bericht staat ook dat het festivalterrein 11 juli om 15u opent, de supportact vanaf 17.30u speelt en het concert tot 22.30u duurt. Een uur later gaat het festivalterrein dicht.
(ik weet niet of deze tijden al bekend waren...)

Support act om 17:30 terwijl het concert tot 22:30 duurt, dan zal de support act wel drie kwartier tot een uur krijgen denk ik, en kan GnR 19:00 starten. Wat er alleszins op duidt dat ze wederom de volle 3,5 uur show op de planning hebben staan.

Ik blijf hopen op een kortere festival set, maar ze lijken zelf nog niet van opgeven te weten. Bizar ook eigenlijk, dat je als band blijkbaar 7 jaar op rij kunt touren met zulke marathon shows, zonder noemenswaardige veranderingen in de setlist, op een ouvre van slechts 6 albums waarvan de laatste alweer uit 2008 komt. En mensen blijven maar komen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.414
6.722
Qua set tijden komende tour haal ik deze er even bij uit het GnR topic:



Support act om 17:30 terwijl het concert tot 22:30 duurt, dan zal de support act wel drie kwartier tot een uur krijgen denk ik, en kan GnR 19:00 starten. Wat er alleszins op duidt dat ze wederom de volle 3,5 uur show op de planning hebben staan.

Ik blijf hopen op een kortere festival set, maar ze lijken zelf nog niet van opgeven te weten. Bizar ook eigenlijk, dat je als band blijkbaar 7 jaar op rij kunt touren met zulke marathon shows, zonder noemenswaardige veranderingen in de setlist, op een ouvre van slechts 6 albums waarvan de laatste alweer uit 2008 komt. En mensen blijven maar komen.
Nikita heeft dus al bevestigd dat het een set van drie uur gaat zijn. Zie onderstaande quote. Dus dat is bijna een soort compromis, haha. Niet de volledige 3,5 uur, maar ook niet de door velen gewenste max 2 uur.

Volgens die analyse lijk je je te mogen voorzien op een setlist van 29.
Een halve marathon op die leeftijd lijkt me ook gezonder, maar dat willen ze zelf precies echt niet inzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Loek123

Gebruikers die dit onderwerp bekijken