Als GnR daadwerkelijk de dag afsluit én 3 uur speelt, kunnen we Ghost in het donker grotendeels vergeten.
Als je uitgaat van het laatste tijdschema, zou GnR dan eindigen om 1:30, en dus moeten beginnen om 22:30 (vroeger kan uiteraard ook, als ze eerder willen stoppen).
Ghost kan dan hoogstens tot 22:20 spelen, dat is ongeveer een half uurtje in het donker (zonsondergang 21:52).
Toch geloof ik niet helemaal in dit scenario. Ik verwacht eerder dat GnR 2,5 of zelfs maar 2 uur zal spelen.
Normaal gesproken is 2 uur al een uitzondering, die alleen bands als Iron Maiden of KISS krijgen toebedeeld. Veruit de meeste headliners spelen maar 1,5 uur.
2,5 uur, 3 uur, laat staan 3,5 uur is dus eigenlijk regelrecht absurd..
Ik heb dan ook nooit begrepen waarom uitgerekend GnR zoveel speeltijd kan/mag eisen (of waarom ze dat überhaupt zullen willen om fysieke of vocale redenen).
Ook op financieel vlak snap ik niet waarom GMM (en vele andere boekers) met zo'n eis akkoord gaan.
Is een set van 3,5 uur niet veel duurder (het dubbele?) dan een van 1,5 uur (wat an sich al duur genoeg zou zijn in het geval van een band als GnR)?
Rammstein speelde in 2017 ook 'gewoon' 1,5 uur, wat vermoedelijk ook (deels) met het financiële plaatje te maken zal hebben gehad.
Of biedt GnR vanuit de goedheid van hun hart overal een '2 voor de prijs van 1' show aan..?