Graspop Metal Meeting 2023

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Mag ik nog interessante piste openen.

Blind Guardian is nog vrij.
Staan al wel op Alcatraz,maar Judas Priest stond ook op GMM en Lokerse Feesten,While She Sleeps op GMM en op Pukkelpop.
Waarom niet dan ?

Ik zou het leuk vinden maar it ain't gonna happen i think.



Voor de rest vind ik bvb een Clawfinger ook nog een interessante addition.

Godsmack zal ook pas voor 2024 zijn denk ik.Nieuw album eerst in USA promoten en dan volgende zomer de overige continenten.
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Al eerder gehoord, maar is dat ook op concrete bronnen of argumenten gebaseerd, of meer een hunch?
Waarom zouden ze geen US tourtje in het voorjaar kunnen doen, Europese festivals in de zomer, en in het najaar nog wat meer shows in de US of ergens anders?

Hunch,album zal pas in 2023 verschijnen,daarme dat ik denk dat ze in't voorjaar en zomer sowieso in de States blijven.
Najaar misschien Europese zaalshows.
Zelfde gevoel met Godsmack ;) .
Europese festivals dus pas in 2024.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
511
596
Dan heb ik wel goed nieuws voor u, want tijdens de komende tour spelen ze in elke stad twee totaal verschillende setlisten. 😜Ik ga alvast kijken in Hamburg (want Amsterdam kan ik niet + slecht geluid blijkbaar, Parijs vind ik niet zo'n gezellig stadium en Zweden is tijdens Graspop. En ik heb geen visum voor naar de UK te reizen en dat ga ik voor een concert ook niet voorlopig aanschaffen).
correctie 2 concerten want ze spelen 2x in de uk :p
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Omdat ik niet zo veel vertrouwen in de nog bekend te maken headliners heb, wil ik eens kijken wie er die dagen kandidaten zijn om de overige podia af te sluiten aan het einde van die twee dagen:

Donderdag
Marquee: Cradle of Filth werd genoemd? Of zou het een nog aan te kondigen naam zijn? Zie zelf zo snel geen kandidaat.​
Metal Dome: Carpenter Brut voor die spot? Of Beast in Black ofzo? Lijkt populair hier maar geen idee waar zoiets speelt.​
Jupiler Stage: roept u maar!​
Vrijdag
Marquee: ik wilde zeggen, Behemoth, lijkt me duidelijk. Toen zag ik Meshuggah staan. Hmmm. 1-2tje?​
Metal Dome: iets voor Finntroll wellicht?​
Jupiler Stage: dacht dat ik in een clashfinder Orange Goblin hier zag staan, dat zou echt een clusterfuck van een clash betekenen voor mij lol.​

En de rest van het weekend:

Zaterdag wil ik zelf bij de mainstages staan dus heb ik weinig interesse in wat de kleinere podia afsluit. Maar ik voorzie nog wel een clash, aangezien er vast iets van mijn interesses uit het rijte Antimatter - Korpiklaani - Sleep Token - Soen - Sólstafir een goeie positie in een tent gaat pakken.

Zondag
Marquee: eerder over gehad, Kreator dus waarschijnlijk te groot, misschien iets voor Katatonia? Of is dat weer niet groot genoeg? Hoop wel op iets wat ver van de glam opa's op de mainstages af staat.​
Metal Dome: Voivod? Of Katatonia hier?​
Julpiler Stage: Enter Shikari? Anders geen idee.​

Ben benieuwd hoe jullie het zouden invullen!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Omdat ik niet zo veel vertrouwen in de nog bekend te maken headliners heb, wil ik eens kijken wie er die dagen kandidaten zijn om de overige podia af te sluiten aan het einde van die twee dagen:

Donderdag
Marquee: Cradle of Filth werd genoemd? Of zou het een nog aan te kondigen naam zijn? Zie zelf zo snel geen kandidaat.​
Metal Dome: Carpenter Brut voor die spot? Of Beast in Black ofzo? Lijkt populair hier maar geen idee waar zoiets speelt.​
Jupiler Stage: roept u maar!​
Vrijdag
Marquee: ik wilde zeggen, Behemoth, lijkt me duidelijk. Toen zag ik Meshuggah staan. Hmmm. 1-2tje?​
Metal Dome: iets voor Finntroll wellicht?​
Jupiler Stage: dacht dat ik in een clashfinder Orange Goblin hier zag staan, dat zou echt een clusterfuck van een clash betekenen voor mij lol.​

En de rest van het weekend:

Zaterdag wil ik zelf bij de mainstages staan dus heb ik weinig interesse in wat de kleinere podia afsluit. Maar ik voorzie nog wel een clash, aangezien er vast iets van mijn interesses uit het rijte Antimatter - Korpiklaani - Sleep Token - Soen - Sólstafir een goeie positie in een tent gaat pakken.

Zondag
Marquee: eerder over gehad, Kreator dus waarschijnlijk te groot, misschien iets voor Katatonia? Of is dat weer niet groot genoeg? Hoop wel op iets wat ver van de glam opa's op de mainstages af staat.​
Metal Dome: Voivod? Of Katatonia hier?​
Julpiler Stage: Enter Shikari? Anders geen idee.​

Ben benieuwd hoe jullie het zouden invullen!
denk persoonlijk dat op vrijdag Behemoth gewoon op de mainstage zal staan ergens in de avond, net als in 2019. meshuggah dan als marquee afsluiter?
 
Laatst bewerkt:

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
denk persoonlijk dat op vrijdag Behemoth gewoon op de mainstage zal staan ergens in de avond, net als in 2019. meshuggah dan als marquee afsluiter?
Ah die editie was ik niet bij, keertje daarvoor waren ze Marquee afsluiter dacht ik. Zie het niet echt voor me in het licht, maar goed. Fingers crossed dat Meshuggah en Gojira niet overlappen dan.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
10 uur aankondiging, toch? En Hellfest verwacht ik ook deze week. Misschien dan een gedeelde headliner met een touraankondiging?
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.551
4.835
A couple of them, yes. That's what I meant by 30 corebands in stead of 25. I think both Ghost Inside and Fever could play the Jupiler Stage as closer of the stage there, no problem. Architects will most definitely play mainstage, yeah. Like While She Sleeps last year for example.
Het zijn er zelfs nog meer, want de Jupiler Stage is sinds dit jaar uitgebreid van 5 naar 6 bands per dag (op donderdag stonden er zelfs 7), dus het zijn er al 30 zonder de Main Stage core namen, oftewel een stuk of 35 totaal.

En onder het motto 'meten of weten' (of uuhhh... 'tellen is de waarheid vertellen' ofzo..? 😯 ), heb ik ze toch maar eens nageteld, om te kijken of er inderdaad significant meer core bands dan andere jaren staan (uiteraard kunnen het er nog meer worden met de nog ontbrekende namen, maar ik verwacht er niet meer veel eigenlijk).

Als ik het begrip core in de breedste zin neem (hardcore, metalcore, deathcore, post-hardcore, progressive metalcore, electronicore, mathcore, rapcore), dan kom ik op exact 30 namen:
1 Agnostic Front
2 Any Given Day
3 Architects
4 As I Lay Dying
5 Asking Alexandria
6 Billy Talent
7 Butcher Babies
8 Cane Hill
9 End
10 Enter Shikari
11 Escape The Fate
12 Fever 333
13 Greg Puciato
14 Hatebreed
15 I Prevail
16 Landmvrks
17 Lionheart
18 Loathe
19 Lorna Shore
20 Motionless In White
21 Novelists
22 Oceans
23 Parkway Drive
24 Polaris
25 Sick Of It All
26 Spiritbox
27 Stray From The Path
28 The Amity Affliction
29 The Ghost Inside
30 Unearth

Dan heb ik wel niet de (pop/ska/gypsy) punk namen meegenomen. Als je die ook nog zou meerekenen (immers geen core, maar wel mogelijke Jupiler Stage bands), dan kom je op 37:
1 Anti-Flag
2 Less Than Jake
3 Rancid
4 Russkaja
5 Stand Atlantic
6 The Chats
7 The Menzingers

Daar kun je dus de Jupiler Stage geheel mee vullen, en dan houd je nog zo'n 7 namen over voor op de Main Stages of in de Metal Dome (daar verwacht ik wel een band als Novelists, en mogelijk ook Escape The Fate, Russkaja, The Menzingers, The Chats, Stand Atlantic, e.a.).

Al met al lijkt dat echter qua aantallen niet meer dan andere jaren (die uitbreiding in gedachten houdend). Het zou wel kunnen dat (vrijwel) alle core namen al bij deze worp zaten, en het daardoor lijkt alsof er bovengemiddeld veel core bands staan.

Er is wel nog de mogelijkheid dat er alsnog meer core bands gaan komen, bv. door verdere uitbreiding van de Jupiler Stage van 6 naar 7 bands per dag (waarmee het totale aantal bands op GMM dus ook toeneemt).
Lijkt me niet ondenkbaar, aangezien de Jupiler Stage nu een nieuwe, grotere plek heeft, en ook in de Metal Dome gemiddeld 7 namen per dag staan. In de Marquee staan er zelfs 8 per dag (en op Hellfest 9 op iedere stage), dus waarom zouden ze het programma op de Jupiler Stage eigenlijk niet verder uitbreiden? Volgens mij is het immers een zeer populaire locatie?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin en Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Het zijn er zelfs nog meer, want de Jupiler Stage is sinds dit jaar uitgebreid van 5 naar 6 bands per dag (op donderdag stonden er zelfs 7), dus het zijn er al 30 zonder de Main Stage core namen, oftewel een stuk of 35 totaal.

En onder het motto 'meten of weten' (of uuhhh... 'tellen is de waarheid vertellen' ofzo..? 😯 ), heb ik ze toch maar eens nageteld, om te kijken of er inderdaad significant meer core bands dan andere jaren (uiteraard kunnen het er nog meer worden met de nog ontbrekende namen, maar ik verwacht er niet meer veel eigenlijk).

Als ik het begrip core in de breedste zin neem (hardcore, metalcore, deathcore, post-hardcore, electronicore, rapcore), dan kom ik op exact 30 namen:
1 Agnostic Front
2 Any Given Day
3 Architects
4 As I Lay Dying
5 Asking Alexandria
6 Billy Talent
7 Butcher Babies
8 Cane Hill
9 End
10 Enter Shikari
11 Escape The Fate
12 Fever 333
13 Greg Puciato
14 Hatebreed
15 I Prevail
16 Landmvrks
17 Lionheart
18 Loathe
19 Lorna Shore
20 Motionless In White
21 Novelists
22 Oceans
23 Parkway Drive
24 Polaris
25 Sick Of It All
26 Spiritbox
27 Stray From The Path
28 The Amity Affliction
29 The Ghost Inside
30 Unearth

Dan heb ik wel niet de (pop/ska/gypsy) punk namen meegenomen. Als je die ook nog zou meerekenen (immers geen core, maar wel Jupiler Stage bands), dan kom je op 37:
1 Anti-Flag
2 Less Than Jake
3 Rancid
4 Russkaja
5 Stand Atlantic
6 The Chats
7 The Menzingers

Daar kun je dus de Jupiler Stage geheel mee vullen, en dan houd je nog zo'n 7 namen over voor op de Main Stages of in de Metal Dome (daar verwacht ik wel een band als Novelists, en mogelijk ook Escape The Fate, Russkaja, The Menzingers, The Chats, Stand Atlantic, e.a.).

Al met al lijkt dat echter qua aantallen niet meer dan andere jaren (die uitbreiding in gedachten houdend). Het zou wel kunnen dat (vrijwel) alle core namen al bij deze worp zaten, en het daardoor lijkt alsof er bovengemiddeld veel core bands staan.

Er is wel nog de mogelijkheid dat er alsnog meer core bands gaan komen, bv. door verdere uitbreiding van de Jupiler Stage van 6 naar 7 bands per dag (waarmee het totale aantal bands op GMM dus ook toeneemt).
Lijkt me niet ondenkbaar, aangezien de Jupiler Stage nu een nieuwe, grotere plek heeft, en ook in de Metal Dome gemiddeld 7 namen per dag staan. In de Marquee staan er zelfs 8 per dag (en op Hellfest 9 op iedere stage), dus waarom zouden ze het programma op de Jupiler Stage eigenlijk niet verder uitbreiden? Volgens mij is het immers een zeer populaire locatie?
Okee, fair enough! Over een aantal van die namen die je schrijft kunnen we nog discussiëren (Billy Talent en Greg Puciato bvb), maar het zijn er inderdaad wat meer dan ik dacht.

Ik verwacht Lorna Shore sowieso in de Marquee, trouwens.
 

Crusader

Randprogramma
12 jun 2021
165
234
10 uur aankondiging, toch? En Hellfest verwacht ik ook deze week. Misschien dan een gedeelde headliner met een touraankondiging?
Daar zat ik dus ook aan te denken,misschien zit daar dus nog een headliner bij.Morgen in ieder geval een drop van 85 namen waarvan 70 internationaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.447
7.018
Omdat ik niet zo veel vertrouwen in de nog bekend te maken headliners heb, wil ik eens kijken wie er die dagen kandidaten zijn om de overige podia af te sluiten aan het einde van die twee dagen:

Donderdag
Marquee: Cradle of Filth werd genoemd? Of zou het een nog aan te kondigen naam zijn? Zie zelf zo snel geen kandidaat.​
Metal Dome: Carpenter Brut voor die spot? Of Beast in Black ofzo? Lijkt populair hier maar geen idee waar zoiets speelt.​
Jupiler Stage: roept u maar!​
Vrijdag
Marquee: ik wilde zeggen, Behemoth, lijkt me duidelijk. Toen zag ik Meshuggah staan. Hmmm. 1-2tje?​
Metal Dome: iets voor Finntroll wellicht?​
Jupiler Stage: dacht dat ik in een clashfinder Orange Goblin hier zag staan, dat zou echt een clusterfuck van een clash betekenen voor mij lol.​

En de rest van het weekend:

Zaterdag wil ik zelf bij de mainstages staan dus heb ik weinig interesse in wat de kleinere podia afsluit. Maar ik voorzie nog wel een clash, aangezien er vast iets van mijn interesses uit het rijte Antimatter - Korpiklaani - Sleep Token - Soen - Sólstafir een goeie positie in een tent gaat pakken.

Zondag
Marquee: eerder over gehad, Kreator dus waarschijnlijk te groot, misschien iets voor Katatonia? Of is dat weer niet groot genoeg? Hoop wel op iets wat ver van de glam opa's op de mainstages af staat.​
Metal Dome: Voivod? Of Katatonia hier?​
Julpiler Stage: Enter Shikari? Anders geen idee.​

Ben benieuwd hoe jullie het zouden invullen!

Beast in Black speelde vorige keer Metal Dome vroeg in de middag dacht ik. Ik vind het nog moeilijk inschatten of het gewoon wat later in de metaldome wordt, of misschien vroeg op de mainstage?
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Nog steeds in de ontkenningsfase dat de overige twee headliners bands zijn die we recent nog op Graspop hebben gezien, dus heb ik besloten om vol te hopen op SOAD! Geen aanwijzingen voor een tour vooralsnog en Werchter ligt meer voor de hand. Maar ik herinnerde me opeens dat ze toch op een affiche stonden van een editie die gecanceld is door covid? Misschien contractueel afgesproken dat ze bij de eerstvolgende gelegenheid toch komen? Ook al zijn ze live niet erg sterk, toch een band van m'n wishlist.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
522
716
Nog steeds in de ontkenningsfase dat de overige twee headliners bands zijn die we recent nog op Graspop hebben gezien, dus heb ik besloten om vol te hopen op SOAD! Geen aanwijzingen voor een tour vooralsnog en Werchter ligt meer voor de hand. Maar ik herinnerde me opeens dat ze toch op een affiche stonden van een editie die gecanceld is door covid? Misschien contractueel afgesproken dat ze bij de eerstvolgende gelegenheid toch komen? Ook al zijn ze live niet erg sterk, toch een band van m'n wishlist.
Hmm enkel over dat live-aspect ben ik het niet eens! In 2017 (jeez 5 jaar geleden al) speelden ze toch hét concert van RW17 (ook voor mij, zonder de grootste SOAD-fan te zijn). Even de reviews erop nagelezen en die beamen dit stuk voor stuk.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.551
4.835
Ook de reclame van graspop op stubru vind ik opvallend. Ze zeggen elke headliner + 2 andere bands. nl papa roach en... Wat was dat ook weer? Dan maar even mijn oren laten uitspuiten gisteren. rancid... Zijn die dan zo groot om die dan als enige andere band met papa roach bij de headliners te vernoemen of is het gewoon om het groezrock gehalte wat te vernoemen?
Rancid is een van de bands die verantwoordelijk waren voor de punk revival in de jaren '90 en begin van deze eeuw, samen met o.a. Bad Religion, Green Day, The Offspring, NOFX, Blink-182, en latere namen als Avril Lavigne, Sum 42, Paramore, Fall Out Boy. Punk werd zelfs zo populair dat het mainstream werd, waarmee de pop punk geboren was.

Zo groot/bekend/populair/mainstream als Green Day of The Offspring is Rancid nooit echt geworden, maar zeker wel voldoende om samen met een naam als Papa Roach genoemd te worden (die op hun beurt ook weer nooit het niveau hebben bereikt als genregenoten als Linkin Park, Korn, Slipknot, etc.).
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Hmm enkel over dat live-aspect ben ik het niet eens! In 2017 (jeez 5 jaar geleden al) speelden ze toch hét concert van RW17 (ook voor mij, zonder de grootste SOAD-fan te zijn). Even de reviews erop nagelezen en die beamen dit stuk voor stuk.
Dat klinkt dan weer veelbelovend! Ik heb ze nooit gezien en baseer me op livebeelden op Youtube en daar vind ik de muziek altijd wat 'leeg' klinken. Zeg maar de wall of sound van het album komt live niet helemaal over. Maar misschien als je er daadwerkelijk staat dat dit een stuk beter is.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken