Het zijn er zelfs nog meer, want de Jupiler Stage is sinds dit jaar uitgebreid van 5 naar 6 bands per dag (op donderdag stonden er zelfs 7), dus het zijn er al 30 zonder de Main Stage core namen, oftewel een stuk of 35 totaal.
En onder het motto 'meten of weten' (of uuhhh... 'tellen is de waarheid vertellen' ofzo..?
), heb ik ze toch maar eens nageteld, om te kijken of er inderdaad significant meer core bands dan andere jaren (uiteraard kunnen het er nog meer worden met de nog ontbrekende namen, maar ik verwacht er niet meer veel eigenlijk).
Als ik het begrip core in de breedste zin neem (hardcore, metalcore, deathcore, post-hardcore, electronicore, rapcore), dan kom ik op exact 30 namen:
1 Agnostic Front
2 Any Given Day
3 Architects
4 As I Lay Dying
5 Asking Alexandria
6 Billy Talent
7 Butcher Babies
8 Cane Hill
9 End
10 Enter Shikari
11 Escape The Fate
12 Fever 333
13 Greg Puciato
14 Hatebreed
15 I Prevail
16 Landmvrks
17 Lionheart
18 Loathe
19 Lorna Shore
20 Motionless In White
21 Novelists
22 Oceans
23 Parkway Drive
24 Polaris
25 Sick Of It All
26 Spiritbox
27 Stray From The Path
28 The Amity Affliction
29 The Ghost Inside
30 Unearth
Dan heb ik wel niet de (pop/ska/gypsy) punk namen meegenomen. Als je die ook nog zou meerekenen (immers geen core, maar wel Jupiler Stage bands), dan kom je op 37:
1 Anti-Flag
2 Less Than Jake
3 Rancid
4 Russkaja
5 Stand Atlantic
6 The Chats
7 The Menzingers
Daar kun je dus de Jupiler Stage geheel mee vullen, en dan houd je nog zo'n 7 namen over voor op de Main Stages of in de Metal Dome (daar verwacht ik wel een band als Novelists, en mogelijk ook Escape The Fate, Russkaja, The Menzingers, The Chats, Stand Atlantic, e.a.).
Al met al lijkt dat echter qua aantallen niet meer dan andere jaren (die uitbreiding in gedachten houdend). Het zou wel kunnen dat (vrijwel) alle core namen al bij deze worp zaten, en het daardoor lijkt alsof er bovengemiddeld veel core bands staan.
Er is wel nog de mogelijkheid dat er alsnog meer core bands gaan komen, bv. door verdere uitbreiding van de Jupiler Stage van 6 naar 7 bands per dag (waarmee het totale aantal bands op GMM dus ook toeneemt).
Lijkt me niet ondenkbaar, aangezien de Jupiler Stage nu een nieuwe, grotere plek heeft, en ook in de Metal Dome gemiddeld 7 namen per dag staan. In de Marquee staan er zelfs 8 per dag (en op Hellfest 9 op iedere stage), dus waarom zouden ze het programma op de Jupiler Stage eigenlijk niet verder uitbreiden? Volgens mij is het immers een zeer populaire locatie?