Extreem bijzonder zou ik het ook niet willen noemen. Dat is een term die ik zou bewaren voor een jaar dat Metallica, Rammstein, Tool en AC/DC de headliners zijn. Ik vind het wel een superjaar, voor mij zit hem dat in een aantal zaken t.o.v. andere jaren:
- Verrassende en/of nieuwe headliners (Ghost, Gojira, Machine Head, PWD)
- Nadruk op 2 headliners per avond
- De 'hype'-bands om het zo maar te noemen zijn nu geboekt rondom de piek (die kan doorgroeien), denk aan Lorna Shore, Sleep Token en Bloodywood.
- Over de gehele lijn is deze line-up diverser qua genres en per genre staan er populairdere namen.
Tja dat zijn inderdaad erg persoonlijk.
Nieuwe headliners zijn voornamelijk de "reguliere namen" van voorgaande jaren.
In 2012 stonden Machine Head en Gojira nog als normale namen samen met o.a. namen Ozzy & Friends, GNR, Motorhead, Slash, Twisted Sister, Sabaton, Megadeth en Limp Bizkit.
Goed dat namen doorschuiven, gezien Motorhead en Twisted Sister niet langer bestaan. Zeker een goede zet om MachineHead exclusief te boeken. De "gepromoveerde" headliners zijn geen Stadionbands zoals Aerosmith, GnR, Black Sabbath, Kiss en Maiden.
Hopelijk komt dat ooit goed, bij Sabaton, A7x en Volbeat komt die stadionstatus nu langzamerhand.
De nadruk op 2 headliners is toch al langer bezig? Dat sommige headliners dit jaar relatief kleinere namen zijn, zorgt er wellicht voor dat beide namen meer opvallen?
Ghost, PWD, Def leppard, Machine Head en Gojira zijn de "nieuwe" headliners, ondanks dat PWD en Ghost al eerder een mainstage afsloten. Dus dat is inderdaad aan de ruime kant. Ik denk dat er volgende jaren ook een ton aan nieuwe headliners opengemaakt kunnen worden.
De headliners vallen in mijn beleving prima in het rijtje Amon Amarth, In Flames, Disturbed, BFMV, Alter Bridge enz.
Het zijn veelal bands die rond de 2000-5000 man trekken.
Hierdoor zal het verschil tussen mayor festivals en middelgrote festivals verder wegvallen.