Extreem bijzonder zou ik het ook niet willen noemen. Dat is een term die ik zou bewaren voor een jaar dat Metallica, Rammstein, Tool en AC/DC de headliners zijn. Ik vind het wel een superjaar, voor mij zit hem dat in een aantal zaken t.o.v. andere jaren:Ik vind de line-up wel oke..maar niets extreem bijzonders.
Er staan genoeg leuke namen, maar dat is ieder jaar.
De echte grootse line-ups waren vilgens mij 2018 en 2016.
En qua headliner-uitschieters de jaren met SOAD of Rammstein.
- Verrassende en/of nieuwe headliners (Ghost, Gojira, Machine Head, PWD)
- Nadruk op 2 headliners per avond
- De 'hype'-bands om het zo maar te noemen zijn nu geboekt rondom de piek (die kan doorgroeien), denk aan Lorna Shore, Sleep Token en Bloodywood.
- Over de gehele lijn is deze line-up diverser qua genres en per genre staan er populairdere namen.
- Wat mij opvalt aan de clashfinders en lijstjes die geplaatst worden is dat mensen van begin tot eind vetgedrukte namen hebben staan. Ik heb dat zelf ook, maar dat is vorige edities echt niet het geval geweest.
2016 was op zich goed, maar destijds hadden de kleinere stages meestal geen tot weinig programmering tussen 21:00-00:00 uur, wat nu wel het geval is. Als je niks met de headliners had was er daardoor soms niks anders te zien. In 2016 werd elke avond Goe Vur in den Otto aangeboden als alternatief, moet ook maar net je ding zijn.
2018 vond ik persoonlijk niet zo sterk, maar los van mijn eigen smaak: donderdag 2018 had ook Ghost+Guns N' Roses als afsluiters maar veel minder artiesten op die dag geprogrammeerd. De dag begon pas vanaf 14:00 uur, en de main stage om 16:00 uur. Deze donderdag is voor veel mensen een van de beste dagen van dit jaar en we schieten al om 12:00 uur uit de startblokken.
Er valt voor mij wel wat voor te zeggen dat 2023 een van de, al dan niet de beste is. Nu nog hopen dat de botsautootjes terugkeren.