ik hoor eigenlijk niet veel metalcore in die band maar goed, als ze het zo categoriseren
The Raven Age is inderdaad zo'n band die nogal moeilijk in een of ander hokje is te duwen.
Het rijtje 'melodic metalcore/alternative/groove' op Wiki zegt wat dat betreft ook wel genoeg.
'Alternative' is een soort vergaarbak van bands die niet netjes binnen andere genres passen.
'Melodic metalcore' geeft natuurlijk ook al aan dat het geen standaard metalcore is.
Ik vind die benaming er eigenlijk best goed bij passen.
Het is meer een soort 'metalcore-light' als je het mij vraagt, metalcore zonder screams en breakdowns.
Ok, je kunt je natuurlijk afvragen of iets dan nog wel metalcore is zonder screams en breakdowns, 2 van de meest kenmerkende elementen van metalcore.
Maar toch voelt de band wel als een heel laagdrempelige gateway band richting metalcore.
Power metal zou ik het zeker niet willen noemen, maar de associatie ermee kan ik wel begrijpen.
Er zitten wel bepaalde power elementen in, evenals wat progressive elementen.
Zo begint Seventh Heaven met een behoorlijk progressive riff (@0:44), en doet het deel vanaf @3:32 toch wel aardig aan power metal (à la Sonata Arctica) denken:
Edit: Bij nader inzien is het deel vanaf @3:32 eigenlijk ook gewoon een breakdown, dus is het toch meer metalcore dan je zou denken.