Graspop Metal Meeting 2023

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.318
5.793
De (grotere) bands moeten hun akkoord geven. Als festival kun je niet zo maar schuiven met bands.
Neem aan dat elke band op een manier akkoord moet gaan, van groot tot klein. Grote bands zullen wel wat meer gewicht in de strijd kunnen gooien om hun zin te krijgen. Maar uiteindelijk heeft iedereen alleen wat te zeggen over hun eigen positie lijkt me, en misschien wat voorwaarden over welke acts ze niet boven zich dulden of die ze backstage niet tegen willen komen ofzo. Vetes en trots. Maar het is niet zo dat grote acts heel veel invloed hebben op de invulling van de rest van het blokkenschema, buiten hun eigen slot om, lijkt me.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.159
4.283
Neem aan dat elke band op een manier akkoord moet gaan, van groot tot klein. Grote bands zullen wel wat meer gewicht in de strijd kunnen gooien om hun zin te krijgen. Maar uiteindelijk heeft iedereen alleen wat te zeggen over hun eigen positie lijkt me, en misschien wat voorwaarden over welke acts ze niet boven zich dulden of die ze backstage niet tegen willen komen ofzo. Vetes en trots. Maar het is niet zo dat grote acts heel veel invloed hebben op de invulling van de rest van het blokkenschema, buiten hun eigen slot om, lijkt me.
Hangt een beetje van de band af. Pink op Werchter had aardig wat eisen geloof ik. Metallica is ook een band, die aardig wat invloed opeist.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.318
5.793
Hangt een beetje van de band af. Pink op Werchter had aardig wat eisen geloof ik. Metallica is ook een band, die aardig wat invloed opeist.
Maar hoever rijkt die invloed buiten het eigen optreden om? Ik kan mij nog voorstellen dat bands een mening hebben over wie er voor of er na speelt, en eventueel over wat er tegelijkertijd speelt... maar het lijkt met sterk dat ze zich tegen de gehele podiumindeling van hun dag aan gaan bemoeien, toch? Heb je wat concrete voorbeelden van waar die eisen over gaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.532
4.412
Maar hoever rijkt die invloed buiten het eigen optreden om? Ik kan mij nog voorstellen dat bands een mening hebben over wie er voor of er na speelt, en eventueel over wat er tegelijkertijd speelt... maar het lijkt met sterk dat ze zich tegen de gehele podiumindeling van hun dag aan gaan bemoeien, toch? Heb je wat concrete voorbeelden van waar die eisen over gaan?

Kijk maar eens naar die donderdag main ;)

En normaal zou er zelfs niks gespeeld hebben die dag tot +-17u, maar door de backlash daarop uiteindelijk nog wel wat toegevoegd voor de andere 3 podia uiteindelijk
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.318
5.793

Kijk maar eens naar die donderdag main ;)

En normaal zou er zelfs niks gespeeld hebben die dag tot +-17u, maar door de backlash daarop uiteindelijk nog wel wat toegevoegd voor de andere 3 podia uiteindelijk
Ja daar was ik toen bij haha, dat was inderdaad een aardige rel, en terecht. Maar zou dat late beginnen op die dag iets zijn wat door P!nk kwam, of door de organisatie zelf? Ik zie niet direct in wat P!nk daar voor belang bij zou hebben? Dat ze het avond main programma rondom hun eigen show bepalen, kan ik mee leven, maar verder lijkt het aan de organisatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.532
4.412
Ja daar was ik toen bij haha, dat was inderdaad een aardige rel, en terecht. Maar zou dat late beginnen op die dag iets zijn wat door P!nk kwam, of door de organisatie zelf? Ik zie niet direct in wat P!nk daar voor belang bij zou hebben? Dat ze het avond main programma rondom hun eigen show bepalen, kan ik mee leven, maar verder lijkt het aan de organisatie.
Er mocht eerst niets op de slope spelen omdat die kermisdj tussen elk optreden moest spelen van haar. Dat het door haar kwam, was denk ik gezegd geweest door insiders hier. Daar ben ik wel niet zeker van
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.318
5.793
Dat gaat wel ver ja... er zullen zeker headliners met zulke verstrekkende wensen tussen zitten. Maar gelukkig voor ons bezoekers lijken zij eerder de uitzondering dan de regel te zijn, meeste acts gaan aardig mee in hoe een festival normaal gesproken functioneert lijkt het. Of de acts die dat niet willen staan er gewoon meestal niet, omdat de organisatie hun eisen niet in kan willigen, dat kan natuurlijk ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Simoni

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.605
7.318
Dat gaat wel ver ja... er zullen zeker headliners met zulke verstrekkende wensen tussen zitten. Maar gelukkig voor ons bezoekers lijken zij eerder de uitzondering dan de regel te zijn, meeste acts gaan aardig mee in hoe een festival normaal gesproken functioneert lijkt het. Of de acts die dat niet willen staan er gewoon meestal niet, omdat de organisatie hun eisen niet in kan willigen, dat kan natuurlijk ook.

Ik denk dat voor de metalwereld het aardig mee zal vallen voor in ieder geval de headliners. De jongere generatie lijkt me vooral heel net te zijn en gewoon blij dat ze er staan, denk aan Sabaton, maar zo'n gevoel heb ik ook iets als Volbeat, en verwacht ik nu ook met bands als Ghost, Gojira en PWD bovenaan het affiche. En de oudjes zullen het over het algemeen wel prima vinden denk ik, zolang het maar aansluit op hun eigen tourplannen qua rustdagen. Verwacht daarbij dat een GNR misschien veel eisen nog kan stellen, maar Scorpions, Judas Priest, Iron Maiden zie ik bijvoorbeeld niet echt moeilijk doen.

Een pure gok/inschatting.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.165
1.228
Over inzage van andere bands zie ook vorig jaar Mercyful Fate en Volbeat. Twee bevriende bands en fans van elkaar. Ook twee van Denemarken bekendste exportproducten bijna. En moesten ook tegenover elkaar. Zal wel hun eigen keuze niet zijn geweest.


In dat opzicht vraag ik me ook af hoelang Machine Head zal spelen. Op losse headlineshows spelen die vaak even lang als Guns N' Roses. Zouden zij dat nu ook gevraagd hebben? Anderhalf uur zullen ze wel krijgen. Maar 2 h of meer?


En even nog los van Graspop maar wel nog metal gerelateerd (ik hoop dat dit hier nog mag). Ben nu op het optreden van Ensiferum (maar ff rap naar de wc voor grote boodschap tijdens minder favoriete nummers, het was nodig). Daarjuist speelde ze een nummer in duet met de keyboardplayer. En die beste man deed daar even een scream. WTF. Mega hoog. Niet gekrijst ofzo. Zowat in de stijl van Rob Halford. Maar echt goed. Onbekend talent. Heeft die gast geen eigen band? Trouwens Ensiferum op Graspop 2024 zou leuk zijn. De pit is hier vrij goed wanneer hij er is.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.630
3.242
Neem aan dat elke band op een manier akkoord moet gaan, van groot tot klein. Grote bands zullen wel wat meer gewicht in de strijd kunnen gooien om hun zin te krijgen. Maar uiteindelijk heeft iedereen alleen wat te zeggen over hun eigen positie lijkt me, en misschien wat voorwaarden over welke acts ze niet boven zich dulden of die ze backstage niet tegen willen komen ofzo. Vetes en trots. Maar het is niet zo dat grote acts heel veel invloed hebben op de invulling van de rest van het blokkenschema, buiten hun eigen slot om, lijkt me.
Naar mijn gevoel wordt met kleinere bands al bij het inboeken ervan besproken waar en in welk (ruim) tijdsslot ze zullen komen en waarschijnlijk ook al een idee van de settijd (met wat marge).

Bij grotere bands lijkt het dat er later nog wel afgestemd wordt voor specifieke tijden en mogelijk ook wie er speelt op andere podia (dat is bvb zeker het geval bij gnr). Headliners en subheadliners worden ook heel vaak met een pakket erbij geboekt (door band zelf / management / label) en daar hangen volgens mij ook eisen van timing tov elkaar aan vast.

Als werchter voorbeeld heb ik in een interview eens gelezen/gehoord dat Olafur Arnalds enkel akkoord gegaan is om op werchter te spelen (2019 geloof ik) als hij bevestiging kreeg dat er op datzelfde moment geen luide band zou spelen die door zou schemeren in zijn sfeervolle muziek en de beleving daardoor zou verpesten.

Het zal dus allemaal wat afhankelijk zijn van contractuele overeenkomsten in hoeverre ze op dit moment nog echt een akkoord moeten krijgen van bands. Het lijkt ook dat graspop een hele hustle heeft weggewerkt met hun 2 gelijkwaardige mainstages door die naamsverandering.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.318
5.793
Even een lekker off topic bericht, terwijl die praktijken elders fel bediscussieerd worden: doe jezelf een plezier en luister naar Infest The Rats' Nest van King Gizzard als je dat nog nooit gedaan hebt. Oprecht een van de beste thrash metal albums van de laatste paar jaar imo, dus: wanneer komen die eens op Graspop een metal setje spelen? Ze hebben nog wel meer van dit soort werk, en er schijnt een nieuw "fast metal album" aan te komen, aldus de band in hun youtube comments.

Maar goed, hier dus:

 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
481
1.512
Even een lekker off topic bericht, terwijl die praktijken elders fel bediscussieerd worden: doe jezelf een plezier en luister naar Infest The Rats' Nest van King Gizzard als je dat nog nooit gedaan hebt. Oprecht een van de beste thrash metal albums van de laatste paar jaar imo, dus: wanneer komen die eens op Graspop een metal setje spelen? Ze hebben nog wel meer van dit soort werk, en er schijnt een nieuw "fast metal album" aan te komen, aldus de band in hun youtube comments.

Maar goed, hier dus:

DENK AAN DE ETIQUETTE AUB ZO KAN IK HET GRASPOP NIEUWS NATUURLIJK NIET VOLGEN!!!
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
251
513
Ik denk dat voor de metalwereld het aardig mee zal vallen voor in ieder geval de headliners. De jongere generatie lijkt me vooral heel net te zijn en gewoon blij dat ze er staan, denk aan Sabaton, maar zo'n gevoel heb ik ook iets als Volbeat, en verwacht ik nu ook met bands als Ghost, Gojira en PWD bovenaan het affiche. En de oudjes zullen het over het algemeen wel prima vinden denk ik, zolang het maar aansluit op hun eigen tourplannen qua rustdagen. Verwacht daarbij dat een GNR misschien veel eisen nog kan stellen, maar Scorpions, Judas Priest, Iron Maiden zie ik bijvoorbeeld niet echt moeilijk doen.

Een pure gok/inschatting.

Dat idee heb ik ook. Ook voor wat oudere (headline) acts heb ik het idee dat ze niet overdreven veeleisend zijn. Metallica en GnR bijvoorbeeld komen wat sympathieker over dan voorheen, wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen. Er zullen vast nog bands zijn die naast hun schoenen lopen, over het algemeen lijken metalbands weinig last te hebben van rockstar bullshit. Misschien is dit meer iets voor mainstream rock, voor metal is dit ogenschijnlijk niet echt een ding?
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.749
2.429
Ik lig blijkbaar achter, zie net dat Mick Mars niet meer mee tourt.
Ligt t aan mij of is dat de enige die het muzikale niveau nog ‘n beetje boven water hield?

Ps de intialen M&M zijn wel grappig voor een Mars😛
Met John5 mee op de tourbus, vind ik dat nu wel nog een (w)aardige vervanger.
Wie start een petitie om Vince Neil's en Tommy Lee's naam aan te laten passen in respectievelijk Vince Seven en Tommy Eight?
Dan heb je met John5, Nikki Sixx, Vince Seven en Tommy Eight een perfecte match 🙃
 

Nutellica

Campingartiest
3 apr 2023
93
269
Met John5 mee op de tourbus, vind ik dat nu wel nog een (w)aardige vervanger.
Wie start een petitie om Vince Neil's en Tommy Lee's naam aan te laten passen in respectievelijk Vince Seven en Tommy Eight?
Dan heb je met John5, Nikki Sixx, Vince Seven en Tommy Eight een perfecte match 🙃
Zeker als daarna Ice Nine Kills optreden. (Of 9 inch nails).
 

Verwijderd lid 38434

Randprogramma
19 mei 2019
133
171
Even een lekker off topic bericht, terwijl die praktijken elders fel bediscussieerd worden: doe jezelf een plezier en luister naar Infest The Rats' Nest van King Gizzard als je dat nog nooit gedaan hebt. Oprecht een van de beste thrash metal albums van de laatste paar jaar imo, dus: wanneer komen die eens op Graspop een metal setje spelen? Ze hebben nog wel meer van dit soort werk, en er schijnt een nieuw "fast metal album" aan te komen, aldus de band in hun youtube comments.

Maar goed, hier dus:

Ja, staat al sinds die uit is (toch al wel een paar jaar geleden) vast in mijn "lekker stevig" playlist
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Kneuzer

Campingartiest
7 nov 2022
71
106
Met John5 mee op de tourbus, vind ik dat nu wel nog een (w)aardige vervanger.
Wie start een petitie om Vince Neil's en Tommy Lee's naam aan te laten passen in respectievelijk Vince Seven en Tommy Eight?
Dan heb je met John5, Nikki Sixx, Vince Seven en Tommy Eight een perfecte match 🙃
Is het geen Vince Meal meer? :ROFLMAO:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken