Klinkt goed! Het kan zeker geen kwaad om wat minder populaire off-topic draadjes te bundelen, om de populairdere onderwerpen wat meer ruimte te geven.
Specifiek voor het Graspop topic ben ik echter benieuwd of dit voorstel veel verandert. Uit de discussie die hier enkele weken geleden over ontstond kreeg ik de indruk dat er twee conflicterende opinies zijn. Aan de ene kant is er een flinke groep gebruikers die enthousiast worden van de enorme hoeveelheid activiteit in dat topic, zij willen graag dat het een plek is waar Graspop bezoekers het met elkaar over metal kunnen hebben, of het nu direct aan de Graspop editie van dat jaar gelinkt is of niet. Het topic heeft ook opvallend veel nieuwe forum gebruikers aangetrokken met de manier waarop het nu functioneert, dat lijkt een indicatie dat het een succesvolle formule is. Aan de andere kant is er ook een groep gebruikers, voornamelijk mensen die door het gehele forum heen actief zijn, die moeite hebben met de enorme hoeveelheid berichten waarin het lastig is het kaf van het koren te scheiden. Zij hebben behoefte aan een meer gefocust Graspop topic waar concrete aankondigingen en geruchten bijgehouden worden, terwijl concert reviews of album releases beter in de specifiek daarvoor bestemde topics geplaats kunnen worden, volgens hen.
Sinds die discussie vraag ik mij af in hoeverre die beide kanten tegelijkertijd tevreden gestemd kunnen worden. Niemand zit te wachten op strenge moderatie die gaat eisen dat men on-topic blijft, of je gaat dwingen het concert review dat je met je online Graspop vrienden wilde delen opeens in het wat onpersoonlijk aanvoelende algemene concert review topic te plaatsen. Maar er is ook niemand die wil dat mensen hun interesse in Graspop verliezen omdat ze door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Het enige wat ik zelf wel zie werken, heeft inderdaad de vorm van een soort "metal hub", of zoals Graspop het zelf al in haar volledige naam noemt: een Metal Meeting.
Wat als het hoofd topic, van zowel de metal hub als van Graspop als focus festival, een topic is waarin de nadruk meer op het Metal Meeting aspect ligt, precies zoals het huidige Graspop topic dus. De verbindende factor is Graspop, als grootste metal festival in de Benelux, maar het onderwerp van gesprek hoeft zich niet te beperken tot Graspop zelf. Zie het als een soort chatroom voor Graspop bezoekers. Dan kan er daaronder een lijst topics zijn die meer toegespitst zijn op de verschillende metal festivals zelf: voor concreet nieuws omtrent Graspop, concreet nieuws omtrent Alcatraz, concreet nieuws omtrent Hellfest, etc. Meer in de stijl van het Concert Aankondigingen topic, waar concrete informatie de boventoon voert, met af en toe een kort gesprek tussendoor zonder al te veel off-topic te raken.
Zoals ik het voor me zie, ontstaat er dan ook de mogelijkheid om informatie uit het algemenere Graspop Metal Meeting topic te bundelen in de specifiekere sub-topics, wanneer dat relevant is. De meest metalheads zullen wellicht in eerste instantie hun gedachten in het Graspop Metal Meeting topic delen, maar als dat bijvoorbeeld een mooie overzichtspost van de huidige geruchten voor Graspop betreft, kan die ook heel goed even met een repost in het Graspop geruchten topic gedeeld worden, terwijl een concert review van een metal band die dit jaar helemaal niet op Graspop staat wel prima in zowel het Graspop Metal Meeting topic als in het concert reviews topic gedeeld kan worden. Dat hoeft niet eens altijd door de gebruiker die de originele post plaatst zelf gedaan te worden: sommigen gaven aan echt liever alleen maar 1 topic te gebruiken en daar alles in te zetten, dat is prima, dan kan iemand anders die wel het hele forum gebuikt dmv de quote functie het bericht heel makkelijk delen in het daarvoor relevante topic. Dat vraagt een kleine extra inzet van de actievere forum gebruikers, maar het is denk ik een stuk vriendelijker en werkbaarder dan gebruikers die specifiek voor de Graspop/metal niche komen vertellen dat ze zelf hun bericht moeten verplaatsen naar een ander topic. Zie het als een stukje archivering door de community zelf, zonder dat er sterke moderatie nodig is.
Nouja, het is een heel essay geworden. Zoals gezegd spelen deze gedachten al sinds die discussie enkele weken terug door mijn hoofd, ik heb geprobeerd ze zo goed mogelijk uit te schrijven hier. Geen idee of het een beetje helder is wat ik voor me zie, en of de rest van het forum er ook warm voor loopt. Voor mij persoonlijk hoeft het niet zo nodig te veranderen. Maar als tegemoetkoming naar mijn mede-forumgebruikers zou ik mij best willen inzetten om de informatie omtrent Graspop wat beter behapbaar te maken, dus wil ik op zijn minst mijn gedachten daarover gedeeld hebben