Nieuwe forumstructuur

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.181
3.000
Beste Festileakers

De voorbije jaren is het Festileaks forum enorm gegroeid wat al tot ontelbaar veel interessante en gezellige discussies heeft geleid. Om ervoor te zorgen dat deze discussies gestimuleerd blijven worden en iedere soort forumgebruiker het hier naar hun zin heeft, hebben we vanuit team sfeerbeheer enkele voorstellen voor veranderingen in forumstructuur uitgewerkt. Daarvoor zoeken we nu feedback van alle gebruikers hier!
Enkele weken geleden zijn er hier spontaan al veel ideeën opgeworpen en we willen die discussie nu forumbreed hervatten.

Concreet.
Deze dingen zouden NIET veranderen en dus exact blijven zoals jullie het gewoon zijn:
  • De aparte forums voor focusfestivals blijven bestaan. Al deze festivals worden veel besproken en verdienen hun eigen plekje.
  • De fora voor alle andere BE/NL en buitenlandse festivals blijven ook bestaan, net als het Festileaks blokje met de Marktplaats.
Deze dingen zouden in ons voorstel veranderen:
  • Praten over muziek is leuk, dus we breiden dat gedeelte uit. Er zouden naast een algemeen muziekforum verschillende 'hubs' komen, gebouwd rond brede genres. Momenteel denken we aan een pop/rock forum, een metalforum en een dancegerelateerd forum. Geef gerust nog suggesties hierover!
  • Enkele weinig gebruikte forums (Actualiteiten, Media, Sport, Enquêtes) worden samen gebundeld in het Offtopic forum.
  • Games & Contest worden sterker verankerd in het forum. We merken altijd best wat animo voor de drafts en gelijkaardige initiatieven dus we willen dit verder stimuleren. Meer info hierover binnenkort!
Om te voorkomen dat hierdoor discussies te veel versplinteren, zouden we een nieuw systeem invoeren waarbij topics in meerdere fora zichtbaar zijn. Een voorbeeld: Graspop heeft nog steeds zijn eigen plek, maar is ook te bereiken via de metalhub. Vanuit die metalhub is ook het Hellfesttopic (dat eigenlijk onder internationale festivals staat) en het topic over Metallica beschikbaar. In het pop/rock forum zouden we wellicht wel geen festivals aanbieden aangezien dat 80% van de hier besproken festivals zijn.
Deze veranderingen zouden ingevoerd worden na/tijdens het komende festivalseizoen. Wij denken dat dit principe meer gesprekken kan stimuleren in een groter aantal topics. Aangezien veel topics op meerdere plaatsen te zien zijn, zou het ook makkelijker moeten worden om iets terug te vinden.

Vandaar onze vraag naar jullie allemaal: wat denken jullie van dit eerste voorstel? Alle soorten feedback is welkom! Denken jullie dat dit een vooruitgang zou betekenen of wordt het te ingewikkeld? Hebben jullie interesse in de muziekhubs? Of misschien hebben jullie zelf wel een heel ander idee in gedachten.
Specifiek over het Graspoptopic zoeken we ook nog extra feedback. De voorbije jaren is dat topic enorm uitgegroeid tot een plek voor alles metalgerelateerd, waardoor de focus op Graspop verloren is gegaan. Met dit voorstel proberen we dit 'probleem' te verlichten maar ook het gezellige bubbelgevoel te behouden door de oprichting van de metalhub met een aparte algemene 'metalchat'. Dus zowel vanuit de metalcommunity als iedereen daarbuiten horen we graag jullie feedback hierover. Meer specifiek zijn we benieuwd of mensen die minder met metal bezig zijn meer het Graspoptopic zouden lezen als dit terug wat meer gefocust wordt en de andere metaldiscussies hun eigen plek krijgen.

Voor alle duidelijkheid: niets is momenteel definitief dus deel gerust jullie gedachten. Wij willen vooral ook geen al te harde structuur opleggen of forceren, maar wel het forum hier vormgeven naar de wensen van de community.
Benieuwd naar jullie feedback!

Team sfeerbeheer
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Om te voorkomen dat hierdoor discussies te veel versplinteren, zouden we een nieuw systeem invoeren waarbij topics in meerdere fora zichtbaar zijn. Een voorbeeld: Graspop heeft nog steeds zijn eigen plek, maar is ook te bereiken via de metalhub. Vanuit die metalhub is ook het Hellfesttopic (dat eigenlijk onder internationale festivals staat) en het topic over Metallica beschikbaar. In het pop/rock forum zouden we wellicht wel geen festivals aanbieden aangezien dat 80% van de hier besproken festivals zijn.
Ik denk dat dit wel een redelijk idee is. Het zou inderdaad helpen om bepaalde topics gemakkelijk terug te vinden die nu snel verdwijnen naar pagina 2 of 3 in de huidige situatie (zoals het Metallica-topic).

Wel denk ik dat het, wat Graspop betreft, niet in merkwaardige mate zal verhelpen dat er off-topic berichten geplaatst zullen worden. Je ziet vaak bij off-topic berichten dat men ergens over praat en dat mensen aanhaken met randzaken die niet (zoveel) met Graspop te maken hebben.
Om dat wat meer toe te lichten: een aantal berichten zitten m.i. in een grijs gebied. Stel ik plaats een bericht over een (nieuw) nummer van een artiest en ik vraag: "wat denken jullie dat de kans is dat X op Graspop komt?" of "Ik hoop dat X naar Graspop komt, check dit nummer!", dan vind ik dat nog wel on-topic (maar grijs gebied). Als mensen vervolgens ingaan op mijn bericht en bijv. zeggen: "ja, ik heb hen in Tilburg gezien was supervet!" dan is het duidelijk geen grijs gebied meer. Ik heb de oplossing niet voor dit fenomeen (of het een probleem is laat ik in het midden), maar mensen verschuiven zo'n conversatie moeilijk naar een apart topic denk ik.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.181
3.000
Moderatie kwam inderdaad ook al even aan bod tijdens de discussie enkele weken geleden.
Persoonlijk zie ik wat je beschrijft zeker niet als een probleem. Kort offtopic gaan mocht altijd al, en zal blijven mogen. De nieuwe metalchat zou eerder de plek kunnen worden voor algemene discussies over metal, opkomende bands in het genre, albumaanraders, verder bespreken van concerten van bands zonder directe link met Graspop, etc.
En uiteraard willen we jullie ook zoveel mogelijk motiveren om die ervaringen ook in de algemene muziektopics te delen met de rest van de forumleden :)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.890
Klinkt goed! Het kan zeker geen kwaad om wat minder populaire off-topic draadjes te bundelen, om de populairdere onderwerpen wat meer ruimte te geven.

Specifiek voor het Graspop topic ben ik echter benieuwd of dit voorstel veel verandert. Uit de discussie die hier enkele weken geleden over ontstond kreeg ik de indruk dat er twee conflicterende opinies zijn. Aan de ene kant is er een flinke groep gebruikers die enthousiast worden van de enorme hoeveelheid activiteit in dat topic, zij willen graag dat het een plek is waar Graspop bezoekers het met elkaar over metal kunnen hebben, of het nu direct aan de Graspop editie van dat jaar gelinkt is of niet. Het topic heeft ook opvallend veel nieuwe forum gebruikers aangetrokken met de manier waarop het nu functioneert, dat lijkt een indicatie dat het een succesvolle formule is. Aan de andere kant is er ook een groep gebruikers, voornamelijk mensen die door het gehele forum heen actief zijn, die moeite hebben met de enorme hoeveelheid berichten waarin het lastig is het kaf van het koren te scheiden. Zij hebben behoefte aan een meer gefocust Graspop topic waar concrete aankondigingen en geruchten bijgehouden worden, terwijl concert reviews of album releases beter in de specifiek daarvoor bestemde topics geplaats kunnen worden, volgens hen.

Sinds die discussie vraag ik mij af in hoeverre die beide kanten tegelijkertijd tevreden gestemd kunnen worden. Niemand zit te wachten op strenge moderatie die gaat eisen dat men on-topic blijft, of je gaat dwingen het concert review dat je met je online Graspop vrienden wilde delen opeens in het wat onpersoonlijk aanvoelende algemene concert review topic te plaatsen. Maar er is ook niemand die wil dat mensen hun interesse in Graspop verliezen omdat ze door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Het enige wat ik zelf wel zie werken, heeft inderdaad de vorm van een soort "metal hub", of zoals Graspop het zelf al in haar volledige naam noemt: een Metal Meeting.

Wat als het hoofd topic, van zowel de metal hub als van Graspop als focus festival, een topic is waarin de nadruk meer op het Metal Meeting aspect ligt, precies zoals het huidige Graspop topic dus. De verbindende factor is Graspop, als grootste metal festival in de Benelux, maar het onderwerp van gesprek hoeft zich niet te beperken tot Graspop zelf. Zie het als een soort chatroom voor Graspop bezoekers. Dan kan er daaronder een lijst topics zijn die meer toegespitst zijn op de verschillende metal festivals zelf: voor concreet nieuws omtrent Graspop, concreet nieuws omtrent Alcatraz, concreet nieuws omtrent Hellfest, etc. Meer in de stijl van het Concert Aankondigingen topic, waar concrete informatie de boventoon voert, met af en toe een kort gesprek tussendoor zonder al te veel off-topic te raken.

Zoals ik het voor me zie, ontstaat er dan ook de mogelijkheid om informatie uit het algemenere Graspop Metal Meeting topic te bundelen in de specifiekere sub-topics, wanneer dat relevant is. De meest metalheads zullen wellicht in eerste instantie hun gedachten in het Graspop Metal Meeting topic delen, maar als dat bijvoorbeeld een mooie overzichtspost van de huidige geruchten voor Graspop betreft, kan die ook heel goed even met een repost in het Graspop geruchten topic gedeeld worden, terwijl een concert review van een metal band die dit jaar helemaal niet op Graspop staat wel prima in zowel het Graspop Metal Meeting topic als in het concert reviews topic gedeeld kan worden. Dat hoeft niet eens altijd door de gebruiker die de originele post plaatst zelf gedaan te worden: sommigen gaven aan echt liever alleen maar 1 topic te gebruiken en daar alles in te zetten, dat is prima, dan kan iemand anders die wel het hele forum gebuikt dmv de quote functie het bericht heel makkelijk delen in het daarvoor relevante topic. Dat vraagt een kleine extra inzet van de actievere forum gebruikers, maar het is denk ik een stuk vriendelijker en werkbaarder dan gebruikers die specifiek voor de Graspop/metal niche komen vertellen dat ze zelf hun bericht moeten verplaatsen naar een ander topic. Zie het als een stukje archivering door de community zelf, zonder dat er sterke moderatie nodig is.

Nouja, het is een heel essay geworden. Zoals gezegd spelen deze gedachten al sinds die discussie enkele weken terug door mijn hoofd, ik heb geprobeerd ze zo goed mogelijk uit te schrijven hier. Geen idee of het een beetje helder is wat ik voor me zie, en of de rest van het forum er ook warm voor loopt. Voor mij persoonlijk hoeft het niet zo nodig te veranderen. Maar als tegemoetkoming naar mijn mede-forumgebruikers zou ik mij best willen inzetten om de informatie omtrent Graspop wat beter behapbaar te maken, dus wil ik op zijn minst mijn gedachten daarover gedeeld hebben :)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.890
Ik denk dat het grote aantal actieve leden de hoofdoorzaak van de drukte in het Graspop topic is inderdaad, niet de aankondiging strategie van Graspop. En dat is een goed iets, dus dat moeten we willen behouden. Vandaar mijn voorstel om gewoon lekker zo door te gaan, maar ook aan wat real-time archivering te doen, waardoor de gedeelde informatie wat doelgerichter verspreid kan worden.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.890
  • Praten over muziek is leuk, dus we breiden dat gedeelte uit. Er zouden naast een algemeen muziekforum verschillende 'hubs' komen, gebouwd rond brede genres. Momenteel denken we aan een pop/rock forum, een metalforum en een dancegerelateerd forum. Geef gerust nog suggesties hierover!
Om te voorkomen dat hierdoor discussies te veel versplinteren, zouden we een nieuw systeem invoeren waarbij topics in meerdere fora zichtbaar zijn. Een voorbeeld: Graspop heeft nog steeds zijn eigen plek, maar is ook te bereiken via de metalhub. Vanuit die metalhub is ook het Hellfesttopic (dat eigenlijk onder internationale festivals staat) en het topic over Metallica beschikbaar. In het pop/rock forum zouden we wellicht wel geen festivals aanbieden aangezien dat 80% van de hier besproken festivals zijn.
Hierover nog: ik denk dat het voor nieuwe festivalbezoekers juist wel zou kunnen helpen alle festival topic ook in een bepaalde hub onder te brengen. Hoe je dit zou kunnen aanpakken, is bijvoorbeeld om pakweg 5 genre categorieën te maken (indie, pop/rock, hardrock, dance, metal, of zoiets) en aan elk festival topic een poll hangen waarin de gebruikers kunnen stemmen welke van die 5 het beste bij het festival past. Ik denk dat je zo best een nuttige extra laag aan het forum toe zou voegen, zeker als je op zoek bent naar een nieuw festival wat binnen je muzieksmaak past.
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackRamIndian

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.158
Misschien sta ik hier alleen in maar voor mijn gevoel is eigenlijk alles perfect zoals het nu is. Extra aandacht voor de festivalgames zou erg leuk zijn (met name als bijvoorbeeld de posters van de draft worden gedeeld) maar voor de rest zou er voor mij niet heel veel anders hoeven. In hubs e.d. of het samenvoegen van topics tot één offtopic topic zie ik persoonlijk weinig meerwaarde.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.890
Misschien sta ik hier alleen in maar voor mijn gevoel is eigenlijk alles perfect zoals het nu is. Extra aandacht voor de festivalgames zou erg leuk zijn (met name als bijvoorbeeld de posters van de draft worden gedeeld) maar voor de rest zou er voor mij niet heel veel anders hoeven. In hubs e.d. of het samenvoegen van topics tot één offtopic topic zie ik persoonlijk weinig meerwaarde.
Persoonlijk sta ik er ook zo in. Ik probeer alleen mee te denken met de wensen die anderen blijkbaar hebben :)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.158
Persoonlijk sta ik er ook zo in. Ik probeer alleen mee te denken met de wensen die anderen blijkbaar hebben :)
Ja snap ik! Ik vond je post ook een hele goeie. Het is ook best een lastige kwestie.

Mbt het Graspop topic is het misschien het idee om eens een poll op te gooien. Als uiteindelijk blijkt dat maar een klein percentage het anders wil hoeft het wellicht niet perse totaal op de schop.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.492
6.158
Kleine toevoeging trouwens: ik denk dat

  • Enkele weinig gebruikte forums (Actualiteiten, Media, Sport, Enquêtes) worden samen gebundeld in het Offtopic forum.

dit er vermoedelijk alleen voor zorgt dat er gewoon helemaal niet meer of veel minder over gepraat wordt. Je ziet nu dat bijvoorbeeld tijdens de Tour de France of een EK voetbal (of met corona) de topics even opleven - Ik vraag me af of dat nog steeds zo is als er één grote offtopic brei is en of mensen dan niet gewoon besluiten er niet meer over te posten.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.162
Kleine toevoeging trouwens: ik denk dat



dit er vermoedelijk alleen voor zorgt dat er gewoon helemaal niet meer of veel minder over gepraat wordt. Je ziet nu dat bijvoorbeeld tijdens de Tour de France of een EK voetbal (of met corona) de topics even opleven - Ik vraag me af of dat nog steeds zo is als er één grote offtopic brei is en of mensen dan niet gewoon besluiten er niet meer over te posten.
Dit moet dan ook lekker zo blijven zoals het is. Anders wordt het ook onoverzichtelijk, hoe weinig er ook gepraat wordt.

M.b.t. Graspop: voorstel van Hannibal vind ik op zich prima. Was natuurlijk één van de mensen die wel wat moeite had met de huidige gang van zaken. Als er een praathoek komt voor offtopic-metalzaken en daar los een topic van Graspop zelf, dan kan dat mooi gescheiden worden. Ik lees zelf die eerste toch ook wel, maar dan erger ik me in ieder geval niet als het weer over een concert gaat dat me totaal niet boeit. Wil ik ook nog best de nieuwtjes eruit filteren die dan wel voor waarde zijn van Graspop.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.386
2.893
Ik denk inderdaad dat het Graspop-forum zoals het nu gaat perfect is. Maar kan me zeker vinden in het feit om de aankondigingen en nieuwsfeiten voor wat betreft het festival in een apart (sub) topic onder te brengen. Bezoekers die inderdaad alleen komen voor nieuws hoeven dan niet eerst door onze complete stortvloed aan berichten heen. Ik merk zelf ook dat als ik een dag niet op het forum ben geweest en ik zie dat er 8 of 10 pagina's bij zijn gekomen dat ik dan direct denk dat er wat nieuws is te melden. Wat dan vaak niet zo is. Persoonlijk lees ik de berichten allemaal graag door, maar kan me voorstellen dat je op het "Graspop" forum komt kijken of dat er nog nieuws is.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.386
2.893
Je ziet met name op het forum dat het zo snel gaat dat nieuws vaak meerdere keren gemeld wordt. Neem alleen maar de poster van vorige week vrijdag. 7:30 gepost en hem daarna nog een aantal keer voorbij zien komen als nieuws🤭🤭
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Hierover nog: ik denk dat het voor nieuwe festivalbezoekers juist wel zou kunnen helpen alle festival topic ook in een bepaalde hub onder te brengen. Hoe je dit zou kunnen aanpakken, is bijvoorbeeld om pakweg 5 genre categorieën te maken (indie, pop/rock, hardrock, dance, metal, of zoiets) en aan elk festival topic een poll hangen waarin de gebruikers kunnen stemmen welke van die 5 het beste bij het festival past. Ik denk dat je zo best een nuttige extra laag aan het forum toe zou voegen, zeker als je op zoek bent naar een nieuw festival wat binnen je muzieksmaak past.
Stemmen welk genre het beste past: Pinkpop en Rock Werchter in een identiteitscrisis.

(grapje)
Misschien sta ik hier alleen in maar voor mijn gevoel is eigenlijk alles perfect zoals het nu is. Extra aandacht voor de festivalgames zou erg leuk zijn (met name als bijvoorbeeld de posters van de draft worden gedeeld) maar voor de rest zou er voor mij niet heel veel anders hoeven. In hubs e.d. of het samenvoegen van topics tot één offtopic topic zie ik persoonlijk weinig meerwaarde.
Ja snap ik! Ik vond je post ook een hele goeie. Het is ook best een lastige kwestie.

Mbt het Graspop topic is het misschien het idee om eens een poll op te gooien. Als uiteindelijk blijkt dat maar een klein percentage het anders wil hoeft het wellicht niet perse totaal op de schop.
Ben wel benieuwd wat daaruit zou komen, ik denk dat je hier niet alleen in staat.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Rock Werchter had dat op 1 december en Pinkpop eind november, dus dat is niet heel speciaal
Het gaat er niet om dat dat speciaal is, maar we zaten toen wel al aan 1/3 van het huidige aantal pagina's.
De verwachting dat volgend jaar (zonder forumwijzigingen) het aantal pagina's niet verder zou komen dan ~300 lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk, ook als dan wel alles vroeg bekend wordt gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken