Nieuwe forumstructuur

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Het plan dat er nu ligt is toch precies het doorgaan op de oude voet met een apart topic voor specifieke Graspopzaken...? Poeh, da's radicaal.

Ben wel oprecht benieuwd naar wat er voor jou in dat aparte topic geplaatst moet/mag worden. Omdat je een van de weinige / enige actief uitgesproken personen bent, die eerder wel actief was in het Graspop forum.

In hoeverre is het gewoon alleen de aankondigingen, of concrete leaks, of gaat het ook nog om “deze band heeft tour aangekondigd, kan op Graspop staan?” en “gerucht dat deze band gaat touren”?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.605
Ben wel oprecht benieuwd naar wat er voor jou in dat aparte topic geplaatst moet/mag worden. Omdat je een van de weinige / enige actief uitgesproken personen bent, die eerder wel actief was in het Graspop forum.

In hoeverre is het gewoon alleen de aankondigingen, of concrete leaks, of gaat het ook nog om “deze band heeft tour aangekondigd, kan op Graspop staan?” en “gerucht dat deze band gaat touren”?
Nee hoor, dat mag ook allemaal in dat topic komen, maar wat ik een aantal weken geleden al aangaf: dat kan te ver doorslaan. Achteraf was Helmut Lotti geen goed voorbeeld, maar normaal gesproken als je het over Helmut Lotti gaat hebben, is dat wel off-topic, ja. Of, maar dan chargeer ik 't een beetje, over de kat van Till Lindemann...
Recensies van hoe fantastisch een concert was waar je bent geweest hoeven er van mij ook niet in, tenzij het al een act is die voor Graspop is aangekondigd, omdat het dan enigszins van toegevoegde waarde is. Maar jongens, 'mijn' idee is echt niet anders t.o.v. hoe het er in andere topics er aan toegaat.

Ik snap de kritiek van o.a. Ties dan bijvoorbeeld ook niet, omdat dezelfde gesprekken gewoon in een ander topic verder zullen gaan, alleen niet onder de titel 'Graspop Metal Meeting 2024 - Nieuws en Geruchten'.

Edit: En zoals Yannick ook zegt, in alle andere topics weet men wel wanneer het genoeg is als men off-topic gaat, maar op de een of andere manier lukt dat in het huidige Graspoptopic niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Ik ben meer lezer dan poster in het Graspop topic dus mij maakt het weinig uit als al de leuke gesprekken naar een ander topic verhuizen. Maar is de kans niet groot dat dan uiteindelijk vrijwel niemand meer in het officiële Graspop topic post maar gewoon in het andere topic blijft posten?
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Ik ben meer lezer dan poster in het Graspop topic dus mij maakt het weinig uit als al de leuke gesprekken naar een ander topic verhuizen. Maar is de kans niet groot dat dan uiteindelijk vrijwel niemand meer in het officiële Graspop topic post maar gewoon in het andere topic blijft posten?

Dat weten we pas als we het zouden proberen, dat de kans groot is, betekent natuurlijk niet dat we het dan maar gewoon niet moeten doen
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Timmetje

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Ik ben meer lezer dan poster in het Graspop topic dus mij maakt het weinig uit als al de leuke gesprekken naar een ander topic verhuizen. Maar is de kans niet groot dat dan uiteindelijk vrijwel niemand meer in het officiële Graspop topic post maar gewoon in het andere topic blijft posten?
Dat is waarom ik voorstel dat in feite het topic in zijn huidige vorm blijft bestaan, met een iets aangepaste naam, en de toevoeging van een topic wat strakker bij het onderwerp blijft, om de mensen die daar behoefte aan hebben tevreden te stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Een goed idee, al vermoed ik wel ergens dat in dat tweede topic dan uiteindelijk weinig gepost zal worden.
 

Simoni

Gouden Tip
1 jun 2022
471
673
Dat denk ik ook, maar dan is het in ieder geval overzichtelijk ;)
Waarom moet een forum overzichtelijk blijven? Als je wil volgen kan je perfect volgen ook al kijk je niet constant op het forum.
Als je terwijl je even tijd hebt door de post scrollt ben je ze bij. Al is het maar tijdens naar het wc gaan.
Je moet echt niet elke post lezen die gemaakt wordt in het GMM forum. Als het gesprek of de zever je niet boeit sla dan een pagina over.
Het is niet omdat "pietje" die om de 3 weken eens op festileaks kijkt en niet kan volgen, dat wij moeten gaan moeten nadenken in welk topic iets thuis hoort.
Ga weg met al die zever!

Als je een mooi overzicht wilt van de nieuwe geruchten kijk dan gewoon op de festileaks hoofdpagina. Daar staat alles mooi overzichtelijk.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Naja, Dave is niet iemand die normaal nooit in het Graspop post. Die was altijd juist vrij actief in het Graspop topic (en een waardevolle member op dit forum) dus om zijn klacht als gezever weg te doen gaat imo te ver.

En Yannick is iemand die wellicht ook veel meeleest en dat nu niet meer doet of die de drempel om te posten nu te hoog vindt.

Discussie hierover moet gewoon kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
De discussie is zeker goed, maar daarin kan “er wordt een probleem gemaakt wat er niet is” ook een mening zijn :) Ik lees zelf ook erg makkelijk over irrelevante berichten heen, en uiteindelijk staat het allemaal netjes onder elkaar. Als je iets specifieks terug wilt vinden is er een zoekfunctie die prima werkt. Maar het is mij inmiddels ook duidelijk dat niet iedereen er zo over denkt.

Ik snap ook het sentiment wel, van mensen die geen zin hebben zich te moeten aanpassen aan anderen die toch nauwelijks op het Graspop topic actief zijn, en wellicht minder met de metal subcultuur hebben. Zeker bij metalheads is dat een gevoelig puntje. En mij bekroop dat gevoel ook toen deze discussie voor het eerst oplaaide. Maar aan de andere kant is het natuurlijk logisch dat de kritiek op hoe het topic nu gebruikt wordt vooral van mensen komt die er minder actief in zijn: zij die er wel actief in zijn, vinden het immers duidelijk wel prima, sommige critici zijn juist afgehaakt vanwege hoe het er nu aan toe gaat. Dus uiteindelijk kom je niet veel verder met die gedachte.

Ik wil nog maar eens benadrukken dat mijn voorstel dus niet of nauwelijks aanpassing vereist van mensen die de huidige aanpak top vinden. Het zou slechts iets toevoegen voor mensen die hun informatie liever wat gestructureerder zien, naast een nieuwe jaargang van het topic in zijn huidige vorm, op een plek binnen het forum die daar beter mee overeenkomt.
 
Laatst bewerkt:

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
239
303
wat voor mij graspop forum zo uniek maak is gewoon de passie die in het forum aanwezig is. Ik ben nog maar zelf een maand actief op het forum lezen doe ik al veel langer. Voor mij maakt het niet echt uit of je de metal en graspop apart gaat zetten lezen zal ik toch en af en toe posten. Ik vind het gewoon wel belangrijk dat het de vrijheid, meniningen die er worden geuit, bands bespreken wel blijft en dat het wel op de manier is waarop het nu gaat. Het voelt als een fijne plek met mensen met de zelfde muziek smaak. Dat zorgt ook wel dat het leden aantal zo groeit denk ik er is gewoon respect, we leren nieuwe bands kennen met de nodige humor.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Er mag gewoon iets meer moderatie komen in het GMM-topic. Ik heb de indruk dat mods aanwezig zijn in RW/PP-topic waardoor topics niet off the rails gaan. In het BKS/LL heb ik dat ook het gevoel, maar is minder druk en makkelijker te behappen. Maar bij GMM totaal niet. Ik stel dus voor dat er mensen worden aangewezen om het topic gewoon ON-topic te houden. Mensen weten ook van zichzelf in RW/PP, lijkt me, wanneer men off-topic gaat en hoe lang en hoe ver dat kan gerekt worden. En dit bovenal, van mods, niet laten aanslepen tot pagina 770 om wakker te schieten..
Ik denk dat het zwaar overdreven wordt hoe vaak en hoe lang in het GMM-topic off-topic wordt gegaan (en gebagatelliseerd hoe vaak en hoe lang dat in andere topics gebeurt).
Als je alle off-topic reacties bij elkaar zou optellen, kom je misschien maar op een pagina of 100 ofzo (ok, dat is nog best veel, maar in verhouding niet echt..).
Veruit de meeste reacties zijn op de een of andere manier (soms met enige fantasie) nog wel on-topic.
Wel moet ik toegeven dat er naar mijn mening een hoog gehalte is aan vrij nietszeggende, herhalende, vergezochte, onnodige en zelfs onnozele reacties (no offense). Reacties in de trant van:
  • "Ik ben echt benieuwd wie/wat/wanneer/waar..."
  • "Zou [band met 0% kans] nog headliner kunnen worden?"
  • "Ik hoop niet dat [al 100x uitgesloten band] de laatste headliner wordt."
  • "Oh shit, 2 van mijn must-sees clashen in een bepaalde versie van de vele fictieve clashfinders.."
  • "Kan iemand mij vertellen [hoe ik iets moet googlen of opzoeken op de GMM-website]?"
  • En natuurlijk niet te vergeten het al veel besproken "Vandaag is de dag!"
Ook ik maak me daar soms zeker wel schuldig aan, hoewel het mijn intentie is om telkens wel iets inhoudelijks en/of nieuws te zeggen. Maar ik begrijp ook dat we af en toe gewoon eens even wat stoom willen afblazen uit frustratie over het lange wachten ofzo.. 😉

Voorts heb ik geen zin in genre-gerelateerde onderverdeling. Dit is een festival-forum, geen muziekforum en ook geen GMM-forum. Overigens, wat doe je met RW, DTRH, LL, BKS, PP.. Wat voor genre steek je daar bij? En welke soort buitenlandse of binnenlandse festivals zouden dan evenwel voer voor discussie zijn. Ben van mening dat je een forum gebruikt naar gelang de onderverdeling en 'regels' die er gelden. En dus niet off-topic gaat, maar dingen plaatst waar ze horen te staan.. Als er voor bepaalde onderwerpen al bepaalde topics bestaan. Daarvoor bestaan die subtopics ook..
Wat voor soort forum dit is bepaalt uiteindelijk de forumleiding.
En die vragen nu juist nadrukkelijk aan ons gebruikers om onze mening te geven over hoe wij graag het forum en de daarop geldende regels zouden willen zien.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.389
3.411
Voor er verdere speculaties ontstaan over strenge moderatie: dat is een punt dat zelfs niet eens ter discussie is gekomen in het team. Ik denk dat iedereen wel inziet dat veel van de gezelligheid ontstaat door de vrijheid op dit forum en dat willen we dus ook zo houden. Zoals koekdoos al goed observeerde, grijpen wij enkel in bij discussies die uit de hand lopen, voor de rest mag iedereen hier praten over wat ie wil.

Maar een poll in het Graspop topic lijkt me wel verstandig op dit punt. Dan kunnen we zien of het überhaupt nodig is iets te veranderen in de opzet daar, of dat het een vocale minderheid is die daar om vraagt.
Ik denk dat we uit de discussie enkele weken kunnen concluderen dat er verschillende meningen zijn, met een voorkeur om weinig aan te passen. Maar zoals je ook al zei, een poll in het Graspoptopic zou vooral resultaten opleveren van mensen die het wel prima vinden. Vandaar ook dit forumbrede topic, beschouw dit als een poll in niet-poll-vorm ;)
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.389
3.411
  • Enkele weinig gebruikte forums (Actualiteiten, Media, Sport, Enquêtes) worden samen gebundeld in het Offtopic forum.
Op dit punt is trouwens nog niet veel reactie gekomen, maar de enkele mensen vonden dit wellicht een beetje overkill. Nog meningen hierover?
Misschien een compromisvoorstel om gewoon Media en Sport samen te voegen en enkel Actualiteiten naar Offtopic?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Op dit punt is trouwens nog niet veel reactie gekomen, maar de enkele mensen vonden dit wellicht een beetje overkill. Nog meningen hierover?
Misschien een compromisvoorstel om gewoon Media en Sport samen te voegen en enkel Actualiteiten naar Offtopic?

Ik denk dat het "Gaming" topic in ieder geval een eigen topic moet blijven, daar zijn wel een paar actieve gebruikers bezig.

Ander punt misschien, geen idee in hoeverre dat echt nodig is, misschien een subforum waar alle topics van specifieke bands staan.
Nu staan allerlei bandtopics dwars door de topics a la "ticket gekocht voor", "overleden muzikanten" en "ben naar ... geweest". Voor het overzicht.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Dit moet dan ook lekker zo blijven zoals het is. Anders wordt het ook onoverzichtelijk, hoe weinig er ook gepraat wordt.

M.b.t. Graspop: voorstel van Hannibal vind ik op zich prima. Was natuurlijk één van de mensen die wel wat moeite had met de huidige gang van zaken. Als er een praathoek komt voor offtopic-metalzaken en daar los een topic van Graspop zelf, dan kan dat mooi gescheiden worden. Ik lees zelf die eerste toch ook wel, maar dan erger ik me in ieder geval niet als het weer over een concert gaat dat me totaal niet boeit. Wil ik ook nog best de nieuwtjes eruit filteren die dan wel voor waarde zijn van Graspop.
Maar ik zou dan wel in allerlei algemene topics moeten gaan meelezen en posten, waar ik over concerten en festivals lees die me totaal niet boeien?
Als ik wil lezen over festivals als Durbuy Rock Festival of The Rock Circus moet ik me ook door pagina's vol worstelen over Op de Tôffel, DGTL, Dutch Valley, London Calling, Beerland Festival, Vestrock, Left of the Dial, Misty Fields, KadeRock, Culemborg Blues, Bridge Festival, Dream Village, MOMO Festival, Stereo Sunday, Solar Weekend, Gent Jazz, Blues Peer, Absolutely Free Fest, LaSemo, Cactus Festival, Rock Olmen, Rock Herk.....
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Maar ik zou dan wel in allerlei algemene topics moeten gaan meelezen en posten, waar ik over concerten en festivals lees die me totaal niet boeien?
Als ik wil lezen over festivals als Durbuy Rock Festival of The Rock Circus moet ik me ook door pagina's vol worstelen over Op de Tôffel, DGTL, Dutch Valley, London Calling, Beerland Festival, Vestrock, Left of the Dial, Misty Fields, KadeRock, Culemborg Blues, Bridge Festival, Dream Village, MOMO Festival, Stereo Sunday, Solar Weekend, Gent Jazz, Blues Peer, Absolutely Free Fest, LaSemo, Cactus Festival, Rock Olmen, Rock Herk.....
Die algemene festival topics waar alles door elkaar staat zijn inderdaad vrij onhandig als je iets over 1 specifiek festival wilt terugvinden. Al is de zoekfunctie dan wel weer een uitkomst in de meeste gevallen. Maar zelf zou ik ook eerder een eigen topic aanmaken voor meer kleinere festivals, die dan vervolgens in een mooi lijstje onder elkaar kunnen staan op een "kleinere festivals" pagina en in de mogelijke genre hubs.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.389
3.411
Maar ik zou dan wel in allerlei algemene topics moeten gaan meelezen en posten, waar ik over concerten en festivals lees die me totaal niet boeien?
Als ik wil lezen over festivals als Durbuy Rock Festival of The Rock Circus moet ik me ook door pagina's vol worstelen over Op de Tôffel, DGTL, Dutch Valley, London Calling, Beerland Festival, Vestrock, Left of the Dial, Misty Fields, KadeRock, Culemborg Blues, Bridge Festival, Dream Village, MOMO Festival, Stereo Sunday, Solar Weekend, Gent Jazz, Blues Peer, Absolutely Free Fest, LaSemo, Cactus Festival, Rock Olmen, Rock Herk.....
Je vergelijkt nu het meest drukbezochte topic op het forum met de minst besproken festivals van allemaal. Lijkt me niet meer dan logisch dat die anders worden aangepakt, toch? Trouwens, elk festival en elke band dat genoeg aandacht genereert en doorgroeit, kan hier op termijn zijn eigen topic krijgen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken