Nieuwe forumstructuur

Is het mogelijk dat bijv. sfeerbeheerders de belangrijkste berichten uit het hoofdtopic crosslinken naar een gesloten, vastgepind topic waar alleen nieuwsberichten, leaks en misschien hele sterke geruchten in verschijnen? Dan is het overzichtelijk en kun je gemakkelijk zien of er een update is rondom het festival. Als je vervolgens meer discussies en meningen wilt lezen kun je naar het hoofdtopic gaan. Dan blijft het zoals het nu is, maar maakt het het overzichtelijk voor diegenen die niet alles willen lezen.

Kleine toevoeging trouwens: ik denk dat

dit er vermoedelijk alleen voor zorgt dat er gewoon helemaal niet meer of veel minder over gepraat wordt. Je ziet nu dat bijvoorbeeld tijdens de Tour de France of een EK voetbal (of met corona) de topics even opleven - Ik vraag me af of dat nog steeds zo is als er één grote offtopic brei is en of mensen dan niet gewoon besluiten er niet meer over te posten.
Ik kwam vroeger wel op een sportforum waar het 'Kantine'-topic, waar over alles off-topic gepraat kon worden, met afstand het grootste was van het hele forum (sportgerelateerde reacties stonden weliswaar onder de topics op de frontpage).

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Zijn daar de nieuwsberichten op de Festileaks site niet voor? Daar verschijnen over het algemeen berichten wanneer er weer namen aan line-ups worden toegevoegd e.d.
Dat is op zich wel zo, maar ik denk dat het op de manier die ik omschrijf gemakkelijker te vinden is en puur de berichten van de forumgebruikers worden weergegeven. De berichten van festileaks zelf zijn herschreven o.b.v. input van forumgebruikers, een soort samenvatting. Ik denk dat mensen ook graag de oorspronkelijke berichten willen lezen. Je hebt op die manier ook de optie om gemakkelijk in te springen in het hoofdtopic als je reacties en discussies wilt lezen over het nieuws. Je hoeft dan niet te zoeken tussen de afgelopen 10 pagina's wanneer het relevant wordt.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Is het mogelijk dat bijv. sfeerbeheerders de belangrijkste berichten uit het hoofdtopic crosslinken naar een gesloten, vastgepind topic waar alleen nieuwsberichten, leaks en misschien hele sterke geruchten in verschijnen? Dan is het overzichtelijk en kun je gemakkelijk zien of er een update is rondom het festival. Als je vervolgens meer discussies en meningen wilt lezen kun je naar het hoofdtopic gaan. Dan blijft het zoals het nu is, maar maakt het het overzichtelijk voor diegenen die niet alles willen lezen.
Wat Tim zegt. En wat betreft hetgeen dat jij zegt, daar zit juist mijn punt.

Zoals ik @Dr. Hannibal nu begrijp, is het plan het volgende, toch? Het hoofdtopic zou gewoon voor Graspop zijn, waar de nieuwtjes, geruchten en leaks komen. Dan zou er een subtopic zijn waar er geluld kan worden over Graspop (en ook wat er in het hoofdtopic vermeld wordt) maar ook over alles wat met metal te maken heeft.

Daarnaast vind ik het tamelijk onzinnig om sfeerbeheerders/moderators met zo'n taak op te zadelen.

• Leuk
Waarderingen: DennisvdBr
Wat Tim zegt. En wat betreft hetgeen dat jij zegt, daar zit juist mijn punt.

Zoals ik @Dr. Hannibal nu begrijp, is het plan het volgende, toch? Het hoofdtopic zou gewoon voor Graspop zijn, waar de nieuwtjes, geruchten en leaks komen. Dan zou er een subtopic zijn waar er geluld kan worden over Graspop (en ook wat er in het hoofdtopic vermeld wordt) maar ook over alles wat met metal te maken heeft.

Daarnaast vind ik het tamelijk onzinnig om sfeerbeheerders/moderators met zo'n taak op te zadelen.
Mijn idee was meer om het vanuit de gebruikers zelf te organiseren inderdaad, maar als het wenselijk dat team sfeerbeheer daar een rol in heeft is dat natuurlijk ook prima.

Wat het hoofd- of sub-topic wordt, maakt in principe niet uit, als men beide maar makkelijk kan vinden en het verschil duidelijk wordt. Ik kan mij voorstellen dat het bredere topic misschien bovenaan staat in een eventuele metal hub, terwijl op de Graspop focus festival pagina het specifieke geruchten topic bovenaan staat.

Goed dat er nagedacht wordt om het forum voor iedereen aantrekkelijk te houden. Wat overigens best een puzzel is, zoals Dr Hannibal ook al aangaf.

Wat ik mee zou willen geven: de grote stijging in actieve leden en het aantal posts in met name het Graspop-topic is wat mij betreft een signaal dat de huidige opzet voor veel mensen juist erg goed werkt en uitnodigt tot interactie. Ik snap de behoefte van een aantal leden om meer overzicht te hebben in het relevante Graspop nieuws. Maar dit is dan ook precies de manier waarop ik dit onderwerp zou benaderen: Behoud de ruimte voor fijne interactie, maar creëer daarnaast een plaats waar Graspopnieuwtjes niet ondersneeuwen in andere berichten.

Goed dat er nagedacht wordt om het forum voor iedereen aantrekkelijk te houden. Wat overigens best een puzzel is, zoals Dr Hannibal ook al aangaf.

Wat ik mee zou willen geven: de grote stijging in actieve leden en het aantal posts in met name het Graspop-topic is wat mij betreft een signaal dat de huidige opzet voor veel mensen juist erg goed werkt en uitnodigt tot interactie. Ik snap de behoefte van een aantal leden om meer overzicht te hebben in het relevante Graspop nieuws. Maar dit is dan ook precies de manier waarop ik dit onderwerp zou benaderen: Behoud de ruimte voor fijne interactie, maar creëer daarnaast een plaats waar Graspopnieuwtjes niet ondersneeuwen in andere berichten.
Dat lijkt mij ook het beste compromis inderdaad.
Het zal wel voor iedereen wel even wennen zijn (net zoals we hebben moeten wennen aan de explosieve groei in het GMM-topic), maar zo kost dat waarschijnlijk voor iedereen niet al te veel moeite.

Wellicht een handige tip voor iedereen die meer topics wil (blijven) volgen: gebruik de 'Jouw onderwerpen' pagina. Zet deze bv. standaard in je favorieten of laat 'm als tabblad open staan (i.p.v. het GMM-topic als standaard), en 'Volg' (rechtsbovenaan iedere pagina) alle topics die je interesseren. Je hebt dan een mooi, eigen overzicht van alle favoriete topics, en je ziet in één oogopslag in welke topics nieuwe reacties zijn toegevoegd (staan automatisch bovenaan). Met een beetje gewenning wordt dit dan je nieuwe 'uitvalsbasis'. 😉

1680621920157.png

1680621997238.png

Goed initiatief en al goede dingen gezegd hier. Onderverdeling in een Graspop topic en breed metaltopic ben ik helemaal voor. Met daarbij de opmerking dat we niet te strak in de wedstrijd moeten gaan zitten in het onderscheid. Maar ik vind het wel fijn dat er een plek is waar je lekker over bands kunt freaken waarvan er 0 kans is dat ze op Graspop spelen.

Goed dat er wordt nagedacht over een eventuele nieuwe opzet. Zelf vond ik het hele forum als beginner onoverzichtelijk, maar als je er wat dieper induikt, dan weet je je weg wel te vinden. Iets wat me meteen te binnen schiet is een andere opzet voor de "Festivals in het buitenland". Qua overzicht zou het enorm helpen wanneer er hier een ondervereling per land/werelddeel kan worden gemaakt. Ook kan er wat strakker gearchiveerd worden per jaar of per sub wat beter verwijzen. Zo is bv. de sub "Festival Talk" is nu nog apart, maar topics hiervan worden wel onder de verschillende festivalsubs besproken.

Er mag gewoon iets meer moderatie komen in het GMM-topic. Ik heb de indruk dat mods aanwezig zijn in RW/PP-topic waardoor topics niet off the rails gaan. In het BKS/LL heb ik dat ook het gevoel, maar is minder druk en makkelijker te behappen. Maar bij GMM totaal niet. Ik stel dus voor dat er mensen worden aangewezen om het topic gewoon ON-topic te houden. Mensen weten ook van zichzelf in RW/PP, lijkt me, wanneer men off-topic gaat en hoe lang en hoe ver dat kan gerekt worden. En dit bovenal, van mods, niet laten aanslepen tot pagina 770 om wakker te schieten..

Voorts heb ik geen zin in genre-gerelateerde onderverdeling. Dit is een festival-forum, geen muziekforum en ook geen GMM-forum. Overigens, wat doe je met RW, DTRH, LL, BKS, PP.. Wat voor genre steek je daar bij? En welke soort buitenlandse of binnenlandse festivals zouden dan evenwel voer voor discussie zijn. Ben van mening dat je een forum gebruikt naar gelang de onderverdeling en 'regels' die er gelden. En dus niet off-topic gaat, maar dingen plaatst waar ze horen te staan.. Als er voor bepaalde onderwerpen al bepaalde topics bestaan. Daarvoor bestaan die subtopics ook..

Maar bij GMM totaal niet. Ik stel dus voor dat er mensen worden aangewezen om het topic gewoon ON-topic te houden.

Dat zou ik persoonlijk erg jammer vinden. Het is juist enorm leuk om al dat enthousiasme over Graspop en metal in zijn algemeen door te lezen. Het werkt aanstekelijk. Als daar te strak gemodereerd wordt verdwijnt de hele charme van dat topic.

Ik denk ook echt het merendeel van de mensen die daar posten daar niet op zitten te wachten.

Er mag gewoon iets meer moderatie komen in het GMM-topic. Ik heb de indruk dat mods aanwezig zijn in RW/PP-topic waardoor topics niet off the rails gaan. In het BKS/LL heb ik dat ook het gevoel, maar is minder druk en makkelijker te behappen. Maar bij GMM totaal niet. Ik stel dus voor dat er mensen worden aangewezen om het topic gewoon ON-topic te houden. Mensen weten ook van zichzelf in RW/PP, lijkt me, wanneer men off-topic gaat en hoe lang en hoe ver dat kan gerekt worden. En dit bovenal, van mods, niet laten aanslepen tot pagina 770 om wakker te schieten..
Dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat sfeerbeheer meer metal moet gaan luisteren en wat tickets voor Graspop moet gaan aanschaffen zodat ze meer betrokken zijn bij het GMM-topic. Ik denk dat dit het beste idee tot nu toe is.

Een nieuwe lente en een nieuw geluid. Zet 'm even hier neer, omdat het anders niet gezien wordt (ook al ben ik het er niet mee eens) :)
Wat een gedoe van als ik het zo lees vooral mensen die helemaal niet naar Graspop gaan dat er hier meer moderatie moet komen en dat t geen GMM forum is, ik denk dan blijf vooral waar je interesse wel ligt als dit topic je zo irriteert. Maar goed, als het zo doorgaat dan verandert juist het gezellige wat we hier met zijn allen hebben, en ik heb persoonlijk helemaal geen zin in overal op t forum wat nieuws en als het dan even off topic gaat dat er gelijk op wordt aangesproken en heb al helemaal geen zin om telkens op te letten of wat ik zeg wel degelijk met Graspop te maken heeft. Jammer zo, maar ik ga wel weer het nieuws zelf volgen zonder forum. /rant off

Wel een kanttekening bij wat ik net zei:

Als het meer users dan het aantal dat er nu post actief gaat tegenhouden om deel te nemen in het Graspop topic is moderatie wel nodig. Als veel users nu niet actief instappen omdat ze het niet bijhouden of de drempel te hoog is is er wel verandering nodig.

Ik ben daarom heel benieuwd hoe die verhouding zit en zou daarom graag een poll willen aanvragen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Koekdoos
Wel een kanttekening bij wat ik net zei:

Als het meer users dan het aantal dat er nu post actief gaat tegenhouden om deel te nemen in het Graspop topic is moderatie wel nodig. Als veel users nu niet actief instappen omdat ze het niet bijhouden of de drempel te hoog is is er wel verandering nodig.

Ik ben daarom heel benieuwd hoe die verhouding zit en zou daarom graag een poll willen aanvragen.
Yup, dat is ook een beetje mijn punt. Mijn gevoel is dat het merendeel het topic zoals het nu is wel prima vindt en dat het juist voor veel meer aanwas heeft gezorgd. Daarmee zeg ik niet dat er geen ruimte is voor een tegengeluid. Het lijkt me juist heel goed om ernaar te streven om het voor iedereen fijn te houden. Maar het lijkt me niet handig om de boel radicaal te gaan veranderen, want volgens mij jaag je dan alleen maar mensen weg in plaats van dat het beter wordt. Het is denk ik niet voor niets dat uit de alternatieven die er zijn allerlei metalliefhebbers juist voor dit forum hebben gekozen.

Er mag gewoon iets meer moderatie komen in het GMM-topic. Ik heb de indruk dat mods aanwezig zijn in RW/PP-topic waardoor topics niet off the rails gaan. In het BKS/LL heb ik dat ook het gevoel, maar is minder druk en makkelijker te behappen. Maar bij GMM totaal niet.

Ik zie moderators eigenlijk alleen ingrijpen in heftige discussies die ontsporen en erg persoonlijk worden en politieke kwesties. Heb nou niet het idee dat er zo vaak ingegrepen hoeft te worden in welk topic dan ook.

Yup, dat is ook een beetje mijn punt. Mijn gevoel is dat het merendeel het topic zoals het nu is wel prima vindt en dat het juist voor veel meer aanwas heeft gezorgd. Daarmee zeg ik niet dat er geen ruimte is voor een tegengeluid. Het lijkt me juist heel goed om ernaar te streven om het voor iedereen fijn te houden. Maar het lijkt me niet handig om de boel radicaal te gaan veranderen, want volgens mij jaag je dan alleen maar mensen weg in plaats van dat het beter wordt. Het is denk ik niet voor niets dat uit de alternatieven die er zijn allerlei metalliefhebbers juist voor dit forum hebben gekozen.
Het plan dat er nu ligt is toch precies het doorgaan op de oude voet met een apart topic voor specifieke Graspopzaken...? Poeh, da's radicaal.

Users who are viewing this thread