Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Is er eigenlijk een reden dat iedereen er van uit gaat dat Gojira de vrijdag afsluit, terwijl we nog niet eens de andere headliner weten?
of is dat meer een wens dan een voorspelling?
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
441
233
Is er eigenlijk een reden dat iedereen er van uit gaat dat Gojira de vrijdag afsluit, terwijl we nog niet eens de andere headliner weten?
of is dat meer een wens dan een voorspelling?
Ik heb nu geen tijd om het op te zoeken, maar ik denk dat dit toen door de organisatie zo werd aangekondigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Is er eigenlijk een reden dat iedereen er van uit gaat dat Gojira de vrijdag afsluit, terwijl we nog niet eens de andere headliner weten?
of is dat meer een wens dan een voorspelling?
Ze zijn aangekondigd als North Stage headliners, normaal gesproken sluiten die de festival dag gewoon af na de South Stage headliner.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Ze zijn aangekondigd als North Stage headliners, normaal gesproken sluiten die de festival dag gewoon af na de South Stage headliner.
Dat is niet helemaal waar, in ongeveer 50% van de gevallen sluit de South Stage headliner gewoon de dag af.
Afgelopen jaar waren er ook 2 dagen waar de north stage headliner afsloot en 2 dagen waar de south stage headliner afsloot.
Het ligt vooral aan de headliner, bijvoorbeeld Iron Maiden staat er bekend om dat ze niet 's nachts willen spelen maar liever rond 21-23 uur spelen. Dan heb je dus een north stage headliner nodig die wel nog erna speelt. Andere headliners als Slipknot en Kiss sluiten eigenlijk juist altijd zelf de dag af, waardoor de north stage headliner er voor speelt.

Ik heb nu geen tijd om het op te zoeken, maar ik denk dat dit toen door de organisatie zo werd aangekondigd.
Ik kan hier niets over vinden in de aankondiging, of in hun bio stukje
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Dat is niet helemaal waar, in ongeveer 50% van de gevallen sluit de South Stage headliner gewoon de dag af.
Afgelopen jaar waren er ook 2 dagen waar de north stage headliner afsloot en 2 dagen waar de south stage headliner afsloot.
Het ligt vooral aan de headliner, bijvoorbeeld Iron Maiden staat er bekend om dat ze niet 's nachts willen spelen maar liever rond 21-23 uur spelen. Dan heb je dus een north stage headliner nodig die wel nog erna speelt. Andere headliners als Slipknot en Kiss sluiten eigenlijk juist altijd zelf de dag af, waardoor de north stage headliner er voor speelt.


Ik kan hier niets over vinden in de aankondiging, of in hun bio stukje
Misschien was het afgelopen jaar half om half, in de edities die ik bezocht heb vormde volgens mij alleen GnR in 2018 een uitzondering op die regel. Het komt inderdaad weleens voor bij speciale wensen van een grote headliner, maar de norm is absoluut dat dat de 2e mainstage headliner afsluit op Graspop. En ik verwacht niet dat we nog een grote headliner met zoveel speciale wensen op vrijdag erbij krijgen eerlijk gezegd...
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Misschien was het afgelopen jaar half om half, in de edities die ik bezocht heb vormde volgens mij alleen GnR in 2018 een uitzondering op die regel. Het komt inderdaad weleens voor bij speciale wensen van een grote headliner, maar de norm is absoluut dat dat de 2e mainstage headliner afsluit op Graspop. En ik verwacht niet dat we nog een grote headliner met zoveel speciale wensen op vrijdag erbij krijgen eerlijk gezegd...
Ik heb het eens uitgezocht voor de grap, sinds 2014 (het eerste jaar dat ze een dubbele mainstage hadden) gebeurt het inderdaad vaker dat North Stage het festival afsluit. De verhouding is ongeveer 60/40, dus 40% van de keren heeft south stage de dag afgesloten.

1680082209823.png

Ik verwacht zelf dat de verhouding dit jaar wel weer 2 op 2 zal worden, met GNR en Slipknot die hun eigen dag zullen willen afsluiten. en die vrijdag natuurlijk geen idee omdat we nog niet weten wie de laatste headliner wordt.
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
228
391
Ik heb het eens uitgezocht voor de grap, sinds 2014 (het eerste jaar dat ze een dubbele mainstage hadden) gebeurt het inderdaad vaker dat North Stage het festival afsluit. De verhouding is ongeveer 60/40, dus 40% van de keren heeft south stage de dag afgesloten.

Bekijk bijlage 4473

Ik verwacht zelf dat de verhouding dit jaar wel weer 2 op 2 zal worden, met GNR en Slipknot die hun eigen dag zullen willen afsluiten. en die vrijdag natuurlijk geen idee omdat we nog niet weten wie de laatste headliner wordt.
GNR sluit toch niet af? Dat wordt Ghost die dag.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik heb het eens uitgezocht voor de grap, sinds 2014 (het eerste jaar dat ze een dubbele mainstage hadden) gebeurt het inderdaad vaker dat North Stage het festival afsluit. De verhouding is ongeveer 60/40, dus 40% van de keren heeft south stage de dag afgesloten.

Bekijk bijlage 4473

Ik verwacht zelf dat de verhouding dit jaar wel weer 2 op 2 zal worden, met GNR en Slipknot die hun eigen dag zullen willen afsluiten. en die vrijdag natuurlijk geen idee omdat we nog niet weten wie de laatste headliner wordt.
Goh, blijkbaar sloot Volbeat ook hun eigen dagen af ja, niet zo onthouden, en ik snap ook niet helemaal waar dat voor nodig is. Maar dat zullen ze dan ook wel zelf zo gewild hebben.

Hoe het dit jaar met GnR gaat is al uitvoerig besproken, bij hen staat er niks in het tekstje over dat ze de dag afsluiten, terwijl er bij Ghost wel die regel staat over "ons na een topfestivaldag met een nachtzoen bedwaarts te sturen". Voorlopig reken ik er dus op dat Ghost afsluit.

Bij Slipknot en Parkway Drive staat er verder niks over, maar eerdere edities wijzen er inderdaad op dat Slipknot graag zelf afsluit. Ik zie zelf liever Parkway als afsluiter daarna, maar goed, bij deze lijkt het inderdaad onwaarschijnlijk.

Wat betreft de vrijdag dan, de bands waarvan bekend is dat ze zelf hun dagen afsluiten (Volbeat, Rammstein, Kiss, Slipknot) zijn om verschillende redenen uitgesloten. Dus kunnen we wat mij betreft uitgaan van de norm daar. Tot eventueel het tegendeel bewezen wordt... wat erg jammer zou zijn :confused:
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Hoe het dit jaar met GnR gaat is al uitvoerig besproken, bij hen staat er niks in het tekstje over dat ze de dag afsluiten, terwijl er bij Ghost wel die regel staat over "ons na een topfestivaldag met een nachtzoen bedwaarts te sturen". Voorlopig reken ik er dus op dat Ghost afsluit.
Ik betwijfel of we niet te veel zoeken achter die zin, maar goed daar komen we vanzelf wel achter.
Bij Slipknot en Parkway Drive staat er verder niks over, maar eerdere edities wijzen er inderdaad op dat Slipknot graag zelf afsluit. Ik zie zelf liever Parkway als afsluiter daarna, maar goed, bij deze lijkt het inderdaad onwaarschijnlijk.
Ik zou ook liever Parkway Drive zien afsluiten, maar denk dat het Slipknot wordt inderdaad. Opzich vind ik het wel prima zo lang ze allebij een volledige set in het donker spelen.
 
  • On fire
Waarderingen: jasper79

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
Ik heb het eens uitgezocht voor de grap, sinds 2014 (het eerste jaar dat ze een dubbele mainstage hadden) gebeurt het inderdaad vaker dat North Stage het festival afsluit. De verhouding is ongeveer 60/40, dus 40% van de keren heeft south stage de dag afgesloten.

Bekijk bijlage 4473

Ik verwacht zelf dat de verhouding dit jaar wel weer 2 op 2 zal worden, met GNR en Slipknot die hun eigen dag zullen willen afsluiten. en die vrijdag natuurlijk geen idee omdat we nog niet weten wie de laatste headliner wordt.
In 2019 sloten Slipknot en Kiss allebei toch de North Stage (MS1) af? Within Temptation ook North Stage (technisch gezien de headliner), maar de werkelijke headliner was Slayer op de South Stage, dus 2 om 1 zou ik zeggen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
In 2019 sloten Slipknot en Kiss allebei toch de North Stage (MS1) af? Within Temptation ook North Stage (technisch gezien de headliner), maar de werkelijke headliner was Slayer op de South Stage, dus 2 om 1 zou ik zeggen.
North Stage = MS2 toch?

En WT stond als headliner op het affiche, boven Slayer, dus ik denk toch echt dat WT daar de enige echte headliner was.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
In 2019 sloten Slipknot en Kiss allebei toch de North Stage (MS1) af? Within Temptation ook North Stage (technisch gezien de headliner), maar de werkelijke headliner was Slayer op de South Stage, dus 2 om 1 zou ik zeggen.
Mainstage 1 kan je beter zien als de South Stage, en Mainstage 2 als de North Stage.
In 2022 hebben ze de stages omgedraaid, omdat de VIP tribune ook naar de andere kant is verplaatst.
North stage staat dus op de plek van ms1, maar is eigenlijk ms2.
Kiss en Slipknot sloten beiden ms1 af, wat dus in principe de South Stage is.

Zoals @Dr. Hannibal al zegt, was Within Temptation de echte headliner dat jaar en niet Slayer.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
478
1.499
North Stage = MS2 toch?
Ik heb even een oude timetable opgezocht en dan staan Kiss en Slipknot op MS1, dus het 'linker' podium van de voorkant bekeken zoals bij de huidige North Stage ook het geval is.

De linker stage was MS1, en sinds 2022 is de rechter stage MS1, alleen een andere naam
Waarom is sinds 2022 de rechter stage MS1, het is toch direct omgedoopt tot South Stage? Als ik het oude bericht bekijk hebben ze direct andere namen gebruikt, dus is MS1 de North en MS2 de South Stage? Zie ik iets over het hoofd?
En WT stond als headliner op het affiche, boven Slayer, dus ik denk toch echt dat WT daar de enige echte headliner was.
Dat klopt ook wel hoor, maar gevoelsmatig ligt dat anders voor mij en naar mijn idee vele andere bezoekers. Dat heb je elk jaar wel een keer, maar dat jaar was dat extra sterk (afscheidstour en laatste van de avond met sterkere productie), maar dat is subjectief natuurlijk. WT was inderdaad de enige echte headliner volgens de aankondiging, daar kan ik niks tegen in brengen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
Met het budget dat ze nog over hebben bij Graspop voor die vrijdag headliner kunnen ze misschien net 1 van de bandleden van AC/DC betalen 🤣
Ik wil Angus best solo over het podium zien stuiteren, hoor! 😎

black and white rock GIF
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.022
Ik heb even een oude timetable opgezocht en dan staan Kiss en Slipknot op MS1, dus het 'linker' podium van de voorkant bekeken zoals bij de huidige North Stage ook het geval is.


Waarom is sinds 2022 de rechter stage MS1, het is toch direct omgedoopt tot South Stage? Als ik het oude bericht bekijk hebben ze direct andere namen gebruikt, dus is MS1 de North en MS2 de South Stage? Zie ik iets over het hoofd?

Komt omdat de VIP tribune van kant is gewisseld en de grote headliner van MS1 speelt aan de kant van de VIPs.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Gebruikers die dit onderwerp bekijken