Ik heb het eens uitgezocht voor de grap, sinds 2014 (het eerste jaar dat ze een dubbele mainstage hadden) gebeurt het inderdaad vaker dat North Stage het festival afsluit. De verhouding is ongeveer 60/40, dus 40% van de keren heeft south stage de dag afgesloten.
Bekijk bijlage 4473
Ik verwacht zelf dat de verhouding dit jaar wel weer 2 op 2 zal worden, met GNR en Slipknot die hun eigen dag zullen willen afsluiten. en die vrijdag natuurlijk geen idee omdat we nog niet weten wie de laatste headliner wordt.
Goh, blijkbaar sloot Volbeat ook hun eigen dagen af ja, niet zo onthouden, en ik snap ook niet helemaal waar dat voor nodig is. Maar dat zullen ze dan ook wel zelf zo gewild hebben.
Hoe het dit jaar met GnR gaat is al uitvoerig besproken, bij hen staat er niks in het tekstje over dat ze de dag afsluiten, terwijl er bij Ghost wel die regel staat over "ons na een topfestivaldag met een nachtzoen bedwaarts te sturen". Voorlopig reken ik er dus op dat Ghost afsluit.
Bij Slipknot en Parkway Drive staat er verder niks over, maar eerdere edities wijzen er inderdaad op dat Slipknot graag zelf afsluit. Ik zie zelf liever Parkway als afsluiter daarna, maar goed, bij deze lijkt het inderdaad onwaarschijnlijk.
Wat betreft de vrijdag dan, de bands waarvan bekend is dat ze zelf hun dagen afsluiten (Volbeat, Rammstein, Kiss, Slipknot) zijn om verschillende redenen uitgesloten. Dus kunnen we wat mij betreft uitgaan van de norm daar. Tot eventueel het tegendeel bewezen wordt... wat erg jammer zou zijn