Graspop Metal Meeting 2023

Kan het worden omgezet in 2 circlepits en een moshpit? Vooral de circle Pits van Bury Tomorrow zijn leuk als ik niet op de eerste rij sta (anders one man circlepits) 😉de wod.mag blijven

Van die headliners van de aflopen jaren 3 bands niet gezien
1. Aerosmith. En hier baal ik het hardst van want het ziet er niet naar uit dat die hun cancel ooit goed maken en dat ik ze ooit zal zien. Al zou ik er speciaal voor naar Vegas gaan. In 2010 was ik nog student en kon ik mij maar een dagje Graspop permitteren. Ik koos toen voor de dag van Kiss en dat had ik beter niet gedaan want alles wat die dag stond heb ik in tussentijd ook elders gezien.
2. Motley Crue. Ook pas fan van geworden in 2018. Dus zeer benieuwd voor dit jaar. De zang ben ik me van bewust en bereid ik mentaal op voor. Maar denk wel dat vooral Tommy nog een beesr is op drums. Kijk er naar uit.
3. Def Leppard. Maar geen fan van. Maar misschien die jaar eens een nummer meekijken mss zodat ik kan zeggen elke headliner van Graspop gezien te hebben om slechts eentje na. 🤣
Allee toch zeker vanaf dat ik ga (2009). Want bv Type O Negative of Manowar heb ik ook nog nooit gezien (Manowar hopelijk volgende maand wel in Berlijn of Oberhausen). Eigenlijk wel schandalig dat ik Manowar nog nooit live gezien heb, ik had de kans in 2019. Maar ja toen kwamen de data me slecht uit. Volgende maand Manowar zie, ik kijk er naar uit. Moet alleen eens te goed kijken waar ik ga gaan.

Def Leppard is nog hartstikke goed live (2019 in ieder geval). Zeker de moeite waard als er niks clasht voor je

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en won666
we veroordelen je tot 3 moshpits en een wall of death.
Over Moshpits gesproken

Wisten jullie dat er een ‚soft versie‘ van Moshpitten bestaat en Pogoën heet ?
Afgelopen kerst twam dit ter sprake omdat mijn moeder van „moshpitten“ nog niet gehoord had maar dat ze vroeger enkel aan Pogoën deed.

Ik had er nog nooit van gehoord.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Over Moshpits gesproken

Afgelopen kerst twam dit ter sprake omdat mijn moeder van „moshpitten“ nog niet gehoord had maar dat ze vroeger enkel aan Pogoën deed.

Het leest eigenlijk gewoon alsof het hetzelfde is en wordt zelfs in het artikel benoemd dat het "pitten" is als het om bijvoorbeeld metal, hardcore en punk.

Is blijkbaar inderdaad een kwestie van beleving. Ik vond Klaus afgelopen editie bij vlagen gênant slecht. Zeker in vergelijking met 2011 (oké, da's wel een hele tijd geleden) toen ik het echt geweldig vond.

Alice Cooper vond ik daarentegen verrassend goed. Zelfs zo goed dat ik me afvroeg waarom hij zo laag op het affiche stond en geen (co-)headliner was.
Gek is dat inderdaad, dat verschil in beleving en herinnering.
Ik zag Scorpions vorig jaar voor het eerst, en ik vond het helemaal niet slecht. Integendeel, heb me prima vermaakt!
Beleving is toch een ongrijpbaar iets, en kan van zoveel factoren afhangen, intern en extern, fysiek en mentaal.
Je kunt het niet echt afdwingen. De ene keer sta je bij je favoriete band, en komt het niet, de andere keer bij een band waar je niks van verwacht wel.

Het leest eigenlijk gewoon alsof het hetzelfde is en wordt zelfs in het artikel benoemd dat het "pitten" is als het om bijvoorbeeld metal, hardcore en punk.
Zo iets, maar dan zonder getrek en geduw.

„Pitten wordt vaak verward met pogoën. Hoewel er overeenkomsten zijn, is het zeker wat anders. Van een pit is pas sprake als er ook bij geduwd of geslagen wordt (meestal tot onder de schouders).“

Over Moshpits gesproken

Jazeker! Altijd een uitdaging om mensen een goed beeld van moshen te geven als ze het niet kennen inderdaad. Maar pogoën kan bij de oudere generaties nog wel eens een belletje doen rinkelen. Dat woord alleen al klinkt ook heerlijk gedateerd trouwens. Mooi stukje muziekcultuur geschiedenis!

• Leuk
Waarderingen: Simoni
Zo iets, maar dan zonder getrek en geduw.

„Pitten wordt vaak verward met pogoën. Hoewel er overeenkomsten zijn, is het zeker wat anders. Van een pit is pas sprake als er ook bij geduwd of geslagen wordt (meestal tot onder de schouders).“
Pogoën (volgens de overlevering uitgevonden door Sid Vicious van Sex Pistols) is zo ongeveer de voorloper van moshen (het woord pitten is volgens mij nieuwer en minder gebruikelijk, en betekent meer zoiets als 'de moshpit ingaan'). Grootste verschil is dat pogoën vooral op en neer springen is, min of meer op de plek. Gaandeweg kwam daar ook steeds meer duw- en trekwerk bij kijken en werd het minder statisch. Uiteindelijk kwam er steeds minder nadruk op het op en neer springen (wat behoorlijk vermoeiend is), en meer op het duw- en trekwerk, en was het moshen geboren.

Festileaks pogo party voor de main als SOAD ooit Graspop headlinet! Lets gooooo

Users who are viewing this thread