Graspop Metal Meeting 2023

Voor mij (40 jaar) was Sepultura t/m Roots een legendarische metal band en terecht headliner op metalfestivals en zelfs grote band op festivals als Pinkpop en Werchter. Chaos AD vind ik nog altijd één van de beste metal albums ooit gemaakt.
Met Derrick Green zijn ze een andere band geworden en uiteindelijk gewoon een tentafsluiter en (middel)grote band op kleine metalfestivals. De nieuwe albums zijn veel van hetzelfde vind ik. Al vind ik Derrick Green echt een waanzinnige zanger/frontman en zeer inspirerend persoon imo. Misschien hadden ze beter met een andere bandnaam verder kunnen gaan.
Ja, dat is eigenlijk wel fair. Met een andere naam voor het huidige Sepultura komt het hele verhaal het best tot z'n recht. Alhoewel ik Kisser ook wel snap dat hij destijds van de grote naam 'Sepultura' gebruik is blijven maken. Dat verkoopt automatisch meer kaarten dan een geheel nieuwe band.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ja, dat is eigenlijk wel fair. Met een andere naam voor het huidige Sepultura komt het hele verhaal het best tot z'n recht. Alhoewel ik Kisser ook wel snap dat hij destijds van de grote naam 'Sepultura' gebruik is blijven maken. Dat verkoopt automatisch meer kaarten dan een geheel nieuwe band.
Daar had hij ook wel recht op na die naaistreek van Max en zijn vrouw. Jammer dat het ooit zo gelopen is. Ik zal dat laatste album met Derrick nog eens goed beluisteren.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Een zanger(es) is inderdaad meestal een bepalende factor in een band, maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden die bewijzen dat dat niet per se allesbepalend hoeft te zijn, zelfs niet als die zanger(es) iconisch is.
Denk maar aan AC/DC, Black Sabbath, Van Halen, Nightwish, Queen, Arch Enemy, Sepultura, Accept, en vele anderen.
Queen en arch enemy zijn niet bepaald beter geworden.

Queen en arch enemy zijn niet bepaald beter geworden.
Arch Enemy vooral totaal anders. Ben en blijf toch vooral fan van de Johan Liiva albums. Ook al was hij op het podium een enorme flapdrol, qua vocals was het veel sterker en afwisselender.

There fixed it.
Je kunt niet ontkennen dat Queen en Sepultura nog steeds succesvolle bands zijn, ook al zijn ze niet meer zo populair als ze ooit waren.
Alle voorbeelden die ik noem hebben meerdere succesvolle zangers/zangeressen gehad, of de opvolger nu succesvoller, even succesvol, of minder succesvol was. Als je kijkt naar een combinatie van zangkunsten, populariteit, charisma, uitstraling, legacy e.d.:
  • AC/DC: Bon Scott = Brian Johnson
  • Black Sabbath: Ozzy Osbourne > Ronnie James Dio > Ian Gillan > Tony Martin
  • Van Halen: David Lee Roth > Sammy Hagar
  • Nightwish: Floor Jansen > Tarja Turunen >> Anette Olzon
  • Queen: Freddie Mercury >> Adam Lambert > Paul Rodgers
  • Arch Enemy: Angela Gossow = Alissa White-Gluz > Johan Liiva
  • Sepultura: Max Cavalera > Derrick Green
  • Accept: Udo Dirkschneider >> Mark Tornillo
  • Faith No More: Mike Patton >> Chuck Mosley

Er komt wel een boxset aan van Black Sabbath met alle Tony Martin albums dacht ik. Dus misschien toch!

Ja en nee. Als ge Tony Martin moogt geloven, mag Iommi de albums niet in hun geheel uitbrengen (van Sharon??). Maar interviews met Iommi lijken er dan weer op te wijzen dat hij net wél van plan is om de albums integraal uit te brengen - inclusief een geremixt Forbidden. En dat maakt mij heel erg blij, want dat album is crimineel underrated, naar mijn mening grotendeels vanwege opener "Illusion Of Power". Wie de moeite doet om verder te luisteren, ontdekt een hoop sterke songs.

Hele show gezien op het veld maar het is me toen niet echt opgevallen. Tuurlijk merk je dat hij wat ouder geworden is maar ik heb veel slechtere zangers aan het werk gehoord op die mainstage. Ook bij de doorkomst met Hollywood Vampires paar jaar geleden vond ik hem nog meer dan prima klinken.
Ik ben bij Alice na het 1e nummer gelijk naar voren gespurt om de show van dichtbij te beleven. Was een hoogtepunt van een wat mij betreft verder uitermate matige GMM editie, afgelopen jaar.

voor de mensen die het gemist hebben, sleep token heeft 2 nieuwe singles gelost gisteren en vandaag.
iets experimenteler als vorig album maar deze zaken maken mij wel erg benieuwd naar hoe dit live zal overkomen, vooral the summoning

Ik ken de band totaal niet maar zo meteen eens checken want zie ze vanavond in voorprogrogramma van Architects. Als ik op tijd in Hamburg geraak althans.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Ik ken de band totaal niet maar zo meteen eens checken want zie ze vanavond in voorprogrogramma van Architects. Als ik op tijd in Hamburg geraak althans.
denk dat the summoning het enige nummer is waar er (al zij het minimaal) screams in zitten, anders zijn die volledig cleans

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
⚠️
Last call for Saturday tickets for #GMM23!
⚠️

Saturday VIP deck tickets are already sold out and the general admission tickets for Saturday are close to selling out!

-> Namen zullen we bijgevolg niet moeten verwachten. Wel een oproep aan wie nog een zaterdag ticket wil :)

Voor mij is Sepultura toch de band met Max. Arise, beneath the remains, roots, refuse resist. Dat werk.
Derrick kan best zingen, maar heeft mij nooit echt kunnen boeien. Muzikaal is de band ook een andere richting opgegaan.
Eens!! Maar heeft bij mij ook met nostalgie te maken. Sepultura Donington 96 was legendarisch. Max moest terug naar de States ivm overlijden van zijn zoon. Eerst 2 minutes of silence voor de overleden jongen. 70.000 man stil. Je kon een speld horen vallen. Dan keihard de beuk er in met Roots. Andreas aantal nummers op zang aangevuld met de frontmannen van verder aanwezige bands. Voor altijd in geheugen gebeiteld.

Users who are viewing this thread