Tja, wat Pantera/Phil Anselmo specifiek betreft weet ik te weinig details om er veel over te zeggen. Ik zie hier verschillende perspectieven, heeft hij inmiddels zijn leven gebeterd of niet? Nauwelijks echt zeker te weten voor ons als buitenstaanders natuurlijk, daarvoor moet je zo iemand persoonlijk leren kennen.
In algemene zin denk ik wel dat er wat terrein te winnen valt op het gebied van racisme en racistische uitlatingen in de metal wereld. Het blijft een hardnekkig fenomeen, wat alleen maar erger zal blijven worden nu extreemrechts en fascisme weer meer de kop op steekt. Juist nu lijkt mij wel het moment om iedereen aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid daarin, door de discussie te voeren wie je wel en niet een podium biedt op je evenement.
Maar goed, nogmaals, ik weet te weinig van Phil Anselmo zijn uitspraken, noch van zijn al dan niet gemeende excuses, om nu te oordelen of hij dat podium verdient of niet. Ik kijk nog steeds uit naar hun show, vind de muziek wel vet en er valt ook iets voor te zeggen om de muziek los te zien van de artiest als persoon. Maar als die artiest zelf voor je neus staat, en misschien zijn persoonlijke gedachten uit tussen de nummers door, wordt dat toch iets moeilijker dan op de plaat. Als ik racistische dogwhistles of dat soort zaken van hem hoor ben ik direct weg, dan zet ik liever thuis weer een album van ze aan.
Rest mij nog te zeggen: