Graspop Metal Meeting 2023

Iconische bands die ik nooit heb en zal kunnen zien zijn (los van Graspop): Queen, The Doors en Nirvana.

Pfoe. Ik ontwaak uit m'n winterslaap en meteen een dik uur zoet met het inhalen van alle posts.

Vooraleerst: Heavy New Year iedereen! 🤘 Op een jaar vol met scoops met natuurlijk het jaarlijkse hoogtepunt, dit jaar tussen 15 en 18 juni! Voor Kerst van de schoonfamilie een leuk bedrag gekregen in de vorm van een Ticketmaster-cadeaubon, dus het belooft alvast een leuk jaar te worden!

Heb een aantal interessante discussies gemist hier blijkbaar. Ga ze ook niet opnieuw oprakelen. Maar het was fijn om dat allemaal even bij te benen.

Nog even iets anders (en als het niet mag volgens de forumregels, dan wis ik dit later opnieuw); In het dagdagelijkse leven ben ik DJ in bijberoep in allerhande cafés en discotheken. Nu heb ik een nieuw projectje opgestart waarbij ik Hard Rock & Metalnummers aan elkaar (tracht te) mix(en) onder de naam Fortunate Fool. Niet simpel, en er is nog veel ruimte voor verbetering, maar voor wie een uurtje niet weet wat gedaan: https://www.mixcloud.com/fortunatefool/

322777098_848003139650383_4368792597711381253_n.png

Ik zal dan ook maar eens mijn lijstje van de eerdere headliners opsplitsen :)
Moet wel zeggen dat ik niet zo heel vaak headliners ga checken, of het is van behoorlijk ver (met uitzondering van de categorie 'ja' uiteraard)

Ja:
system of a down (absolute nr. 1, nog niet live gezien en staat zeer hoog op het verlanglijstje)
avenged sevenfold
soulfly
rammstein
slipknot

------------------------
Maybe:
iron maiden
limp bizkit
motorhead

------------------------
Nope:
within temptation
whitesnake
def leppard
judas priest
deep purple
marilyn manson
aerosmith
guns n roses
kiss
twisted sister
sabaton
volbeat
scorpions
motley crue
black sabbath
ozzy osbourne

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Vind het trouwens ook wel gek dat Soulfly niet meer geboekt wordt, is inmiddels toch 10 jaar geleden dat ze er stonden. Vroeger stonden ze er om de paar jaar zie ik, maar sinds 2013 ineens niet meer?
Is toch een band die regelmatig tourt, en volgens mij zouden ze wel genoegen nemen met een middag spot op de mainstage tegenwoordig, als je kijkt op wat voor posities die staat op andere festival.
Heb ze nog nooit gezien, lijkt me wel leuk om eens te zien.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo
Ik keek laatst het optreden van Alice Cooper op GMM vorig jaar (gemist toen), maar dat viel ook niet bepaald mee, zeg... 😳
Kan natuurlijk zijn dat het aan de opname ligt, en dat het live een stuk beter klonk (met beleving klinkt bijna alles beter)..

Is blijkbaar inderdaad een kwestie van beleving. Ik vond Klaus afgelopen editie bij vlagen gênant slecht. Zeker in vergelijking met 2011 (oké, da's wel een hele tijd geleden) toen ik het echt geweldig vond.

Alice Cooper vond ik daarentegen verrassend goed. Zelfs zo goed dat ik me afvroeg waarom hij zo laag op het affiche stond en geen (co-)headliner was.

Persoonlijk vind ik Iron Maiden met Blaze Bayley echt fantastisch. Twee van mijn favoriete Maiden album. Blaze heeft een heel erg originele donkere stem die perfect bij deze albums past.
Maar volgens mij ben ik een van de weinigen met deze mening.
Waarom speelt Blaze eigenlijk nooit op Graspop ? Ik snap niet waarom hij er nooit tussen staat, volgens mij woont hij zelfs in België.
Oehh, goeie vraag! Ik heb Blaze in coronatijd, toen alles in Nederland gesloten was, in The Underworld in Londen (geweldig intieme venue trouwens) gezien, toen ik daar was voor een sporttripje (American Football en voetbal). Blaze was geweldig bij stem, zijn eigen werk is meer dan de moeite waard en het is een ongelooflijk sympathieke kerel. Zou m.i. perfect zijn voor een vroege middagshow in de Metaldome.

Ik had nog geen goed antwoord op de vraag (telt SOAD?) maar tot ik jouw post las. Anathema natuurlijk!! Een band die een paar van de mooiste nummers heeft gemaakt die ik ken en nog maar 1 keer live heb mogen zien in De Boerderij. Alle leden zijn nog actief met andere dingen dus heel graag een Anathema reünie!
SOAD is natuurlijk ook even gestopt geweest, dus zeker voor hun reunie telde die zeker. En aangezien ze sinds die tijd nog niet op Graspop hebben gestaan, mogen ze absoluut genoemd worden.

Ja, Anathema heeft zulke prachtige nummers gemaakt. En live zijn ze ook steengoed. Zoals in een ander topic te lezen, hebben zij zelfs voor mijn meest memorabele Graspopshow ooit gezorgd. Mijn beste maat heeft ze nog nooit live gezien, dus wij zitten intens te hopen dat die gasten weer bij elkaar gaan komen. Graspop of niet, dan gaan we sowieso als ze in de buurt zijn.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Valt me op dat SOAD erg hoog staat in de lijstjes, laat die maar komen in 2024 dan :)
Als ze opnieuw een korte juni tour doen en Werchter daardoor buiten de boot valt zie ik het nog wel gebeuren ook. Net zoals in 2021 als we de geruchten mogen geloven.

Heb jij die ook niet op Hellfest gezien dan? Dat was echt meer dan prima namelijk!
Nee, na Nine Inch Nails (rond 0:45) waren we wel een beetje klaar met het rotweer. Met name mijn vrouw was moe en had het heel koud.
Nu is Alice Cooper ook niet echt een must-see voor mij, maar wil hem best eens een keer gezien hebben onder gunstigere omstandigheden (hoewel een nachtelijke show natuurlijk best wel mooi is voor zijn act, wat je op GMM niet snel zal zien).

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Vind het trouwens ook wel gek dat Soulfly niet meer geboekt wordt, is inmiddels toch 10 jaar geleden dat ze er stonden. Vroeger stonden ze er om de paar jaar zie ik, maar sinds 2013 ineens niet meer?
Is toch een band die regelmatig tourt, en volgens mij zouden ze wel genoegen nemen met een middag spot op de mainstage tegenwoordig, als je kijkt op wat voor posities die staat op andere festival.
Heb ze nog nooit gezien, lijkt me wel leuk om eens te zien.
De kans zit erin dat ze dit jaar er nog bij zullen komen!
Het is ondertussen even geleden, maar in de jaren tussenin hebben we wel Cavalera Conspiracy gehad en ook eens Max & Igorr.

Het blijven dus wel vaste klanten op GMM :)

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Sepultura met Max en Igor. Waren in 1996 toch echt wel top! Skid Row met Sebastian Bach ook wel. Maar allebei gaan niet gebeuren waarschijnlijk;)
Skid Row met Bach, nog zo een!
Er komt wel een boxset aan van Black Sabbath met alle Tony Martin albums dacht ik. Dus misschien toch!
Wist ik niet. Ga ik zeker in de gaten houden!
Dat was heel lang Porcupine Tree. Dat leek me altijd onmogelijk, maar ze zijn weer bij elkaar. Laat maar komen, dus!

Andere suggestie, hoewel al regelmatig op Graspop gestaan: Anathema.
Als die toch weer bijeen zouden komen..... Hoogtepunt uit mijn fanboyzijn is zonder twijfel tegelijkertijd met Vincent en Jamie uit de trein van Zwolle naar Steenwijk stappen op weg naar Stonehenge (headliner: Ananthema), waarbij Jamie (toen niet in de band), wijzend op mijn Anathema-shirt, zegt; that guy must know how to get to the festival. Daarna nog even gekletst en m'n shirt laten signeren (heb het nog steeds :-))
Schitterend, Skyclad 🤘🏻Gelijk maar hun eerste album geluisterd. Prachtig om weer te horen na zoveel jaar 💥
Hier draait ie ook nog regelmatig rondjes!

Ik zal dan ook maar eens mijn lijstje van de eerdere headliners opsplitsen :)
Moet wel zeggen dat ik niet zo heel vaak headliners ga checken, of het is van behoorlijk ver (met uitzondering van de categorie 'ja' uiteraard)

Ja:
system of a down (absolute nr. 1, nog niet live gezien en staat zeer hoog op het verlanglijstje)
avenged sevenfold
soulfly
rammstein
slipknot

------------------------
Maybe:
iron maiden
limp bizkit
motorhead

------------------------
Nope:
within temptation
whitesnake
def leppard
judas priest
deep purple
marilyn manson
aerosmith
guns n roses
kiss
twisted sister
sabaton
volbeat
scorpions
motley crue
black sabbath
ozzy osbourne
Hahaha dat je weinig headliners checkt is underrated. Soulfly, a7x, limp bizkit en Slipknot. Dat zou waarschijnlijk een editie zijn die ik zou skippen. Prima bands hoor..maar 3 van de 4 hoef ik niet als headliner...vind ik een beetje zonde van het geld.

Hahaha dat je weinig headliners checkt is underrated. Soulfly, a7x, limp bizkit en Slipknot. Dat zou waarschijnlijk een editie zijn die ik zou skippen. Prima bands hoor..maar 3 van de 4 hoef ik niet als headliner...vind ik een beetje zonde van het geld.
ikzelf interpreteerde de vraag meer "welke headliners zou je graag opnieuw zien op GMM" zonder dat ze ook persee opnieuw headliner moeten zijn.

als Soulfly opnieuw zou komen zouden ze ergens tussen de kleine namen staan, in de middag op de mainstage denk ik.
Limp Bizkit zie ik ook nooit meer headlinen. hooguit sub maar dat zou ik al hoog vinden.
Toch zou ik beide bands wel graag zien komen.

Als die toch weer bijeen zouden komen..... Hoogtepunt uit mijn fanboyzijn is zonder twijfel tegelijkertijd met Vincent en Jamie uit de trein van Zwolle naar Steenwijk stappen op weg naar Stonehenge (headliner: Ananthema), waarbij Jamie (toen niet in de band), wijzend op mijn Anathema-shirt, zegt; that guy must know how to get to the festival. Daarna nog even gekletst en m'n shirt laten signeren (heb het nog steeds :))
Heerlijk verhaal! En sluit ook precies aan bij mijn eigen ervaringen met die gasten. Show in de Melkweg in Amsterdam. Wij waren vrij vroeg binnen. Komt Danny opeens op ons afgestapt en begint een heel gesprek. Super vriendelijke kerel. Dat zijn wel de leuke extra'tjes van metalhead zijn. De bandleden zijn vaak super benaderbaar. Zo kun je regelmatig een praatje maken met je idolen. Toch veel leuker dan fan zijn van Beyonce of Billie Eilish (of Metallica...) en nooit ook maar enigszins in de buurt van persoonlijk contact kunnen komen, tenzij je heel veel geld ervoor betaalt.

Inmiddels er ook over nagedacht:
Dokken met George Lynch
Journey met Steve Perry
Rainbow met Joe Lynn Turner
Bon Jovi met Richie Sambora

Van die headliners van de aflopen jaren 3 bands niet gezien
1. Aerosmith. En hier baal ik het hardst van want het ziet er niet naar uit dat die hun cancel ooit goed maken en dat ik ze ooit zal zien. Al zou ik er speciaal voor naar Vegas gaan. In 2010 was ik nog student en kon ik mij maar een dagje Graspop permitteren. Ik koos toen voor de dag van Kiss en dat had ik beter niet gedaan want alles wat die dag stond heb ik in tussentijd ook elders gezien.
2. Motley Crue. Ook pas fan van geworden in 2018. Dus zeer benieuwd voor dit jaar. De zang ben ik me van bewust en bereid ik mentaal op voor. Maar denk wel dat vooral Tommy nog een beesr is op drums. Kijk er naar uit.
3. Def Leppard. Maar geen fan van. Maar misschien die jaar eens een nummer meekijken mss zodat ik kan zeggen elke headliner van Graspop gezien te hebben om slechts eentje na. 🤣
Allee toch zeker vanaf dat ik ga (2009). Want bv Type O Negative of Manowar heb ik ook nog nooit gezien (Manowar hopelijk volgende maand wel in Berlijn of Oberhausen). Eigenlijk wel schandalig dat ik Manowar nog nooit live gezien heb, ik had de kans in 2019. Maar ja toen kwamen de data me slecht uit. Volgende maand Manowar zie, ik kijk er naar uit. Moet alleen eens te goed kijken waar ik ga gaan.

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en jonasvh
Amai zoveel fouten... Op ipv om en dergelijke of beesr ipv beest. Ik denk wel nog verstaanbaar te zijn. Komt door mijn grote duimen op zo een klein gsm scherm. Ik mistyp me wel eens. Excuses daar voor. Als er iets niet duidelijk is hoor ik het wel (if you even give a fuck about it 🤣🤪)

Users who are viewing this thread