Mee eens. Het is een combinatie van factoren. Wat doen concurrerende festivals? Welke bands zijn beschikbaar, op welk tijdstip? Wat zijn de eisen van de bands? Op Fields of Rock hadden ze op gegeven moment een probleem, met BlackSabbath en Rammstein, omdat ze allebei als eis hadden om afsluiter te zijn. Toen hebben ze letterlijk een zeil gespannen in het midden van het podium om 2 podia te creëren.
Een zwakkere headliner is niet altijd erg, als de rest van het affiche maar goed is. Marilyn Manson en Motley Crue waren in GMM 2009 nu niet de grootste publiektrekkers. Motley Crue had echter een "Crue package" waardoor veel bands in een booking kwamen. Ze hadden op die dag ook Heaven en Hell (Sabbath met Dio) en Dream Theater e.a. die de line-up wel deftiger maakte. Datzelfde jaar had Marilyn Manson o.a. Nightwish (met eigen logo op het affiche) Disturbed en Chickenfoot op het affiche staan. Manson was dat jaar eerder gestopt omdat er letterlijk flessen pis naar het podium werden gegooid.
Oude affiches doen mij realiseren dat er naast veel headliners, ook veel grote namen van het affiche weg zijn. Wat zouden H&H, Velvet Revolver gave headliners zijn geweest.
Copenhell heeft btw Pantera als headliner dit jaar. Op GMM staan ze op zaterdag, dus dan hebben we al Parkway Drive en Slipknot...maar in het uiterste geval kunnen ze schuiven en promoveren? Lijkt mij niet de meest gewenste en realistische optie, maar vooruit ik gooi het ff in de groep