Ik denk dat het dus juist de kunst is om te herkennen wanneer bands aan hun hop zitten en ze op dat moment headliner te maken.
Bands die al erg lang mee gaan, altijd alleen gewoon ergens in het midden stonden en dan opeens headliner maken omdat alle klassiekers uitsterven voel just alsof de kwaliteit van het festival er op achteruit gaat.
Het is geen Pinkpop, maar ook binnen de heavy metal zijn er trends. Bepaalde bands die populairder of minder populair worden, als festival moet je hier op de juiste manier op in spellen.
Jij noemt het de kracht van het genre, ik vind het juist een beetje een zwakte dat bands als Kiss en Motley Crue nogsteeds headlinen terwijl ze al decennia geen relevante nieuwe muziek gemaakt hebben. Zo lijkt het festival vast te roesten.
Saints of Los Angeles vond ik redelijk geslaagd..maar ik snap je opvatting.
live zijn ze niet de sterkste meer.
Maar je ziet historisch gezien ook veel hardrock en heavy metal namen..wat toegankelijke namen als headliner.
Aerosmith, Kiss, motorhead, gnr, Maiden, priest, Scorpions, deep purple, whitesnake, ozzy.
Als je kijkt naar dat soort genres zullen langzamerhand nieuwe namen die ook redelijk toegankelijk zijn deze gaten vullen.
Volbeat, Sabaton en avenged sevenfold met hun nieuwe werk.
Rammstein en in mindere mate Slipknot zijn nu grote namen..maar die zullen niet zo lang doorgaan als bovengenoemde namen. Hetzelfde geldt voor within temptation en Nightwish.
Dan kunnen we de andere "nieuwe" headliners erbij pakken..maar hebben die veel toegankelijke nummers die eenieder mee kan blèren? Ik noem een in flames, Emperor, King Diamond, Rob Zombie, Gojira. Allemaal topbands met hits hoor. Maar niet voor een arenapubliek.
Wat denk ik de eindconclusie is, is dat de headliners een minder grote rol gaan dienen...of dat ze de verbreding in gaan..wat je eigenlijk al ziet gebeuren.