Graspop Metal Meeting 2023

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.414
6.722
Ik vrees dat Nightwish met het vertrek van Marko Hietala wat aan populariteit heeft moeten inboeten, vergeleken met een paar jaar geleden. In de periode 2017 - 2021 gingen ze echt viraal op internet, doordat ze door al die reaction channels op Youtube werden opgepikt en in Nederland vooral door Floor haar deelname aan Beste Zangers. Maar de combinatie Floor/Marko is wat Nightwish vooral uniek maakte. Plus het feit dat het meest recente album de hooggespannen verwachtingen niet heeft kunnen inlossen. Ik vind het lastig te zeggen of Nightwish in 2023 nog genoeg kaarten verkoopt om een headlinerstatus te krijgen. Waar ik wel vrij zeker van ben is dat Ghost op dit moment de grotere naam is.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.228
7.497
Ik vrees dat Nightwish met het vertrek van Marko Hietala wat aan populariteit heeft moeten inboeten, vergeleken met een paar jaar geleden. In de periode 2017 - 2021 gingen ze echt viraal op internet, doordat ze door al die reaction channels op Youtube werden opgepikt en in Nederland vooral door Floor haar deelname aan Beste Zangers. Maar de combinatie Floor/Marko is wat Nightwish vooral uniek maakte. Plus het feit dat het meest recente album de hooggespannen verwachtingen niet heeft kunnen inlossen. Ik vind het lastig te zeggen of Nightwish in 2023 nog genoeg kaarten verkoopt om een headlinerstatus te krijgen. Waar ik wel vrij zeker van ben is dat Ghost op dit moment de grotere naam is.
Ik begrijp dat Marko een belangrijk deel van de band was, maar heb toch wel het idee dat Floor het gezicht van de band is geworden. Zeker in Nederland/Vlaanderen is Floor gewoon erg populair.

In de vele recensies die ik op dit forum heb gelezen over de recente nightwish optredens (festival tour dit jaar en zalentour deze winter) krijg ik de indruk dat de band live nog even sterk is zonder Marko. Paar uur geleden nog @Joslittel zijn lijst gezien met Nightwish op #1 om maar een voorbeeld te noemen. Letterlijk alleen maar lovende recensies gezien.

Ik blijf toch wel het idee hebben dat deze band sterk onderschat wordt hier. Verder heeft de vergelijking tussen Ghost en Nightwish ook niet heel veel nut. In mijn ogen zijn deze bands de headliners van de toekomst die Graspop zal moeten inzetten met alle oude bands die met pensioen gaan.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.414
6.722
Ik begrijp dat Marko een belangrijk deel van de band was, maar heb toch wel het idee dat Floor het gezicht van de band is geworden. Zeker in Nederland/Vlaanderen is Floor gewoon erg populair.

In de vele recensies die ik op dit forum heb gelezen over de recente nightwish optredens (festival tour dit jaar en zalentour deze winter) krijg ik de indruk dat de band live nog even sterk is zonder Marko. Paar uur geleden nog @Joslittel zijn lijst gezien met Nightwish op #1 om maar een voorbeeld te noemen. Letterlijk alleen maar lovende recensies gezien.

Ik blijf toch wel het idee hebben dat deze band sterk onderschat wordt hier. Verder heeft de vergelijking tussen Ghost en Nightwish ook niet heel veel nut. In mijn ogen zijn deze bands de headliners van de toekomst die Graspop zal moeten inzetten met alle oude bands die met pensioen gaan.
Oh zeker, het is nog steeds een geweldige band. Baal er nog steeds van dat ik een paar dagen voor het concert mijn enkelbanden gescheurd heb, waardoor ik er niet bij kon zijn. Ik constateer enkel dat de hype van een paar jaar terug wat is afgenomen en probeer daar verklaringen voor te vinden. Als het aan mij lag, hadden ze allang een keer geheadlined. Ik ben groot fan van de band.
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.182
1.241
Kijk eh. Ghost is mijn ding niet. Paar leuke nummers. Maar ik ga niet kijken op Graspop denk ik. Nightwish ben ik huge fan fan weer. Ben zelfs in Frankfurt gaan kijken omdat ik me niet vrij kon maken op de dag dat ze in mijn hometown (Antwerpen) speelden. Of ze headlinerwaardig zijn , weet ik niet. Maar komaan, zinnen die lijken te suggereren dat ze om pakweg 17 h zouden moeten spelen ... Nightwish is wel een band die een iets beter slot waard is eh.
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Ik begrijp dat Marko een belangrijk deel van de band was, maar heb toch wel het idee dat Floor het gezicht van de band is geworden. Zeker in Nederland/Vlaanderen is Floor gewoon erg populair.

In de vele recensies die ik op dit forum heb gelezen over de recente nightwish optredens (festival tour dit jaar en zalentour deze winter) krijg ik de indruk dat de band live nog even sterk is zonder Marko. Paar uur geleden nog @Joslittel zijn lijst gezien met Nightwish op #1 om maar een voorbeeld te noemen. Letterlijk alleen maar lovende recensies gezien.

Ik blijf toch wel het idee hebben dat deze band sterk onderschat wordt hier. Verder heeft de vergelijking tussen Ghost en Nightwish ook niet heel veel nut. In mijn ogen zijn deze bands de headliners van de toekomst die Graspop zal moeten inzetten met alle oude bands die met pensioen gaan.
Buiten de metal-liefhebber, die haar mogelijk sowieso al kende in After Forever tijden, weet niemand in Vlaanderen wie dat is. Een programma als Beste Zangers betekent echt helemaal niets in Vlaanderen. Net zoals Vlaamse equivalenten niets voorstellen in Nederland.

En net zoals bij Gojira, heb ik ook bij Nightwish wel mijn bedenkingen om een band, die binnen een handvol jaren 3 decennia bestaat, te zien als wissel op de toekomst wanneer oude bands eindelijk eens stoppen. Ja, ze zijn jonger dan een band die 40 jaar bestaat, maar dat is dan allemaal wel heel relatief. Hun fluitspeler/multi-instrumentalist is gewoon bijna even oud als bijvoorbeeld Hetfield/Ullrich en die Hietala was ook maar een paar jonger.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
478
521
Zijn twee verschillende categorieën bands. Nightwish is een cash cow, Ghost is een rising star.

Ghost stijgt nogsteeds in populariteit, elk nieuwe album verkoopt beter, elke tour worden de podia groter etc.

Veel mensen hebben Ghost nog niet gezien en willen graag een keer naar een optreden.
Ghost zal dus veel mensen aantrekken voor Graspop.

Nightwish is al jaren een gevestigde naam, maar groeit eigelijk niet echt, ik denk zelfs dat ze al over hun top heen zijn.

De meeste liefhebbers hebben Nightwish hier en daar al een of meerdere keren gezien.

Vind persoonlijk een headline positie voor Ghost volledig terrecht terwijl ik Nightwish eerder gewoon ergens aan van de dag zou neer zetten.
Beetje kort door de bocht.
Het is geen pinkpop hé. Maiden, Black Sabbath, Scorpions, Kiss letterlijk iedere headliner op gmm is een band die al jaren speelt. Vaak zijn de doorbrekende albums ook al oud.
Dat is een beetje de kracht van het genre...tijdloze muziek. De zwakte..vervangers zoeken. Welke nieuwe headliners gaan over 40 jaar memorabel zijn...? Precies.
 

WJ

Playlistbediener
25 mrt 2015
33
11
Kiss staat in dezelfde week als Graspop in Brussel voor een solo-concert… Gaat dus niet gebeuren.

Ik zie GnR er gewoon staan, maar wie dan die andere dag nog… Geen idee
Dat was ik vergeten. Dan heb ik geen flauw idee wie nog zou kunnen komen headlinen.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
114
226
Maar om nu een band een cash cow te noemen, omdat velen ze al een of meerdere keren gezien hebben, gaat toch wel heel ver.
Wat moeten we dan gaan zeggen over bands als Iron Maiden of Slipknot?
En Ghost heb ik inmiddels ook alweer 2x gezien, zijn die dan nu ook een cash cow? 🤨

Ik denk dat het concept van een cash cow misschien niet helemaal duidelijk is.
Het is niet een belediging.
Want inderdaad vallen Iron Maiden en Slipknot hier ook onder.
Het zijn bands die jaren geleden hun plateau hebben bereikt maar het nogsteeds erg goed doen.

Hoe ik er naar kijk is Nightwish gewoon al over de top, ze spelen veel in hetzelfde formaat locaties en de album verkoop stagneert ook.
Om hun nu juist op dit moment opeens tot headliner te bombarderen zou ik persoonlijk niet helemaal snappen. Maar goed, Graspop heeft wel vaker bijzondere headliners gehad (Soulfly) en daarnaast is Nightwish ook echt wel een goede band met veel aanhang en naamsbekendheid.

Jij heb Ghost eerder gezien, ik ook. Maar er zijn veel mensen die eerder niet zo geïnteresseerd waren in Ghost maar die sinds hun laatste plaat of laatste twee platen opeens echt fan geworden zijn.
Dit is de zien in hoe Ghost opeens van den poppodia naar stadium band is gegroeid.
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
505
1.243
Ik denk dat het concept van een cash cow misschien niet helemaal duidelijk is.
Het is niet een belediging.
Want inderdaad vallen Iron Maiden en Slipknot hier ook onder.
Het zijn bands die jaren geleden hun plateau hebben bereikt maar het nogsteeds erg goed doen.

Hoe ik er naar kijk is Nightwish gewoon al over de top, ze spelen veel in hetzelfde formaat locaties en de album verkoop stagneert ook.
Om hun nu juist op dit moment opeens tot headliner te bombarderen zou ik persoonlijk niet helemaal snappen. Maar goed, Graspop heeft wel vaker bijzondere headliners gehad (Soulfly) en daarnaast is Nightwish ook echt wel een goede band met veel aanhang en naamsbekendheid.

Jij heb Ghost eerder gezien, ik ook. Maar er zijn veel mensen die eerder niet zo geïnteresseerd waren in Ghost maar die sinds hun laatste plaat of laatste twee platen opeens echt fan geworden zijn.
Dit is de zien in hoe Ghost opeens van den poppodia naar stadium band is gegroeid.
De laatste platen van Ghost zijn de 2 slechtste die ze hebben uitgebracht (mijn mening) en trekken een heel ander publiek als wat je normaliter op GMM zou verwachten (ik zie het een beetje als Linkin Park's laatste albums). Ze bereiken er een veel groter publiek mee maar zouden naar mijn bescheiden mening daardoor eerder op een mainstream festival thuishoren (en daar ook zeker een hoge plek verdienen) dan op GMM. Ik heb ze een keer of 4 gezien met absolute hoogtepunt 2016-2017 en was huge fan van ze maar ben afgehaakt bij de laatste 2 platen en het laatste optreden in de Afas waar de eerste helft van de set een aanfluiting was en Tobias veel te veel zeverde tussen de nummers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cooman666 en Joslittel

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
114
226
Beetje kort door de bocht.
Het is geen pinkpop hé. Maiden, Black Sabbath, Scorpions, Kiss letterlijk iedere headliner op gmm is een band die al jaren speelt. Vaak zijn de doorbrekende albums ook al oud.
Dat is een beetje de kracht van het genre...tijdloze muziek. De zwakte..vervangers zoeken. Welke nieuwe headliners gaan over 40 jaar memorabel zijn...? Precies.

Ik denk dat het dus juist de kunst is om te herkennen wanneer bands aan hun hop zitten en ze op dat moment headliner te maken.

Bands die al erg lang mee gaan, altijd alleen gewoon ergens in het midden stonden en dan opeens headliner maken omdat alle klassiekers uitsterven voel just alsof de kwaliteit van het festival er op achteruit gaat.

Het is geen Pinkpop, maar ook binnen de heavy metal zijn er trends. Bepaalde bands die populairder of minder populair worden, als festival moet je hier op de juiste manier op in spellen.

Jij noemt het de kracht van het genre, ik vind het juist een beetje een zwakte dat bands als Kiss en Motley Crue nogsteeds headlinen terwijl ze al decennia geen relevante nieuwe muziek gemaakt hebben. Zo lijkt het festival vast te roesten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
114
226
De laatste platen van Ghost zijn de 2 slechtste die ze hebben uitgebracht (mijn mening) en trekken een heel ander publiek als wat je normaliter op GMM zou verwachten (ik zie het een beetje als Linkin Park's laatste albums). Ze bereiken er een veel groter publiek mee maar zouden naar mijn bescheiden mening daardoor eerder op een mainstream festival thuishoren (en daar ook zeker een hoge plek verdienen) dan op GMM. Ik heb ze een keer of 4 gezien met absolute hoogtepunt 2016-2017 en was huge fan van ze maar ben afgehaakt bij de laatste 2 platen en het laatste optreden in de Afas waar de eerste helft van de set een aanfluiting was en Tobias veel te veel zeverde tussen de nummers.


Dat is jou mening, toch zijn er enorm veel mensen die deze albums juist wel waarderen.
Het is inderdaad toegankelijker, maar dat betekent niet dat het puur pop muziek is.
En wees nu eerlijk, het zijn toch altijd de meer toegankelijke bands met mainstream succes die headliners zijn.

Iron Maiden en Motley Crue zijn ook geen death metal, die zijn ook headliner omdat ze een mainstream publiek hebben weten te vinden. Alleen gebeurde dit bij hen zo'n 30/40 jaar eerder.
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
478
521
Jezus viel ook wel eens uit zijn rol.. 😝

42-58227857_1024x1024.jpeg
Hij was ook vrijgevig. Hij had een groot in zijn hand.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.228
7.497
Om hun nu juist op dit moment opeens tot headliner te bombarderen zou ik persoonlijk niet helemaal snappen. Maar goed, Graspop heeft wel vaker bijzondere headliners gehad (Soulfly) en daarnaast is Nightwish ook echt wel een goede band met veel aanhang en naamsbekendheid.
Bombarderen tot headliner zou ik niet zeggen. Ze hebben in 2015 geheadlined op Alcatraz en en 2016 op GMM. Dat waren hun laatste festival shows in België. In principe waren ze dus al headliner. Ze nu als sub neerzetten zou eerder een demotie zijn.

In Nederland is Nightwish hard gegroeid sinds 2016, en in België niet. Dat lijkt voor mij de conclusie. Ik neem echter aan dat Graspop ook wel naar de Nederlandse markt kijkt aangezien het festival praktisch in Nederland ligt en veel Nederlands volk trekt. Zal ook wel een rol spelen in het boeken van een within temptation als headliner op herhaling. Dat is uiteindelijk ook gewoon een lotto arena band net als Nightwish. (Die cohead tour met Evanescence kan je niet veel info uit halen natuurlijk)

Verder gewoon eens dat Ghost de grotere band is hoor, en ik zou verbaasd zijn als Nightwish boven Ghost zou staan op een line up. Zou het wel een leuke cohead vinden maar zie het echt niet gebeuren in 2023.

Jij noemt het de kracht van het genre, ik vind het juist een beetje een zwakte dat bands als Kiss en Motley Crue nogsteeds headlinen terwijl ze al decennia geen relevante nieuwe muziek gemaakt hebben. Zo lijkt het festival vast te roesten.
Hier ben ik het ook volledig mee eens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
478
521
Ik denk dat het dus juist de kunst is om te herkennen wanneer bands aan hun hop zitten en ze op dat moment headliner te maken.

Bands die al erg lang mee gaan, altijd alleen gewoon ergens in het midden stonden en dan opeens headliner maken omdat alle klassiekers uitsterven voel just alsof de kwaliteit van het festival er op achteruit gaat.

Het is geen Pinkpop, maar ook binnen de heavy metal zijn er trends. Bepaalde bands die populairder of minder populair worden, als festival moet je hier op de juiste manier op in spellen.

Jij noemt het de kracht van het genre, ik vind het juist een beetje een zwakte dat bands als Kiss en Motley Crue nogsteeds headlinen terwijl ze al decennia geen relevante nieuwe muziek gemaakt hebben. Zo lijkt het festival vast te roesten.
Saints of Los Angeles vond ik redelijk geslaagd..maar ik snap je opvatting.
live zijn ze niet de sterkste meer.
Maar je ziet historisch gezien ook veel hardrock en heavy metal namen..wat toegankelijke namen als headliner.
Aerosmith, Kiss, motorhead, gnr, Maiden, priest, Scorpions, deep purple, whitesnake, ozzy.
Als je kijkt naar dat soort genres zullen langzamerhand nieuwe namen die ook redelijk toegankelijk zijn deze gaten vullen.
Volbeat, Sabaton en avenged sevenfold met hun nieuwe werk.
Rammstein en in mindere mate Slipknot zijn nu grote namen..maar die zullen niet zo lang doorgaan als bovengenoemde namen. Hetzelfde geldt voor within temptation en Nightwish.
Dan kunnen we de andere "nieuwe" headliners erbij pakken..maar hebben die veel toegankelijke nummers die eenieder mee kan blèren? Ik noem een in flames, Emperor, King Diamond, Rob Zombie, Gojira. Allemaal topbands met hits hoor. Maar niet voor een arenapubliek.
Wat denk ik de eindconclusie is, is dat de headliners een minder grote rol gaan dienen...of dat ze de verbreding in gaan..wat je eigenlijk al ziet gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Gebruikers die dit onderwerp bekijken