Graspop Metal Meeting 2023

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.382
5.985
Saints of Los Angeles vond ik redelijk geslaagd..maar ik snap je opvatting.
live zijn ze niet de sterkste meer.
Maar je ziet historisch gezien ook veel hardrock en heavy metal namen..wat toegankelijke namen als headliner.
Aerosmith, Kiss, motorhead, gnr, Maiden, priest, Scorpions, deep purple, whitesnake, ozzy.
Als je kijkt naar dat soort genres zullen langzamerhand nieuwe namen die ook redelijk toegankelijk zijn deze gaten vullen.
Volbeat, Sabaton en avenged sevenfold met hun nieuwe werk.
Rammstein en in mindere mate Slipknot zijn nu grote namen..maar die zullen niet zo lang doorgaan als bovengenoemde namen. Hetzelfde geldt voor within temptation en Nightwish.
Dan kunnen we de andere "nieuwe" headliners erbij pakken..maar hebben die veel toegankelijke nummers die eenieder mee kan blèren? Ik noem een in flames, Emperor, King Diamond, Rob Zombie, Gojira. Allemaal topbands met hits hoor. Maar niet voor een arenapubliek.
Wat denk ik de eindconclusie is, is dat de headliners een minder grote rol gaan dienen...of dat ze de verbreding in gaan..wat je eigenlijk al ziet gebeuren.
Ja en je ziet dat gebeuren in het hele muziek landschap natuurlijk. Er is veel meer keuze, en de muziek is veel makkelijker toegankelijk via streaming etc, dus vindt er een versnippering van muzieksmaak plaats. Een band die nu begint zal nooit zo groot worden als Iron Maiden, niet omdat ze niet zo goed zouden zijn of wat dan ook, maar gewoon puur omdat er teveel andere opties zijn voor 1 band om zo universeel bekend te worden. En uiteindelijk is dat goed voor de luisteraar, want er is meer keuze en dus meer kans om echt te luisteren wat je leuk vindt. Maar voor festivals betekent het inderdaad dat er waarschijnlijk steeds meer afgeweken zal moeten worden van het idee dat elke dag zo’n mega headliner moet hebben. Simpelweg omdat die over pakweg 20 jaar niet meer in die mate bestaan, denk ik.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.414
6.722
Interessante discussie over Ghost. Mijn duit in het zakje: Ghost is nooit een metalband geweest. Ze zijn in hun beginjaren in die hoek geplaatst vanwege de kostuums en de thematiek. Maar al vanaf het eerste album was het concept om via storytelling verschillende muzikale tijdsperiodes en stijlen te vermengen met een herkenbaar eigen geluid. En of het je smaak is of niet, daar slagen ze elk album weer verdraaid goed in. Je hoort in elk nummer gelijk dat het Ghost is, terwijl bij veel nummers ook duidelijk te horen is waar de inspiratie vandaan komt. Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe ongelooflijk moeilijk dat is. Het is verre van een vanzelfsprekendheid dat je elk album opnieuw liedjes schrijft met de befaamde 'hook', wat maakt of het een hit wordt of niet. Dat is ook de reden dat veel bands uiteindelijk 'one-hit-wonders' blijken te zijn. En je kunt van alles zeggen over Ghost, maar een one-hit-wonder zijn ze niet. Zij winnen, zoals eerder aangehaald, elk album aan populariteit.

Ik denk dat een band als Ghost voor metalfestivals een zegen is. Je hebt nou eenmaal een aantal mainstream namen nodig om de kaarten te verkopen. En nieuwe aanwas zorgt ervoor dat de organisatie minder afhankelijk wordt van de usual suspects, die richting hun pensioen gaan. Uiteindelijk zorgt een goeie kaartverkoop ervoor dat wij drie of vier dagen op zes podia kunnen blijven genieten van onze favorieten uit de subgenres. Daarom ben ik bijvoorbeeld ook blij dat Sabaton zo groot aan het worden is. Absoluut niet mijn band, maar totaal geen problemen mee dat zij de komende jaren om de paar edities een dag aanvoeren en kaarten verkopen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.227
7.495
En nieuwe aanwas zorgt ervoor dat de organisatie minder afhankelijk wordt van de usual suspects, die richting hun pensioen gaan. Uiteindelijk zorgt een goeie kaartverkoop ervoor dat wij drie of vier dagen op zes podia kunnen blijven genieten van onze favorieten uit de subgenres. Daarom ben ik bijvoorbeeld ook blij dat Sabaton zo groot aan het worden is. Absoluut niet mijn band, maar totaal geen problemen mee dat zij de komende jaren om de paar edities een dag aanvoeren en kaarten verkopen.
Hier kan ik me wel in vinden inderdaad. Wat jij met Sabaton hebt, heb ik met Ghost. Niet mijn ding maar toch vind ik het geweldig om te zien hoe zo'n jonge band zo hard groeit en nu die headline spots beginnen te krijgen die ze verdienen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.466
4.635
@Loek123 trouwens, met dat je een grote fan bent van motionless in White, heb je het laatste Memphis may fire album al gehoord? Een van de beste metalcore albums van het jaar samen met motionless.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.227
7.495
@Loek123 trouwens, met dat je een grote fan bent van motionless in White, heb je het laatste Memphis may fire album al gehoord? Een van de beste metalcore albums van het jaar samen met motionless.
Thanks voor de tip, zal hem eens opzetten na de kerst. Eigenlijk nog nooit echt geluisterd naar Memphis May Fire. Wat vind je van het nieuwe fit for a king album? Die staat wel hoog op mijn lijstje.

Heb trouwens Polaris en The Ghost Inside veel geluisterd de laatste weken, 2 mooie toevoegingen voor mijn 'must see' lijstje. Er zijn komend jaar zo veel jupiler stage namen die ik wil zien dat ik waarschijnlijk veel clashes ga hebben met de andere stages.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
892
992
Hierbij nog een wilde gok: Ozzy/black sabbath.
Redenering: hoe langer de headliners uitblijven, hoe groter de kans op ozzy. Ze zullen willen wachten om hem aan te kondigen totdat ze zeker zijn over zijn gezondheid. Ozzy zelf zal er zeker wel zin in hebben. Ook goed wetende dat elke show en kans die hij krijgt de laatste kan zijn.
Zou een unieke headliner zijn, die het uiteindelijk wel waard zou zijn om de vierde dag erbij te lappen.

Blijft uiteraard een gok en speculatie, maar als Graspop dit zou lappen, zou het toch ook wel een kleine stunt zijn, toch?

Edit: ik zie dat ozzy nog een tour gepland heeft in mei. Dus toch niet zooo uniek, maar zou een stunt blijven. Op dit moment zijn de neiuwsberichten dat hij nog steeds moeite heeft met wandelen.
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
413
698
Mooi om te lezen hoe mensen kunnen genieten van bands die mij totaal niet raken. Eerst volbeat (verschrikkelijk) nu ghost..(vreselijk)
Vandaag mij weer is in deze gasten verdiept . Dit album blijft lekker en nog wel wat nummers waar ik lekker op ga.
Live lijkt het nu wat oubollig...maarja.😊
#fieldsofnephilim
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221225_175939_Spotify.jpg
    Screenshot_20221225_175939_Spotify.jpg
    164,9 KB · Weergaven: 13

JK79

Dagopener
11 sep 2021
505
1.243
Hier kan ik me wel in vinden inderdaad. Wat jij met Sabaton hebt, heb ik met Ghost. Niet mijn ding maar toch vind ik het geweldig om te zien hoe zo'n jonge band zo hard groeit en nu die headline spots beginnen te krijgen die ze verdienen.
Zoals eerder aangegeven ben ik afgehaakt bij Ghost maar dat komt ook deels door mijn eigen muzikale ontwikkeling. Kan tegenwoordig meer genieten van bands in de Marquee en Metal Dome dan op het hoofdpodium. Maar helemaal mee eens dat Ghost een headlinerspot verdient op dit moment.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.196
10.572
Mooi om te lezen hoe mensen kunnen genieten van bands die mij totaal niet raken. Eerst volbeat (verschrikkelijk) nu ghost..(vreselijk)
Vandaag mij weer is in deze gasten verdiept . Dit album blijft lekker en nog wel wat nummers waar ik lekker op ga.
Live lijkt het nu wat oubollig...maarja.😊
#fieldsofnephilim
Ja ja!!! Fields of the Nephilim wil ik ook erg graag zien maar ben net als jij wel erg benieuwd hoe dat live gaat zijn. Kan best een gezapig iets worden. Maar een nummer als Last exit for the Lost vind ik echt meesterlijk en kan live echt betoverd uitpakken
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
413
698
Ja ja!!! Fields of the Nephilim wil ik ook erg graag zien maar ben net als jij wel erg benieuwd hoe dat live gaat zijn. Kan best een gezapig iets worden. Maar een nummer als Last exit for the Lost vind ik echt meesterlijk en kan live echt betoverd uitpakken
Staan wat optredens uit 2022 op youtube.
Kwaliteit niet echt optimaal helaas.
Hopelijk wat later op de avond in de tent.
Heb ze ooit ergens gezien toen ging het goed los. Volgens mij paradiso met veel gothics ...geen idee of het nog hip is.
Graspop toch veelal metalheads..😁🤟
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.289
3.874
De laatste platen van Ghost zijn de 2 slechtste die ze hebben uitgebracht (mijn mening) en trekken een heel ander publiek als wat je normaliter op GMM zou verwachten (ik zie het een beetje als Linkin Park's laatste albums). Ze bereiken er een veel groter publiek mee maar zouden naar mijn bescheiden mening daardoor eerder op een mainstream festival thuishoren (en daar ook zeker een hoge plek verdienen) dan op GMM. Ik heb ze een keer of 4 gezien met absolute hoogtepunt 2016-2017 en was huge fan van ze maar ben afgehaakt bij de laatste 2 platen en het laatste optreden in de Afas waar de eerste helft van de set een aanfluiting was en Tobias veel te veel zeverde tussen de nummers.
Wat een gezwets. Die laatste 2 platen zijn de beste qua songwriting en wellicht zelfs meer metal dan hun eerdere platen. Dat jij niet meer de chemie voelt met een band wil niet zeggen dat dit voor anderen geldt. Optredens zijn sterker, afwisselender en vooral krachtiger geworden. Ik zag ze in 2011 op Hellfest en die show was toen episch, totdat ik ze op Dynamo in 2018 zag. Waanzinnig en enorm sterk. Voor mij vanaf dat moment één van de beste metal headliners anno nu.
 

JK79

Dagopener
11 sep 2021
505
1.243
Wat een gezwets. Die laatste 2 platen zijn de beste qua songwriting en wellicht zelfs meer metal dan hun eerdere platen. Dat jij niet meer de chemie voelt met een band wil niet zeggen dat dit voor anderen geldt. Optredens zijn sterker, afwisselender en vooral krachtiger geworden. Ik zag ze in 2011 op Hellfest en die show was toen episch, totdat ik ze op Dynamo in 2018 zag. Waanzinnig en enorm sterk. Voor mij vanaf dat moment één van de beste metal headliners anno nu.
Daarom geef ik ook aan dat het mijn mening is. De eerste 3 platen kan ik nog steeds goed beluisteren maar het lukt mij gewoon niet om door die laatste 2 heen te komen. Dat iemand anders dat het beste werk vindt dat kan en dat is nu juist het mooie van muziek. Daar kunnen we uren over praten maar dat is toch meer op basis van smaak en gevoel dan objectieve normen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en Jamel

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
478
521
Ik vrees dat Nightwish met het vertrek van Marko Hietala wat aan populariteit heeft moeten inboeten, vergeleken met een paar jaar geleden. In de periode 2017 - 2021 gingen ze echt viraal op internet, doordat ze door al die reaction channels op Youtube werden opgepikt en in Nederland vooral door Floor haar deelname aan Beste Zangers. Maar de combinatie Floor/Marko is wat Nightwish vooral uniek maakte. Plus het feit dat het meest recente album de hooggespannen verwachtingen niet heeft kunnen inlossen. Ik vind het lastig te zeggen of Nightwish in 2023 nog genoeg kaarten verkoopt om een headlinerstatus te krijgen. Waar ik wel vrij zeker van ben is dat Ghost op dit moment de grotere naam is.
Ik denk dat "groot" sowieso subjectief is.
In sommige landen is de ene naam groter dan de andere.
Ghost stond in Nederland op het RTM stage <8000...maar was niet uitverkocht. Afas Live (vergelijkbaar met Mainstage Den Bosch cap. 6000) was wel uitverkocht (maar dat was in 2019). Ook vorst nationaal was niet uitverkocht <9000.
Nightwish verkoopt ziggodome (17000) wel uit en vult de 2e show ook goed.
In belgie staan ze echter in de Lotto, tussen de 5000-5500 mensen. Een stuk kleiner..maar een stuk meer kaarten gezamenlijk dan ghost in de benelux.
In ieder land zullen er wel verschillen zijn..maar de Benelux is wel relevant voor een festival als GMM.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Jamel

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.466
4.635
Ik denk dat "groot" sowieso subjectief is.
In sommige landen is de ene naam groter dan de andere.
Ghost stond in Nederland op het RTM stage <8000...maar was niet uitverkocht. Afas Live (vergelijkbaar met Mainstage Den Bosch cap. 6000) was wel uitverkocht. Ook vorst nationaal was niet uitverkocht <9000.
Nightwish verkoopt ziggodome (17000) wel uit en vult de 2e show ook goed.
In belgie staan ze echter in de Lotto, tussen de 5000-5500 mensen. Een stuk kleiner..maar een stuk meer kaarten gezamenlijk dan ghost in de benelux.
In ieder land zullen er wel verschillen zijn..maar de Benelux is wel relevant voor een festival als GMM.
ik denk dat Ghost vorst wel op de valreep heeft uitverkocht.(niet vergeten dat we pre en post covid niet door elkaar mogen slaan) voor corona hebben ze wel vlot lotto arena kunnen uitverkopen die ook gewoon 8k is
hoe dan ook moeten we naar de trend kijken over heel europa(naast belgie en met uitbreiding benelux dan) en dan zien we dat ghost gewoon heel veel festivals al headlined dit jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Wardibal

Randprogramma
16 feb 2022
212
401
Het leven is gewoon ook duurder geworden. Men bespaart ook op concerten. Waarom 5 concerten meepikken van +/- €40 per ticket voor 10 bands te zien, als je voor €300 een festival kunt doen voor 10 bands per dag.

En ja er komt ook eten en drinken bij, maar dat doe je ook bij een concert....
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.729
7.537
Ik denk dat "groot" sowieso subjectief is.
In sommige landen is de ene naam groter dan de andere.
Ghost stond in Nederland op het RTM stage <8000...maar was niet uitverkocht. Afas Live (vergelijkbaar met Mainstage Den Bosch cap. 6000) was wel uitverkocht (maar dat was in 2019). Ook vorst nationaal was niet uitverkocht <9000.
Nightwish verkoopt ziggodome (17000) wel uit en vult de 2e show ook goed.
In belgie staan ze echter in de Lotto, tussen de 5000-5500 mensen. Een stuk kleiner..maar een stuk meer kaarten gezamenlijk dan ghost in de benelux.
In ieder land zullen er wel verschillen zijn..maar de Benelux is wel relevant voor een festival als GMM.

Ben vooral benieuwd of Nightwish dat nu nog steeds zou doen in Nederland, dat was toen met én lagere prijzen én de hele Beste Zangers hype. Hoeveel is er van die hype nog over voor het algemene publiek?

Het leven is gewoon ook duurder geworden. Men bespaart ook op concerten. Waarom 5 concerten meepikken van +/- €40 per ticket voor 10 bands te zien, als je voor €300 een festival kunt doen voor 10 bands per dag.

En ja er komt ook eten en drinken bij, maar dat doe je ook bij een concert....

Concerten van 40 euro per ticket zijn juist de concerten die wij nog wel meepakken. Het zijn de concerten van 70+ euro die inmiddels aardig duur beginnen te worden voor het aantal keren dat we ze al hebben gezien. Combinatie van een festival waar je de grote namen kan zien plus volledige concerten van verschillende kleine bands is de ideale combinatie. Maar dat zal ook wel schelen dat wij nooit extra kosten hebben bij concerten omdat we geen consumpties halen dan :)
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Ik denk dat "groot" sowieso subjectief is.
In sommige landen is de ene naam groter dan de andere.
Ghost stond in Nederland op het RTM stage <8000...maar was niet uitverkocht. Afas Live (vergelijkbaar met Mainstage Den Bosch cap. 6000) was wel uitverkocht (maar dat was in 2019). Ook vorst nationaal was niet uitverkocht <9000.
Nightwish verkoopt ziggodome (17000) wel uit en vult de 2e show ook goed.
In belgie staan ze echter in de Lotto, tussen de 5000-5500 mensen. Een stuk kleiner..maar een stuk meer kaarten gezamenlijk dan ghost in de benelux.
In ieder land zullen er wel verschillen zijn..maar de Benelux is wel relevant voor een festival als GMM.
Mja, dat laatste betwijfel ik toch. Weet niet waarom die met Nederland rekening zouden moeten houden. Antwerpen ligt niet verder van Nederland dan Dessel. Als Nightwish zelfs in de Lotto Arena heel veel tijd nodig heeft om uit te verkopen, dan zorgt de populariteit in Nederland daar ook voor geen al te grote impact, dat gaat op Graspop niet anders zijn.

Paar pagina's terug stond ook nog dat het Nederlandse publiek een factor is in de status van Within Temptation als headliner, maar dat denk ik toch niet. Die band is gewoon populair in Vlaanderen, heeft verschillende hits gehad en Sharon Den Adel heeft in van die "kijk mij eens zingen" programma's op de Vlaamse TV gezeten. Within Temptation is in Vlaanderen headliner omdat Vlamingen dat willen, daar spelen Nederlanders volgens mij geen rol in. Beperk dat tot Vlaanderen, want Walen lijkt in de breedte al minder te geven om het gehele symphonic metal genre, laat staan een specifieke band.

Denk dat er nog meer Duitsers naar Graspop komen dan Nederlanders, daar houden ze toch ook nauwelijks rekening mee?
 
  • Leuk
Waarderingen: Robbr en PreFXDesigns

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.227
7.495
Mja, dat laatste betwijfel ik toch. Weet niet waarom die met Nederland rekening zouden moeten houden. Antwerpen ligt niet verder van Nederland dan Dessel. Als Nightwish zelfs in de Lotto Arena heel veel tijd nodig heeft om uit te verkopen, dan zorgt de populariteit in Nederland daar ook voor geen al te grote impact, dat gaat op Graspop niet anders zijn.

Paar pagina's terug stond ook nog dat het Nederlandse publiek een factor is in de status van Within Temptation als headliner, maar dat denk ik toch niet. Die band is gewoon populair in Vlaanderen, heeft verschillende hits gehad en Sharon Den Adel heeft in van die "kijk mij eens zingen" programma's op de Vlaamse TV gezeten. Within Temptation is in Vlaanderen headliner omdat Vlamingen dat willen, daar spelen Nederlanders volgens mij geen rol in.

Denk dat er nog meer Duitsers naar Graspop komen dan Nederlanders, daar houden ze toch ook nauwelijks rekening mee?
Within Temptation en Nightwish zijn toch beiden gewoon lotto arena bands in België? Dus zouden ongeveer evenveel tickets verkopen lijkt mij.

Verder denk ik toch dat je onderschat hoe veel Nederlanders naar Graspop gaan. Iedere metalhead die ik heb ontmoet in Nederland is wel eens naar Graspop geweest of gaat regelmatig. Het ligt geografisch gezien net niet in Nederland en voor de meeste Nederlanders is Graspop dichter bij huis dan Pinkpop bijvoorbeeld. Daarnaast is er geen soortgelijk festival in Nederland waardoor de Nederlanders ook geen keus hebben. Duitsers gaan toch eerder naar rock am ring, rock im Park, wacken, summer breeze etc lijkt mij.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.661
5.137
Mja, dat laatste betwijfel ik toch. Weet niet waarom die met Nederland rekening zouden moeten houden. Antwerpen ligt niet verder van Nederland dan Dessel. Als Nightwish zelfs in de Lotto Arena heel veel tijd nodig heeft om uit te verkopen, dan zorgt de populariteit in Nederland daar ook voor geen al te grote impact, dat gaat op Graspop niet anders zijn.
Dat argument klopt toch niet helemaal.
Je vergelijkt nu een zaal (Lotto Arena) met een festival (GMM), en gaat er van uit dat de aantrekkingskracht van beiden op Nederlands publiek min of meer gelijk is.
Er is echter een groot verschil, nl. dat Nederland wel grote zalen heeft, maar geen groot metalfestival meer.
Ik denk dan ook dat je het aantal Nederlanders op GMM zwaar onderschat.
De top-4 nationaliteiten van bezoekers op GMM lijkt me eerder als volgt:
  1. België
  2. Nederland
  3. Duitsland
  4. Frankrijk
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken