Ik nam die 2 eigenlijk samen om te illustreren dat die 2 gecombineerd vaak minder "representatie" hebben dan symfonische metal in z'n eentje. Dat beide subgenres door Graspop dus vaak genegeerd worden, veel meer dan symfonisch. Kortom, de fans van die 2 genres hebben veel meer reden tot klagen dan de symfonische fans. Als we power ook nog gaan meetellen, dan wordt het al helemaal huilen met de pet op voor de fans van de extremere takken. Ik begrijp ook niet waarom dat gebeurt, ze hinderen elkaar niet. De grotere power/symphonic kan perfect op een main stage in de vooravond en de donkerdere metal duw je 's avonds in één van de tenten, zullen allebei wel volk trekken.
Maar goed, Graspop is al jaren de "zachtere" kaart aan het trekken. En ik heb op zich geen probleem met Foreigner, Skillet, Aerosmith, Shinedown, Deep Purple, Europe, Faith No More, Volbeat, Whitesnake en co (en dan noem ik enkel de groten, je kan er waarschijnlijk nog 20 opsommen), die horen er allemaal bij, ik vind het alleen wat veel worden wanneer ze ook allemaal tegelijk op hetzelfde festival te zien zijn, terwijl er andere hoekjes zwaar onderbelicht blijven.