Graspop Metal Meeting 2022 – Nieuws en Geruchten

banzai

Campingartiest
24 jun 2019
78
79
In 'normale', 3-daagse jaren is dat ook zo, maar niet in 4-daagse jaren. In 2018 was er ook niets op woensdag.
Toegegeven, je kon toen nog niet op woensdag de camping op, en de donderdag was ook geen volledige dag, wat nu wel het geval lijkt te zijn.
Maar volgens mij is vorig jaar al bekend gemaakt dat op de woensdag het hele festivalterrein gesloten zou blijven.
Ik hoop dat ze de ingang dan wel beter regelen. Ik heb toen anderhalf staan aanschuiven.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
Ik hoop dat ze de ingang dan wel beter regelen. Ik heb toen anderhalf staan aanschuiven.
Nou, dat is sowieso al niet meer vergelijkbaar met 2018, weten we al:
  • de toestroom van kampeerders is verdeeld over 2 dagen i.p.v. 1;
  • er zijn aparte ingangen voor de camping en het festivalterrein.
 
  • Leuk
Waarderingen: banzai

Audenda

Playlistbediener
6 okt 2021
10
11
In 'normale', 3-daagse jaren is dat ook zo, maar niet in 4-daagse jaren. In 2018 was er ook niets op woensdag.
Toegegeven, je kon toen nog niet op woensdag de camping op, en de donderdag was ook geen volledige dag, wat nu wel het geval lijkt te zijn.
Maar volgens mij is vorig jaar al bekend gemaakt dat op de woensdag het hele festivalterrein gesloten zou blijven.
Voor mij hoeft het terrein niet (volledig) open, maar als je de camping al opent voor mensen met combi XL ticket, zou het me verwonderen dat ze de optie op extra inkomsten van openen van on-site bars laten liggen.
Je mag er toch van uitgaan dat wanneer de bars zouden open zijn, met al dan niet een coverbandje of een DJ-setje hier en daar, de eerste sloten bier toch al gedronken/verkocht zullen worden.
 

saurus

Dagopener
4 feb 2019
511
596
Voor mij hoeft het terrein niet (volledig) open, maar als je de camping al opent voor mensen met combi XL ticket, zou het me verwonderen dat ze de optie op extra inkomsten van openen van on-site bars laten liggen.
Je mag er toch van uitgaan dat wanneer de bars zouden open zijn, met al dan niet een coverbandje of een DJ-setje hier en daar, de eerste sloten bier toch al gedronken/verkocht zullen worden.
ze hebben de laatste jaren op de camping ook een hoek ingericht met eet en drankstandjes en bankjes in het verleden werd er daar ook de voetbal uitgezonden allicht zal er nu ook iets te doen zijn daar dan hebben ze nog inkomsten.
Als ze het terrein zouden opendoen moeten ze metaltown ook een dag eerder opendoen vind ik.
Want anders missen die al een deel van de pret.
 
  • Leuk
Waarderingen: Audenda

Special Monkey

Geliefde act
13 apr 2021
1.996
2.564
Ik dacht dat er 2 jaar geleden gezegd was geweest dat de kampeerders van woensdag het programma kregen van een paar jaar terug: de 3 bands van de Red Bull Contest dinges en DJ's in de Metal Dome. Geen idee wie of wat de bron was.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.207
Voor zover ik weet is er nooit een programma beloofd voor de woensdag.
Eerste keer dat ik op Graspop was (2012) was volgens mij op de donderdag alleen de metaldome open met een DJ ofso. Als ze zoiets doen op de woensdag komend jaar ben ik al tevreden. Is toch al beter dan gewoon de avond bij je tent zitten.
ik hoop wel dat er iets komt van entertainment
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
Voor zover ik weet is er nooit een programma beloofd voor de woensdag.
Eerste keer dat ik op Graspop was (2012) was volgens mij op de donderdag alleen de metaldome open met een DJ ofso. Als ze zoiets doen op de woensdag komend jaar ben ik al tevreden. Is toch al beter dan gewoon de avond bij je tent zitten.
ik hoop wel dat er iets komt van entertainment
Als dat zo zou zijn, dan hoop ik wel dat er ook al shuttle-bussen op en neer rijden vanaf Devil's Lake.
Een avond voor de tent zitten is waarschijnlijk altijd nog beter dan in zo'n duf vakantiepark.. ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

napril69

Playlistbediener
1 feb 2019
39
33
Hallo allemaal, heeft iemand een tip voor mij ? ik zoek een hotel om te overnachten in de buurt van Dessel.
Ik kan helaas maar 1 dag naar België komen met een maatje van me.
Vanuit welke plaatsen rijden er bussen naar het festivalterrein ?
Alvast hartelijk dank !
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.946
1.993
Hallo allemaal, heeft iemand een tip voor mij ? ik zoek een hotel om te overnachten in de buurt van Dessel.
Ik kan helaas maar 1 dag naar België komen met een maatje van me.
Vanuit welke plaatsen rijden er bussen naar het festivalterrein ?
Alvast hartelijk dank !
Dan zou ik Mol proberen, daar rijden bussen tussen station en festival terrein.
Als je nog een hotel kan vinden natuurlijk.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.535
ik zie ice nine kills op rock am rick/rock im park maar verder nog geen aangekondigde data.

Na het absoluut monster van een album die ze vandaag released hebben is dit echt wel mijn grootste hoop om de affiche nog te zien vervoegen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.367
10.201
Ik ga het hier toch zeggen. Wilde het eigenlijk niet doen, maar er komen zo weinig stemmen binnen dat het een soort laatste noodgreep.

Tot vanavond 18.00 kan je stemmen op zes fantastische festivals die zijn samengesteld in de Festileaks Festival Draft, numero vijf.
Op de eerste pagina van onderstaande link staan alle festivals. Stemmen voor één weekendkaart en één dagticket gaat via een privébericht naar mij. Hopelijk levert dit nog wat extra stemmen op, want er zijn er maar 14 uitgebracht...

 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.207
Amaranthe kunnen we ook wel afstrepen voor Graspop, aangezien ze op Alcatraz staan.
Jammer dat ze niet meer naar Graspop komen, had ze graag willen zien.
Ik hoop nog steeds dat er iets van symfonische metal op de line up bij komt, al is het een kleinere band. Bij de ruim 100 namen maar 1 symfonische metal band vind ik nog steeds bizar
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Ik hoop nog steeds dat er iets van symfonische metal op de line up bij komt, al is het een kleinere band. Bij de ruim 100 namen maar 1 symfonische metal band vind ik nog steeds bizar
Ik vind het gebrek aan black/death toch pijnlijker. Is een veel grotere/bredere subset van de metal met een ruimer aanbod dan symfonische metal én die groepen kun je alleen maar op een metal-festival zetten, daar waar er bij symfonische groepen nog iets meer opties zijn.

Dat en er zijn jaren geweest dat symphonic wel degelijk vertegenwoordigd is, daar waar black & death eigenlijk al langer in een vergeethoekje worden geduwd. Hemelsbreed verschil met Alcatraz, die er wel regelmatig wat hardere metal tussendoor gooien.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
Ik vind het gebrek aan black/death toch pijnlijker. Is een veel grotere/bredere subset van de metal met een ruimer aanbod dan symfonische metal én die groepen kun je alleen maar op een metal-festival zetten, daar waar er bij symfonische groepen nog iets meer opties zijn.

Dat en er zijn jaren geweest dat symphonic wel degelijk vertegenwoordigd is, daar waar black & death eigenlijk al langer in een vergeethoekje worden geduwd. Hemelsbreed verschil met Alcatraz, die er wel regelmatig wat hardere metal tussendoor gooien.
Niet helemaal mee eens.
Je vergelijkt nu enkel symfonische metal met black én death metal samen, wat ook 2 wezenlijk verschillende subgenres zijn.
Tuurlijk, er is zeker overlap, maar voor een eerlijke vergelijking zou je dan symfonische metal ook samen moeten pakken met bv. power metal (en bovendien is er ook weer overlap tussen symfonisch en black en/of death).
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.745
2.421
Kunnen we Airbourne bij deze ook meteen toevoegen voor de donderdag? o_O Yes, please!

Knipsel.PNG
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Niet helemaal mee eens.
Je vergelijkt nu enkel symfonische metal met black én death metal samen, wat ook 2 wezenlijk verschillende subgenres zijn.
Tuurlijk, er is zeker overlap, maar voor een eerlijke vergelijking zou je dan symfonische metal ook samen moeten pakken met bv. power metal (en bovendien is er ook weer overlap tussen symfonisch en black en/of death).
Ik nam die 2 eigenlijk samen om te illustreren dat die 2 gecombineerd vaak minder "representatie" hebben dan symfonische metal in z'n eentje. Dat beide subgenres door Graspop dus vaak genegeerd worden, veel meer dan symfonisch. Kortom, de fans van die 2 genres hebben veel meer reden tot klagen dan de symfonische fans. Als we power ook nog gaan meetellen, dan wordt het al helemaal huilen met de pet op voor de fans van de extremere takken. Ik begrijp ook niet waarom dat gebeurt, ze hinderen elkaar niet. De grotere power/symphonic kan perfect op een main stage in de vooravond en de donkerdere metal duw je 's avonds in één van de tenten, zullen allebei wel volk trekken.

Maar goed, Graspop is al jaren de "zachtere" kaart aan het trekken. En ik heb op zich geen probleem met Foreigner, Skillet, Aerosmith, Shinedown, Deep Purple, Europe, Faith No More, Volbeat, Whitesnake en co (en dan noem ik enkel de groten, je kan er waarschijnlijk nog 20 opsommen), die horen er allemaal bij, ik vind het alleen wat veel worden wanneer ze ook allemaal tegelijk op hetzelfde festival te zien zijn, terwijl er andere hoekjes zwaar onderbelicht blijven.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.843
Ik nam die 2 eigenlijk samen om te illustreren dat die 2 gecombineerd vaak minder "representatie" hebben dan symfonische metal in z'n eentje. Dat beide subgenres door Graspop dus vaak genegeerd worden, veel meer dan symfonisch. Kortom, de fans van die 2 genres hebben veel meer reden tot klagen dan de symfonische fans. Als we power ook nog gaan meetellen, dan wordt het al helemaal huilen met de pet op voor de fans van de extremere takken. Ik begrijp ook niet waarom dat gebeurt, ze hinderen elkaar niet. De grotere power/symphonic kan perfect op een main stage in de vooravond en de donkerdere metal duw je 's avonds in één van de tenten, zullen allebei wel volk trekken.

Maar goed, Graspop is al jaren de "zachtere" kaart aan het trekken. En ik heb op zich geen probleem met Foreigner, Skillet, Aerosmith, Shinedown, Deep Purple, Europe, Faith No More, Volbeat, Whitesnake en co (en dan noem ik enkel de groten, je kan er waarschijnlijk nog 20 opsommen), die horen er allemaal bij, ik vind het alleen wat veel worden wanneer ze ook allemaal tegelijk op hetzelfde festival te zien zijn, terwijl er andere hoekjes zwaar onderbelicht blijven.
Ik weet niet hoe je daar bij komt, want ik heb juist een tegenovergestelde indruk.
Doorgaans staat er (als het een beetje mee zit) een handjevol symphonic bands, terwijl er tientallen extreme bands staan.

Als we 2019 eens als voorbeeld nemen, toen stonden er zo'n 25 extreme bands op de affiche (death, black, en afgeleiden als viking metal, deathcore, black 'n' roll):
Aborted
Amon Amarth
Behemoth
Bleed From Within
Borknagar
Carcass
Children Of Bodom
Cradle Of Filth
Cult Of Luna
Eluveitie
Equilibrium
Fleshgod Apocalypse
Gojira
Hemelbestormer
Immolation
In Flames
Insomnium
Kvelertak
Legion Of The Damned
Mysticum
Ne Obliviscaris
Possessed
Skálmöld
Whitechapel
Wiegedood

Dat is dus ongeveer een kwart van de hele line-up dat jaar (thrash/groove/doom, ook technisch behorend tot de extreme metal, nog niet meegerekend).
Daar stonden toen 9 symphonic en/of power metal bands tegenover:
Beast In Black
Delain
Demons & Wizards
Gloryhammer
HammerFall
Lovebites
Sabaton
Sonata Arctica
Within Temptation

Daarvan zijn alleen Within Temptation en Delain echte symphonic metal te noemen, en in mindere mate Sonata Arctica en Gloryhammer.
Zelfs als je (met enige fantasie) symphonic black/death meetelt (Fleshgod Apocalypse, Cradle Of Filth, Equilibrium), komt de symphonic metal er nog steeds vrij bekaaid van af. Maar voor 2022 is dat dus nog kariger..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Gebruikers die dit onderwerp bekijken