Graspop Metal Meeting 2021 – Nieuws en geruchten

stijn1617899910

Playlistbediener
8 apr 2020
11
2
Voor mij is het simpel ik kan niet van dag wisselen voor bijvoorbeeld judas priest, ik werk in weekend, verlof kan ik vergeten nu, volgend jaar een kaartje is inderdaad de enige mogelijke optie en hopen dat programma dan ok is ,
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Maiden komt al niet opdagen, de duurste naam van het festival.
De festivals hebben veel kosten gemaakt voor een editie die ze niet kunnen organiseren.
De festivalgangers die al tickets hadden krijgen de optie om geld terug te krijgen, mits een goede reden, anders worden het tegoedbonnen.
Deze tegoedbonnen kosten het festival natuurlijk minder geld, omdat de inkoop van een fles cola/bier relatief niks kost.
Je moet dus er vanuit gaan, als er veel mensen (uitverkocht festival) het ticket over laten zetten naar een ticket voor 2021, het de line-up sowieso niet ten goede gaat komen.
De gemaakte kosten van dit jaar zullen er in worden verrekend. Dus het wegvallen van Maiden zal niet de enige troef zijn.
Wellicht volgend jaar een editie met relatief goedkopere namen?
Sabaton i.p.v. Iron Maiden, Volbeat i.p.v. Aerosmith, Within Temptation i.p.v. Faith No More en Channel Zero i.p.v. Priest.
Dan hebben ze waarschijnlijk hun kosten er weer uit. Hoe dan ook, als het festival al zo goed als uitverkocht is, zal er niet met geld gesmeten worden.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.163
Jij zegt Within Temptation. Wat vinden we eigenlijk van dat nieuwe nummer van ze, Entertain You? Persoonlijk vind ik het bagger...
In ieder geval, neem aan dat er ook sympathie vanuit de bands zelf komt. Dat ze niet nog een keer om hetzelfde bedrag gaan vragen (aangezien ze van tevoren ook een aanbetaling krijgen, toch?), etc., etc.
Denk niet dat ze dat voor 2021 gaan doen, hoor. Zeker niet een Belgische band als headliner. Met wat jij voorstelt ga je van klasse A naar klasse C (bij wijze van) en dat is gewoon een middelvinger naar je publiek, ook al willen die ook allemaal dolgraag dat ze er over een paar jaar ook nog heen kunnen.
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Jij zegt Within Temptation. Wat vinden we eigenlijk van dat nieuwe nummer van ze, Entertain You? Persoonlijk vind ik het bagger…
In ieder geval, neem aan dat er ook sympathie vanuit de bands zelf komt. Dat ze niet nog een keer om hetzelfde bedrag gaan vragen (aangezien ze van tevoren ook een aanbetaling krijgen, toch?), etc., etc.
Denk niet dat ze dat voor 2021 gaan doen, hoor. Zeker niet een Belgische band als headliner. Met wat jij voorstelt ga je van klasse A naar klasse C (bij wijze van) en dat is gewoon een middelvinger naar je publiek, ook al willen die ook allemaal dolgraag dat ze er over een paar jaar ook nog heen kunnen.

Ik zie het ook niet zo negatief. Maiden had hun planning voor 2021 al klaar vandaar dat Graspop er niet meer in past.
Ik verwacht een behoorlijke / vergelijkbare line up volgend jaar.

Dat nieuwe nummer van Within Temptation trekt inderdaad nergens op.
 

prins

Dagopener
9 nov 2019
522
628
helaas, ik ben ook bang dat de gemaakt kosten voor dit jaar mee worden gerekend, en dat de vervanger voor iron maiden niet uit de catogorie rammstein, SOAD, guns n roses komt.
oke, schot voor de boeg : judas priest - nightwish - slipknot ???? - scorpions
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
568
534
Heel erg mee oneens dat men zou beknibbelen op de lineup aankomend jaar. Nee dat is niet logisch, bedrijven kijken in de toekomst, die maken nu liever kosten en gaan dan een minder winstgevend jaar tegemoet dan een baggereditie te organiseren (met alle respect naar bovengenoemde alternatieven). Dat gaat onwijs ten koste van je imago wat op lange termijn ergere gevolgen gaat hebben. Al helemaal als andere evenementen zoals Rock Werchter wel een mega-editie weg weten te zetten. Velen herinneren zich dan die mindere editie met die mindere sfeer van 2021 (puur hypothetisch uiteraard), het verliezen van je festivalgasten heeft een groter gevolg dan eenmalig een forse kostenpost op je te nemen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.163
Hé, het is morgen al zover. Nieuw nummertje van Avatar: Silence in the Age of Apes. Hier alvast een heel klein voorproefje, https://www.youtube.com/watch?v=bpp2vsvwLJI. Video komt morgen om 22.00 online.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.192
7.439
Ik denk ook niet dat ze gaan besparen op volgend jaar en dat de line up vergelijkbaar zal zijn aan die van andere jaren.
Bands als ACDC Metallica Rammstein en dergelijke zullen niet komen maar die gingen toch al niet komen,dit zijn bands zie hun tours jaren vooruit plannen

Daarnaast zie ik bands als Slipknot, Sabaton en Nightwish en zelfs Volbeat niet als minder dan een Iron Maiden, Judas Priest of Aersmoith. Maar dat zal vooral met mijn persoonlijke smaak te maken hebben en niet met de grootte van de bands

Ik blijf hopen op Parkway Drive als headliner of ms2 afsluiter, is wel één van mijn favoriete bands, die ik al vele malen live heb gezien maar ik zou ze heel graag een keer willen zien komen met een headliner show zoals in 2018 (waar ik helaas niet bij was) na veel concerten terug te hebben gekeken waaronder ook hun Wacken headline show denk ik wel dat ze die hoge spot waard zijn
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.173
10.508
Hé, het is morgen al zover. Nieuw nummertje van Avatar: Silence in the Age of Apes. Hier alvast een heel klein voorproefje, https://www.youtube.com/watch?v=bpp2vsvwLJI. Video komt morgen om 22.00 online.

Gaaf, mooie tip. Die ga ik zeker snel beluisteren. Verwacht veel van hun nieuwe cd. Als deze aansluit bij het eerdere werk gaat Avatar de komende twee jaar de stap zetten naar metal (sub)topper. Ik hoop op een eigen show in het voorjaar, AFASLive met goede support act lijkt me nog geen eens te hoog gegrepen dan.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.163
wenteldave wrote:
Hé, het is morgen al zover. Nieuw nummertje van Avatar: Silence in the Age of Apes. Hier alvast een heel klein voorproefje, https://www.youtube.com/watch?v=bpp2vsvwLJI. Video komt morgen om 22.00 online.

Gaaf, mooie tip. Die ga ik zeker snel beluisteren. Verwacht veel van hun nieuwe cd. Als deze aansluit bij het eerdere werk gaat Avatar de komende twee jaar de stap zetten naar metal (sub)topper. Ik hoop op een eigen show in het voorjaar, AFASLive met goede support act lijkt me nog geen eens te hoog gegrepen dan.
Ik weet het niet zo goed. Denk dat dat ze daarvoor nog wel even aan de weg moeten timmeren, maar wat je zegt, twee jaar moet wel te doen zijn. Van wat ik heb meegekregen, sluit het dus inderdaad op hun oudere werk (denk aan Schlacht bijvoorbeeld). Ze gaan terug naar hun 'roots'. Ik kan niet wachten.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Daarnaast zie ik bands als Slipknot, Sabaton en Nightwish en zelfs Volbeat niet als minder dan een Iron Maiden, Judas Priest of Aersmoith. Maar dat zal vooral met mijn persoonlijke smaak te maken hebben en niet met de grootte van de bands
Ik blijf hopen op Parkway Drive als headliner of ms2 afsluiter

Over persoonlijke smaak heb ik het ook niet. Het gaat om de centen die je neertelt voor een band.
Een Parkway Drive is een leuke band om een keer te zien, maar is relatief gezien veel goedkoper dan de andere namen die je noemt.
Ik zet ook geen Slipknot, Sabaton, Nightwish en Volbeat tegenover Maiden Priest en Aerosmith.
Priest staat al lang niet meer voor een grote zaal en zal eerder in de prijsklasse van Sabaton en Nightwish zitten.
Maiden daarentegen is een band die al eerder een miljoen heeft gevraagd voor een optreden. Dan weet je ook waar die entreegelden naar toe gaan.
Als je headliners van PWD formaat prima vind, hoef je niet perse naar een festival als Graspop.
Dynamo Metal Fest, Alcatraz, Fullforce, Bloodstock, Into the Grave. Genoeg van dat soort festivalletjes.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.173
10.508
Jij zegt Within Temptation. Wat vinden we eigenlijk van dat nieuwe nummer van ze, Entertain You? Persoonlijk vind ik het bagger…
In ieder geval, neem aan dat er ook sympathie vanuit de bands zelf komt. Dat ze niet nog een keer om hetzelfde bedrag gaan vragen (aangezien ze van tevoren ook een aanbetaling krijgen, toch?), etc., etc.
Denk niet dat ze dat voor 2021 gaan doen, hoor. Zeker niet een Belgische band als headliner. Met wat jij voorstelt ga je van klasse A naar klasse C (bij wijze van) en dat is gewoon een middelvinger naar je publiek, ook al willen die ook allemaal dolgraag dat ze er over een paar jaar ook nog heen kunnen.

Na dit bericht had ik iets heel verschrikkelijks verwacht, maar mwah, dat viel wel mee. Ja, het is commerciële rock met een lichte touch van populaire dance erin. Maar ik vind het soms wel lekker om mijn rockmuziek niet te complex te hebben, en dit voldoet er dan wel aan. De break in het refrein is wel aardig. Nee, geen hoogvlieger in hun oeuvre maar dramatisch vind ik 'm ook niet.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Heel erg mee oneens dat men zou beknibbelen op de lineup aankomend jaar. Nee dat is niet logisch, bedrijven kijken in de toekomst, die maken nu liever kosten en gaan dan een minder winstgevend jaar tegemoet dan een baggereditie te organiseren (met alle respect naar bovengenoemde alternatieven). Dat gaat onwijs ten koste van je imago wat op lange termijn ergere gevolgen gaat hebben. Al helemaal als andere evenementen zoals Rock Werchter wel een mega-editie weg weten te zetten. Velen herinneren zich dan die mindere editie met die mindere sfeer van 2021 (puur hypothetisch uiteraard), het verliezen van je festivalgasten heeft een groter gevolg dan eenmalig een forse kostenpost op je te nemen.
Helemaal mee eens, Raoul!
Het bewust op dusdanige manier onthoofden van je eigen festival zou een ongelooflijke blamage zijn, wat het zorgvuldig opgebouwde imago van de laatste jaren compleet om zeep zou helpen (Channel Zero als headliner?, het is Rock Zottegem niet..).
Nog ondenkbaarder is het idee dat ze de 4e dag zouden kunnen schrappen, zoals iemand eerder opperde. Niet alleen is die dag gewoon al bevestigd voor volgend jaar, maar er zou een regelrechte volksopstand ontstaan van mensen die al combi-/donderdagtickets hebben gekocht.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.163
wenteldave wrote:
Jij zegt Within Temptation. Wat vinden we eigenlijk van dat nieuwe nummer van ze, Entertain You? Persoonlijk vind ik het bagger…
In ieder geval, neem aan dat er ook sympathie vanuit de bands zelf komt. Dat ze niet nog een keer om hetzelfde bedrag gaan vragen (aangezien ze van tevoren ook een aanbetaling krijgen, toch?), etc., etc.
Denk niet dat ze dat voor 2021 gaan doen, hoor. Zeker niet een Belgische band als headliner. Met wat jij voorstelt ga je van klasse A naar klasse C (bij wijze van) en dat is gewoon een middelvinger naar je publiek, ook al willen die ook allemaal dolgraag dat ze er over een paar jaar ook nog heen kunnen.

Na dit bericht had ik iets heel verschrikkelijks verwacht, maar mwah, dat viel wel mee. Ja, het is commerciële rock met een lichte touch van populaire dance erin. Maar ik vind het soms wel lekker om mijn rockmuziek niet te complex te hebben, en dit voldoet er dan wel aan. De break in het refrein is wel aardig. Nee, geen hoogvlieger in hun oeuvre maar dramatisch vind ik ‘m ook niet.
Betekent dat dat je me hoog hebt zitten qua muzieksmaak? :wink:

Ik vind het zeker ook wel lekker om te luisteren naar niet-complexe muziek, maar dit trek ik dan weer niet. Ik noem 't ook niet "dramatisch," maar gewoon "bagger,' wat ietsjes beter is dan dramatisch.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.990
2.030
Maiden komt al niet opdagen, de duurste naam van het festival.
De festivals hebben veel kosten gemaakt voor een editie die ze niet kunnen organiseren.
De festivalgangers die al tickets hadden krijgen de optie om geld terug te krijgen, mits een goede reden, anders worden het tegoedbonnen.
Deze tegoedbonnen kosten het festival natuurlijk minder geld, omdat de inkoop van een fles cola/bier relatief niks kost.
Je moet dus er vanuit gaan, als er veel mensen (uitverkocht festival) het ticket over laten zetten naar een ticket voor 2021, het de line-up sowieso niet ten goede gaat komen.
De gemaakte kosten van dit jaar zullen er in worden verrekend. Dus het wegvallen van Maiden zal niet de enige troef zijn.
Wellicht volgend jaar een editie met relatief goedkopere namen?
Sabaton i.p.v. Iron Maiden, Volbeat i.p.v. Aerosmith, Within Temptation i.p.v. Faith No More en Channel Zero i.p.v. Priest.
Dan hebben ze waarschijnlijk hun kosten er weer uit. Hoe dan ook, als het festival al zo goed als uitverkocht is, zal er niet met geld gesmeten worden.
Maiden komt niet opdagen, dat wil dus zeggen dat ze Maiden niet hoeven te betalen...

Graspop gaat heus niet zijn reputatie te grabbel gooien met wat Benelux headliners. Within Temptation viel zo al tegen toen ze vorige keer een headline spot kregen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.173
10.508
Joslittel wrote:

wenteldave wrote:
Jij zegt Within Temptation. Wat vinden we eigenlijk van dat nieuwe nummer van ze, Entertain You? Persoonlijk vind ik het bagger…
In ieder geval, neem aan dat er ook sympathie vanuit de bands zelf komt. Dat ze niet nog een keer om hetzelfde bedrag gaan vragen (aangezien ze van tevoren ook een aanbetaling krijgen, toch?), etc., etc.
Denk niet dat ze dat voor 2021 gaan doen, hoor. Zeker niet een Belgische band als headliner. Met wat jij voorstelt ga je van klasse A naar klasse C (bij wijze van) en dat is gewoon een middelvinger naar je publiek, ook al willen die ook allemaal dolgraag dat ze er over een paar jaar ook nog heen kunnen.


Na dit bericht had ik iets heel verschrikkelijks verwacht, maar mwah, dat viel wel mee. Ja, het is commerciële rock met een lichte touch van populaire dance erin. Maar ik vind het soms wel lekker om mijn rockmuziek niet te complex te hebben, en dit voldoet er dan wel aan. De break in het refrein is wel aardig. Nee, geen hoogvlieger in hun oeuvre maar dramatisch vind ik ‘m ook niet.

Betekent dat dat je me hoog hebt zitten qua muzieksmaak? ?

Ik vind het zeker ook wel lekker om te luisteren naar niet-complexe muziek, maar dit trek ik dan weer niet. Ik noem ’t ook niet “dramatisch,” maar gewoon “bagger,’ wat ietsjes beter is dan dramatisch.

Ah oke. Het subtiele verschil in hiërarchie tussen dramatisch en bagger was me nog niet helemaal duidelijk.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Maiden komt niet opdagen, dat wil dus zeggen dat ze Maiden niet hoeven te betalen…
Graspop gaat heus niet zijn reputatie te grabbel gooien met wat Benelux headliners. Within Temptation viel zo al tegen toen ze vorige keer een headline spot kregen.

Hmm? Channel Zero en Within Temptation hebben al beide geheadlined. Channel Zero dan wel samen met Soulfly (er was niet echt een goede afsluiter beschikbaar).
Een goede reputatie hebben ze, maar het 'promoveren' van een headliner komt gewoonweg steeds vaker voor.

Limp Bizkit, Twisted Sister, Within Temptation, Deep Purple, Avenged Sevenfold, Soulfly, Motley Crue, Marilyn Manson, Whitesnake, Motorhead...allemaal zijn ze headliner geweest..allemaal zijn ze in zekere mate omstreden geweest.
De ene naam is niet metal genoeg, de andere zou te weinig man trekken, de ander is te jeugdig of te oud. Er is altijd iets aan te merken, maar in de jaren vind ik alleen Soulfly en Marilyn Manson de grootste blamages. Oh en GNR die het publiek ooit 2 uur in de regen liet staan...want tja..het podium was nat.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.990
2.030
Channel zero zero is echt geen headliner anno 2020, het was toen al een noodgreep als ik me niet vergis.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.637
5.090
Joe wrote:

Maiden komt niet opdagen, dat wil dus zeggen dat ze Maiden niet hoeven te betalen…
Graspop gaat heus niet zijn reputatie te grabbel gooien met wat Benelux headliners. Within Temptation viel zo al tegen toen ze vorige keer een headline spot kregen.

Hmm? Channel Zero en Within Temptation hebben al beide geheadlined. Channel Zero dan wel samen met Soulfly (er was niet echt een goede afsluiter beschikbaar).
Een goede reputatie hebben ze, maar het ‘promoveren’ van een headliner komt gewoonweg steeds vaker voor.

Limp Bizkit, Twisted Sister, Within Temptation, Deep Purple, Avenged Sevenfold, Soulfly, Motley Crue, Marilyn Manson, Whitesnake, Motorhead…allemaal zijn ze headliner geweest..allemaal zijn ze in zekere mate omstreden geweest.
De ene naam is niet metal genoeg, de andere zou te weinig man trekken, de ander is te jeugdig of te oud. Er is altijd iets aan te merken, maar in de jaren vind ik alleen Soulfly en Marilyn Manson de grootste blamages. Oh en GNR die het publiek ooit 2 uur in de regen liet staan…want tja..het podium was nat.
Met alle respect, want het is zeker niet mijn bedoeling om onze Belgische broeders voor het hoofd te stoten, maar Channel Zero past gewoon echt niet in bovengenoemd rijtje van potentiële headliners, zelfs niet voor een festival in België.
Nu zie ik Within Temptation ook niet echt als een absolute headliner, maar die zijn bv. wel mateloos populair in Duitsland, en ook een bekende naam in andere landen. Channel Zero heeft daarentegen maar een vrij geringe bekendheid buiten de eigen landsgrenzen.

Wat dat betreft hebben wij hier in beide landen helaas geen echte hoogvliegers in het metal-genre, vergeleken met landen als VS, VK, Zweden en Duitsland.
De uitblinkers die we wel hebben bevinden zich dan vooral aan de 'niche'-kanten/periferie van de metal (waarin sommigen wel echt grondleggers/pioniers zijn geweest), zoals symphonic metal (Within Temptation, Epica, Delain, After Forever, The Gathering), progressive metal (Ayreon), post-/sludge metal (Stake/Steak Number Eight, Amenra), black metal (Ancient Rites, Enthroned), death metal (Aborted), etc.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.173
10.508
In de categorie klein nieuws: Ik zie dat er geen nieuwe datum komt voor Body Count in 013, die stonden daar rondom Graspop. Dit zou kunnen betekenen dat zij in 2021 niet opnieuw touren en daarmee een afvaller zijn voor Graspop.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken