Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
297
80
Zou er wel heengaan voor een zaalshow (in het geval van 3 Doors Down dan), maar die hoeven wat mij betreft niet op Graspop te staan.

Zo denk ik er ook over. Ik zou ook naar die bands durven gaan in een zaalshow. 3 doors down tegenwoordig iets minder door hun Trump-aanhang, maar dat is een andere discussie.[/quote]

Grappig. Ik heb dat precies andersom. Zou er nooit van mijn leven een kaartje voor kopen maar zou ze met groot plezier op een festival mee pikken. Of dat nou op een metal meeting is of niet dat maakt me niet zo veel uit.
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
3 Doors Down zou wel op Graspop passen omdat bands als Killing Joke, Foreigner en The Offspring komen , maar ik zou het inderdaad ook wel kunnen waarderen als er wat grotere namen worden bevestigd die wat harder zijn dan 3 Doors Down
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Maar als Graspop enkel metal zou moeten boeken zou het zeker niet uitverkopen, omdat meerendeel van de headliners ook geen metal is te noemen.
Aerosmith, Deep Purple, Kiss, GnR om er maar een paar te noemen. Het mogen dan wel legendarische bands zijn en welllicht zelfs inspiratie voor het begin van de metal maar toch kan je deze bands niet echt metal noemen.
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
joris313 wrote:

Set Abominae wrote:

joris313 wrote:
Ik zou graag reageren op de reacties op mijn bericht over Nightwish… maar ik snap niks van die codes om te quoten of reageren dus dat gaat mij niet lukken.


Om te quoten hoef je enkele op de quote-knop rechtsboven iedere reactie te klikken.
1f609.svg



Oh hahah ik zie het nu, thanks!

Ik zie net trouwens dat Iggy Pop is bevestigd voor een concert in Nederland. Misschien ook een kanshebber voor Graspop? Hoewel met acts als Foreigner en Killing Joke er al wel een paar bands zijn die kunnen worden bestempeld als “de vreemde eend in de bijt”, dus ik weet niet of ze dan ook nog een act als Iggy Pop willen boeken?

Ik zie het ook niet echt als een concert wat Iggy Pop in Utrecht, Groningen, Amsterdam en nog een stad gaat doen. Hij draagt gewoon gedichten voor, terwijl die andere twee wel wat gaan spelen. Maar goed, dat zegt natuurlijk niks over zijn kansen op Graspop. Van mij mag ‘t, maar ik zou er ook niet heel rouwig om zijn als hij niet komt.

Ah ja ik zie het, dat maakt zijn komst onwaarschijnlijker inderdaad!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
wenteldave wrote:

joris313 wrote:

Set Abominae wrote:

joris313 wrote:
Ik zou graag reageren op de reacties op mijn bericht over Nightwish… maar ik snap niks van die codes om te quoten of reageren dus dat gaat mij niet lukken.


Om te quoten hoef je enkele op de quote-knop rechtsboven iedere reactie te klikken.
1f609.svg



Oh hahah ik zie het nu, thanks!

Ik zie net trouwens dat Iggy Pop is bevestigd voor een concert in Nederland. Misschien ook een kanshebber voor Graspop? Hoewel met acts als Foreigner en Killing Joke er al wel een paar bands zijn die kunnen worden bestempeld als “de vreemde eend in de bijt”, dus ik weet niet of ze dan ook nog een act als Iggy Pop willen boeken?


Ik zie het ook niet echt als een concert wat Iggy Pop in Utrecht, Groningen, Amsterdam en nog een stad gaat doen. Hij draagt gewoon gedichten voor, terwijl die andere twee wel wat gaan spelen. Maar goed, dat zegt natuurlijk niks over zijn kansen op Graspop. Van mij mag ‘t, maar ik zou er ook niet heel rouwig om zijn als hij niet komt.

Ah ja ik zie het, dat maakt zijn komst onwaarschijnlijker inderdaad!
Hij treedt wel gewoon nog op, hoor. Staat in Stadspark Live in Groningen in hetzelfde weekend, dus hij kan alsnog komen.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Maar als Graspop enkel metal zou moeten boeken zou het zeker niet uitverkopen, omdat meerendeel van de headliners ook geen metal is te noemen.
Aerosmith, Deep Purple, Kiss, GnR om er maar een paar te noemen. Het mogen dan wel legendarische bands zijn en welllicht zelfs inspiratie voor het begin van de metal maar toch kan je deze bands niet echt metal noemen.

Die bands gaan dan ook al mee van in de tijd dat het genre 'metal' nog niet in die zin bestond ;)
Kiss heb ik dan ook nooit begrepen, al zal dat een stuk persoonlijke smaak zijn, maar inderdaad, bij die headliners zit je nog met de grondleggers van het genre en een zo groot overlappende doelgroep dat dit hand in hand gaat.

Maar nogmaals, ik begrijp goed dat Graspop wel enkele rockbands en met bvb state champs zelfs vreselijke poppunk boekt, net om een groep 'ik kan metal wel appreciëren, maar hoef dat geen hele dag' genoeg alternatieven te bieden en te kunnen overtuigen. Al vond ik dat de hoeveelheid rock vorig jaar op sommige momenten zelfs iets te hard begon door te wegen waarbij alternatieven soms moeilijk te vinden waren. Maar ook daar, persoonlijk weer natuurlijk. Ik heb zelf namelijk enorm genoten van A perfect circle, dus hypocriet, perhaps... Al is de lijn tussen progmetal en progrock zo mogelijk nog dunner dan bij sommige andere subgenres.

Anyway, waar ik me eigenlijk vooral over verbaasde is dat er zelfs hier op het forum gesproken wordt over de best commerciële, softrock bands als kanshebber, waar ik dan (mogelijk foutief) uit afleid dat dat 'gewenste mogelijkheden' zijn.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Anyway, waar ik me eigenlijk vooral over verbaasde is dat er zelfs hier op het forum gesproken wordt over de best commerciële, softrock bands als kanshebber, waar ik dan (mogelijk foutief) uit afleid dat dat ‘gewenste mogelijkheden’ zijn.
Ik zie het zelf meer als eventuele opties waarvoor Graspop zou kunnen kiezen dan daadwerkelijk 'gewenste mogelijkheden' door de forumleden.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Ach ja, al dat hokjes denken... Metal, niet metal, hardrock, softrock... Ik denk dat Graspop inmiddels een duidelijke doelgroep heeft afgebakend, waarbinnen de verbindende factor metal is, maar andere genres ook niet geschuwd hoeven te worden. Zolang metal de hoofdmoot blijft mogen acts als 3 Doors Down en The Offspring er prima tussen staan, maar bijvoorbeeld Foo Fighters en Green Day als headliners gaat mij dan weer te ver. Al zullen sommigen dat ook prima vinden. Het is moeilijk hier een harde lijn in te trekken, en voor mijn gevoel neigde Graspop vorig jaar ook iets te veel naar de softere rock hoek, over het totale affiche.

Ik hoop in ieder geval dat het eindelijk een keer klaar mag zijn met dat afgezaagde "festival heeft genre X in haar naam dus mag alleen maar genre X boeken" argument. We weten allemaal dat dat bullshit is, en volgens mij heeft nog geen enkel groot festival (GMM, Werchter, Pukkelpop) zich daar ooit aan gehouden. Dus hou daar alsjeblieft mee op.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Ach ja, al dat hokjes denken… Metal, niet metal, hardrock, softrock… Ik denk dat Graspop inmiddels een duidelijke doelgroep heeft afgebakend, waarbinnen de verbindende factor metal is, maar andere genres ook niet geschuwd hoeven te worden. Zolang metal de hoofdmoot blijft mogen acts als 3 Doors Down en The Offspring er prima tussen staan, maar bijvoorbeeld Foo Fighters en Green Day als headliners gaat mij dan weer te ver. Al zullen sommigen dat ook prima vinden. Het is moeilijk hier een harde lijn in te trekken, en voor mijn gevoel neigde Graspop vorig jaar ook iets te veel naar de softere rock hoek, over het totale affiche.

Ik hoop in ieder geval dat het eindelijk een keer klaar mag zijn met dat afgezaagde “festival heeft genre X in haar naam dus mag alleen maar genre X boeken” argument. We weten allemaal dat dat bullshit is, en volgens mij heeft nog geen enkel groot festival (GMM, Werchter, Pukkelpop) zich daar ooit aan gehouden. Dus hou daar alsjeblieft mee op.
Duidelijk. Kan me er op zich wel in vinden. Wat ik alleen niet snap, is dat je The Offspring wel een soort logische keuze vindt (ook al zeg je dat niet expliciet), maar Foo Fighters niet. Ik heb het precies andersom.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Ach ja, al dat hokjes denken… Metal, niet metal, hardrock, softrock… Ik denk dat Graspop inmiddels een duidelijke doelgroep heeft afgebakend, waarbinnen de verbindende factor metal is, maar andere genres ook niet geschuwd hoeven te worden. Zolang metal de hoofdmoot blijft mogen acts als 3 Doors Down en The Offspring er prima tussen staan, maar bijvoorbeeld Foo Fighters en Green Day als headliners gaat mij dan weer te ver. Al zullen sommigen dat ook prima vinden. Het is moeilijk hier een harde lijn in te trekken, en voor mijn gevoel neigde Graspop vorig jaar ook iets te veel naar de softere rock hoek, over het totale affiche.

Ik hoop in ieder geval dat het eindelijk een keer klaar mag zijn met dat afgezaagde “festival heeft genre X in haar naam dus mag alleen maar genre X boeken” argument. We weten allemaal dat dat bullshit is, en volgens mij heeft nog geen enkel groot festival (GMM, Werchter, Pukkelpop) zich daar ooit aan gehouden. Dus hou daar alsjeblieft mee op.

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? Zelf alsnog melden dat je over de ganse lijn te veel softere rock zag, maar ondertussen wel vragen om op te houden over genres en of die (in meer of mindere mate) thuis horen op festival X?

Misschien had ik mijn vraag simpeler moeten starten en gewoon vragen 'is het jullie wens dat band x of y er staat, of melden jullie die band gewoon omdat ze in de buurt zijn en er dus ergens wel een mogelijkheid is dat een boeker net met die band buiten de lijntjes wil kleuren'.
Ik vind het namelijk een relevante vraag of mensen op een muziekforum ook die bredere boekingen graag zien of net niet. En ja, ik weet dat we het daar al over gehad hebben ivm Foo Fighters als headliner, maar ik vind bands als Bush, 3 doors down, incubus, etc door hun immense softness en geen headliners zijnde nog een andere stap opzij.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Ach ja, al dat hokjes denken… Metal, niet metal, hardrock, softrock… Ik denk dat Graspop inmiddels een duidelijke doelgroep heeft afgebakend, waarbinnen de verbindende factor metal is, maar andere genres ook niet geschuwd hoeven te worden. Zolang metal de hoofdmoot blijft mogen acts als 3 Doors Down en The Offspring er prima tussen staan, maar bijvoorbeeld Foo Fighters en Green Day als headliners gaat mij dan weer te ver. Al zullen sommigen dat ook prima vinden. Het is moeilijk hier een harde lijn in te trekken, en voor mijn gevoel neigde Graspop vorig jaar ook iets te veel naar de softere rock hoek, over het totale affiche.

Ik hoop in ieder geval dat het eindelijk een keer klaar mag zijn met dat afgezaagde “festival heeft genre X in haar naam dus mag alleen maar genre X boeken” argument. We weten allemaal dat dat bullshit is, en volgens mij heeft nog geen enkel groot festival (GMM, Werchter, Pukkelpop) zich daar ooit aan gehouden. Dus hou daar alsjeblieft mee op.


Kan ik enkel beamen, als er een alternatief is waarom niet?

Foo fighters zou ik trouwens een geweldige booking vinden, laat terwijl de marquee open om ik zeg maar iets, een Abbath of een behemoth tijdens foo fighters te laten spelen en ik denk niet dat ik iemand zal horen klagen.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Haha, is een eindeloze discussie. Wat past er wel, wat past er niet. Zolang het evenwichtig blijft, denk ik dat niemand gaat klagen. Ik kan bv. niet begrijpen dat veel mensen Aerosmith een goede headliner vinden, maar Foo Fighters niet. Oké, is een oudere band van voor dat metal zo gedefinieerd werd. Maar ik vind Aerosmith dan ook weer verschrikkelijke muziek maken, die een pak softer is dan veel Foo Fighters nummers.

 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Wat ik alleen niet snap, is dat je The Offspring wel een soort logische keuze vindt (ook al zeg je dat niet expliciet), maar Foo Fighters niet. Ik heb het precies andersom.

Dat gaat mij vooral om het formaat. Ben qua headliners wat kritischer en "conservatiever" dan op de rest van het affiche, puur omdat de headliner veel meer gewicht in de schaal gooit voor de algemene richting van het festival. Naar mijn smaak past Foo Fighters daar te weinig bij, maar zoals al te zien is voelt dat voor anderen precies anders. Dus zou ik het wel snappen als ze er staan, maar zelf niet direct gaan.

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? Zelf alsnog melden dat je over de ganse lijn te veel softere rock zag, maar ondertussen wel vragen om op te houden over genres en of die (in meer of mindere mate) thuis horen op festival X?

En om dit dus nog even te verduidelijken, naar mijn smaak was het niet goed genoeg, maar ik zeg niet dat het niet bij het festival paste. Het was duidelijk een prima line up want het verkocht uit, en genoeg mensen hier hebben er veel plezier aan beleeft. Misschien ligt het ook niet eens aan hoe "soft" of "hard" de line up was, maar was het gewoon simpelweg mijn smaak niet. Dat is denk ik een eerlijkere verwoording. Want er is genoeg softere muziek waar ik blij van wordt, ook op Graspop (APC, Anathema, Aerosmith).

Dus ja, ik sprak mijzelf inderdaad wat tegen, thanks voor de vraag, hoop dat het zo duidelijker is. En laat ook maar weer zien hoe makkelijk en verleidelijk het is om je eigen smaak in termen van "objectieve" hokjes te presenteren :wink:
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.522
809
Over 3 Doors Down.
Ik vind het een leuke band, heerlijke muziek om te luisteren. Maar qua stijl staan ze beter op Werchter IMO. Hun grootste hits zijn nou niet bepaald echt rock. Kryptonite is wel leuk om mee te schreeuwen tho.
Maar als je op Spotify kijkt bijvoorbeeld heb je 4 van de 5 grootste nummers al ballads. En heb ze laatste keer in 013 gezien. Een ongelofelijk saai optreden. Gewoon nummers spelen. Alleen de standaard spots qua belichting en niet eens een "Thank You" of "Hey Holland" en eind van de set. Gewoon aflopen. 1x gezwaaid maar niks laten weten. Zelfs Kings of Leon heeft meer interactie.

En ik zag Exodus tussen het lijstje staan van rondom Graspop in de buurt. Maar die stonden vgm exclusief op Dynamo voor Benelux, toch?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Samenvatting: ik geloof wel dat het zwaartepunt van de line up bij metal moet liggen, maar ik geloof niet dat er een harde lijn te trekken is wat wel of geen metal is. Er zijn bands die duidelijk metal zijn, en bands die duidelijk géén metal zijn, en daartussen een groot grijs gebied. Waar voor mij Aerosmith in het grijze gebied zit omdat ze aan de wieg van het metal genre hebben gestaan, vinden anderen de Foo Fighters weer "harder" klinken en dus "meer metal". Terwijl dat naar mijn mening juist duidelijk géén metal band is, en historisch ook weinig of niks met metal te maken heeft gehad. En als de headliner duidelijk geen metal is, heeft dat meer invloed op het zwaartepunt van de line up als geheel, dan als een van de kleinere namen duidelijk geen metal is. Maar de hokjes zijn voor mij dus niet heel duidelijk verdeeld, afhankelijk van mijn eigen smaak, en maken het niet écht duidelijk welke act nou op Graspop past en welke niet. Nuance is het sleutelwoord denk ik. Ik weet het ook niet meer :-|
 

pisser

Gouden Tip
26 mrt 2019
297
80
Over 3 Doors Down.
Ik vind het een leuke band, heerlijke muziek om te luisteren. Maar qua stijl staan ze beter op Werchter IMO. Hun grootste hits zijn nou niet bepaald echt rock. Kryptonite is wel leuk om mee te schreeuwen tho.
Maar als je op Spotify kijkt bijvoorbeeld heb je 4 van de 5 grootste nummers al ballads. En heb ze laatste keer in 013 gezien. Een ongelofelijk saai optreden. Gewoon nummers spelen. Alleen de standaard spots qua belichting en niet eens een “Thank You” of “Hey Holland” en eind van de set. Gewoon aflopen. 1x gezwaaid maar niks laten weten. Zelfs Kings of Leon heeft meer interactie.

En ik zag Exodus tussen het lijstje staan van rondom Graspop in de buurt. Maar die stonden vgm exclusief op Dynamo voor Benelux, toch?

Ik vond 3 doors wel een geinige toevoeging maar ken ze ook alleen maar van die ene hit moet ik eerlijk zeggen. Maar een optreden zoals hierboven beschreven zit ik ook niet op te wachten. dat lijkt me een hele grote deceptie. Dan liever iets met iets meer energie in hun optreden.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Ik zie dat er weer activiteit is geweest op social media van graspop. Dus geen nieuwe namen deze week?
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Samenvatting: ik geloof wel dat het zwaartepunt van de line up bij metal moet liggen, maar ik geloof niet dat er een harde lijn te trekken is wat wel of geen metal is. Er zijn bands die duidelijk metal zijn, en bands die duidelijk géén metal zijn, en daartussen een groot grijs gebied. Waar voor mij Aerosmith in het grijze gebied zit omdat ze aan de wieg van het metal genre hebben gestaan, vinden anderen de Foo Fighters weer “harder” klinken en dus “meer metal”. Terwijl dat naar mijn mening juist duidelijk géén metal band is, en historisch ook weinig of niks met metal te maken heeft gehad. En als de headliner duidelijk geen metal is, heeft dat meer invloed op het zwaartepunt van de line up als geheel, dan als een van de kleinere namen duidelijk geen metal is. Maar de hokjes zijn voor mij dus niet heel duidelijk verdeeld, afhankelijk van mijn eigen smaak, en maken het niet écht duidelijk welke act nou op Graspop past en welke niet. Nuance is het sleutelwoord denk ik. Ik weet het ook niet meer
1f610.svg

Ik kan het hier 100% mee eens zijn. Welke bands in die geweldig grote grijze zone mogen zitten, hangt heel erg af van persoonlijke smaak en daar is bijna geen lijn meer in te trekken. Als je de verdeeldheid bij metalfans al ziet over welke bands gehaat worden (FFDP, sabaton,...) waarvan je verwacht dat deze zelfs volledig in de witte zone liggen (of is het zwarte zone, aangezien we over metal spreken??), zijn we hier sowieso onmogelijke definities aan het zoeken.
Dat zwaartepunt van Graspop ligt naar mijn gevoel absoluut nog wel bij metal, ondanks de vaak hardrock-headliners en ondanks de pakweg 30-35 greyzone namen in de line-up.

Het is wel mooi om te zien hoe, alleen al hier op het forum, de meningen per band zo verschillen en of je die zou gaan zien of niet, en of je het terecht zou vinden moest een band er staan.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken