Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Set Abominae wrote:

loek wrote:
De enige reacties die ze krijgen op social media zijn mensen die klagen over dat er nieuwe namen moeten komen of mensen die klagen over de line up


Inderdaad, en die vervolgens zelf namen beginnen te roepen die totaal niet (meer) realistisch zijn (bv. RATM, SOAD, Metallica), vorig jaar nog op GMM stonden (bv. Gojira, Slipknot), of eveneens door een groot deel van het publiek verguisd zouden worden (bv. BMTH, FFDP).
Klagen mag, maar zorg dan ook dat je tenminste een beetje op de hoogte bent van actuele zaken (bv. waarom SOAD niet naar GMM komt) i.p.v. maar te liggen doordrammen.

Is klagen over zaken waar je (te) weinig van kent niet een beetje de kern van sociale media anno 2020?
Spijker, kop.
 

rdirks

Playlistbediener
8 feb 2019
22
0
loek wrote:

Set Abominae wrote:

loek wrote:
De enige reacties die ze krijgen op social media zijn mensen die klagen over dat er nieuwe namen moeten komen of mensen die klagen over de line up


Inderdaad, en die vervolgens zelf namen beginnen te roepen die totaal niet (meer) realistisch zijn (bv. RATM, SOAD, Metallica), vorig jaar nog op GMM stonden (bv. Gojira, Slipknot), of eveneens door een groot deel van het publiek verguisd zouden worden (bv. BMTH, FFDP).
Klagen mag, maar zorg dan ook dat je tenminste een beetje op de hoogte bent van actuele zaken (bv. waarom SOAD niet naar GMM komt) i.p.v. maar te liggen doordrammen.


Ik ben het volledig met je verder maar is FFDP echt zo niet geliefd bij de gemiddelde metalliefhebber?.

Misschien moet je niet blijven hangen in deze band. Ik heb deze vraag volgens mij al 3 x op dit forum voorbij zien komen.
FFDP is een band die vrij makkelijke ”catchy” nummers speelt..met een hoop ‘Fucking’ in de tekst..ala Limp Bizkit ?…beetje 16-jarige metalmuziek.
Alleen heeft LB dan nog de ‘nostalgiefactor’ die in hun voordeel speelt.
De zanger van FFDP komt dronken op het podium, of de band komt gewoon niet opdagen (omdat ze in een coffeeshop zitten in Amsterdam, aldus de foto’s die ze posten). Ze zeggen dan af door ‘logistieke problemen’.
De zanger vertelt in een interview dat hij kwaad werd op Max Cavalera, omdat hij als gastzanger niet in het Engels zong.
Het ergste is nog…het is allemaal een toneelstukje…want wat verwacht je met een naam als Ivan ‘Moody’..dan speel je natuurlijk dat je af en toe ‘Moody’ bent.
Wanneer ze niet komen opdagen, of halverwege een optreden de boel maar afblazen, is de reactie van het management ”Dat kun je nou eenmaal verwachten bij zo’n band’.
Snap je dan dat veel volk er weinig mee heeft?
De band, met name de zanger, is respectloos naar de fans en naar collega’s en probeert door negatieve publiciteit in de aandacht te blijven. Het zijn net kleuters.
Maar wederom hebben we het over dit ‘groepje’, dus hebben ze weer hun zin, he.
3000 fans woedend
https://www.ad.nl/tilburg/3000-fans-woedend-na-dramatisch-optreden-five-finger-death-punch-in-013-tilburg~a20f49fc/

FFDP in de aandacht, niet door de muziek, maar door het gedrag van Moody
https://www.metalfan.nl/reviews.php?id=10603[/quo

Tsja tis ook echt de enigste band uit het genre dat zoiets doet ey?.
Zullen vast meer bands gehad hebben. Heb ze al paar keer live gezien, zowel met Ivan Moody als met Tommy Vext van Bad Wolves. Niks mis mee. Maar ze kunnen hier weinig goed doen op de een of andere manier. 2017 met Tommy als zanger op gmm was het echt niet zo dat het veld leeg was.
Zag geen hele hordes wegvluchten. Dus zal wel meevallen met de haat.

De huidige tour ook nog geen ongeregeldheden gehoord.
013 gebeuren hebben ze keurig goed gemaakt met gratis optreden voor degene die kaarten hadden.
Dus echt een probleem is er niet. Oké drank drugs problemen in het verleden. Tsja volgens mij hebben er meer last van. Ook de grote jongens.

Van mij mogen ze komen. Graag zelfs. Maar ga ze eerst aankomend weekend in Amsterdam bekijken. Hoop dat ik ze daarna nog tref in een coffeeshop??
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Ik denk dat de meest waarschijnlijke Main Stage 2 headliner toch nog wel Nightwish is, past ook goed in hun huidige tourschema volgens mij. Niet per se een band die in mijn top 5 staat, maar wel leuk om een keer gezien te hebben. Weet iemand of dat puur shows om de muziek zijn of dat er ook een visueel aspect aan hun shows verbonden is (denk vuur, licht, grote schermen etc)? Dat vind ik bij symfonische metalbands vaak wel heel gaaf namelijk

Volgens mij zit dat er allemaal wel in, het visuele. Maar dat is natuurlijk wel weer afhankelijk van hoe laat ze op de dag staan, lijkt me.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Dr. Hannibal wrote:
Nee Dave, je ziet het verkeerd. Je móet op dezelfde manier over muziek denken als Pieter, anders doe je het fout.

Huh wat zeg je nou? Goed lezen de volgende keer!

Ik heb prima gelezen hoor, dat jij het niet snapt is wat anders :wink: Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat jij nogal overtuigd leek van de subjectieve manier waarop jij zelf naar het idee “beter” kijkt, waar Dave gewoon zn mening uitte. Daar maakte ik een grapje over. Das alles. Relax.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
joris313 wrote:
Ik denk dat de meest waarschijnlijke Main Stage 2 headliner toch nog wel Nightwish is, past ook goed in hun huidige tourschema volgens mij. Niet per se een band die in mijn top 5 staat, maar wel leuk om een keer gezien te hebben. Weet iemand of dat puur shows om de muziek zijn of dat er ook een visueel aspect aan hun shows verbonden is (denk vuur, licht, grote schermen etc)? Dat vind ik bij symfonische metalbands vaak wel heel gaaf namelijk

Volgens mij zit dat er allemaal wel in, het visuele. Maar dat is natuurlijk wel weer afhankelijk van hoe laat ze op de dag staan, lijkt me.
Persoonlijk vind ik Nightwish live erg sterk, ik heb ze inmiddels een aantal keer live gezien waaronder 1 keer op Graspop in 2016, ze waren toen ms2 aflsuiter voor Volbeat geloof ik, Om antwoord op je vraag te geven, ja dat hebben ze wel. Kan me nog herinneren dat de stage volledig opgelicht was met een groot scherm op de achtergrond dat zich steeds aanpaste aan de hand van het nummer/album dat ze speelden, en veel vuur ook. Het is wel echt een show voor in het donker in ieder geval. Ik kan helaas geen opname op youtube vinden van dit optreden met een beetje redelijke kwaliteit,
Ik hoop persoonlijk wel dat ze de ms2 afsluiter worden op de vrijdag, zou ze graag opnieuw zien.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Nightwish stond al 2 keer eerder op GMM, 2009 en 2016.
https://www.graspop.be/nl/geschiedenis/

Ze stonden in 2009 al samen met Marilyn Manson als co-headliners, toen nog met Anette Olzon.
Dat was een oké zangeres, maar had niet hetzelfde aanzien als Tarja en Floor.
Toch werd Nightwish in 2009 hartelijker ontvangen dan MM die daarna moest afsluiten.
In 2016 stond Nightwish met Floor als headliner van Mainstage2.
Een zeer geslaagd optreden en een goede combinatie met een energieke band als Volbeat als mede afsluiter.

Door de jaren heen zijn er diverse headliners als 'minder bekwaam' ervaren, al dan niet terecht.
Slipknot, Limp Bizkit, Marilyn Manson, Motley Crue, Soulfly, Within Temptation, In Flames, King Diamond.
Er zijn altijd wel mensen die iets niet goed genoeg vinden.
De één vindt Soulfly niet groot genoeg, de ander vindt Limp Bizkit of Within Temptation niet 'Metal' genoeg..
Daarnaast roept men ook dat ze te weinig variëren met headliners...maar wat wil je?
Het gross van de headliner zijn gestopt, of geven aan te stoppen.
Moeten ze bands promoveren als headliner? Of moeten er bands uit de grond worden gestampt die gelijk headliner zijn, zoals Rammstein?
De organisatie heeft het zwaar, maar weet altijd wel een goed affiche te plaatsen.
In 2018 stonden er vele namen die al headliner waren geweest (GNR, Iron Maiden, Ozzy, Volbeat, Avenged Sevenfold, Judas Priest, Marilyn Manson, Limp Bizkit, Megadeth)
Terwijl 'nieuwe' namen als headliner werden geplaatst; A Perfect Circle, Parkway Drive en Ghost. Dat zullen waarschijnlijk toch de headliners zijn van de nabije toekomst.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Toch heb ik er moeite mee om een realistische naam te noemen als ms2 afsluiter voor de vrijdag (en misschien donderdag als Mercyful Fate toch in de Marquee wordt gezet)

Nog geen tour aangekondigd: A perfect circle, Avanged Sevenfold, Megadeth
Komen zeker niet omdat ze bijvoorbeeld aan het touren zijn in de VS: Limp Bizkit, Parkway drive, Marilyn Manson
Realistische namen die wel touren tijdens GMM2020: Nightwish
Dan zijn er nog Within Temptation en Slipknot die er al stonden in 2019
Soulfly zou misschien ook nog kunnen, staan begin Juni in Tjechië

Iemand nog enig idee wie het alternatief zou zijn voor Nightwish? Of welke band er onverwacht toch nog op de positie van ms2 afsluiter wordt geknald (als dit dus geen Mercyful Fate of Alter Bridge wordt)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Deafheaven op 6 juli naar de 013. Dat zou ik een hele mooie boeking voor Graspop vinden, uitstekend voor in de Marque of Metal Dome.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Toch heb ik er moeite mee om een realistische naam te noemen als ms2 afsluiter voor de vrijdag (en misschien donderdag als Mercyful Fate toch in de Marquee wordt gezet)
Iemand nog enig idee wie het alternatief zou zijn voor Nightwish? Of welke band er onverwacht toch nog op de positie van ms2 afsluiter wordt geknald (als dit dus geen Mercyful Fate of Alter Bridge wordt)

Donderdag: Mercyful Fate (King Diamond sloot in 2016 af)
Vrijdag: -
Zaterdag: Korn of Disturbed zou gepromoveerd kunnen worden...al denk ik dat er nog een grote naam komt.
Zondag: Deep Purple (deed het eerder, op Hellfest zijn ze ook headliner), Deftones (Hellfest doet het ook) The Offspring (Limp Bizkit deed het ook...dus why not)

Als je naar festivals uit de buurt kijkt, zie je bijvoorbeeld dat Hellfest Incubus heeft staan, maar Deftones als headliner. GMM zou het net anderom kunnen doen en Incubus kunnen promoveren..
Saxon wellicht met hun Castle of Eagles show? Ze staan in Zurich samen met Judas Priest op het podium..maar ze lijken niet samen te touren. Saxon viert tevens 40 jarig jubileum. ook Avantasia zou kunnen.
BMTH heeft vaak voorkeur voor Rock Werchter..maar daar stonden ze vorig jaar al. Deze band zou ook gepromoveerd kunnen worden. Laten we reëel wezen, Parkway Drive en Ghost hebben ook al eens Main2 afgesloten..dus ze kunnen veel bands hier voor plaatsen.
 

schmorc

Campingartiest
12 jan 2019
53
0
Floor Jansen is vlak voor Graspop in Nederland om op te treden met Henk Poort: https://carre.nl/voorstelling/henkpoort (dinsdag 16 juni)
Maakt dat de kans groter of juist kleiner voor Nightwish op Graspop?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
loek wrote:
Toch heb ik er moeite mee om een realistische naam te noemen als ms2 afsluiter voor de vrijdag (en misschien donderdag als Mercyful Fate toch in de Marquee wordt gezet)
Iemand nog enig idee wie het alternatief zou zijn voor Nightwish? Of welke band er onverwacht toch nog op de positie van ms2 afsluiter wordt geknald (als dit dus geen Mercyful Fate of Alter Bridge wordt)

Donderdag: Mercyful Fate (King Diamond sloot in 2016 af)
Vrijdag: –
Zaterdag: Korn of Disturbed zou gepromoveerd kunnen worden…al denk ik dat er nog een grote naam komt.
Zondag: Deep Purple (deed het eerder, op Hellfest zijn ze ook headliner), Deftones (Hellfest doet het ook) The Offspring (Limp Bizkit deed het ook…dus why not)

Als je naar festivals uit de buurt kijkt, zie je bijvoorbeeld dat Hellfest Incubus heeft staan, maar Deftones als headliner. GMM zou het net anderom kunnen doen en Incubus kunnen promoveren..
Saxon wellicht met hun Castle of Eagles show? Ze staan in Zurich samen met Judas Priest op het podium..maar ze lijken niet samen te touren. Saxon viert tevens 40 jarig jubileum. ook Avantasia zou kunnen.
BMTH heeft vaak voorkeur voor Rock Werchter..maar daar stonden ze vorig jaar al. Deze band zou ook gepromoveerd kunnen worden. Laten we reëel wezen, Parkway Drive en Ghost hebben ook al eens Main2 afgesloten..dus ze kunnen veel bands hier voor plaatsen.
Ik denk dat je Ghost daar niet echt bij moet rekenen.
Ja, ze hebben technisch gezien de MS2 afgesloten (ze speelden als laatste op dat podium die dag), en stonden op de 2e rij van de poster, maar in mijn ogen waren ze niet echt (sub)headliner die dag.
De enige headliner die dag was Guns N' Roses, die met hun show van 3,5 uur eigenlijk ook min of meer hun eigen subheadliner waren.
Het leek meer een soort los concert van GnR, met Ghost en de rest als 'voorprogramma'.

Ghost kreeg die dag slechts 60 minuten speeltijd, wat niet echt waardig is voor een subheadliner.
Ter vergelijking datzelfde jaar op Main Stage:
60 min. - Jonathan Davis, Kreator, Limp Bizkit (speelden om 17:30!)
65 min. - Rise Against
70 min. - Megadeth
75 min. - Marilyn Manson, Hollywood Vampires, Judas Priest, A Perfect Circle
90 min. - Parkway Drive, Avenged Sevenfold, Volbeat, Ozzy Osbourne
120 min. - Iron Maiden

De positie op de timetable geeft m.i. niet per se altijd de 'grootte' van de band aan.
GMM lijkt meestal te werken volgens het principe 1 headliner + 2 'co-subheadliners', die min of meer gelijkwaardig aan elkaar zijn, zoals A7X/PD, Megadeth/MM, JP/APC, Disturbed/Lamb Of God, Def Leppard/Sabaton, FFDP/In Flames. Deze hadden net zo goed allen andersom op de timetable kunnen staan, en niemand zou er echt iets op tegen kunnen hebben.
Er zijn echter ook uitzonderingen, waarbij er één duidelijke subheadliner is, die soms zelfs 'groter' is/lijkt dan de headliner zelf, zoals afgelopen jaar met Slayer en Within Temptation. In dat geval is er eerder sprake van 'co-headliners'.

Dit jaar lijkt dat het geval op zaterdag (Judas Priest - Korn) en in mindere mate zondag (Aerosmith - Deep Purple), en mogelijk ook op vrijdag, mocht daar nog een band als Nightwish naast FNM komen. Alleen de donderdag heeft wat dat betreft een uitgesproken headliner (Mercyful Fate zal wel subheadliner worden, ga ik nu ook van uit).
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Uit verveling/ongeduld maar eens een overzichtje gemaakt van bands die in de periode rond GMM door Europa touren (minus de bands die vorig jaar op GMM stonden, of dit jaar op een ander Belgisch festival staan, of om een andere reden onwaarschijnlijk/uitgesloten zijn):

Weekend van GMM:
Abbath
At The Gates
Baroness
Belzebubs
Crossfaith
Danko Jones
Doro
Ego Kill Talent
Einherjer
Ensiferum
Entombed A.D.
Fall Out Boy
Flotsam And Jetsam
Frank Carter & The Rattlesnakes
Frog Leap
Galactic Empire
Incubus
Infectious Grooves
John Garcia & The Band Of Gold
L7
Last In Line
Meshuggah
Perturbator
Rectal Smegma
Rotting Christ
Running Wild
Skillet
Social Distortion
Suicidal Tendencies
The Black Dahlia Murder
The Darkness
The Pretty Reckless
The Toy Dolls
Thy Art Is Murder
Unleashed
Walls Of Jericho
Wardruna

Binnen 1 week van GMM:
Alien Weaponry
Avantasia
Betontod
Billy Talent
Bring Me The Horizon
Bush
Cirith Ungol
Epica
Haken
Heilung
Mgła
Napalm Death
Nightwish
Nile
Oranssi Pazuzu
Seiler Und Speer
Skid Row
Symphony X
Tygers Of Pan Tang
Wind Rose

Binnen 2 weken van GMM:
Accept
Amaranthe
Belphegor
Bloodbath
Bloodbound
Clawfinger
Eskimo Callboy
Evergrey
Follow The Cipher
Hypocrisy
Månegarm
Myrath
Orphaned Land
Primal Fear
Soulfly
Unleash The Archers

Binnen 3 weken van GMM:
Dropkick Murphys
Skyclad

Binnen 4 weken van GMM:
Exodus
Pendragon

Zit nog heel veel moois bij!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Ik zou zeggen dar er op de zondag totaal geen sprake is van een co-headlinerschap. Aerosmith is toch wel voor een metal festival vele malen beter.
 

wackim

Nieuw lid
15 nov 2019
3
0
The Black Dahlia Murder hintte enkele maanden terug in het Trix dat ze in de zomer in België op een festival zouden staan. Aangezien ze ook op Hellfest staan lijkt dit toch een grote kanshebber.

Wind Rose was deze zondag best een aangenaam concert, dus mogen van mij zeker langskomen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik zou zeggen dar er op de zondag totaal geen sprake is van een co-headlinerschap. Aerosmith is toch wel voor een metal festival vele malen beter.
Natuurlijk, Aerosmith is (zeker gezien de exclusiviteit) een fantastische headliner voor GMM, maar heeft met Deep Purple ook nog eens een subheadliner naast zich die zelf meer dan headlinerwaardig is. Bijzonder sterke dag dus, met ook nog eens namen als Deftones (headliner op o.a. Hellfest), Dimmu Borgir, The Offspring, Killswitch Engage.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
Deafheaven op 6 juli naar de 013. Dat zou ik een hele mooie boeking voor Graspop vinden, uitstekend voor in de Marque of Metal Dome.

deafheaven is al headliner op ieperfest 2-4 juli. maakt de kans klein dat ze zo snel op elkaar 2 keer in België spelen. bands als knocked loose en jinjer staan daar ook waardoor ik vermoed dat deze ook van de lijst kunnen geschrapt worden.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.790
8.764
Sum 41 en Dragonforce kunnen ook nog toegevoegd worden aan de lijst. Zijn allebij op tour rond Graspop.

Ook Devildriver is wellicht nog een kanshebber, ook al hebben ze nog geen tour aangekondigd kwamen ze wel gisteren met het nieuws dat ze een dubbel album hebben opgenomen. Maar ik denk misschien meer iets voor 2021.
https://www.metalsucks.net/2020/01/22/devildriver-have-finished-recording-a-double-album/
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.612
8.945
Het schijnt dat Werchter vrijdag met namen komt. Zou dus zeggen komende week, zoals velen al voorspelden, wel wat namen
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken