Fortarock 2016

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.791
7.598
2 geweldige dagen Fortarock gehad. Echt enorm genoten!
Slaapplek regelen was alleen wel moeilijk. Dus busje maar op het industrieterrein gezet en daarin geslapen. Bezoekje gehad van de politie, maar ze snapten het gelukkig wel. Geluk mee gehad dus. Ik hoop wel dat ze op een of andere manier toch nog een camping kunnen regelen voor de volgende keren. Dat is toch wel noodzakkelijk bij een meerdaags festival, wat dit zo verkapt toch wel was.

Voor de rest was alles goed geregeld. Gratis water, flesje mee naar binnen, goed eten, goed drinken (helaas Heiniken maarja), geen lange rijen, genoeg ruimte en een top sfeer. Complimenten aan de organisatie!

Zaterdag begonnen met Tremonti. Op de achtergrond was dit zeker leuke muziek, maar omdat we druk waren met andere mensen zoeken heb ik het niet heel aandachtig meegekregen. Daarna was Festileaks meeting 1 met @land-graaf . Heel gezellig! Helaas geen Roda tasje gespot. Die vriend van mij die mee was (ook bij de 2de) gaat binnenkort ook een account hier aanmaken zei hij, dus dan hebben we er weer 1 bij ;).

Na de meeting Avatar gezien, wat vooral een leuke show was. Muzikaal heb je het na een tijdje wel gezien maar de stage preformance blijft je aandacht trekken. Na Avatar naar Heidevolk geweest en dit viel een beetje tegen. De eerste 2 nummers waren leuk, maar daarna kon ik geen onderscheid in de nummers meer brengen. Was een beetje gematigd allemaal.
Daarna 2 top optredens gezien! Gojira was heel vet, strak en goed. Nieuw werk klonk ook heel lekker. Zeer geslaagd optreden. Within Temptation was beter dan ik had verwacht. Wat kan die vrouw goed zingen live zeg. Als kers op de taart kwam Caroline van Charm and the Fury nog een gastoptreden geven. Hoogtepunt van de show samen met het laatste kwartier (Mother Earth en What Have You Done Now?). Mooie dag voor een pré-party van 10 euro.

De zondag op tijd het terrein weer op voor The Shrine wat een leuk optreden gaf. Verder niet veel meer van bij gebleven, maar dat komt omdat het vroeg op de dag was denk ik. The Architects vielen mij tegen, dus ik kon een goed plekje uitzoeken bij Monster Truck. Dit was een van de echte hoogtepunten van het festival voor mij. Een band met een heerlijke sound en steengoede nummers. Ze brachten ook veel energie op het podium, vooral de gitarist die stijf stond van de cafeïne (of iets anders ;) ). Dat Southren rock is echt een geweldig genre. Dit optreden deed me ook denken aan een zwaardere variant van Blackberry Smoke.

Het was alweer tijd voor meeting 2. Naast land-graaf waren Dennis en Bram er ook. Super gezellige meeting gehad die op een gegeven moment bruut werd verstoord door Amon Amarth ;). Was echt leuk en uiteindelijk zeker anderhalf uur geduurd, volgend jaar weer mannen!

Bombus heb ik van een afstandje gezien. Klonk aardig en ze gaven ook wel een leuke show weg. Veel heb ik er niet van gezien, want ik wou een goede plek voor Megadeth. Uit eerlijkheid moet ik bekennen dat ik niet zo veel van Megadeth ken, alleen de nieuwere nummers van Dystopia en een paar ouwe. Mooie uitvoeringen gehoord van Fatal Illusion en Holy Wars ... The Punishment Due. Toen even snel naar de tent gestaan om 1 nummer van Babymetal te kijken. En dat was inderdaad zoals te verwachten absurd.

Na dat nummer had ik het ook wel gezien, dus weer naar voren voor Disturbed waar ik vooraf niet zo veel mee had. Ik vond het leuker dan verwacht, maar geen geweldig optreden. De eerste nummers die ze speelden waren opzich niet verkeerd, maar toen kwamen ze bij de cover van Sound of Silence. Daarbij was iets (de trommels dacht ik?) niet goed afgesteld zodat je een vervelende bastoon kreeg die continu terug kwam. Ik was sowieso al niet kapot van die versie, maar dat maakte hem niet mooier. Daarna kwamen nog 4 covers! Dus 5 covers intotaal op een uur speeltijd, vond ik erg veel. Toen maar de moshpit ingedoken die er daarvoor niet zoveel waren trouwens. Down with the Sickness is trouwens wel een geweldige afsluiter.

Toen de keuze gemaakt om Eluveitie te skippen en op de mooie plek te blijven hangen voor Volbeat. Geen spijt van gehad. Volbeat was in alles de perfecte afsluiter. Goede nummers en goed entertainment op het podium met veel humor. Bijvoorbeeld dat hij zijn oortjes in moest houden omdat hij geen Volbeat met Axl Rose wou. De sfeer in het publiek zat er goed in en het was zo'n gaaf optreden dat ik mijn favorieten nog geen eens heb gemist. kan geen hoogtepunt van de show aangeven, want dat was het hele optreden.

Blij dat ik van te voren de setlist niet had gezien, ondanks dat hij op de meeting ook nog rondging ;). Erg geslaagd Fortarock gehad. Beste optredens waren voor mij in volgorde: Volbeat, Monster Tuck, Gojira, Within Temptation en megadeth. Als er volgend jaar weer een beetje een goed programma staat, ga ik zeker weer. Dus waarschijnlijk tot volgend jaar!
 

TafkaP

Playlistbediener
8 apr 2016
49
4
Oké eerste x Fortarock

En voor mij persoonlijk erg vet
De verschillen waren groot aangezien ik de dag ervoor nog op de flying dutch stond

Ik heb genoten van monster truck, disturbed en volbeat
THE shrine vond ik wel leuk.

Baby metal gezien en dat was bizar en absurd ik weet eigenlijk nog steeds niet zo goed wat ik het nou echt vond

Verder het festival terrein was ideaal en goed ingedeeld

Ik vond het echt super

 

Renze

Playlistbediener
22 sep 2015
26
0
Topweekend gehad, denk qua line-up wel de beste editie tot nu toe (ben bij 2012, 2014, 2015 en nu dus 2016 geweest). Avatar was sowieso het hoogtepunt! Verder waren Megadeth, Amon Amarth, King Diamond (viel heel erg mee, had er minder van verwacht), Babymetal (veel beter dan ik had verwacht, jammer genoeg maar 20 minuten gezien door Megadeth...), Gojira, en Havok ook erg sterk. Alleen Volbeat en Heidevolk vielen behoorlijk tegen, terwijl ik Heidevolk vorig jaar in Arnhem toch nog best tof vond. Volgend jaar weer, als er weer zo'n line-up is :)
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Ook ik vond het een top dag! Wat is het toch een vet festival! De meeting was inderdaad erg tof! Alsof je mekaar al jaren kent.

Ik vond The Shrine, Monster Truck, Architects, Suicidal Tendencies, Megadeth, Volbeat allemaal goed! Disturbed niet buitengewoon maar als David Draiman fan was het een hoogtepunt. Echter muzikaal sprong voor mij er één band uit; Obituary! Heerlijk optreden!!

Volgend jaar op zaterdag 10 juni (week na Pinksteren). Ik ben er weer bij! \m/
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.665
6.856
Ook ik vond het een top dag! Wat is het toch een vet festival! De meeting was inderdaad erg tof! Alsof je mekaar al jaren kent.

Ik vond The Shrine, Monster Truck, Architects, Suicidal Tendencies, Megadeth, Volbeat allemaal goed! Disturbed niet buitengewoon maar als David Draiman fan was het een hoogtepunt. Echter muzikaal sprong voor mij er één band uit; Obituary! Heerlijk optreden!!

Volgend jaar op zaterdag 10 juni (week na Pinksteren). Ik ben er weer bij! \m/
ja, zaterdag 10 juni en nog niet duidelijk of er een 2de dag komt. De mogelijkheid van 2de dag of avond zal nog bekeken worden door organisatie heb ik begrepen.
 

Rinze

Randprogramma
11 nov 2015
115
0
Ze weten de datum nu dus al?

Denken jullie dat ze al een headliner vast hebben staan of zeiden ze dit vorig jaar ook?
 

bram1996

Randprogramma
15 mrt 2014
198
0
Zo kom ik ook nog even met een korte samenvatting!

Beide dagen echt een super gezellige sfeer, eten drinken alles was prima geregeld.
Een echt gezellige meeting gehad en t voelde inderdaad alsof we elkaar al jaren kende al was ik ook nog de jongste van de groep haha.
Programma was goed, Volbeat, super! Amon Amarth wat ik zo mee kreeg echt wel goed, Abbath was ook echt ruig verder helemaal verast van Avatar want daar wist ik echt niet van wat ik moest verassen en t was echt totaal t tegenovergesteld wat ik had verwacht.
Ik ga niet over elke band wat schrijven maar ik heb echt genoten! Het was super!
 

Rinze

Randprogramma
11 nov 2015
115
0
Mijn hoogtepunt was Havok!
Super goede liveshow, en een lekkere vroege moshpit.

Verder waren Amon Amarth, Eluveitie en Gojira erg vet.
Babymetal was wel grappig, maar het is niet echt mijn ding.
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
FortaRock krijgt overal zeer goede recensies. Dik verdiend ook en metal minnend NL moet eens beseffen dat men best trots mag zijn
dat dit voor mekaar wordt gekregen. Wat ik begreep waren er 20.000 - 25.000 mensen en ook dat valt niet tegen.

Ga zo door!
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Nog mensen die Architects gezien hebben? Waren op vrijdag echt mokervet op Rock am Ring. Geluid liet bij het eerste nummer Nihilist nog te wensen over maar de mannen zetten uiteindelijk toch de beste show van Rock am Ring neer. Staat voor mij zeker nog op de planning op Graspop en in de Melkweg, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik hoorde namelijk dat het geluid niet al te best was.
 

Renze

Playlistbediener
22 sep 2015
26
0
Ik heb ze wel gezien van een afstandje, maar vond ze niet zo geweldig (maar ben dan ook niet echt een metalcore fan). Klonk een beetje standaard, niet echt speciaal. Zelfs mijn broer vond het niet echt wat (terwijl hij ze wel tof vind). 1 van de 5 bandleden miste trouwens, waardoor 1 van de 2 gitaren via een bandje ging, wat een beetje nep was (en ze zeiden er ook niet iets over... Of het zou in de eerste paar minuten geweest moeten zijn aangezien we van Havok af kwamen)
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.791
7.598
Precies hetzelfde als Renze. Het was al niet mijn ding en van een afstandje vond ik het ook niet echt wat. Maar een goed plekje voor Monster Truck opgezocht, voor mij een van de optredens van Fortarock 2016!
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Nog mensen die Architects gezien hebben? Waren op vrijdag echt mokervet op Rock am Ring. Geluid liet bij het eerste nummer Nihilist nog te wensen over maar de mannen zetten uiteindelijk toch de beste show van Rock am Ring neer. Staat voor mij zeker nog op de planning op Graspop en in de Melkweg, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik hoorde namelijk dat het geluid niet al te best was.

Ik heb ze gezien en vond ze vet. Eerste keer dat ik ze zag en genoten! Ook op metalfan hadden ze een goeie recensie. Ik stond behoorlijk dichtbij en vond het geluid prima.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Gloeilamp wrote:
Nog mensen die Architects gezien hebben? Waren op vrijdag echt mokervet op Rock am Ring. Geluid liet bij het eerste nummer Nihilist nog te wensen over maar de mannen zetten uiteindelijk toch de beste show van Rock am Ring neer. Staat voor mij zeker nog op de planning op Graspop en in de Melkweg, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik hoorde namelijk dat het geluid niet al te best was.


Ik heb ze gezien en vond ze vet. Eerste keer dat ik ze zag en genoten! Ook op metalfan hadden ze een goeie recensie. Ik stond behoorlijk dichtbij en vond het geluid prima.

Mooizo! Ik ben normaal gesproken niet bepaald een fan van metalcore, maar Architects heeft in mijn opinie toch een aantal dingen waarmee ze zich onderscheiden van de anderen. Dat nieuwe album is daarnaast een dijk van een plaat.
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Land Graaf wrote:
Gloeilamp wrote:
Nog mensen die Architects gezien hebben? Waren op vrijdag echt mokervet op Rock am Ring. Geluid liet bij het eerste nummer Nihilist nog te wensen over maar de mannen zetten uiteindelijk toch de beste show van Rock am Ring neer. Staat voor mij zeker nog op de planning op Graspop en in de Melkweg, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik hoorde namelijk dat het geluid niet al te best was.


Ik heb ze gezien en vond ze vet. Eerste keer dat ik ze zag en genoten! Ook op metalfan hadden ze een goeie recensie. Ik stond behoorlijk dichtbij en vond het geluid prima.


Mooizo! Ik ben normaal gesproken niet bepaald een fan van metalcore, maar Architects heeft in mijn opinie toch een aantal dingen waarmee ze zich onderscheiden van de anderen. Dat nieuwe album is daarnaast een dijk van een plaat.

Ik ook maar zeer beperkt fan maar precies dat coole nieuwe album was voor mij reden dit van dichtbij te gaan bekijken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.665
6.856
Datum voor 2017 is niet 10 juni, maar 26 en 27 mei. Dus er zijn weer 2 dagen.
Ik zag het idd??
Datum gewijzigd? Zal vrijdag de 'preparty' dag zijn en 'het festival' op zaterdag.
Ben wel benieuwd naar redenen om te verplaatsen... omwille headliner?
Zeer interessant om te zien met welke festivals ze gelijk gaan zitten dus...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken