Filmtopic

Hier nog wat statiestieken 2024:
Ik heb 129 films gekeken in 2024.
Zondag was mijn favoriete filmkijkdag met een totaal van 30x.

10% van de films kwamen uit 2024 en 90% waren ouder dan 2024.

20% waren films die ik al is gezien heb en 80% waren nieuwe films.

De oudste film kwam uit 1957 (Paths of Glory)

Meest bekeken film: Poor Things (3x)

Meest bekeken acteur/actrice(9x): Emma Watson (Harry Potter marathon en Perks of being a wallflower).

Meest bekeken regisseur(6x): Yorgos Lanthimos.

En uit deze landen heb ik films gekeken:
1000036922.jpg
(Jammer dat Letterboxd hier geen lijst van laat zien met welke film uit welk land)

• Leuk
Waarderingen: Brian
Ik snap nooit zo goed welke films in welk jaartal vallen aangezien de Volkskrant, NRC, etc ook Poor things, Holdovers, zone of interest bevatten in hun eindlijst.
Nederlandse publicaties houden logischerwijs het jaar aan waarin de films in Nederland zijn uitgekomen.

Mijn top 10:

1. Challengers
2. All Of Us Strangers
3. Evil Does Not Exist
4. Green Border
5. The Substance
6. Bird
7. Civil War
8. Des Teufels Bad
9. Four Daughters
10. Emmanuelle

Mijn top 20 van 2024:

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Mij beperkt tot de films waarvan de internationale release in 2024 was.

1. Dune - Part Two
2. Sterben
3. The Wild Robot
4. Kinds Of Kindness
5. Smalls Things Like These
6. Flow
7. Kneecap
8. Julie Zwijgt
9. Conclave
10. Inside Out 2

• Leuk
Waarderingen: visdave34 en nathanvdk
Hier mensen die Wicked gezien hebben? Moet vanavond taxi spelen voor mij zusje en een vriendin die de film willen zien en aangezien mijn avond dan toch al kapot is maar een kaartje bij besteld? Is denk ik echt niks voor mij maar 95% op rotten tomatoes krijg je niet zomaar.

Hier mensen die Wicked gezien hebben? Moet vanavond taxi spelen voor mij zusje en een vriendin die de film willen zien en aangezien mijn avond dan toch al kapot is maar een kaartje bij besteld? Is denk ik echt niks voor mij maar 95% op rotten tomatoes krijg je niet zomaar.
Ik vond het wel een leuke film hoor, maar je moet wel een beetje van fantasy/sprookjes houden. Scheelde ook wel dat ik met mijn dochtertje was en die volop aan het genieten was.

Ik vond het dan weer helemaal niks, terwijl ik groot liefhebber van musicals ben, met één uitzondering: Ariana Grande is echt heel erg goed in haar rol. Maar het is gewoon bizar dat de film slechts de helft van de musical is (later dit jaar komt deel 2 uit) maar wel langer duurt dan een theateropvoering van de musical.

Maar gezien de reactie van visdave, ik heb wel een hekel aan fantasy, eigenlijk het enige filmgenre waarvan ik oprecht kan zeggen dat ik er niet van houd, dus dat helpt niet. De Wizard of Oz-film uit 1939 heb ik ook niks mee.

Ik vond het dan weer helemaal niks, terwijl ik groot liefhebber van musicals ben, met één uitzondering: Ariana Grande is echt heel erg goed in haar rol. Maar het is gewoon bizar dat de film slechts de helft van de musical is (later dit jaar komt deel 2 uit) maar wel langer duurt dan een theateropvoering van de musical.

Maar gezien de reactie van visdave, ik heb wel een hekel aan fantasy, eigenlijk het enige filmgenre waarvan ik oprecht kan zeggen dat ik er niet van houd, dus dat helpt niet. De Wizard of Oz-film uit 1939 heb ik ook niks mee.
Ik kan die film uit 1939 niet kijken door alle verschrikkelijke verhalen op de set. Ik heb niet iets tegen fantasy maar musicals vind ik dan weer helemaal niks. We gaan het zien, hoor wel goede verhalen over het acteerwerk en goed acteerwerk is iets waar ik dan weer van kan genieten.

Even terugkomend hierop. Prima film, zang en acteerwerk was uitstekend zoals ik al dacht plot niet wat voor mij. Echter wel een verschrikkelijke bioscoopervaring gehad. 4 meiden van ik denk een jaar of 14-15 waren de hele film in hun straattaaltje aan het bespreken en de ziektes vlogen ons om de oren, vooral over Ariana Grande werden verschrikkelijke dingen gezegd. Mensen naast mij waren eerst met het klagen bij het personeel. Kregen in de pauze de laatste waarschuwing en hielden zich daarna voor het grootste gedeelte stil. Iig de complimenten voor Vue.

• Verdrietig
Waarderingen: Timmetje
Vandaag voor het eerst Requiem for a Dream gekeken. Vond het een bijzonder goede film die je niet voor je lol moet kijken..
Zou wmb zo verplichte kost kunnen zijn om deze eind middelbare school te kijken als voorlichting over verslavingen.
Niet dat ik nou de grootste filmkijker ooit ben, maar heb zelden een film gezien die zulke indruk achterliet als deze.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Davidd
Onder het motto "Geweldige film ik kijk deze nooit meer!" Na de film echt 20 minuten naar een zwart scherm staan kijken.
DIt precies. Je hebt van die films die heel goed zijn, maar je niet nog snel een tweede keer zou kijken. Daar valt deze perfect onder.
The zone of interest was voor mij ook zo'n type film.

• Leuk
Waarderingen: Brian en BeWario
DIt precies. Je hebt van die films die heel goed zijn, maar je niet nog snel een tweede keer zou kijken. Daar valt deze perfect onder.
The zone of interest was voor mij ook zo'n type film.
Niet gezien aanrader dus? Boy in the striped pyjamas is voor mij nog de koploper is het klassement "topfilms waar ik liever niet te veel over nadenk maar toch steeds weer aan moet denken."

Niet gezien aanrader dus? Boy in the striped pyjamas is voor mij nog de koploper is het klassement "topfilms waar ik liever niet te veel over nadenk maar toch steeds weer aan moet denken."
Ik heb het boek gelezen; dat zorgde ervoor dat ik mijzelf er nooit toe heb kunnen zetten de film te bekijken.

Requiem For A Dream heeft zeker memorabele momenten, maar ik vind het voornamelijk typisch Amerikaans overdreven allemaal. Maar goed, daarom is het fictie.

Niet gezien aanrader dus?
Ik vind het wel een aanrader ja. Ik heb The zone of interest in de bioscoop gezien en daardoor was de ervaring nog wel een stuk indrukwekkender, zeker omdat geluid een grote rol speelt. Het is wel echt een arthouse film en eigenlijk gebeurt er vrij weinig, dus het is niet een film voor iedereen, maar ik was ook na die film samen met heel de bioscoop zaal een tijdje van slag. De film staat trouwens in heel veel eindejaarslijsten bovenaan zag ik (o.a. Volkskrant).

Ik vind het wel een aanrader ja. Ik heb The zone of interest in de bioscoop gezien en daardoor was de ervaring nog wel een stuk indrukwekkender, zeker omdat geluid een grote rol speelt. Het is wel echt een arthouse film en eigenlijk gebeurt er vrij weinig, dus het is niet een film voor iedereen, maar ik was ook na die film samen met heel de bioscoop zaal een tijdje van slag. De film staat trouwens in heel veel eindejaarslijsten bovenaan zag ik (o.a. Volkskrant).
Zone of Interest is echt een aanrader! Geweldige ervaring maar idd beter met een goed geluidssysteem!

Overigens meen ik mij te herinneren dat The Boy In The Striped Pyjamas altijd een beetje controversieel is geweest vanwege de grote vrijheden die genomen zijn met de historische feiten en omstandigheden... Ik zou Zone Of Interest vanuit dat punt juist wel aanraden, heeft ook veel medewerking gehad van de Holocaust musea en historici

The Zone of Interest een absolute aanrader. Mijn film van het jaar 2024! Vorig jaar op IFFR gezien (die vandaag overigens hun programma schema van dit jaar bekend hebben gemaakt).

Maar de kampioen onder de “fantastische-film-maar-dit-nooit-meer” moet toch wel Come and See zijn. Russische film over de Tweede Wereldoorlog. Huiveringwekkend… staat bij IMDB overigens op #90 en bij Letterboxd zelfs op #2 in de Top 250.

Users who are viewing this thread