Festileaks forum album top 100/250

Leuk om de lijstjes en statistieken door te lezen. Echt top dat je deze tijd er in steekt WeckoJ!
Opvallend weinig Dylan-fans hier trouwens… Jammer
1f609.png

Thanks. Ik ben blij dat ik het niet voor niks doe ;)

Haha, wat heb ik ineens een saaie smaak zeg.

Haha ja, 40 van je 50 albums had iemand anders ook. Bijzonder veel inderdaad. Maar of het dan een saaie smaak is... eerder een die overeenkomt met de rest van de forumleden.

Dank voor het organiseren weer! Is weer veel werk in gestoken zo te zien. Ook leuk dat er veel mensen meedoen, vooral Kereltje die veel van mijn nominaties nog verder heeft geholpen :D. Wel wat verrassingen verder, soms om dingen die wel en soms juist niet door zijn.

Ja, als je iets doet moet je het ook wel goed doen natuurlijk. Leuk om te lezen dat je het kan waarderen.

Veel leuke verrassingen en helaas ook een paar tegenvallers die het niet hebben gered. Wederom leuk georganiseerd, vooral met de statistieken erbij, complimenten!

Ja, voor mij is het ook altijd een verrassing wat er allemaal genomineerd gaat worden. Ik ken een hoop niet. Wie weet ontdekken we allemaal nog wat leuks wat we niet kenden, altijd goed.

Bedankt voor je complimenten! Ik heb het graag gedaan hoor, maar het is leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt, bedankt allemaal!

Wat is de bedoeling voor het verloop? Voor wanneer wil je de stemmen binnen hebben?
Ik ken trouwens niet alle genomineerde albums even goed. Is het misschien een leuk idee om wat albums te promoten als mensen daar zin in hebben of iets dergelijks?

In principe krijgt iedereen nu de tijd om albums te luisteren die ze nog niet kennen om zodoende tot je 25 albums te komen die jij het beste vind van deze 154 albums. Dus ja iedereen mag wat mij betreft wat over albums zeggen die naar hun ogen meer stemmen verdienen.

Ik ga op 10 oktober op vakantie. Ik weet niet of ik het ga redden om voor die tijd een hoop te luisteren, dus ik denk dat het eind oktober gaat worden voordat ik mijn top-25 heb. En pas als ik mijn top-25 af heb mag iedereen gaan stemmen, zodat ik geen voorkennis heb wanneer ik ga stemmen.

Maar ook nu doen we het weer met zijn allen, dus we moeten het wel met elkaar eens zijn. Is het voor jullie goed om nu een maand te wachten alvorens we gaan stemmen? Of hebben jullie het liever eerder?

Ik was kwa punten van plan om hetzelfde te doen als vorig jaar. Dat houdt in dat dit de verdeling is:
1. 46
2. 39
3. 33
4. 28
5. 24
6. 21
7. 19
8. 18
9. 17
10.16
...
25. 1

Vinden jullie dat goed of willen jullie het wat aanpassen? Ik wil in ieder geval niet dat de nummer 1 26 punten krijgt, tot nummer 25 1 punt. Er moet zeker bovenin wel wat meer verschil tussen zitten zodat er niet teveel albums op dezelfde plaatsen eindigen en zodat iedereens beste albums ook echt een stuk meer krijgen dan andere albums, maar ook dit doen we samen dus als er op of aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag.

En is het de bedoeling dat we onze top 25 hier posten? Of wil je dat ook weer in een PM hebben?

Wederom via PM, zodat iedereen echt daadwerkelijk zijn voorkeur doorgeeft en geen voorkennis heeft over of een album het al goed doet of niet. Er zal dus ook geen tussenstand komen, alleen een eindstand. Statistiekjes zouden wel langs kunnen komen...

Lijkt mij wel leuk dat iedereen er één album uitkiest om te promoten. Is het dan leuk dat het een album is waar hij of zij al op heeft gestemd of een plaat waar hij niet of heeft gestemd?

JB. wrote:
442 Taj Mahal Taj Mahal 1968 1 Uncle G

Nooit van gehoord.

Wessel: https://www.youtube.com/watch?v=KtE2J3_4SwE
Ben verliefd op het album geworden na de eerste paar noten.

Lijkt mij wel leuk dat iedereen er één album uitkiest om te promoten. Is het dan leuk dat het een album is waar hij of zij al op heeft gestemd of een plaat waar hij niet of heeft gestemd?

Iedereen een is een prima idee, maar wat mij betreft mag iedereen promoten wat die wil hoor. Ook meer dan een, maar goed laat de rest ook maar even zeggen wat zij vinden.

De puntentelling lijkt me prima, inderdaad goed om ervoor te zorgen dat er verschillen ontstaan.

En qua promotie van albums; we zitten hier op een muziekforum, dus er kan mij persoonlijk niet genoeg gepromoot worden :)

25 albums...dat wordt shit om dan te kiezen wat ik echt de meeste punten gun..aarrggghhhh

Iedereen een is een prima idee, maar wat mij betreft mag iedereen promoten wat die wil hoor. Ook meer dan een, maar goed laat de rest ook maar even zeggen wat zij vinden.

Ja klopt, ik snap jullie punten (ook die van Uncle), maar als ik 25 albums nu ga promoten ;)

Leuk om doorheen te lopen. Blijkt dat ik met alle stemmers minimaal 1 album deel, van slechts 1 (Black Lies, Teake Rooks) tot 9 (Dirk).

Laat ik aftrappen met het promoten van albums... Pak ik er even een paar uit die ik met slechts één ander forumlid deel. Ik zal er overigens niet teveel over uitweiden, want uiteindelijk moet het de muziek zelf zijn die overtuigt:

Balthazar - Thin Wallls: onze zuiderburen in topvorm. Elk nummer is prachtig gearrangeerd en al hun kwaliteiten komen samen in een breed scala aan songs (tekstueel, instrumentatie, samenzang), toch Yannick?
Black Keys - Brothers: eigenlijk vind ik hun oude albums het beste, maar Brothers is een mooi omslagpunt tussen de rauwe oude BK en de overgeproduceerde nieuwe BK. Wordt veel geëxperimenteerd en vaak succesvol. Nietwaar, Uncle G?
Fleet Foxes - Fleet Foxes: moet er eigenlijk niet te veel over zeggen: heerlijke sfeervolle songs gedragen door de folky muziek en de schitterende stem van Robin Pecknold. Live ook fantastisch. Back me up here, JoLe...
Interpol - Turn On The Bright Lights: waanzinnig debuut... één van mijn meeste gedraaide album. Donkere sfeer, karakteristieke gitaren en zowel de uptempo als langzamere nummers zijn raak. Toch, Uncle G?
Kings of Leon - Because of the Times: de mannen op hun hoogtepunt (eigenlijk al op Aha Shake Heartbreak), niet meer zo onervaren en nog niet bezwaard met obligatoire grote stadionhits. Begint met het prachtige Knocked Up en verder vol met puntige songs. Misschien door hun matige livereputatie en mindere albums sindsdien onterecht wat uit de gratie geraakt, vind je ook niet Everyknight?
Massive Attack - Mezzanine: eentje waarbij ik meer nominaties had verwacht. Icoon in de elektronische muziek van de koningen van de triphop. Kereltje is het alvast wel met me eens.

WeckoJ wrote:

Ja klopt, ik snap jullie punten (ook die van Uncle), maar als ik 25 albums nu ga promoten
1f609.png

Haha daar heb je een punt ja, maar goed iedereen weet wel welke albums door wie genomineerd zijn dus je mag er echt wel wat promoten, maar het is niet de bedoeling dat je verkapt gaat vertellen welke albums je op gaat stemmen inderdaad. Maar ik vertrouw iedereen wel genoeg dat men dat niet zal gaan doen hier.

Fleet Foxes – Fleet Foxes: moet er eigenlijk niet te veel over zeggen: heerlijke sferische songs gedragen door de folky muziek en de schitterende stem van Robin Pechnold. Live ook fantastisch. Back me up here, JoLe…

Ja, je hebt helemaal gelijk. Heerlijk album vol fijne liedjes! Zowel op plaat als live erg sterk! En bovendien een hele mooie hoes met het schilderij Nederlande Spreekwoorden van Pieter Brueghel de oudere ;-)

Bon Iver For Emma, Forever Ago gewoon omdat t Bon Iver is
David Bowie - Heroes Een van z'n meest bekende platen die veel invloed heeft gehad op verschillende mensen en qua cultuur echt een monument was, 2 stemmen maar gekregen vond ik een beetje jammer.. Dacht toch dat veel mensen Heroes & Ziggy Stardust in hun lijstje zouden steken..
Death Cab For Cutie Transatlanticism Heb zowat 4 nominaties gestuurd voor Death Cab, eentje door maar :/
Kraftwerk The Man-Machine 2 stemmen maar voor een van mn favoriete platen van Kraftwerk, verdient meer en beter.. Graag ten minste eentje van dat lijstje door naar de volgende ronde, ty haha
Red Hot Chili Peppers Californication 2 stemmen maar voor het bekendste? album van de Peppers, toch? Right? Ook niet zoveel mensen idk
Sufjan Stevens Carrie & Lowell Heb wat terug gelezen en gezien dat deze genomineerd was voor album van het jaar van 2015, krijgt ie maar 2 stemmen hier :p Vond t een beetje vreemd omdat in die uitslag die er met kop en schouders boven uitstak haha
The Avalanches Since I Left You De hoeveelheid samples die ze in hun albums steken is werkelijk te gek, vind Wildflower misschien nog net iets beter dan deze maar das voor volgend jaar dan maar
The Smiths The Queens Is Dead Klein beetje vergeten misschien, maar echt een geweldige plaat dacht dat er toch ook meer voor hen ook zou gestemd zijn geweest idk

Kort lijstje van albums die ik nomineerde of juist gewoon vind dat het een leuk album is dat ik was vergeten ofs + zijn allemaal albums met 2 stemmen dusja

Ik breek een lans voor de volgende albums:

Meg Myers - Sorry
Geweldig debuut album. Een zangeres die zo veel emotie in haar nummers legt dat ze je bij de keel grijpen. Hele interessante songteksten waardoor je steeds vaker het album op wilt zetten. Ze heeft geen vrolijke kijk op het leven en dit komt in de meeste teksten duidelijk naar voren. Of zoals een quote vanuit een geluidsfragment in het eerste nummer: "Why are most of your songs, sad songs?" "Well, they aren't sad, they're just hopeless".

Pink Floyd - Animals
Had niet verwacht dat dit album het zal halen, dus visdave34 bedankt! Net zolang knutselen met de apparatuur totdat je een hondengeluid eruit kan laten komen op Dogs. Dit is Pink Floyd op hun hoogtepunt. Niet de commerciële kant op, maar juist het tegenovergestelde. Zet de plaat op, sluit je ogen en droom weg. Zo is een Pink Floyd plaat bedoeld en daar is Animals het beste voor.

Porcupine Tree - In Absentia
De plaat met het sterkste begin ooit. Meteen erin knallen met Blackest Eyes en daarna het dromerige Trains. Hoewel de 2 beste nummers qua mij betreft direct in het begin zitten houdt Porcupine Tree de aandacht vast met sterke en vooral hele diverse nummers.

Dire Straits - Brothers in Arms
Ik heb hier niet op gestemd, maar toch zou het natuurlijk ongehoord zijn als ik hier niks over zou zeggen. Jullie kennen het natuurlijk allemaal wel. Het gitaarwerk van Mark Knopfler op het hele album, de opbouw van Your Latest Trick, het intro van Money for Nothing, de vrolijkheid van Walk of Life en het verhaal van Brothers in Arms. Dire Straits is een supergroep en Mark Knopfler een geweldige songwriter + gitarist. Hier is het bewijs overduidelijk

Fleetwood Mac - Rumours
Iedereen kent dit album en er is eigenlijk al genoeg over gezegd. De tragiek van de verhoudingen tussen de bandleden is vertaald naar de plaat en dat kan niks anders dan vuurwerk opleveren. Dreams is één van mijn lievelingsnummers allertijden, ik wist niet dat ik op zo'n ogenschijnlijk simpel liedje kan vallen.

The Avalanches - Since I Left You
Ik snap eerlijk gezegd niet wie Wildflower nou beter vindt dan deze plaat (sorry mensen). Ondanks dat dat geen slechte plaat wint Since I left You op één ding magistraal, deze plaat swingt als een tiet. De titeltrack is geweldig en zorgt er met één zinnetje voor dat ik weer die hele plaat uit moet zitten en mij op vakantie waan: "Have a drink, Have good time out, welcome to paradise".

Tool - Lateralus
Soms vind ik het niet gek dat bands lang doen over een nieuw album (maar het duurt nu wel echt lang). Dit album, naast dat gewoon een ontzettende goede plaat is, zit vol geheimen. Zo schijnt er een andere volgorde van de nummers te zijn als je ze bekijkt door een Fibonacci perspectief. Als je het album zo luistert vloeit alles nog steeds perfect in elkaar over. Dit is het mooie aan Tool, er zit altijd een extra laagje achter de muziek zelf, en laat de muziek zelf nou één van de beste op de wereld zijn.

King Crimson - Court of the Crimson King
Dit album heeft mij in het wondere wereldje van Prog-Rock gedumpt, ik ben er sindsdien nooit meer uitgekomen. Het begint met 21st century schizoid man, wat best wel relevant is nu met alle mobieltjes. Dit nummer herkennen mensen tegenwoordig vooral van Kanye, Daarna volgen er drie rustige nummers en eindigt het weer met het epische Court of the Crimson King. Maar het zijn juist die rustige nummers, Talk to the wind, Moonchild en Epitath die je verliefd laten worden. Ik hoop dat jullie dit albums ergens kunnen vinden ( vast wel ;)) want hij staat niet op spotify en ook op youtube is die bijna helemaal verwijderd.

System of a Down - Toxicity
Misschien wel het eerste hele album wat kleine Jessetje kon waarderen. Deze muziek was toen zo bizar en heftig voor mij, en eigenlijk is dat nu nog steeds zo. En toch klopt dit. Ondanks dat rare beukwerk van SOAD blijven ze altijd heel melodieus en pakkend. Toch denk ik dat als ze de tracklist om hadden gegooid het nog een groter succes zijn geweest. Nu staan de wat 'mindere' nummers vooraan, behalve Prison Song. Laat een SOAD album altijd beginnen met Prison Song, wat een openingsnummer. Gelijk de toon gezet. Ik snap mijn 12 jarige zelf wel.

Ik zal met name de muziek voor zich laten spreken :)

Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu

Een absolute klassieker van 4 grootheden. Hieronder het mooiste nummer van de plaat.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4Lk2KHajp4Y[/video]

Iggy Pop - Lust for Life

Als iemand een krappe 40 jaar na het uitbrengen van zo`n sterke plaat nog steeds laat zien springlevend te zijn, verdient diegene toch een plek in de lijst?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_lJqBsrShys[/video]

Joy Division - Unknown Pleasures

Je krijgt toch spontaan kippenveel van deze plaat? Het is meedogenloos, meeslepend en recht voor zijn raap. Daarnaast nog steeds de basis van veel andere bands. Legendarisch.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=FD2SfQJOK08[/video]

Je laat wel gelijk het beste nummer van Dejavu horen! Heerlijk, één van mijn favo platen ook, het enige jammere is dat Our House er op staat.

Nou ik als organisator kan niet achter blijven natuurlijk. Dus ook ik ga eens wat vertellen over enkele albums die wellicht wat minder bekend zijn maar zeker de moeite waard zijn om eens goed beluisterd te worden.

Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden

Laat ik beginnen met bcmrmaybe te bedanken voor het ook nomineren van dit album. Ik had echt niet verwacht dat nog iemand op dit album zou stemmen!
Boudewijn de Groot is wellicht niet voor iedereen hier bekend. Wellicht ook omdat ik volgens mij wat ouder ben dan velen hier. Maar ook ik ben nog veel te jong om echt opgegroeid te zijn met zijn muziek. Mijn moeder daarentegen is dat niet. Mijn moeder had een 'het beste van' van Boudewijn de Groot en die heb ik veelvuldig opgezet toen ik wat jonger was en nog thuis woonde. Op dit album staan 3 van zijn grootste hits. 'Het Land van Maas en Waal' was een van de eerste nummers die ik kende van Boudewijn de Groot, wellicht herkennen jullie hem ook wel als jullie hem horen. Daarnaast zijn 'Testament' en 'Verdronken Vlinder' bekende nummers die het altijd goed in de top 2000. Erg goede teksten (overigens geschreven door Lennaert Nijgh, Boudewijn zijn tekstschrijver en goede vriend die helaas niet meer onder ons is). Ik ben niet echt fan van nederlandstalige muziek maar voor Boudewijn heb ik een uitzondering gemaakt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie er van vinden hier, laat me maar weten wat je er van vind (ja, hoor ook als je het compleet ruk vind).

Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town

Hoe is het mogelijk dat dit album maar een andere gebruiker heeft die het genomineerd heeft? Vorig jaar werd dit album nog 11e in onze lijst. Misschien daarom dus juist, omdat iedereen verwacht dat die toch wel mee zou doen? Hoe dan ook verdient dit album het absoluut om ook nu weer hoog te eindigen. Met 'Badlands' staat er voor mij een van de allerbeste nummers ooit gemaakt op dit album. Live echt een fantastisch nummer, elke keer weer kippenvel als die ingezet wordt. Ik weet nog goed in Nijmegen dat Bruce vertelde dat ze dit album in zijn geheel gingen spelen dat ik dacht... 'Wacht dan komt nu Badl, jaaaaaa (ik kon mijn gedachte niet afmaken voordat die ingezet was). Fantastisch! Daarnaast staan met bv 'The Promised Land' en 'Darkness on the Edge of Town' nog twee erg lekkere Bruce-nummers op dit album

Meg Myers - Sorry

Wow, Meg Myers heeft de lijst gehaald. Dank daarvoor Brian en ook voor je mooie woorden. Ik ben de enige andere die hem heeft genomineerd en natuurlijk wil ook ik hier iets over zeggen. Man man, wat een album, wat een ontzettend goede zangeres. Ik ben over het algemeen niet zo'n fan van zangeressen, vraag me niet waarom maar om een of andere reden halen ze het niet bij mannen over het algemeen, maar Meg Myers wel. Wat een gevoel en wat een passie komt er uit dit tengere meisje. 'Sorry' heeft me echt compleet weggeblazen, wat een fantastisch nummer (die moeten jullie echt allemaal eens luisteren). Maar ook 'Motel', 'Desire', 'Parade' en 'Lemon Eyes' zijn geweldige nummers. In 'Desire' vraagt ze: How do you want me?, well I don't care how, I just want you! Oh ja btw ze is ook echt een lekker ding!

Supertramp - Even in the Quietest Moments

Supertramp kennen de meeste van jullie wel, wellicht vooral van School of Breakfast in America. Maar op dit album staat hun in mijn ogen beste nummer: 'Fool's Overture', wow zeg wat een fantastisch nummer is dat, het gaat echt alle kanten op. Ik houd echt van dat soort nummers, dat soort nummers kunnen dan ook niet lang genoeg duren. Daarnaast staat ook nog 'Give a Little Bit' op dit album die wellicht bij velen van jullie ook wel een lampje doet branden. Gewoonweg een geweldig album van een goede band!

Nou dat was het wel denk ik. Wellicht krijg ik later nog wat meer inspiratie. Oh en laat me gewoon eens weten wat je van bovenstaande albums vind als je ze beluisterd hebt, ben wel benieuwd. Vast niet iedereen vind het goed, maar dat is prima. Ik ben bijvoorbeeld echt heel benieuwd of jullie ook weg worden geblazen door Meg.

Supertramp – Even in the Quietest Moments

Over dit album had ik het toen jij je lijstje doorgaf, stond op het punt deze te nomineren, maarja maar 50 albums hé :P
Fool's Ouverture is inderdaad één van de beste nummers allertijden, Give a little bit is dan weer een reden om hem niet te nomineren.

Ik ben blij dat er toch aardig wat goede albums nog door zijn. Zijn al een paar goede aanbevelingen gedaan in de comments hierboven, ik zal er ook nog een aantal noemen:

David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars
Heroes werd al genoemd, maar naar mijn mening is Ziggy Stardust nog altijd het album dat Bowie beter past. Een artiest die een persona creëert om een rockster te worden en deze vervolgens al snel weer laat vallen om andere muzikale richtingen in te slaan is wat mij betreft legendarisch. Zowel een succesvolle slimmer muzikant als een getalenteerd persoon. Het verhaal van het album neemt je ook nog eens mee langs het singer-songwriter 'Five Years', jazzy 'Soul Love', glamrock 'Moonage Daydream & Ziggy Stardust' en rock'n'roll 'Star & Hang Onto Yourself'.

Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven
Alleen al vanwege alle memes die de albumcover heeft gebracht moet deze door, maar dit is natuurlijk hét postrock-album dat niet alleen voor nieuwkomers, maar ook voor fans van het genre een album is om naartoe te gaan. De speech op 'sleep' is niet alleen wereldberoemd door de tekst op zichzelf, maar vooral vanwege de sfeer die de plaat neerzet.

Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea
De lo-fi scene heeft vele interessante artiesten voortgebracht (met name The Microphones / Mount Eerie), maar hét album van deze muziek blijft natuulijk In the Aeroplane Over the Sea. Een unieke meeslepende stem, een fascinatie voor Anne Frank's verhaal uit de Tweede Wereldoorlog en een uitermate interessante instrumentatie gecombineerd levert dit unieke album op. Niet voor niets is dit hét album waar folk & lo-fi liefhebbers altijd van zullen blijven houden. Of het nou het meeslepende 'Oh Comely', explosieve 'King of Carrot Flowers Pt.3' of de prachtige afluister 'Two Headed Boy Pt.2' is, iedereen kan dit album wel ergens waarderen, wanneer het op de gepaste moment versnelt of juist vertraagt.

Swans - To Be Kind
Dé meest interessante post-rock-act van dit moment is volgens mij en velen de nieuwe Swans. Met een korte en drie lange platen heeft Swans eigenhandig een nieuwe wending aan het hele genre gegeven. Dat begon met The Seer, vervolgens To Be Kind en eindigt dit jaar met The Glowing Man. Drie albums die min of meer hetzelfde doen: grotesque en absurdisme tot een nieuw niveau brengen. To Be Kind heeft van dit drieluik nog de meest heldere nummerstructuren, het minst experimentele en de fijnste afwerking. Alle nummers voelen als uitstekend afgewerkte liederen, die telkens een ander perspectief tonen. 'Bring the Sun' bouwt enorm sterk op met chaos na de explosie, 'She Loves Us' is vol van hysterie en 'Just a Little Boy' is eigenlijk psychedelischer dan welke psychedelische rockband ooit heeft geklonken.

Slint - Spiderland
Ooit naar een post-rock album geluisterd? Dit is de band die het genre eigenhandig heeft uitgevonden. Vanuit een jazz/pop-invloedsfeer maakte Talk Talk in Groot-Britannië met Laughing Stock en Spirit of Eden de basis voor Britse post-rock, maar veel belangrijker was Slint in Noord-Amerika. De band komt uit een punk/hardcore-achtergrond, maar probeerde met klassieke rockinstrumenten muziek te maken die anti-rock was. De term post-rock verbonden ze er zelf nog niet aan, maar dit album is eigenlijk gebaseerd op eenvoudige gitaarlijntjes die bijgestaan worden door zeer anti-ritmisch/conventionele drum/bass-partijen. En natuurlijk ook nog erg emotionele lyrics, vooral in 'Washer' en 'Goodmorning, Captain'. Dit is wat mij betreft het beste album ooit gemaakt omdat het album eigenhandig een einde maakt aan alles wat conventioneel is. Nooit eerder heeft één artiest met een album uit het niets zo'n prachtig product weten te creëren (nee, ook Bowie, The Rolling Stones en The Beatles niet). Ergens vergelijkbaar met de krautrock/progrock-beweging die al veel eerder plaatsvond qua ideologie. Het nummer 'For Dinner...' van dit album (en het werk van The For Carnation later) zorgde zelfs op zichzelf voor heel de slowrock post-rock die nu sindsdien gemaakt is.

Dit zijn allemaal écht albums die zo enorm belangrijk en invloedrijk geweest zijn voor de ontwikkeling van muzikale genres dat je ze echt gehoord moet hebben. Swans heeft die invloed enkel nog bewezen met Soundtracks to the Blind omdat To Be Kind nog zo recent is, maar laat met dit album de komende 10 jaar ongetwijfeld nog gigantisch veel sporen na. Daarnaast nog eervolle vermeldingen voor Arcade Fire - Funeral, David Bowie - Heroes, Explosions in the Sky - The Earth is Not a Cold Dead Place, Joy Division - Unknown Pleasures, King Crimson - In the Court of the Crimson King, Kraftwerk - The Man-Machine, Lou Reed - Transformer, Metallica - Master of Puppets, My Bloody Valentine - Loveless, Patti Smith - Horses, Pink Floyd - Wish You Were Here, Porcupine Tree - In Absentia, Sigur Ros - Agaetis Byrjun & The Jesus Mary Chain - Psychocandy

Users who are viewing this thread