Down The Rabbit Hole 2023

Lekker dansen, vinden de Rabbit Hollers toch leuk niet?
Bij Janelle Monae kon je toch ook lekker dansen.. Heb het eerder al gezegd, DTRH heeft over de jaren een heel erg basic publiek gekweekt dat schijnbaar louter voor het vakantiegevoel naar DTRH mits hier een feestje en daar een Goldbandje te checken en niét het alternatieve festival dat het ooit eventjes was. Ofwel gaan ze hier in door (gezien de lege shows van bv. St. Vincent, die in 2017 er al eens stond) ofwel bakenen ze duidelijke lijnen af van waar ze met hun programmatie heen willen en hoe veel of weinig basic dingen ze nog willen programmeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante
Mwoa, op vrijdag zal het waarschijnlijk best een veld kunnen vullen. Ben ook wel voor!
 
Bij Janelle Monae kon je toch ook lekker dansen.. Heb het eerder al gezegd, DTRH heeft over de jaren een heel erg basic publiek gekweekt dat schijnbaar louter voor het vakantiegevoel naar DTRH mits hier een feestje en daar een Goldbandje te checken en niét het alternatieve festival dat het ooit eventjes was. Ofwel gaan ze hier in door (gezien de lege shows van bv. St. Vincent, die in 2017 er al eens stond) ofwel bakenen ze duidelijke lijnen af van waar ze met hun programmatie heen willen en hoe veel of weinig basic dingen ze nog willen programmeren.
Ik kijk een beetje naar argusogen naar dat festival. Denk dat ze dat zelf een beetje in de hand gewerkt hebben door hun Porto Parties en Swamps en andere rommel.

Jammer, want de lineups van de laatste 3 edities waren ijzersterk. Alleen hoop ik dat ze zulke lineups gaan blijven presenteren.
 
Ik kijk een beetje naar argusogen naar dat festival. Denk dat ze dat zelf een beetje in de hand gewerkt hebben door hun Porto Parties en Swamps en andere rommel.

Jammer, want de lineups van de laatste 3 edities waren ijzersterk. Alleen hoop ik dat ze zulke lineups gaan blijven presenteren.
Ik kan prima begrijpen dat je je festival als totaalervaring wilt verkopen, maar.. de muziek moet wel blijven primeren. Dat ik een heuse volksverhuizing zag plaatsvinden na afloop van Goldband richting camping is niét normaal.

Goeie line-ups zullen ze dankzij Werchter en Glastonbury altijd wel kunnen blijven presenteren, hoe je je festival en welk volk je wil aantrekken is iets anders. De drukte omtrent de Fuzzy Lop in de nacht is daar evenwel een onhandig gevolg van, denk ik. In 2019 herinner ik me bij sets als die van Tom Trago, Dam-Funk en Sassy J hélemaal niet zo veel volk als dit jaar. Terwijl het aanbod nu niet zoveel verschilt, if anything is er sindsdien zelfs meer aanbod bij gekomen met Rex en een betere indeling van de Bizarre tov de Avant Garden.
 
In 2019 herinner ik me bij sets als die van Tom Trago, Dam-Funk en Sassy J hélemaal niet zo veel volk als dit jaar. Terwijl het aanbod nu niet zoveel verschilt, if anything is er sindsdien zelfs meer aanbod bij gekomen met Rex en een betere indeling van de Bizarre tov de Avant Garden.
In 2019 vond ik het bij Dâm-Funk prima te doen, toen Sassy J begon was het binnen tien minuten propvol en ben ik weggegaan. Maar dat is ook maar mijn gevoel natuurlijk. De Rex en Bizarre (ipv Avant Garden) zijn prima aanvullingen, maar niet groot genoeg om 10.000 extra mensen op te vangen.

Mij zag je afgelopen jaar niet bij Polo & Pan, Goldband of de Porto Parties, maar als ik de line-up van de edities tot 2017 bekijk, dan word ik daar niet heel enthousiast van. Voor de bezoeker die niet basic is (whatever that means) lijkt me tegenwoordig nog steeds voldoende moois te vinden. Maar hoe ga je die in grote getale trekken? Welke namen krijgen een grote groep van die mensen wel zo enthousiast dat ze een kaartje kopen voordat de Porto Parties-meute het wachtwoord van hun Ticketmaster-account heeft kunnen intypen?
 
Mij zag je afgelopen jaar niet bij Polo & Pan, Goldband of de Porto Parties, maar als ik de line-up van de edities tot 2017 bekijk, dan word ik daar niet heel enthousiast van. Voor de bezoeker die niet basic is (whatever that means) lijkt me tegenwoordig nog steeds voldoende moois te vinden. Maar hoe ga je die in grote getale trekken? Welke namen krijgen een grote groep van die mensen wel zo enthousiast dat ze een kaartje kopen voordat de Porto Parties-meute het wachtwoord van hun Ticketmaster-account heeft kunnen intypen?
Ach, hang niet zo vast aan dat woord. Je weet ook wat ik bedoel.

Mja, het ding is ook.. Je moet nog steeds 40k tickets zien te verkopen op het einde van de rit natuurlijk. Dat doe je niet zonder enkele publiekstrekkers. Het lijkt me gewoon een beetje het klimaat dat er doorheen de jaren is ingeslopen waardoor je mensen krijgt die eigenlijk op zoek zijn naar een weekendje weg aan een strand met wat muziek dan dat ze naar een festival willen gaan ofzo. BKS doet evenwel aan dat soort randzaken, zit aan een soortgelijke locatie en toch (denk ik) dat je dat soort mensen daar veel minder treft. Hoe komt dat. Line-up? Mentaliteit? Idk.
 
Ik snap jullie verontrusting best wel, helemaal als je met eerdere jaren een groot contrast ziet en de verwachting blijft zoals hij was in het begin. Echter denk ik dat het juist de houdbaarheid van het festival ten goede doet als het meebeweegt of voorloper is met de vraag van de bezoeker.

Voor mij was dit jaar DTRH echt een voltreffer. Alles wat ik nodig had, was er. Qua muziek, qua omgeving, qua bezoekers en qua camping. Het is allemaal een versnelling(of 2?) lager dan Lowlands en dat heeft mij merkbaar goed gedaan, waardoor ik eigenlijk Lowlands niet zo erg meer zie zitten. Qua mensen is het inderdaad een mix tussen de muziekliefhebber en iemand die het feest opzoekt, en op Lowlands is die verdeling naar mijn mening wel krom getrokken. Op DTRH nog niet, maar ik snap de angst wel dat dit in de toekomst ook die kant op zou kunnen gaan.

Edit: DTRH is echt waar ik nu blind een ticket voor koop. Net als veel vrienden om mij heen waarvan ook een aantal naar Lowlands waren gegaan. Mede door die zesde versnelling op lowlands, en de financiële situatie, ga ik waarschijnlijk maar voor 1 major in de toekomst.
 
  • Leuk
Waarderingen: StevieU2
Vanaf het begin (zolang bestaat DTRH ook nog niet) is duidelijk ingestoken op twee aspecten: 1) fraaie affiches qua line-up 2) totaalbeleving qua randprogramma. Eigenlijk zoals Lowlands dat ook doet, maar dan met minder nachtprogramma.

Qua boekingen doen ze het al jaren uitstekend. Althans voor mijn smaak. Geen enkel ander festival heeft de laatste jaren zo veel mooie kersen op de taart geboekt. Daarmee trekken ze muziekliefhebbers die verwend willen worden (sorry klinkt misschien als pedante omschrijving, maar zo is het niet bedoeld). Daarnaast zetten ze ook acts en randprogramma neer die platter zijn en gericht om de grote massa te pleasen. Ook dat lukt uitstekend.

Enige waar ze nu tegenaan lopen is verhouding tussen deze twee groepen muziekliefhebers. Zodra de "moeilijkere en daardoor interessantere acts" te weinig volk trekken, kom je als festival voor de vraag te staan: welk pad moeten we nu nemen? Blijven doorgaan met dit soort interessante namen of juist meer het roer gooien op de grote massa? Of kiezen we hoe dan ook voor de middenweg en blijven we beide doelgroepen bedienen?

Ik denk dat acts als Rosalia, Nick Cave, Little Simz hebben aangetoond dat er genoeg belangstelling voor is. Ook in de huidige doelgroep. Dat er af en toe een act bijzit die het minder doet, dat is ook waar. Zie Wilco, die niet ideaal stond. En eigenlijk qua kosten en wat het trekt een mismatch is. Ik denk bijvoorbeeld, had Janelle Monae op vrijdagavond gestaan in plaats van zondag, dan was het ook daar een stuk drukker geweest. Zelfde geldt voor TWOD. Voor de zondagavond moet je eigenlijk je grootste naam neerzetten: voor Nick Cave bleef het merendeel wel wachten.

Er waren afgelopen jaar ook genoeg kleinere, interessante acts waar het stampvol was. Kijk bijvoorbeeld bij The Chats, Whsipering Sons en de Viagra Boys,
 
  • Leuk
Waarderingen: koekebakker
Ach, hang niet zo vast aan dat woord. Je weet ook wat ik bedoel.

Mja, het ding is ook.. Je moet nog steeds 40k tickets zien te verkopen op het einde van de rit natuurlijk. Dat doe je niet zonder enkele publiekstrekkers. Het lijkt me gewoon een beetje het klimaat dat er doorheen de jaren is ingeslopen waardoor je mensen krijgt die eigenlijk op zoek zijn naar een weekendje weg aan een strand met wat muziek dan dat ze naar een festival willen gaan ofzo. BKS doet evenwel aan dat soort randzaken, zit aan een soortgelijke locatie en toch (denk ik) dat je dat soort mensen daar veel minder treft. Hoe komt dat. Line-up? Mentaliteit? Idk.
Ander publiek inderdaad denk ik. Maar die verkopen ook misschien maar de helft van het aantal kaarten dat DTRH verkoopt? Het formaat van DTRH brengt weer andere problemen mee. Servet en tafellaken.
 
Ik denk dat acts als Rosalia, Nick Cave, Little Simz hebben aangetoond dat er genoeg belangstelling voor is. Ook in de huidige doelgroep. Dat er af en toe een act bijzit die het minder doet, dat is ook waar. Zie Wilco, die niet ideaal stond. En eigenlijk qua kosten en wat het trekt een mismatch is. Ik denk bijvoorbeeld, had Janelle Monae op vrijdagavond gestaan in plaats van zondag, dan was het ook daar een stuk drukker geweest. Zelfde geldt voor TWOD. Voor de zondagavond moet je eigenlijk je grootste naam neerzetten: voor Nick Cave bleef het merendeel wel wachten.
Maar jaren geleden zou zo'n Wilco gewoon redelijk wat volk hebben getrokken, dat is het hele ding. Gaat zo'n organisatie komend jaar dan nog een Wilco of een St. Vincent willen boeken als het toch geen volk trekt? Son Mieux, Spinvis, S10 scoorden wel gewoon volle tenten. Het veld bij Gorillaz stond vol, maar ik zou niet meteen zeggen dat het per se voller stond als bij TWOD. Waarom heerst de perceptie dat een vrijdag headliner het het meest 'gemakkelijk' zou hebben? Bij Disclosure hoorde ik zeggen dat het er ook niet bepaald heel erg vol stond. Nog zo'n probleem overigens: ondanks dat er meer en meer volk op de weide mag/kan, lijkt het moeilijker en moeilijker om de Hottot vol te krijgen (ook overdag, afhankelijk van de act).
 
Er waren afgelopen jaar ook genoeg kleinere, interessante acts waar het stampvol was. Kijk bijvoorbeeld bij The Chats, Whsipering Sons en de Viagra Boys,
WS was niét vol, was daar zelf. VB was tot voor iets meer dan de helft gevuld, met een heel erg grote pit. The Chats, no clue. Zijn allemaal rockbands ook, niet echt 'moeilijke' acts denk ik.
 
WS was niét vol, was daar zelf. VB was tot voor iets meer dan de helft gevuld, met een heel erg grote pit. The Chats, no clue. Zijn allemaal rockbands ook, niet echt 'moeilijke' acts denk ik.
Geen moeilijke acts, maar ook niet de acts waar het feestpubliek voor komt. Ik vond het daar geruststellend druk.
 
Maar jaren geleden zou zo'n Wilco gewoon redelijk wat volk hebben getrokken, dat is het hele ding. Gaat zo'n organisatie komend jaar dan nog een Wilco of een St. Vincent willen boeken als het toch geen volk trekt? Son Mieux, Spinvis, S10 scoorden wel gewoon volle tenten. Het veld bij Gorillaz stond vol, maar ik zou niet meteen zeggen dat het per se voller stond als bij TWOD. Waarom heerst de perceptie dat een vrijdag headliner het het meest 'gemakkelijk' zou hebben? Bij Disclosure hoorde ik zeggen dat het er ook niet bepaald heel erg vol stond. Nog zo'n probleem overigens: ondanks dat er meer en meer volk op de weide mag/kan, lijkt het moeilijker en moeilijker om de Hottot vol te krijgen (ook overdag, afhankelijk van de act).
Hmm jaren terug zou Wilco het wellicht niet eens beter hebben gedaan. Ik heb ook FleetFoxes gezien in de oude Hotot, ook weinig volk. Ik geloof niet dat het publiek toen heel anders was; er was altijd al veel volk dat voor een weekendje weg met muziek gaat. Als ik alleen al naar mijn eigen groep kijk. Man of 30 in totaal, maar zeker de helft ervan boeit het niet zoveel wat er staat. En die waren er vroeger ook al allemaal bij.

Weet wel zeker dat er op zondagavond al meer mensen het festivalterrein verlaten. In die zin is de spot op zondagavond lastiger dan de vrijdag.

Probleem van Disclosure is denk ik meer dat het gewoon niet zo heel populair is onder het merendeel van de doelgroep.
 
Hmm jaren terug zou Wilco het wellicht niet eens beter hebben gedaan. Ik heb ook FleetFoxes gezien in de oude Hotot, ook weinig volk.
Interessant. Ik dacht dat de indie-acts het vroeger makkelijker hadden dan nu. Nu, Fleet Foxes was als headliner toch ook een beetje hoog voor die band denk ik, niet. Wilco plaats ik daar qua allure en discografie toch wat boven. Maar dat is praat achteraf natuurlijk.

Probleem van Disclosure is denk ik meer dat het gewoon niet zo heel populair is onder het merendeel van de doelgroep.
Zou goed kunnen, maar hoe komt het dan dat Underworld dan wél prima werkte.. Die act is een pak ouder haha.
 
Interessant. Ik dacht dat de indie-acts het vroeger makkelijker hadden dan nu. Nu, Fleet Foxes was als headliner toch ook een beetje hoog voor die band denk ik, niet. Wilco plaats ik daar qua allure en discografie toch wat boven. Maar dat is praat achteraf natuurlijk.


Zou goed kunnen, maar hoe komt het dan dat Underworld dan wél prima werkte.. Die act is een pak ouder haha.
Underworld is stiekem heel populair onder 35-40 plussers. En daar lopen er in Beuningen zat van rond ;-)
 
Interessant. Ik dacht dat de indie-acts het vroeger makkelijker hadden dan nu. Nu, Fleet Foxes was als headliner toch ook een beetje hoog voor die band denk ik, niet. Wilco plaats ik daar qua allure en discografie toch wat boven. Maar dat is praat achteraf natuurlijk.


Zou goed kunnen, maar hoe komt het dan dat Underworld dan wél prima werkte.. Die act is een pak ouder haha.
Ter verdediging van Fleet Foxes: het was toen die editie veel minder druk dan nu. Het was ook bezopen slecht weer geweest en het hele terrein was zeiknat. Maar bij PJ Harvey en Moderat stond het toen wel beduidend voller dan bij Fleet Foxes. Inderdaad geen echter headlinernaam.
 
Denk eigenlijk dat het in NL dan bij de Ziggo blijft, maar zou het geen straf vinden!
 
Vorig jaar deelden ze met Werchter enkel The War On Drugs. In voorgaande jaren was de overlap in de headliners wel altijd groot.

Nu zijn Stromae en AM bekend voor Werchter. De eerste zie ik niet zo snel gebeuren. AM zou denk ik wel goed passen op DTRH. Net niet commercieel en groot genoeg voor Pinkpop, maar voor een DTRH een goede maat, ook qua muziek.
 

Users who are viewing this thread