Lekker dansen, vinden de Rabbit Hollers toch leuk niet?Cool, weer een headliner met een lege Hottot!
Lekker dansen, vinden de Rabbit Hollers toch leuk niet?Cool, weer een headliner met een lege Hottot!
Bij Janelle Monae kon je toch ook lekker dansen.. Heb het eerder al gezegd, DTRH heeft over de jaren een heel erg basic publiek gekweekt dat schijnbaar louter voor het vakantiegevoel naar DTRH mits hier een feestje en daar een Goldbandje te checken en niét het alternatieve festival dat het ooit eventjes was. Ofwel gaan ze hier in door (gezien de lege shows van bv. St. Vincent, die in 2017 er al eens stond) ofwel bakenen ze duidelijke lijnen af van waar ze met hun programmatie heen willen en hoe veel of weinig basic dingen ze nog willen programmeren.Lekker dansen, vinden de Rabbit Hollers toch leuk niet?
Ik kijk een beetje naar argusogen naar dat festival. Denk dat ze dat zelf een beetje in de hand gewerkt hebben door hun Porto Parties en Swamps en andere rommel.Bij Janelle Monae kon je toch ook lekker dansen.. Heb het eerder al gezegd, DTRH heeft over de jaren een heel erg basic publiek gekweekt dat schijnbaar louter voor het vakantiegevoel naar DTRH mits hier een feestje en daar een Goldbandje te checken en niét het alternatieve festival dat het ooit eventjes was. Ofwel gaan ze hier in door (gezien de lege shows van bv. St. Vincent, die in 2017 er al eens stond) ofwel bakenen ze duidelijke lijnen af van waar ze met hun programmatie heen willen en hoe veel of weinig basic dingen ze nog willen programmeren.
Ik kan prima begrijpen dat je je festival als totaalervaring wilt verkopen, maar.. de muziek moet wel blijven primeren. Dat ik een heuse volksverhuizing zag plaatsvinden na afloop van Goldband richting camping is niét normaal.Ik kijk een beetje naar argusogen naar dat festival. Denk dat ze dat zelf een beetje in de hand gewerkt hebben door hun Porto Parties en Swamps en andere rommel.
Jammer, want de lineups van de laatste 3 edities waren ijzersterk. Alleen hoop ik dat ze zulke lineups gaan blijven presenteren.
In 2019 vond ik het bij Dâm-Funk prima te doen, toen Sassy J begon was het binnen tien minuten propvol en ben ik weggegaan. Maar dat is ook maar mijn gevoel natuurlijk. De Rex en Bizarre (ipv Avant Garden) zijn prima aanvullingen, maar niet groot genoeg om 10.000 extra mensen op te vangen.In 2019 herinner ik me bij sets als die van Tom Trago, Dam-Funk en Sassy J hélemaal niet zo veel volk als dit jaar. Terwijl het aanbod nu niet zoveel verschilt, if anything is er sindsdien zelfs meer aanbod bij gekomen met Rex en een betere indeling van de Bizarre tov de Avant Garden.
Ach, hang niet zo vast aan dat woord. Je weet ook wat ik bedoel.Mij zag je afgelopen jaar niet bij Polo & Pan, Goldband of de Porto Parties, maar als ik de line-up van de edities tot 2017 bekijk, dan word ik daar niet heel enthousiast van. Voor de bezoeker die niet basic is (whatever that means) lijkt me tegenwoordig nog steeds voldoende moois te vinden. Maar hoe ga je die in grote getale trekken? Welke namen krijgen een grote groep van die mensen wel zo enthousiast dat ze een kaartje kopen voordat de Porto Parties-meute het wachtwoord van hun Ticketmaster-account heeft kunnen intypen?
Ander publiek inderdaad denk ik. Maar die verkopen ook misschien maar de helft van het aantal kaarten dat DTRH verkoopt? Het formaat van DTRH brengt weer andere problemen mee. Servet en tafellaken.Ach, hang niet zo vast aan dat woord. Je weet ook wat ik bedoel.
Mja, het ding is ook.. Je moet nog steeds 40k tickets zien te verkopen op het einde van de rit natuurlijk. Dat doe je niet zonder enkele publiekstrekkers. Het lijkt me gewoon een beetje het klimaat dat er doorheen de jaren is ingeslopen waardoor je mensen krijgt die eigenlijk op zoek zijn naar een weekendje weg aan een strand met wat muziek dan dat ze naar een festival willen gaan ofzo. BKS doet evenwel aan dat soort randzaken, zit aan een soortgelijke locatie en toch (denk ik) dat je dat soort mensen daar veel minder treft. Hoe komt dat. Line-up? Mentaliteit? Idk.
Maar jaren geleden zou zo'n Wilco gewoon redelijk wat volk hebben getrokken, dat is het hele ding. Gaat zo'n organisatie komend jaar dan nog een Wilco of een St. Vincent willen boeken als het toch geen volk trekt? Son Mieux, Spinvis, S10 scoorden wel gewoon volle tenten. Het veld bij Gorillaz stond vol, maar ik zou niet meteen zeggen dat het per se voller stond als bij TWOD. Waarom heerst de perceptie dat een vrijdag headliner het het meest 'gemakkelijk' zou hebben? Bij Disclosure hoorde ik zeggen dat het er ook niet bepaald heel erg vol stond. Nog zo'n probleem overigens: ondanks dat er meer en meer volk op de weide mag/kan, lijkt het moeilijker en moeilijker om de Hottot vol te krijgen (ook overdag, afhankelijk van de act).Ik denk dat acts als Rosalia, Nick Cave, Little Simz hebben aangetoond dat er genoeg belangstelling voor is. Ook in de huidige doelgroep. Dat er af en toe een act bijzit die het minder doet, dat is ook waar. Zie Wilco, die niet ideaal stond. En eigenlijk qua kosten en wat het trekt een mismatch is. Ik denk bijvoorbeeld, had Janelle Monae op vrijdagavond gestaan in plaats van zondag, dan was het ook daar een stuk drukker geweest. Zelfde geldt voor TWOD. Voor de zondagavond moet je eigenlijk je grootste naam neerzetten: voor Nick Cave bleef het merendeel wel wachten.
WS was niét vol, was daar zelf. VB was tot voor iets meer dan de helft gevuld, met een heel erg grote pit. The Chats, no clue. Zijn allemaal rockbands ook, niet echt 'moeilijke' acts denk ik.Er waren afgelopen jaar ook genoeg kleinere, interessante acts waar het stampvol was. Kijk bijvoorbeeld bij The Chats, Whsipering Sons en de Viagra Boys,
Geen moeilijke acts, maar ook niet de acts waar het feestpubliek voor komt. Ik vond het daar geruststellend druk.WS was niét vol, was daar zelf. VB was tot voor iets meer dan de helft gevuld, met een heel erg grote pit. The Chats, no clue. Zijn allemaal rockbands ook, niet echt 'moeilijke' acts denk ik.
Hmm jaren terug zou Wilco het wellicht niet eens beter hebben gedaan. Ik heb ook FleetFoxes gezien in de oude Hotot, ook weinig volk. Ik geloof niet dat het publiek toen heel anders was; er was altijd al veel volk dat voor een weekendje weg met muziek gaat. Als ik alleen al naar mijn eigen groep kijk. Man of 30 in totaal, maar zeker de helft ervan boeit het niet zoveel wat er staat. En die waren er vroeger ook al allemaal bij.Maar jaren geleden zou zo'n Wilco gewoon redelijk wat volk hebben getrokken, dat is het hele ding. Gaat zo'n organisatie komend jaar dan nog een Wilco of een St. Vincent willen boeken als het toch geen volk trekt? Son Mieux, Spinvis, S10 scoorden wel gewoon volle tenten. Het veld bij Gorillaz stond vol, maar ik zou niet meteen zeggen dat het per se voller stond als bij TWOD. Waarom heerst de perceptie dat een vrijdag headliner het het meest 'gemakkelijk' zou hebben? Bij Disclosure hoorde ik zeggen dat het er ook niet bepaald heel erg vol stond. Nog zo'n probleem overigens: ondanks dat er meer en meer volk op de weide mag/kan, lijkt het moeilijker en moeilijker om de Hottot vol te krijgen (ook overdag, afhankelijk van de act).
Interessant. Ik dacht dat de indie-acts het vroeger makkelijker hadden dan nu. Nu, Fleet Foxes was als headliner toch ook een beetje hoog voor die band denk ik, niet. Wilco plaats ik daar qua allure en discografie toch wat boven. Maar dat is praat achteraf natuurlijk.Hmm jaren terug zou Wilco het wellicht niet eens beter hebben gedaan. Ik heb ook FleetFoxes gezien in de oude Hotot, ook weinig volk.
Zou goed kunnen, maar hoe komt het dan dat Underworld dan wél prima werkte.. Die act is een pak ouder haha.Probleem van Disclosure is denk ik meer dat het gewoon niet zo heel populair is onder het merendeel van de doelgroep.
Underworld is stiekem heel populair onder 35-40 plussers. En daar lopen er in Beuningen zat van rond ;-)Interessant. Ik dacht dat de indie-acts het vroeger makkelijker hadden dan nu. Nu, Fleet Foxes was als headliner toch ook een beetje hoog voor die band denk ik, niet. Wilco plaats ik daar qua allure en discografie toch wat boven. Maar dat is praat achteraf natuurlijk.
Zou goed kunnen, maar hoe komt het dan dat Underworld dan wél prima werkte.. Die act is een pak ouder haha.
Ter verdediging van Fleet Foxes: het was toen die editie veel minder druk dan nu. Het was ook bezopen slecht weer geweest en het hele terrein was zeiknat. Maar bij PJ Harvey en Moderat stond het toen wel beduidend voller dan bij Fleet Foxes. Inderdaad geen echter headlinernaam.Interessant. Ik dacht dat de indie-acts het vroeger makkelijker hadden dan nu. Nu, Fleet Foxes was als headliner toch ook een beetje hoog voor die band denk ik, niet. Wilco plaats ik daar qua allure en discografie toch wat boven. Maar dat is praat achteraf natuurlijk.
Zou goed kunnen, maar hoe komt het dan dat Underworld dan wél prima werkte.. Die act is een pak ouder haha.