Corona Virus en concerten/festivals

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Waar ik bij Gommers eerder deze week nog iets had van "Natuurlijk heeft hij verstand, maar hij is ook wel een beetje onze knuffelmedicus geworden". Dat hij dacht dat we naar Lowlands kunnen in 2021 was al hoopgevend nieuws, maar ik hield nog een slag onder de arm.
Maar Jaap Dissel lijkt me niet echt de persoon die het wil verbloemen en het mooier maakt dan het is. Als hij ook al denkt dat we in de zomer al terug kunnen gaan naar 'normaal', dan zie ik het toch wel weer een stuk positiever in voor festivals!
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Zou dit voor de festivals aan het begin van de zomer, BKS en Pinkpop bijvoorbeeld, nog aanleiding zijn te onderzoeken het festival wellicht naar augustus of september te verplaatsen? Wordt wel een drukke bedoening in die maanden dan, maar ik denk dat er een grotere kans op doorgang is eind augustus dan midden juni.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Zou dit voor de festivals aan het begin van de zomer, BKS en Pinkpop bijvoorbeeld, nog aanleiding zijn te onderzoeken het festival wellicht naar augustus of september te verplaatsen? Wordt wel een drukke bedoening in die maanden dan, maar ik denk dat er een grotere kans op doorgang is eind augustus dan midden juni.

Dat zal moeilijk worden, als we vanaf bijv. juni de festivals weer mogen opstarten zullen de artiesten hun boekingen voor augustus en september ook al wel hebben staan... zal wellicht weinig ruimte bieden om dan nog een aantal festivals er tussen te proppen... ik hoop van ganse harte dat we in juni weer back to (almost) normal kunnen gaan... ben er verdorie wel aan toe onderhand...
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Zou dit voor de festivals aan het begin van de zomer, BKS en Pinkpop bijvoorbeeld, nog aanleiding zijn te onderzoeken het festival wellicht naar augustus of september te verplaatsen? Wordt wel een drukke bedoening in die maanden dan, maar ik denk dat er een grotere kans op doorgang is eind augustus dan midden juni.

Dat lijkt me voor Pinkpop gemakkelijker dan voor BKS, alleen al vanwege het terrein (Pinkpop is eigenaar van Megaland, terwijl BKS het terrein huurt) en de al verhuurde accomodaties. Daarnaast is BKS afhankelijker dan Pinkpop van de andere grote festivals in dezelfde periode. Of eigenlijk van 1 in het bijzonder: Primavera Sound. Zolang PS doorgaat in juni en het programma redelijk intact weet te houden is dat goed nieuws voor BKS; anders wordt het wel heel lastig.

Het valt mij wel op dat internationaal het allemaal wat hoopvoller lijkt te gaan worden. Zie bijvoorbeeld aankondigingen van We Love Green begin juni, Ik vermoed wel dat alles op alles gezet gaat worden om de juni-festivals door te laten gaan. Wellicht met meer open luchtpodia, andere inrichting voor de podia (vakken met beperktere capaciteit), een-richtingsroutes, verplicht testen etc etc..
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.223
2.165
Oasiss wrote:
Zou dit voor de festivals aan het begin van de zomer, BKS en Pinkpop bijvoorbeeld, nog aanleiding zijn te onderzoeken het festival wellicht naar augustus of september te verplaatsen? Wordt wel een drukke bedoening in die maanden dan, maar ik denk dat er een grotere kans op doorgang is eind augustus dan midden juni.

Dat zal moeilijk worden, als we vanaf bijv. juni de festivals weer mogen opstarten zullen de artiesten hun boekingen voor augustus en september ook al wel hebben staan… zal wellicht weinig ruimte bieden om dan nog een aantal festivals er tussen te proppen… ik hoop van ganse harte dat we in juni weer back to (almost) normal kunnen gaan… ben er verdorie wel aan toe onderhand…

Of voor BKS: New Abnormal!
 

fudanshi

Playlistbediener
28 nov 2020
13
0
Waar ik bij Gommers eerder deze week nog iets had van “Natuurlijk heeft hij verstand, maar hij is ook wel een beetje onze knuffelmedicus geworden”. Dat hij dacht dat we naar Lowlands kunnen in 2021 was al hoopgevend nieuws, maar ik hield nog een slag onder de arm.
Maar Jaap Dissel lijkt me niet echt de persoon die het wil verbloemen en het mooier maakt dan het is. Als hij ook al denkt dat we in de zomer al terug kunnen gaan naar ‘normaal’, dan zie ik het toch wel weer een stuk positiever in voor festivals!

Dit dus. Ik ging echt al die tijd uit van 2022 voor het weer helemaal normaal zou zijn zonder 1,5m BS en andere beperkingen, maar als na Gommers Van Dissel dit nu ook zegt...

Wel voor de zekerheid ga ik nog steeds maar uit van 2022, dan kan het alleen maar meevallen :D

Wat zal ik blij zijn op de dag dat de 1,5m regel weer verbannen wordt naar de hel waar hij vandaan kwam!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
https://www.nu.nl/coronavirus/6094064/verenigd-koninkrijk-keurt-coronavaccin-goed-volgende-week-vaccinaties.html


Verenigd Koninkrijk keurt coronavaccin goed, volgende week vaccinaties


Het Verenigd Koninkrijk heeft woensdag als eerste land het coronavaccin van Pfizer en BioNTech goedgekeurd voor noodgebruik. Het vaccin moet vanaf volgende week beschikbaar zijn.

De Britse regering heeft de aanbeveling van de medicijnautoriteiten over het gebruik van het desbetreffende vaccin overgenomen. Daarmee is het Verenigd Koninkrijk tevens het eerste westerse land dat een coronavaccin heeft goedgekeurd.

De Britten hebben 40 miljoen doses besteld. Daarmee kunnen twintig miljoen mensen worden ingeënt. Het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer 66 miljoen inwoners. De eerste 800.000 doses worden in de komende dagen geleverd.

De Britse minister van Volksgezondheid Matt Hancock zegt dat het vaccinatieprogramma begin volgende week van start gaat. De eerste doses gaan naar de kwetsbaarste personen. Een groot deel van hen wordt volgend jaar ingeënt.

Farmaceut Pfizer noemt de goedkeuring een historisch moment in de strijd tegen het coronavirus. Volgens de laatste gedeelde onderzoeksresultaten heeft het vaccin een effectiviteit van 95 procent en is het in 94 procent van de gevallen succesvol bij 65-plussers.

EMA nog bezig met beoordeling van vaccins

De medicijnautoriteiten in het Verenigd Koninkrijk kijken momenteel ook naar het coronavaccin van AstraZeneca en de University of Oxford. De Britse premier Boris Johnson sprak enkele dagen geleden nog de hoop uit dat beide vaccins voor de feestdagen worden goedgekeurd.

Het Europees Medicijnagentschap (EMA) is nog bezig met de beoordeling van de vaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna. Het EMA zegt uiterlijk 29 december te beoordelen of het vaccin van Pfizer kan worden goedgekeurd, mits de aanvraag goed verloopt. Het vaccin van Moderna wordt uiterlijk 12 januari goed- of afgekeurd.

https://www.nu.nl/coronavirus/6094064/verenigd-koninkrijk-keurt-coronavaccin-goed-volgende-week-vaccinaties.html
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
739
445
https://www.telegraaf.nl/nieuws/13532655/ggd-vaccineren-niet-risicogroepen-in-augustus

Dat duurt nog wel een tijd zeg
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Jongeren zullen pas in of na de grote vakantie gevaccineerd worden tegen het coronavirus. Dat zei epidemioloog en vaccinoloog Pierre Van Damme vanavond in VTM Nieuws. Het vaccin zal immers in eerste instantie worden toegediend aan medewerkers uit de gezondheidssector en ouderen.

Ziet er dus niet goed uit voor de festivals..
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.981
2.024
Jongeren zullen pas in of na de grote vakantie gevaccineerd worden tegen het coronavirus. Dat zei epidemioloog en vaccinoloog Pierre Van Damme vanavond in VTM Nieuws. Het vaccin zal immers in eerste instantie worden toegediend aan medewerkers uit de gezondheidssector en ouderen.

Ziet er dus niet goed uit voor de festivals..
Gewoon feesten als die oudjes hun spuitje hebben gekregen. :evil:
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
323
Voor de grote aantallen zijn we afhankelijk van het vaccin van Oxford/AstraZeneca. Daarvan liggen er nu al het meeste op de plank en heeft veruit de grootste productiecapaciteit voor 2021. Deze Oxford/Astrazeneca combinatie bracht vorige week voorlopige resultaten naar buiten met 62% effectiviteit, oplopend tot 90%.

In dat persbericht is toen niet gezegd dat het 0,5 + 1 doseringsregime niet in het protocol van de trials staat, en resultaten van die groepen niet vergelijkbaar en ook niet samen te voegen zijn. Daardoor is het ook uitgesloten dat op basis van het voorlopige resultaat het 0,5 + 1 regime op korte termijn wordt toegelaten. En daarmee eigenlijk ook toelating van het 1 + 1 regime, gezien het 0,5 + 1 misschien beter werkt. Dat gaat nu in een nieuwe trial verder onderzocht worden, toelating tot de markt loopt daarmee vertraging op.

Onvoorstelbaar slordig, zie ook: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5199668/vaccin-astrazeneca-oxford-fout-onderzoek-betrouwbaar-corona

Productie gaat wel gewoon door, op het moment van toelating zullen er dan extra beschikbaar zijn.

Van de twee vaccins die waarschijnlijk vanaf januari beschikbaar zijn krijgt NL gedurende het eerste kwartaal van 2021 genoeg voor 1,5 miljoen mensen. België krijgt vanuit dezelfde Europese aanbesteding naar inwonerratio een vergelijkbare hoeveelheid.

Overigens kun je ook zonder vaccinatie veel organiseren als de virusdruk laag is. De testcapaciteit gaat binnenkort (door PCR-robots) fors omhoog. Samen met immuniteit (via virusinfectie en vaccinatie) en de klimaatinvloeden zie ik volgend zomer genoeg kansen. Helemaal in de buitenlucht.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Ja Joe als jij daar blijvende longschade voor over hebt...
Probleem zal zijn denk ik dat als in de lente nog niet veel mensen gevaccineerd zijn de festivals niet met de voorbereidingen zullen starten.
https://www.hln.be/binnenland/dromen-van-rock-werchter-daarvoor-is-het-nog-te-vroeg~acd7e808/
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Ja Joe als jij daar blijvende longschade voor over hebt…
Probleem zal zijn denk ik dat als in de lente nog niet veel mensen gevaccineerd zijn de festivals niet met de voorbereidingen zullen starten.
https://www.hln.be/binnenland/dromen-van-rock-werchter-daarvoor-is-het-nog-te-vroeg~acd7e808/

klopt, Vandaag in het nieuws (krant): Naar verwachting zal het augustus zijn voordat de jongeren aan de beurt zijn voor vaccinatie... dat zou een lelijke streep door de rekening zijn voor de festivals...
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
739
445
Evenementenbranche in zak en as: ‘Niet snel duidelijkheid? Dan wordt ook 2021 een rampjaar’

Als er in februari nog geen duidelijkheid is, dan zullen volgens de Ahoy-directeur grote belangrijke evenementen als het Eurovisie Songfestival, de Eredivisie en Invictious Games in Den Haag zonder publiek plaatsvinden en kunnen grote festivals als Concert at Sea en Lowlands helemaal niet doorgaan. Jansen: ,,De angst is heel groot dat we vlak voor de finish, nu we zicht hebben op vaccins en sneltesten op gang gaan komen, alsnog onderuitgaan."

https://www.ad.nl/economie/evenementenbranche-in-zak-en-as-niet-snel-duidelijkheid-dan-wordt-ook-2021-een-rampjaar~a08f7b86/
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.711
1.876
Evenementenbranche in zak en as: ‘Niet snel duidelijkheid? Dan wordt ook 2021 een rampjaar’

Als er in februari nog geen duidelijkheid is, dan zullen volgens de Ahoy-directeur grote belangrijke evenementen als het Eurovisie Songfestival, de Eredivisie en Invictious Games in Den Haag zonder publiek plaatsvinden en kunnen grote festivals als Concert at Sea en Lowlands helemaal niet doorgaan. Jansen: ,,De angst is heel groot dat we vlak voor de finish, nu we zicht hebben op vaccins en sneltesten op gang gaan komen, alsnog onderuitgaan.”

https://www.ad.nl/economie/evenementenbranche-in-zak-en-as-niet-snel-duidelijkheid-dan-wordt-ook-2021-een-rampjaar~a08f7b86/

Ze leven tussen hoop en vrees. Veel hangt volgens mij echt af van hoe snel die vaccins er zijn en hoe veel tijd het duurd om iedereen te vaccineren. Ook hangt er veel van af hoe die proeven lopen met evenementen die ze willen doen begin 2021....
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
T. Roses wrote:
Evenementenbranche in zak en as: ‘Niet snel duidelijkheid? Dan wordt ook 2021 een rampjaar’

Als er in februari nog geen duidelijkheid is, dan zullen volgens de Ahoy-directeur grote belangrijke evenementen als het Eurovisie Songfestival, de Eredivisie en Invictious Games in Den Haag zonder publiek plaatsvinden en kunnen grote festivals als Concert at Sea en Lowlands helemaal niet doorgaan. Jansen: ,,De angst is heel groot dat we vlak voor de finish, nu we zicht hebben op vaccins en sneltesten op gang gaan komen, alsnog onderuitgaan.”

https://www.ad.nl/economie/evenementenbranche-in-zak-en-as-niet-snel-duidelijkheid-dan-wordt-ook-2021-een-rampjaar~a08f7b86/

Ze leven tussen hoop en vrees. Veel hangt volgens mij echt af van hoe snel die vaccins er zijn en hoe veel tijd het duurd om iedereen te vaccineren. Ook hangt er veel van af hoe die proeven lopen met evenementen die ze willen doen begin 2021….

Dat bedoel ik... als ze verwachten de jongeren pas rond augustus te kunnen vaccineren hebben alle grote evenementen een flink probleem. 75 % van de festivalbezoekers zijn jongeren... dan gaan we dus weer een evenement loze zomer krijgen...
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.950
1.729
Loop je hiermee niet ontzettend op de zaken vooruit? Of anders gezegd: is dit je persoonlijke verwachting? Want ik heb een totaal andere namelijk:

Vanaf het moment dat vaccins en medicatie in de samenleving geïntroduceerd worden (ik dacht huidige verwachting: UK in december, EU in januari), kun je volgens mij aan je afschaaltraject beginnen. Wanneer de hoogste behoeftigen straks gevaccineerd zijn (kwetsbare mensen, mensen met vitale beroepen en mensen boven een bepaalde leeftijd) is de grootste reden van alle maatregelen, namelijk het beschermen van de zwakken en het ontlasten van de zorg, aanzienlijk minder dringend. Daarna geldt: met de tijd worden er meer en meer mensen gevaccineerd. Dat ten tijde van het festivalseizoen wellicht nog niet genoeg mensen zijn gevaccineerd om groepsimmuniteit te bereiken, is volgens mij totaal geen reden om een streep door grote evenementen te zetten. Het grootste gevaar is aanzienlijk afgenomen; verspreiding neemt in rap tempo af, en degenen die het toch oplopen EN er ziek van worden kunnen uitstekend behandeld worden omdat EN de medicatie er is, EN de capaciteit in de zorg er is.

Ik ben zeer optimistisch, en ik geloof er echt in dat het komend festivalseizoen doorgaat. Misschien met een beperkte capaciteit of andere aanvullende maatregelen bij Paaspop in april, en wellicht ook met bepaalde kleinere maatregelen bij BKS en Pinkpop, maar uiteindelijk denk ik dat een Lowlands nagenoeg als vanouds zal doorgaan.

Dit is alleen maar mijn gedachte hoor, niks is gestoeld op kennis van zaken. Maar ik wilde graag even een positief tegengeluid geven!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.547
11.022
Loop je hiermee niet ontzettend op de zaken vooruit? Of anders gezegd: is dit je persoonlijke verwachting? Want ik heb een totaal andere namelijk:

Vanaf het moment dat vaccins en medicatie in de samenleving geïntroduceerd worden (ik dacht huidige verwachting: UK in december, EU in januari), kun je volgens mij aan je afschaaltraject beginnen. Wanneer de hoogste behoeftigen straks gevaccineerd zijn (kwetsbare mensen, mensen met vitale beroepen en mensen boven een bepaalde leeftijd) is de grootste reden van alle maatregelen, namelijk het beschermen van de zwakken en het ontlasten van de zorg, aanzienlijk minder dringend. Daarna geldt: met de tijd worden er meer en meer mensen gevaccineerd. Dat ten tijde van het festivalseizoen wellicht nog niet genoeg mensen zijn gevaccineerd om groepsimmuniteit te bereiken, is volgens mij totaal geen reden om een streep door grote evenementen te zetten. Het grootste gevaar is aanzienlijk afgenomen; verspreiding neemt in rap tempo af, en degenen die het toch oplopen EN er ziek van worden kunnen uitstekend behandeld worden omdat EN de medicatie er is, EN de capaciteit in de zorg er is.

Ik ben zeer optimistisch, en ik geloof er echt in dat het komend festivalseizoen doorgaat. Misschien met een beperkte capaciteit of andere aanvullende maatregelen bij Paaspop in april, en wellicht ook met bepaalde kleinere maatregelen bij BKS en Pinkpop, maar uiteindelijk denk ik dat een Lowlands nagenoeg als vanouds zal doorgaan.

Dit is alleen maar mijn gedachte hoor, niks is gestoeld op kennis van zaken. Maar ik wilde graag even een positief tegengeluid geven!
En helemaal prima natuurlijk, maar ik denk niet dat organisaties graag mensen gaan toelaten met de kans op een eventuele coronauitbraak op hun festival/concertzaal/etc. Die beperkte capaciteit kan dan wel, maar hoe ga je dat beslissen? Zijn al zat festivals die al uitverkocht waren of daar tegenaan zaten, ga je dan loten of hoe zie je dat voor je?
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Loop je hiermee niet ontzettend op de zaken vooruit? Of anders gezegd: is dit je persoonlijke verwachting? Want ik heb een totaal andere namelijk:

Vanaf het moment dat vaccins en medicatie in de samenleving geïntroduceerd worden (ik dacht huidige verwachting: UK in december, EU in januari), kun je volgens mij aan je afschaaltraject beginnen. Wanneer de hoogste behoeftigen straks gevaccineerd zijn (kwetsbare mensen, mensen met vitale beroepen en mensen boven een bepaalde leeftijd) is de grootste reden van alle maatregelen, namelijk het beschermen van de zwakken en het ontlasten van de zorg, aanzienlijk minder dringend. Daarna geldt: met de tijd worden er meer en meer mensen gevaccineerd. Dat ten tijde van het festivalseizoen wellicht nog niet genoeg mensen zijn gevaccineerd om groepsimmuniteit te bereiken, is volgens mij totaal geen reden om een streep door grote evenementen te zetten. Het grootste gevaar is aanzienlijk afgenomen; verspreiding neemt in rap tempo af, en degenen die het toch oplopen EN er ziek van worden kunnen uitstekend behandeld worden omdat EN de medicatie er is, EN de capaciteit in de zorg er is.

Ik ben zeer optimistisch, en ik geloof er echt in dat het komend festivalseizoen doorgaat. Misschien met een beperkte capaciteit of andere aanvullende maatregelen bij Paaspop in april, en wellicht ook met bepaalde kleinere maatregelen bij BKS en Pinkpop, maar uiteindelijk denk ik dat een Lowlands nagenoeg als vanouds zal doorgaan.

Dit is alleen maar mijn gedachte hoor, niks is gestoeld op kennis van zaken. Maar ik wilde graag even een positief tegengeluid geven!

Ik probeer mijn verwachtingen ook een beetje op deze manier vorm te geven (waarbij wens uiteraard vader van de gedachte is). Ik zou ook zeggen dat als de meest kwetsbaren en zij die hen moeten verzorgen gevaccineerd zijn en dus veilig(er), voor de rest van de maatschappij ook meer mogelijk moet zijn. Ik bagatelliseer het nu een beetje bewust, maar zijn er op dit moment niet ook duizenden mensen per dag die besmet raken en daar verder weinig tot geen problemen van ondervinden. Ik snap dat we dan maar niet heel BKS vogelvrij moeten verklaren, maar een afschaling omdat de meest kwetsbaren beschermd zijn en eindelijk voldoende (snel)testcapaciteit, zou misschien wel weer wat mogelijk moeten maken.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken