Corona Virus en concerten/festivals

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar zelf word ik steeds pessimistischer. Vanmorgen weer een analyse in de Volkskrant mbt het Corona virus waar je niet vrolijk van wordt. Eigenlijk zeggen alle wetenschappers en met name epidemiologen hetzelfde: zonder vaccin geen grote evenementen. En als je hoort welke stappen er allemaal gezet moeten worden bij het ontwikkelen en introduceren van zo'n vaccin, en waar we nu staan, dan vrees ik echt dat ook 2021 er aan is voor de moeite wat betreft de festivals en welk groot evenement dan ook. Overheden weten dat ook maar laten het slechte nieuws gefaseerd tot ons komen om het volk niet massaal in een depressie te storten.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.901
8.537
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar zelf word ik steeds pessimistischer.

Ik werd net elke dag optimistischer.

Voor het eerst heb ik met erbij neergelegd dat we echt nog tot na kerst (!) gaan moeten wachten. Dat vind ik al bijna waanzin. Er zijn weinig andere dingen die me echt gelukkig maken merk ik ook. Nuja, muziek luisteren thuis natuurlijk, maar ben echt toe aan livemuziek.

BKS21 lijkt nog een eeuwigheid van ons, maar ik troost me met de gedachten dat de dagen sneller gaan dan gevreesd.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Ik ben eigenlijk ook wel licht optimistisch, straks gaat de verruiming tot samenkomsten in, van 3 naar 10 personen en kunnen wij weer lekker gaan repeteren... het gevoel om weer lekker muziek te gaan maken stemt mij dus optimistisch... Optredens zitten er voorlopig niet in, maar die stonden toch al niet veel gepland... Maar "gewoon" weer met de band samenkomen en muziek maken op de vrijdagavond, biertje erbij en genieten maar! Hopelijk kunnen we komende zomer ook nog iets van een vakantie hebben... even er uit... Verder is het allemaal wel te doen, Alleen het gemis van concerten/festivals valt mij zwaar... ben bang dat er tot aan kerst geen enkel optreden doorgaat.. Heb nog tickets voor Deep Purple in de Ziggo maar ben bang dat dit ook niet zal plaatsvinden... dat is jammer, zou mijn 40e keer zijn dat ik een DP concert bezoek... afwachten dus....
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.901
8.537
Het was onvermijdelijk, maar Primavera Sound is nu dan toch echt verplaatst naar 2 – 6 juni 2021.

Vanaf 3 juni worden eerste namen bekend gemaakt.

Dit hadden ze voor de zekerheid meteen moeten doen natuurlijk. Net als Coachella. Nu maken ze zicht redelijk belachelijk.

Maar wel benieuwd wat die eerste namen zijn. Ik neem aan dat The National en Tyler, The Creator grote kanshebbers zijn aangezien die al bevestigd hebben dat ze gaan touren. The Strokes ook misschien (halen al enkele VS shows in). Wat meer onderaan hebben Brockhampton, Caribou, Einstürzende Neubauten en Metronomy ook al aangegeven terug te keren. En misschien nieuw op de lineup: Nine Inch Nails (zouden oorpronkelijk Primavera 2020 aandoen)?

Maar goed, misschien best eens een Priavera 2021 topic openen. :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.507
10.852
Heb nog tickets voor Deep Purple in de Ziggo maar ben bang dat dit ook niet zal plaatsvinden… dat is jammer, zou mijn 40e keer zijn dat ik een DP concert bezoek… afwachten dus….
Ik word al moe bij de gedachte. Wel enorm tof!
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar zelf word ik steeds pessimistischer. Vanmorgen weer een analyse in de Volkskrant mbt het Corona virus waar je niet vrolijk van wordt. Eigenlijk zeggen alle wetenschappers en met name epidemiologen hetzelfde: zonder vaccin geen grote evenementen. En als je hoort welke stappen er allemaal gezet moeten worden bij het ontwikkelen en introduceren van zo’n vaccin, en waar we nu staan, dan vrees ik echt dat ook 2021 er aan is voor de moeite wat betreft de festivals en welk groot evenement dan ook. Overheden weten dat ook maar laten het slechte nieuws gefaseerd tot ons komen om het volk niet massaal in een depressie te storten.

Van het nieuws volgen wordt je sowieso pessimistisch want goed nieuws verkoopt geen kranten.
Waar we denk ik sowieso mee moeten stoppen is onszelf voor de gek houden dat een vaccin een of andere heilige graal is die de boel gaat oplossen en dat nu de wereld een helse plaats is en we allemaal binnen moeten blijven en heel bang moeten zijn. Dat angstige gedoe helpt ons geen stap verder. Het is nog maar de vraag of er überhaupt een vaccin komt dus laat dat eens los. Er is ook geen vaccin voor influenza en malaria en hoe lang bestaan die ziekten al? (als ik nu onzin praat dan wordt ik graag gecorrigeerd)

Wat denk ik wel helpt is streven naar iedereen testen zodat we weten wie besmet is en de besmettingen in de gaten kunnen houden, mensen voorlichten hoe we gezonder en hygiënischer kunnen leven en hoe we mensen die wel besmet zijn effectief moeten behandelen.

Goed het is nog onduidelijk wanneer festivals weer gaan plaatsvinden maar ik ben optimistisch dat we als mensheid hier spoedig weer uit gaan komen, hiervan veel leren en we snel weer met z'n allen een biertje doen op het gras.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.094
315
Informatief stuk in de Volkskrant inderdaad, al wordt daar het scenario van een min of meer gelijke stroom en sturen op de zorgcapaciteit achterwege gelaten. Op die manier kun je ook zo'n tweede horrorpiek voorkomen dan wel deze verlagen en die in het stuk genoemde preventieparadox omzeilen. Zo'n piek is nog steeds mogelijk, het virus is en blijft nog wel onder ons. Een ruime meerderheid heeft het virus niet gehad en met testen (en dan traceren en isoleren) bij klachten ondervang je lang niet alle gevallen, mensen zijn besmettelijk voor klachten ontstaan en lang niet iedereen ervaart klachten.

Het is jammer dat er wereldwijd zo weinig informatie te vinden over hoeveel mensen dit virus hebben doorgemaakt en antilichamen hebben. Je zou verwachten dat in België en Nederland toch een aanzienlijk deel van de bevolking het virus heeft doorgemaakt - zeker in gebieden waar veel ziekenhuisopnames en slachtoffers te betreuren zijn zal dit percentage momenteel richting 20 tot 25% lopen is mijn inschatting. Dan zit je toch al op een niveau dat immuniteit verdere verspreiding van het virus sterk tegengaat en er in theorie meer maatregelen opgeheven kunnen worden.

We zullen moeten accepteren dat dit virus er is en moeten leren leven met dit virus. Een snel vaccin is niet evident en zal in het begin alleen voor risicogroepen beschikbaar komen.

Stuk in de Volkskrant vanochtend, misschien openen in incognito om een paywall te omzeilen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/weer-naar-het-voetbalstadion-of-een-concert-vergeet-het-maar-zeggen-epidemiologen~bf48a6dd/
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Dillinger wrote:
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar zelf word ik steeds pessimistischer. Vanmorgen weer een analyse in de Volkskrant mbt het Corona virus waar je niet vrolijk van wordt. Eigenlijk zeggen alle wetenschappers en met name epidemiologen hetzelfde: zonder vaccin geen grote evenementen. En als je hoort welke stappen er allemaal gezet moeten worden bij het ontwikkelen en introduceren van zo’n vaccin, en waar we nu staan, dan vrees ik echt dat ook 2021 er aan is voor de moeite wat betreft de festivals en welk groot evenement dan ook. Overheden weten dat ook maar laten het slechte nieuws gefaseerd tot ons komen om het volk niet massaal in een depressie te storten.

Van het nieuws volgen wordt je sowieso pessimistisch want goed nieuws verkoopt geen kranten.
Waar we denk ik sowieso mee moeten stoppen is onszelf voor de gek houden dat een vaccin een of andere heilige graal is die de boel gaat oplossen en dat nu de wereld een helse plaats is en we allemaal binnen moeten blijven en heel bang moeten zijn. Dat angstige gedoe helpt ons geen stap verder. Het is nog maar de vraag of er überhaupt een vaccin komt dus laat dat eens los. Er is ook geen vaccin voor influenza en malaria en hoe lang bestaan die ziekten al? (als ik nu onzin praat dan wordt ik graag gecorrigeerd)

Wat denk ik wel helpt is streven naar iedereen testen zodat we weten wie besmet is en de besmettingen in de gaten kunnen houden, mensen voorlichten hoe we gezonder en hygiënischer kunnen leven en hoe we mensen die wel besmet zijn effectief moeten behandelen.

Goed het is nog onduidelijk wanneer festivals weer gaan plaatsvinden maar ik ben optimistisch dat we als mensheid hier spoedig weer uit gaan komen, hiervan veel leren en we snel weer met z’n allen een biertje doen op het gras.

Het punt is dat ik niet weet of jij onzin praat. En dat niemand dat weet want er is simpelweg geen wetenschap mbt dit virus enkel meningen van wetenschappers op basis van algemene kennis. Dat is het beste wat we nu hebben en met de kennis van nu lijkt een vaccin en/of groepsimmuniteit toch echt de enige oplossing om het oude normaal (= festivals) weer (enigszins) te bereiken.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Er is ook geen vaccin voor influenza en malaria en hoe lang bestaan die ziekten al? (als ik nu onzin praat dan wordt ik graag gecorrigeerd)
Bij deze: er is een vaccin voor influenza, om eerlijk te zijn verbaast het me dat iemand dat niet weet. Elk jaar weer zijn er berichten over het halen van een griepprik. Ik begrijp niet hoe je vervolgens bij malaria komt, deze ziekte is al decennia geleden uitgeroeid in Nederland.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Het is jammer dat er wereldwijd zo weinig informatie te vinden over hoeveel mensen dit virus hebben doorgemaakt en antilichamen hebben. Je zou verwachten dat in België en Nederland toch een aanzienlijk deel van de bevolking het virus heeft doorgemaakt – zeker in gebieden waar veel ziekenhuisopnames en slachtoffers te betreuren zijn zal dit percentage momenteel richting 20 tot 25% lopen is mijn inschatting. Dan zit je toch al op een niveau dat immuniteit verdere verspreiding van het virus sterk tegengaat en er in theorie meer maatregelen opgeheven kunnen worden.
In België is die info er wel hoor. Laatste stand vier dagen geleden was denk ik dat 6% antistoffen ontwikkeld heeft. Ver van die 20% dus en toont aan dat dit nog wel heel lang zal duren. Ook is gebleken dat de eerste bevestigde coronapatiënt in België, die ondertussen genezen is, helemaal geen antistoffen heeft opgebouwd.
 

Verwijderd lid 1647

Randprogramma
26 jan 2016
200
18
Wat ik vrij opvallend (en tegelijkertijd een beetje smerig) vind:

Paradiso is sinds maandag begonnen met de aanvragen voor een voucher / restitutie. Dit kan je op een unieke URL doen die je voor een bestelling kan ontvangen op het emailadres waarmee de bestelling is gedaan. Maandag was op die pagina het heel duidelijk om voor of een voucher, of een restitutie te kiezen, door middel van twee buttons (en daar bovenop een bepaald percentage te doneren aan Paradiso).

Nu heeft Paradiso de restitutiebutton weggehaald, waardoor alleen de optie “credit voucher” beschikbaar is. In een lap tekst op de pagina staat helemaal onderaan opeens dat je een restitutie kan aanvragen via “deze link”, welke doorlinkt naar de algemene contactpagina van Paylogic. Dat wekt bij mij de illusie dat (i) er heel veel restitutieverzoeken gedaan zijn de eerste dagen, en (ii) dat er een vals gevoel van “slechts alleen de optie tot een voucher” gegeven wordt. Weet niet of er zo’n verschil in gemak van aanvraag op een restitutie / voucher mag zitten van de ACM.

Begrijp me natuurlijk niet verkeerd, ik hoop dat elk poppodium, dus ook Paradiso, zo goed mogelijk door deze crisis komt. Maar consumenten een schijngevoel van slechts een optie geven… tsja.
Nog even terugkomend hierop:

- Vorige week maandag kon je via Paradiso op de pagina zelf een refund aanvragen door middel van een button.
- Dit hebben ze een paar dagen weggehaald, en donderdag werd er verwezen naar de klantenservice van Paylogic.
- Vandaag staat er dat je een restitutie "vanaf 26 mei 2020 kan aanvragen via de pagina waar je je nu op bevindt".

Ik heb dus al een restitutie lopen via de eerstgenoemde en ik heb er ook al eentje langs de klantenservice van Paylogic gestuurd. Nu weet ik niet eens of ik die beiden opnieuw in mag gaan dienen. Wat een drama dit.
 

marthian80

Campingartiest
1 okt 2019
56
0
marthian80 wrote:
Er is ook geen vaccin voor influenza en malaria en hoe lang bestaan die ziekten al? (als ik nu onzin praat dan wordt ik graag gecorrigeerd)

Bij deze: er is een vaccin voor influenza, om eerlijk te zijn verbaast het me dat iemand dat niet weet. Elk jaar weer zijn er berichten over het halen van een griepprik. Ik begrijp niet hoe je vervolgens bij malaria komt, deze ziekte is al decennia geleden uitgeroeid in Nederland.

Zover ik weet is de griepprik niet 100% 'dekkend' en is het een 'voorspelling' van hoe het griepvirus zich heeft gemuteerd ten opzichte van het jaar ervoor. Is het dan vergelijkbaar met een vaccinatie voor de mazelen bijvoorbeeld?

Ik noem Malaria als voorbeeld van een ziekte die in heel veel landen voor veel leed zorgt en men al vele jaren probeert daar iets tegen te vinden (waaronder een vaccin) maar zonder succes. Hetzelfde lange onderzoektraject kan misschien het geval zijn met Covid-19.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.094
315
gesp wrote:
Het is jammer dat er wereldwijd zo weinig informatie te vinden over hoeveel mensen dit virus hebben doorgemaakt en antilichamen hebben. Je zou verwachten dat in België en Nederland toch een aanzienlijk deel van de bevolking het virus heeft doorgemaakt – zeker in gebieden waar veel ziekenhuisopnames en slachtoffers te betreuren zijn zal dit percentage momenteel richting 20 tot 25% lopen is mijn inschatting. Dan zit je toch al op een niveau dat immuniteit verdere verspreiding van het virus sterk tegengaat en er in theorie meer maatregelen opgeheven kunnen worden.


In België is die info er wel hoor. Laatste stand vier dagen geleden was denk ik dat 6% antistoffen ontwikkeld heeft. Ver van die 20% dus en toont aan dat dit nog wel heel lang zal duren. Ook is gebleken dat de eerste bevestigde coronapatiënt in België, die ondertussen genezen is, helemaal geen antistoffen heeft opgebouwd.

Ben bekend met deze onderzoeken, in Nederland lopen soortgelijke (met begin april 3.6% en uitschieters regionaal naar 9%). Maar doordat deze bloedstalen van bloedbanken komen is er waarschijnlijk sprake van een onderrapportage. Een voorwaarde voor het doneren van bloed is namelijk dat je de laatste weken niet verkouden of ziek bent geweest. Wel representatieve steekproeven in gebieden met minder ziekenhuisopnames en doden geven een iets hoger percentage van mensen die met het virus in aanraking is gekomen.

Verder duurt het 7 tot 14 dagen na infectie voordat antilichamen worden aangemaakt en herkend door zo'n serologische test. Die gemeten 6% van midden april in België zijn dus allen voor de tweede week van april besmet geraakt. Reken dan verdere verspreiding in de afgelopen 5 weken en de geografische spreiding van het virus en de meest getroffen regio's zullen inmiddels richting 20 tot 25% immuniteit gaan.

Maar doordat er weinig steekproeven en testen worden uitgevoerd (of die resultaten onbekend blijven) blijft het lastig een goed beeld te krijgen. Terwijl dat wel belangrijk is voor beleid en exit-strategie.

 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.094
315
zworp4 wrote:

marthian80 wrote:
Er is ook geen vaccin voor influenza en malaria en hoe lang bestaan die ziekten al? (als ik nu onzin praat dan wordt ik graag gecorrigeerd)


Bij deze: er is een vaccin voor influenza, om eerlijk te zijn verbaast het me dat iemand dat niet weet. Elk jaar weer zijn er berichten over het halen van een griepprik. Ik begrijp niet hoe je vervolgens bij malaria komt, deze ziekte is al decennia geleden uitgeroeid in Nederland.

Zover ik weet is de griepprik niet 100% ‘dekkend’ en is het een ‘voorspelling’ van hoe het griepvirus zich heeft gemuteerd ten opzichte van het jaar ervoor. Is het dan vergelijkbaar met een vaccinatie voor de mazelen bijvoorbeeld?

Ik noem Malaria als voorbeeld van een ziekte die in heel veel landen voor veel leed zorgt en men al vele jaren probeert daar iets tegen te vinden (waaronder een vaccin) maar zonder succes. Hetzelfde lange onderzoektraject kan misschien het geval zijn met Covid-19.

Beide gelijk. Een vaccin is geen heilige graal voor virussen die snel muteren of het afweersysteem kunnen ontwijken.

De jaarlijkse griepprik voorkomt een hoop leed, maar het lukt de wetenschap maar niet om een allesomvattend influenzavaccin te maken. Elk jaar overlijden er daarom nog steeds veel mensen aan de gevolgen van griep, terwijl bof, mazelen, rode hond, difterie, kinkhoest, tetanus, polio en hepatitis B door vaccinatie hier (vrijwel) niet meer voorkomen.

Coronavirussen muteren aanzienlijk minder snel, in vergelijking met influenza / griep, maar infectie zorgt ook voor een minder langdurige afweerrespons. Het is daarom een terechte vraag of een vaccin dit virus zal laten verdwijnen, als het al op korte termijn door allerlei veiligheidstesten raakt en op zeer grote schaal beschikbaar komt. Ik kan me goed voorstellen dat vanwege het ontbreken van gegevens over effecten op de lange termijn een vaccin (net als de griepprik) alleen aan risicogroepen wordt verstrekt. Dat zal wel veel problemen met dit virus wegnemen.

Malaria wordt trouwens veroorzaakt door een parasiet en is daarmee geen virusinfectie. Dat maakt het lastiger een vaccin te vinden, na jarenlang onderzoek is daar slechts eentje dat matig werkzaam is. Voor bijvoorbeeld hepatitis C en HIV zijn ondanks jarenlang onderzoek helemaal geen vaccins beschikbaar.

Snel een goed werkzaam en veilig vaccin voor dit coronavirus verkrijgen is nog niet evident.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Ik krijg net een mailtje van Eventim over mijn BKS ticket. Ik moet een jaar wachten tot ik mijn geld terug krijg, dit terwijl ik zelf snoeihard geraakt ben door de coronacrisis. Ik ben namelijk mijn baan kwijt en ben tegen de zomer door al mijn reserves heen. Ik begrijp de gedachte achter de regeling wel, zou het heel kut vinden als BKS failliet zou gaan. Ik zou het echter ook heel vervelend vinden als ik straks mijn huur niet meer kan betalen. En ik vraag mij wie ik nu red, BKS of Eventim? Persoonlijk denk ik dat we prima zonder Ticketmaster en Eventim kunnen.

Weet iemand of je kunt afdwingen je geld eerder terug te krijgen? Voel me behoorlijk gepiepelt door deze regeling, mijn sympathie voor de festival & concertwereld neemt nu wel erg af. Neem een festival als Lowlands; daar bestaat het publiek grotendeels uit studenten, die massaal hun bijbaantjes zijn kwijtgeraakt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.327
5.021
Ik krijg net een mailtje van Eventim over mijn BKS ticket. Ik moet een jaar wachten tot ik mijn geld terug krijg, dit terwijl ik zelf snoeihard geraakt ben door de coronacrisis. Ik ben namelijk mijn baan kwijt en ben tegen de zomer door al mijn reserves heen. Ik begrijp de gedachte achter de regeling wel, zou het heel kut vinden als BKS failliet zou gaan. Ik zou het echter ook heel vervelend vinden als ik straks mijn huur niet meer kan betalen. En ik vraag mij wie ik nu red, BKS of Eventim? Persoonlijk denk ik dat we prima zonder Ticketmaster en Eventim kunnen.

Weet iemand of je kunt afdwingen je geld eerder terug te krijgen? Voel me behoorlijk gepiepelt door deze regeling, mijn sympathie voor de festival & concertwereld neemt nu wel erg af. Neem een festival als Lowlands; daar bestaat het publiek grotendeels uit studenten, die massaal hun bijbaantjes zijn kwijtgeraakt.
Een advocaat ;). Nee vind het ook best lullig voor mensen als jou dat ze het op deze manier oplossen. Anderzijds zal het bedrijf van een ticket, er niet voor moeten zorgen of jij je huur wel/niet kan betalen, dat kan je ook niet op het evenement afschuiven. Je kan de organisatie proberen aan te schrijven of ze iets eerder voor je kunnen doen, maar denk dat verder weinig mensen voor jou iets kunnen betekenen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.507
10.852
Ik vind het sowieso vreemd dat je je geld niet meteen terug kan krijgen. Europese Commissie zegt dat vouchers niet de bedoeling zijn (voor zover ik weet vouchers in het algemeen en dus niet alleen voor vliegreisjes) en hier mogen die bedrijven nog gewoon doodleuk vouchers uitkeren. Ik snap heus dat die bedrijven geraakt worden, maar ik ga gewoon van de EC uit die zegt dat ze geen vouchers willen en dat de consument gewoon z'n geld terug zou moeten krijgen. Een jaar wachten op je geld is ten reinste onzin.
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
579
298
Ik vind het trouwens wel leuk van Pinkpop dat je de komende Jaren voorang krijgt bij ticketrs als je nu je ticket behoud.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.207
4.445
Mink wrote:
Ik krijg net een mailtje van Eventim over mijn BKS ticket. Ik moet een jaar wachten tot ik mijn geld terug krijg, dit terwijl ik zelf snoeihard geraakt ben door de coronacrisis. Ik ben namelijk mijn baan kwijt en ben tegen de zomer door al mijn reserves heen. Ik begrijp de gedachte achter de regeling wel, zou het heel kut vinden als BKS failliet zou gaan. Ik zou het echter ook heel vervelend vinden als ik straks mijn huur niet meer kan betalen. En ik vraag mij wie ik nu red, BKS of Eventim? Persoonlijk denk ik dat we prima zonder Ticketmaster en Eventim kunnen.

Weet iemand of je kunt afdwingen je geld eerder terug te krijgen? Voel me behoorlijk gepiepelt door deze regeling, mijn sympathie voor de festival & concertwereld neemt nu wel erg af. Neem een festival als Lowlands; daar bestaat het publiek grotendeels uit studenten, die massaal hun bijbaantjes zijn kwijtgeraakt.

Een advocaat ;). Nee vind het ook best lullig voor mensen als jou dat ze het op deze manier oplossen. Anderzijds zal het bedrijf van een ticket, er niet voor moeten zorgen of jij je huur wel/niet kan betalen, dat kan je ook niet op het evenement afschuiven. Je kan de organisatie proberen aan te schrijven of ze iets eerder voor je kunnen doen, maar denk dat verder weinig mensen voor jou iets kunnen betekenen.

Maar zo'n bedrijf moet wel leveren waar je voor betaalt. Als ze dat niet doen, moeten ze je geld teruggeven. En het is natuurlijk te gek voor woorden dat een bedrijf dan zegt "ja, is goed, maar pas het bij ons weer wat beter gaat". Wat zou de huurbaas van deze uitspraak vinden.

Ik zou overigens een keer een telefoontje naar het Juridisch Loket plegen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.327
5.021
Indiaantje89 wrote:

Mink wrote:
Ik krijg net een mailtje van Eventim over mijn BKS ticket. Ik moet een jaar wachten tot ik mijn geld terug krijg, dit terwijl ik zelf snoeihard geraakt ben door de coronacrisis. Ik ben namelijk mijn baan kwijt en ben tegen de zomer door al mijn reserves heen. Ik begrijp de gedachte achter de regeling wel, zou het heel kut vinden als BKS failliet zou gaan. Ik zou het echter ook heel vervelend vinden als ik straks mijn huur niet meer kan betalen. En ik vraag mij wie ik nu red, BKS of Eventim? Persoonlijk denk ik dat we prima zonder Ticketmaster en Eventim kunnen.

Weet iemand of je kunt afdwingen je geld eerder terug te krijgen? Voel me behoorlijk gepiepelt door deze regeling, mijn sympathie voor de festival & concertwereld neemt nu wel erg af. Neem een festival als Lowlands; daar bestaat het publiek grotendeels uit studenten, die massaal hun bijbaantjes zijn kwijtgeraakt.


Een advocaat ;). Nee vind het ook best lullig voor mensen als jou dat ze het op deze manier oplossen. Anderzijds zal het bedrijf van een ticket, er niet voor moeten zorgen of jij je huur wel/niet kan betalen, dat kan je ook niet op het evenement afschuiven. Je kan de organisatie proberen aan te schrijven of ze iets eerder voor je kunnen doen, maar denk dat verder weinig mensen voor jou iets kunnen betekenen.

Maar zo’n bedrijf moet wel leveren waar je voor betaalt. Als ze dat niet doen, moeten ze je geld teruggeven. En het is natuurlijk te gek voor woorden dat een bedrijf dan zegt “ja, is goed, maar pas het bij ons weer wat beter gaat”. Wat zou de huurbaas van deze uitspraak vinden.

Ik zou overigens een keer een telefoontje naar het Juridisch Loket plegen.
Los van mijn persoonlijke mening, juridisch werkt niet helemaal zo. Ja je hebt leveringsplicht. En je kan eenzijdig een koopovereenkomst ontbinden als er iemand aantoonbaar in "gebreken" is gebleven. En dat is in dit geval helemaal niet zeker lijkt me. En er is nog een correct nakoming mogelijk door het te verzetten naar volgend jaar. Je kan zeggen dat ze niet voortijdig leveren, maar in dit geval kan men dit prima verbergen achter redelijkheid en billijkheid. Ik denk niet dat je veel kans hebt om eerlijk te zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken