Corona Virus en concerten/festivals

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.978
2.038
Het grootste festival in Europa trekt de stekker eruit.
De rest gaat volgen. Kan bijna niet anders.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.218
13.477
wenteldave wrote:

zworp4 wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Wel opvallend dat er bij sommigen zo weinig begrip is voor het geld terug vragen. Natuurlijk is het een mooi gebaar om dat niet te doen, maar bezoekers zitten op dit moment veelal zelf ook in financiële onzekerheid, en moeten ook maar net zin hebben die uitgave als liefdadigheid te zien. Sommige geïnterviewden zagen dat gelukkig ook zo, maar nog best een aantal leken verontwaardigd dat mensen hun geld terugvragen. Mij lijkt dat toch niet meer dan logisch? Ik snap dat het hier om kleinere bedragen gaat, maar als Graspop en Rammstein gecanceld gaan worden wil ik toch echt mn geld terug hoor…


Ik heb meer het idee dat het onbegrip gaat om mensen die al direct op de eerste dag hun geld terugvragen en in die paar dagen, waarin zij druk bezig zijn met alles uitzoeken, zelfs meerdere keren mailen wanneer ze hun geld gaan terugkrijgen.


Dat weet je van tevoren, dus om daar dan over te gaan zeuren vind ik wel opmerkelijk.

Ik snap die mensen die massaal hun geld terug gaan vragen niet echt. Dit is voor iedereen een nieuwe situatie. Het is nu toch niet zoveel gevraagd om even de mails met info over eventuele terugbetaling of omboeking af te wachten?
Die berichten worden door de meeste podia al gelijk gestuurd. Begrijp wel dat het vervelend wordt wanneer iemand maar blijft zeuren om zijn of haar geld, terwijl diegene pas de dag ervoor een reactie heeft gegeven. Je kan wel eventjes wachten op je geld.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
Dat Glastonbury geannuleerd is linkt me vrij logisch. Maar waarom gooiden ze er deze week nog even de line up uit? Wat hoopten ze daarmee te bereiken?
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.796
5.321
Dat Glastonbury geannuleerd is linkt me vrij logisch. Maar waarom gooiden ze er deze week nog even de line up uit? Wat hoopten ze daarmee te bereiken?

Toch nog even showen dat de rest van Europa hun veters nog niet mag strikken ;-).

Nee, zonder gekkigheid. Ik denk dat vooraf een datum is bepaald waarop de poster bekend werd gemaakt. Verder heeft Glastonbury natuurlijk geen marketing of iets dergelijks nodig. En uiteindelijk was toch wel uitgelekt wie er hadden gespeeld.

Hooguit beetje naar dat die selecte groep Lucky bastards die konden gaan zich nog meer hadden verheugd
 

willem170

Nieuw lid
18 mrt 2020
1
0
Rutte wil groepsimmuniteit bereiken door 60% van de Nederlanders het virus te laten krijgen, dat is ongeveer 10 miljoen Nederlanders (ervan uitgaande dat zij allemaal geen tweede keer besmet raken).

Stel dat 5% hiervan ernstige klachten gaat ondervinden (optimistische inschatting als je naar het bijna 4% sterftecijfer in Italie kijkt) dan heb je capaciteit nodig voor 500.000 mensen dus (1/20 van 10 miljoen).

Er zijn maximaal echter 15.000 ICU bedden beschikbaar, maar laten we daar 30.000 per maand van maken met de aannane dat een patient er een halve maand op ligt.

Dan kom je in de “optimale” situatie uit op een periode van 16,5 maand om dit punt te bereiken. Het gaat dus lang duren…


Klinkt logisch, echter de aanname van 15000 IC bedden waar is die op gebaseerd?
"Minister: 1500 bedden op intensive care is mogelijk" ; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5057951/zorg-gezondheid-coronavirus-intensive-care-iv-ziekenhuis-bedden
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.395
592
Black Lies wrote:
Rutte wil groepsimmuniteit bereiken door 60% van de Nederlanders het virus te laten krijgen, dat is ongeveer 10 miljoen Nederlanders (ervan uitgaande dat zij allemaal geen tweede keer besmet raken).

Stel dat 5% hiervan ernstige klachten gaat ondervinden (optimistische inschatting als je naar het bijna 4% sterftecijfer in Italie kijkt) dan heb je capaciteit nodig voor 500.000 mensen dus (1/20 van 10 miljoen).

Er zijn maximaal echter 15.000 ICU bedden beschikbaar, maar laten we daar 30.000 per maand van maken met de aannane dat een patient er een halve maand op ligt.

Dan kom je in de “optimale” situatie uit op een periode van 16,5 maand om dit punt te bereiken. Het gaat dus lang duren…

Klinkt logisch, echter de aanname van 15000 IC bedden waar is die op gebaseerd?
“Minister: 1500 bedden op intensive care is mogelijk” ; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5057951/zorg-gezondheid-coronavirus-intensive-care-iv-ziekenhuis-bedden

Ha, een 0 te veel onthouden. Dan vraag ik me heel erg af hoe dit proces gaat lopen met zo'n lage capaciteit...
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.686
6.864

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.537
2.683
Best Kept Secret komt als eerste van de grotere Nederlandse festivals met een statement:

Velen van jullie vragen momenteel of Best Kept Secret nog wel doorgaat in juni in verband met de uitbraak van het coronavirus. Dat begrijpen wij natuurlijk. We hebben het beste voor met de gezondheid van jullie allemaal, onze crew en onze optredende artiesten. Om die reden volgen we strikt de instructies op van het RIVM en de autoriteiten en laten we ons zo goed mogelijk door deze instanties informeren.

Op dit moment gelden er geen door de overheid opgelegde gezondheidsmaatregelen die van invloed zijn op het plaatsvinden van Best Kept Secret in juni – alle maatregelen die nu in Nederland van toepassing zijn, gelden tot en met 6 april. Maar, net als jullie, weten wij niet wat er de komende tijd gaat gebeuren, hoe het virus zich ontwikkelt, of er nieuwe maatregelen komen en hoe deze de komende editie van ons festival mogelijk beïnvloeden. De situatie verandert nu eenmaal van dag tot dag. Als er nieuwe ontwikkelingen bij ons bekend zijn die het doorgaan van Best Kept Secret beïnvloeden, dan zullen we jullie zo snel als mogelijk informeren.

Zonder hoop en vertrouwen zijn we nergens, dus werken wij achter de schermen ondertussen op volle kracht (en thuis!) door aan een zo mooi mogelijke festivaleditie in juni. Fingers crossed! Voor nu: geniet thuis van je favoriete muziek (bijvoorbeeld onze Spotify-playlist: https://bestkeptsecret.nl/spotify ?), blijf gezond en zorg voor elkaar.
 

degrotegeneraal

Playlistbediener
20 feb 2019
49
0
Dan kan je net zo goed niets zeggen!
Bezoekers willen weten wat er met de gekochte tickets gaat gebeuren en i.p.v. daarvan krijgen we een " statement" met drie alinea's algemeenheden.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
365
351
De mening van de Belgische viroloog Van Ranst (let goed, het is zijn persoonlijke mening, al weet de man wel waar hij over praat).

Voor de grote festivals, zoals Graspop (18-21 juni), Rock Werchter (2-5 juli) en Tomorrowland (17-26 juli), heeft de viroloog eveneens slecht nieuws. Die zouden volgens hem beter afgelast worden, in navolging van het Engelse Glastonbury (24-28 juni). Vanuit dezelfde redenering: "Laat je mensen uit landen waar het virus nog woedt naar België reizen, dan riskeer je corona hier te herintroduceren. Bovendien zullen veel artiesten afzeggen - ik verwacht immers nog meer reisverboden." Voor kleinere festivals ziet Van Ranst geen probleem. "Op voorwaarde dat we tegen dan op nul besmettingen zitten. En we zien in China dat de epidemie in de eindfase een lange staart kan hebben."
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.395
592
Dan kan je net zo goed niets zeggen!
Bezoekers willen weten wat er met de gekochte tickets gaat gebeuren en i.p.v. daarvan krijgen we een ” statement” met drie alinea’s algemeenheden.

Hoezo, ze krijgen veel vragen en proberen daar zo antwoord op te geven. Stuk beter dan het kinderachtige mediaoptreden van Paaspop. Sowieso is dat een ballenfestival. Vind het veel erger dat Rewire zo kort heeft moeten annuleren, dat is een smaakmaker in de Nederlandse festivalwereld die ik graag niet zie verdwijnen...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.787
12.478
Voor de geïnteresseerde en om dit topic zoveel mogelijk in de sfeer van dit forum te houden hierbij nog een artikel van Zware Metalen. Maar dan gericht op de impact voor (underground) artiesten:

https://zwaremetalen.com/interviews/het-coronavirus-en-de-gevolgen-voor-muzikanten-deel-1
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Het is gewoonweg nog te vroeg om definitief te stellen dat alle festivals in juni of juli zeker wel of zeker niet doorgang kunnen vinden, precies wat Van Ranst eigenlijk zegt. In gebieden waar geen grote ongecontroleerde virusuitbraak is en waar het dagelijkse leven op gang is gekomen kunnen in principe buitenfestivals worden gehouden. Helemaal als we extra handen wassen, thuis blijven bij coronaverschijnselen, misschien alle podia in de open lucht worden geplaatst en minder bezoekers op het terrein worden toegelaten.

Dat voelt nu vreemd aan, maar deze situatie was 4 weken terug ook niet te voorzien. Er kan op korte tijd erg veel veranderen, dat geldt net zo goed voor de komende weken. Het effect van de huidige maatregelen laat zich nu nog niet meten. En die zijn erg belangrijk voor de verdere aanpak tijdens deze coronacrisis en voor een voorspelling wanneer het dagelijkse leven weer opgepakt kan worden en of festivals wel of niet doorgang kunnen vinden.

Natuurlijk kan alles alsnog afgelast worden, maar dat zal pas in de laatste 2-4 weken bekend worden. Die kans is zelfs reëel, als het gewone leven niet is opgepakt zullen festivals geen doorgang vinden. Is vanzelfsprekend dat werk en scholing prioriteit heeft.

Ben blij dat in Nederland bij besluiten meer de ratio dan de emotie overheerst. Het is nog te vroeg om ver vooruit te kijken, al helpt het niet mee dat de eerste drie Nederlandse festivals van formaat in Noord-Brabant en Limburg zijn.

Heb in ieder geval mijn vingers gekruist met 11 festivaldagen in de agenda. Zie zelf festivals vanaf juni wel doorgaan. Hou wel sterk rekening met veel afzeggingen door reisrestricties en quarantainemaatregelen, maar dat is niet anders.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.110
1.994
Ik denk dat we ook een flinke dosis geluk nodig hebben. Dat straks bijvoorbeeld blijkt dat het lenteweer een veel positiever effect op het hele gebeuren heeft gehad dan we vooraf hadden durven dromen. Maar ik blijf aan de kant van de scepsis staan: tot aan de zomer geen grote evenementen lijkt een zekerheidje...
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.110
1.994
Ik heb specifiek één ding zien versoepelen de afgelopen dagen, en dat is de kinderopvang. Waar het zondag nog zo was dat alleen kids van ouders die BEIDEN in een vitaal beroep werkzaam zijn naar de opvang mochten, is dit later afgezwakt naar EEN OUDER in zo'n beroep is ook voldoende om je kids te mogen brengen. En momenteel wordt die lijst binnen allerlei sectoren uitgebreid. Aan den lijve ondervonden, omdat wij deze week creatief moesten puzzelen, maar onze kids vanaf komende maandag weer naar de opvang mogen.

Wat is mijn punt: uitgangspunten, protocollen, richtlijnen en restricties kunnen echt dagelijks veranderen. Fingers crossed dat er over 2 weken cijfers op tafel liggen waar de experts vrolijk van worden. Dan is er een reële kans dat er vanaf 6 april, zij het tergend langzaam, weer omhoog kan worden gekeken i.p.v. omlaag. Dat geeft de burger wellicht moed...
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
De mening van de Belgische viroloog Van Ranst (let goed, het is zijn persoonlijke mening, al weet de man wel waar hij over praat).

Voor de grote festivals, zoals Graspop (18-21 juni), Rock Werchter (2-5 juli) en Tomorrowland (17-26 juli), heeft de viroloog eveneens slecht nieuws. Die zouden volgens hem beter afgelast worden, in navolging van het Engelse Glastonbury (24-28 juni). Vanuit dezelfde redenering: “Laat je mensen uit landen waar het virus nog woedt naar België reizen, dan riskeer je corona hier te herintroduceren. Bovendien zullen veel artiesten afzeggen – ik verwacht immers nog meer reisverboden.” Voor kleinere festivals ziet Van Ranst geen probleem. “Op voorwaarde dat we tegen dan op nul besmettingen zitten. En we zien in China dat de epidemie in de eindfase een lange staart kan hebben.”

Benieuwd hoe lang Van Ranst België denk af te kunnen sluiten voor de rest van de wereld.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
Dan kan je net zo goed niets zeggen!
Bezoekers willen weten wat er met de gekochte tickets gaat gebeuren en i.p.v. daarvan krijgen we een ” statement” met drie alinea’s algemeenheden.

Nou sorry hoor, maar jij kan ook beter niks zeggen dan bovenstaande quote de wereld in te slingeren. Als ze nog niet kunnen weten wat er met het festival gaat gebeuren, hoe kunnen ze dan komen met een statement over de gekochte kaarten? Ik vind dat ze op een nette manier aangeven te weten dat er vragen spelen, dat ze dat begrijpen, maar dat het simpelweg te vroeg is om er al iets over te zeggen. Niks mis mee.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken