Best Kept Secret 2024

Dat artikel, wtf...
Die heeft gewoon meerdere edities BKS in een artikel gedumpt, met onlogische zinsopbouw.
Op de derde dag van Best Kept Secret 2024 brak de zon door en bracht een golf van energie over het terrein. De dag begon met een knal dankzij het optreden van Fontaines D.C., die het publiek wild maakten met hun rauwe post-punk anthems. Vervolgens ook de magische show van Japanese Breakfast, waarbij de dromerige indiepop van Michelle Zauner het publiek betoverde. De sfeer bereikte een hoogtepunt met de elektronische beats van Floating Points, die de menigte in een trance bracht met zijn meeslepende soundscapes.
Terwijl het Franse elektronica duo Justice zich voorbereidde op de grande finale, stond muziekicoon PJ Harvey halverwege haar set op Best Kept Secret 2024.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: mees en Timmetje
Met vette stift winnaar van het weekend: The Haunted Youth.
Top 5 kan vervolledigd worden door Royel Otis, Sprints, Ratboys en Viagra Boys.

Vooral op de ONE en TWO kom je net iets te vaak arrogant publiek tegen dat heel de tijd praat, of komt voor wringen om dan met hun groepje vrienden te "viben" en met hun rug richting podium te staan. Ik kan het alleen maar steken op de trend van de laatste 2 jaren waarbij er acts als Disclosure, DJVT, Merol, Oscar & The Wolf,... meer en meer worden geboekt. Af en toe maak je dan wel weer iets magisch mee wat dat allemaal snel doet vergeten. Ik vrees dat we op dat vlak wel geen ommekeer gaan zien, en dat we blij mogen zijn als het niet alleen maar erger word van nu af aan.

Ik hoop op een lekker oldschool editie volgend jaar. Ik denk dat Primavera (de Barcelona editie) al wat jaren op The Cure aast. En ik las ook dat Tame Impala aan album 5 bezig is. Dat soort headliner is meer dan welkom voor mij.

Dus als headliners 2025:
Tame Impala of The Cure
Fontaines DC of King Gizzard
Bicep of Underworld
 
Wat een heerlijk festivalweekend was dit zeg, echt een van de beste festivals die ik in een lange tijd mee heb mogen maken. Toch maar eens een verslagje, dan?



Vrijdag
Had gehoopt om erg vroeg aan te komen, maar in de file gekomen net na een groot ongeluk waardoor ik een vertraging had van zo'n 4+ uur, en daardoor veel van de vroege acts moest missen. Dat was zwaar balen.

BadBadNotGood - 4 / 5

Ik had geen goed idee wat ik moest verwachten bij deze act, maar het bleek al direct een hoogtepuntje te zijn. Ergens leefde de angst bij mij dat het zou bestaan uit te lange solo's die het publiek zou vervelen, met praten en afhaken tot gevolg, maar dat viel juist erg mee.

La Femme - 3 / 5

Eigenlijk speelde La Femme heel strak, maar je ziet zelden zulke grote verschillen tussen bandleden zelf. De band in z'n geheel is sterk, de vrouwelijke zangers zijn erg goed, maar er vielen tegen het einde van het optreden veel ongemakkelijke momenten toen de mannelijke zanger een aantal nummers had met solo's, maar door de zwakke stem niet overtuigend overkwam.

Sofia Kourtesis - 4 / 5

Na de review van Festileaks was ik een beetje bang geworden voor dit optreden, omdat het op Primavera zo bleek tegen te vallen. Gelukkig was dit optreden allesbehalve slecht. In the Secret was een meelevend publiek aanwezig, en Sofia opende gelijk met haar twee meest bekende nummers. Daarna met veel interactie met het publiek door de rest van haar bekendere catalogus gegaan, waarbij uiteindelijk een soort mee-dans move door het publiek is ingezet die door de hele tent werd gevolgd. Haar stem was sterk, bandmaatje speelde goed, en alhoewel het optreden eigenlijk langer door had moeten gaan, was het heerlijk om haar live te zien!

Viagra Boys - 3.5 / 5

Het plan was om hier met een grote boog omheen te lopen, maar het was eigenlijk gewoon een goed optreden. De kleding was te strak, de band was ongeacht het vele gezuip erg droog, maar het zwakke aan dit optreden vond ik de tussenstukjes. De nummers klonken goed, maar is het echt nodig om tussen elk nummer een grap te maken die volledig platslaat op het publiek?

St. Vincent - 5 / 5

Hoge verwachtingen, allemaal voldaan. Haar stem was sterk, en de band heb ik zelden zo goed gehoord. Ergens is het theatrale van haar huidige show ook grappig, want het voelt alsof ze haar choreografie zo droog/strak mogelijk uitvoert en daardoor wat komisch aanvoelt, maar wat op zichzelf juist weer een deel van de act is en haar imago is. Ook de verschillen tussen de liederen, van liefdesverdriet tot manische aanvallen, werden met elk een eigen visuele ondersteuning waardig gespeeld. Werkelijk fantastisch, de echte headliner van vrijdag.

Disclosure - 0 / 5

Ik schreef het eerder al, maar ik ging met hoge verwachtingen voor de nieuwe live show naar de ONE toe, en direct besefte ik dat ik alleen uit ramptoerisme ging blijven toen er 3 CDJs en een Pad stonden. Was het de hoop dat het alsnog leuk zou zijn? Geen idee, maar het was de grootste teleurstelling van het festival. Ik had ze zo'n 7 jaar geleden gezien waar ze een DJ set speelde, en dat was destijds strak en leuk. Dit was exact dezelfde set voor de eerste helft, waarna ze voor de tweede helft niet eens hun eigen nummers speelde. Dan kan je iets interessants doen, maar je kan ook alle uitgekauwde 90s house hits spelen.

Daarnaast ook nog verplicht nummers zoals gaan zitten, playstation1 grafische effecten op een LED scherm, en publiek wat rond de helft er al klaar mee was. Nee, Disclosure moet gewoon niet meer geboekt worden in Nederland, het is klaar. Laat ze maar wat moeite stoppen in hun optreden en weer eens iets relevants uitbrangen.

Ki/Ki - 2 / 5

Ze speelde voorspelbaar saai, en het geluid was matig in een overvolle TWO tent waar iedereen zichzelf interessanter leek te vinden dan de muziek. Ben vroegtijdig weggegaan.



Zaterdag

Grace Cummings - 4 / 5


Je ziet niet vaak een artiest die tussen elk nummer een drankje moet drinken om de lage stem bruikbaar te houden en voor te bereiden, maar dat leek wel zo te zijn voor de frontvrouw! Sterk optreden met een goede variatie in nummers, een strakke live band, en vooral veel sterk werk om nu al op te leunen. Alleen het einde kwam een beetje abrupt, met het vertrek van de band op een hoogtepunt wat niet netjes werd uitgespeeld. Jammer, want het leek alsof zowel band als publiek nog wel wat uitspelen kon gebruiken.

Etran De L'Air - 3.5 / 5

Een set van een uur met amper vijf nummers, lekker lang uitspelen was het credo hier. Heerlijke band die het publiek goed meekrijgt en veel dankbaarheid uit, maar er zit wel erg veel herhaling in. Bij elk lied leek het alsof er een einde kwam, het publiek ging applaudisseren, en vervolgens kwamen er toch nog 2 tot 3 herhalingen van het refrein van het lied. Buiten de herhaling om was het lekker dansen en zijn het stuk voor stuk uitstekende muzikanten.

Infinity Song - 5 / 5

Ik zat te twijfelen of ik Infinity Song een lagere score wou geven, maar heb dat niet gedaan, want het lag niet aan de band maar aan het publiek. De band was ijzersterk, maar het laatste nummer overtrof alle verwachtingen en was zo prachtig ten gehore gebracht dat iedereen een beetje beduusd de tent uit leek te lopen. De samensmelting van de stemmen is prachtig, de band speelt goed, de gitaar snoeit op de juiste momenten. Prachtig!

Fatoumata Diawara - 4 / 5

Het leek er eerst op dat Fatoumata voor een lege ONE leek te gaan spelen, maar daar kwam gelukkig verandering in. Ondanks het gebrek aan een grotere productie was het fijn om haar eens een keer buiten NSJ te zien. Strak optreden hoor, die band die kan elke fout of valse noot omvoren tot iets wat correct is of bij de show hoort. Eigenlijk was het smetteloos, maar voor het eerst zag ik een optreden waar de visuals een negatief effect hadden op het optreden. Er was de helft van de tijd een soort AI kunst die storend en flitsen achter een rustig nummer zaten. Jammer, want anders was het perfect!

Parcels - 5 / 5

Ik had Parcels nog nooit live gezien, en m'n partner was er helemaal gek van. Dus, wezen kijken: wat een topoptreden! Band speelde erg strak, de zang was goed en puur, en het feit dat er een cameraman continu op het podium loopt werkt voor hun act goed. Bij veel acts zou het een beetje kinderachtig zijn of niet werken, maar het past bij hun imago, een paar vrienden die per ongeluk op een festival podium zijn gekomen. Lekker gedanst, een goede mix van diepgang en dansbaar, wat een sterk optreden!


Hierna de hoop om nog wat acts mee te pakken, maar de koorts en griep had mijn partner zo erg bevangen dat ik m'n tent heb ingepakt en naar huis ben gegaan. Daardoor Nutini, Tjade, en Altin Gun moeten missen.



Zondag

Ik wou sowieso terugrijden om nog te genieten van zondag, maar een nachtje thuis slapen (en een video tonen van de tour van Justice) had m'n partner weer helemaal opgefrist. Dus, toch lekker samen de laatste dag pakken!

Warhaus - 3.5 / 5

Prima optreden, maar het voelde alsof dit in de TWO had moeten zitten. Ook merk je dat het gemis van Kreusch groot is, zeker tijdens nummers als Popcorn werkt het gewoon minder sterk en merk je dat het samenspel tussen de orginele artiesten weg is. Desondanks genoten van een zuiver optreden!

Slow Pulp - 2.5 / 5

Ik wou het leuk vinden, echt waar, maar kon er maar niet inkomen. Terwijl ik ze op de plaat erg lekker vond klinken leken ze live een beetje te verbleken en klonk het erg generiek en saai overkomen, het geluid was niet echt goed (ik kon de stemmen amper horen). Nee, ben halverwege weggegaan.

Hauptgast - 5 / 5

Liep langs de Floor, en kwam ineens Hauptgast tegen. Die gast kan draaien, zo'n unieke set verdiende meer aandacht. Als je echt jong talent wil stimuleren, zet deze gast dan volgend jaar op een groter podium. Na het einde klonk er lang applaus, terwijl St. Paul (zonder een nog werkende combinatie van stembanden) hem niet hoog genoeg de lucht in kon prijzen.

De Jeugd van Tegenwoordig - 2 / 5

Ik wou ze echt niet zien, maar zat te eten rondom de ONE en kreeg een deel van hun show mee. Bas Bron leek erg sterk te zijn, en de kwaliteit van de beats die ik heb gehoord waren hoog. De rest? Ze raffelen de concerten af, hebben er weinig zin in. Er werd een meezingertje gestart van "ja jullie zijn leuke mensen!" en daar was het ook wel mee gedaan. Niet echt boeiend, prima als achtergrondgeluid, meer niet.

Tamino - 5 / 5

Had hem al op Lowlands gezien in de bravo vorig jaar, en dat was maar goed ook. Aan het begin was ik erg bang dat dit vooledig dood zou slaan op de ONE. De band was sterk, de zang was helder, maar de geluidsman heeft echt z'n best moeten doen om dit op de ONE werkende te krijgen. Dit hoort in een tent of in een intiemere setting. Dat deed echter niks af van de kwaliteit van het optreden, ik heb weer gehynotiseerd gekeken. Gelukkig kon een groot deel van het publiek het duidelijk ook waarderen.

PJ Harvey - 5 / 5

Ik was zo betoverd door Tamino dat ik was vergeten om op tijd naar de TWO te gaan, en kon daardoor geen plek bemachtigen in de tent. Heb dus achteraan moeten luisteren, waardoor ik maar de helft van het optreden heb kunnen horen. Maar wat een stem, wat een band, wat een prachtige uitvoering. Ze was naar mijn mening de headliner die iets als Disclosure had moeten zijn. Ik hoop wel dat ze in de toekomst meer ruimte maken voor dit kaliber acts, de TWO puilde echt volledig uit.

Justice - 5 / 5

De headliner, ze waren geweldig. De extase, eurofirie, en ongeloofelijke kwaliteit van hun productie was ongevenaard. Eindelijk werd de ONE volledig gebruikt, en wat stond er ineens goed publiek. Als echte Justice fan van het eerste uur merk je dat ze altijd een bepaald publiek trekken, mensen die niet snel voor andere acts naar een liveshow komen, en er werd goed gedanst en ontstaat een fijne sfeer. De remix van Afterimage, met gabber je festival eindigen, vond ik geweldig, en de show heeft veel elementen en nuances die beter tot hun recht komen in het echt dan in een opname. Het totaalpakket was geweldig, ik ging met een glimlach van begin tot eind door de show!


Hierna nog gekeken naar Floating Points, maar het was goed zo. Eindigen met PJ Harvey/Justice is gewoon met je sterkste acts eindigen.



Andere Zaken

  • Wat heerlijk dat er geen muntjes waren! Ik hoop dat de andere majors zo snel mogelijk volgen.
  • De prijs van veel eten, zeker in verhouding met de kwaliteit, vond ik erg goed. Ik heb veel minder uitgegeven en toch goed gegeten t.o.v een Lowlands.
  • Het terrein, en de opzet van het terrein en het bezoekersaantal, is geweldig. Het is rustig, goed te lopen, en een prachtige locatie.
  • De camping was erg fijn, veel rustiger dan de meeste plaatsen. Ik heb ook moeten lachen om de ochtend DJ, maar vond het wel vervelend dat die al om 09:00 begonnen. Lag je eindelijk te slapen, werd je wakkergebeukt door "gymmen met Hans en Candy."
  • Ik vind dat The Floor vaak erg fijn is om even te zitten tussen acts door, want St. Paul stopt overduidelijk veel moeite in zijn sets en de gasten, en de muziek is vaak een goede afwisseling versus wat er op dat moment speelt. Is de headliner elektronisch? Dan worden er soul hits gespeeld. Is de TWO en Casbah momenteel met rock bezig? Dan had the Floor ineens breakbeat.
  • Het publiek is, voor een groot gedeelte, veel fijner dan bij een gemiddeld festival in Nederland. Veel mensen luisteren beter en zijn stiller tijdens acts. Helaas vallen de rotte appels daardoor extra hard op. Zeker de mensen die in een tent roken zijn ongeloofelijk irritant. Ook zijn er veel mensen, in mijn ogen vaak Belgen, die niet goed tegen alcohol kunnen en gaan staan gallen tijdens optredens. Ga weg!
  • Ik begrijp het goed als mensen zeggen dat een actief nachtprogramma niet bij BKS past, maar er mag wel iets komen. Vaak is er in de TWO een act te zien, waardoor het keidruk is, en de andere podia zijn dan eentonig. Programmer wat variatie, en laat het wat langer doorgaan!
 
Ik wil er best een gesprek over voeren. Dat lijkt me juist wel interessant en zinvol. Maar zou graag vanuit beide kanten iets meer respect en empathie voor de andere kant willen zien.
En nee, "Drugs = evil" ga ik niet in mee.

Het gebruik kan doorschieten, ja dat klopt. Er zijn verslaafden en mensen wiens leven en omgeving er aan kapot is gegaan, ik ken ze ook. Maar dat is volgens mij niet het type gebruik waar we het hier over hebben. Het is maar of de persoon er met mate mee om kan gaan. Statistieken wijzen keer op keer uit dat dit veruit de meeste mensen in NL prima lukt.

Ik trek zelf de discussie niet naar andere thema's. Ben het helemaal met je eens dat dat niet heel zinvol is.
De perceptie over gebruik is overigens ook mega persoonlijk. Mijn vriendin en ik hadden het er juist over terwijl we op zaterdagnacht naar de camping liepen dat ons het drugsgebruik op BKS ontzettend meeviel en we juist nauwelijks snuiverij hebben gespot. Dat is wel anders dan op Lowlands of op de toiletten van een random kroeg tegenwoordig. Ik besef me ook dat als je even goed rondkijkt bij Coney Island dat de vlag er heel anders bijhangt. Maar volgens mij zijn we daar allebei niet of nauwelijks te vinden.

Ik vind het BKS publiek juist ontzettend lief, netjes en ik denk dat het komt dóórdat het zo gemeleerd is. Wij grappen ook al jaren dat het na Camping C van Pinkpop de rustigste camping van Nederland is. Het enige waar ik vanaf zou willen zijn de dagtickets. Denk dat dat de sfeer verder ten goede komt. Je ondergaat zo'n weekend toch met z'n allen.

Maar terugkerend op the topic at hand. Heel misschien moeten we deze discussie niet in het BKS topic voeren?
Drugsgebruik is verboden in Nederland. Als je daarmee niet aan onze wetten wil houden vind ik het ook niet echt nodig om dit met respect en empathie te behandelen, zo ver ik dit niet al doe. En ik vind het ook een beetje vreemd om sympathie hiervoor te vragen, maar dat zal vast aan mij liggen.

Verder zijn er weinig tot geen maatschappelijk voordelen tegenover alle negatieve die er zijn. Los van dat gewoon nog steeds slecht is voor je gezondheid, draag je daarmee ook een steentje bij aan de criminaliteit en diens gevolgen daarvan.

Wat betreft over de coke gebruik. Ik lees elders dat iemand het bijvoorbeeld heeft gezien bij de Two bij Amyl And The Sniffers (toepasselijk, dat wel). De grootste crux in deze leef of laat leven discussie is dat mensen een verandering zien onder het BKS publiek. Bij de eerste edities was dit "het festival" voor de muziek liefhebbers, de afkeer tegen Lowlands want dat ging toch alleen maar om het feestje en niet om de muziek. Ik zag ook een groep bij een tafeltje die aan het gebruiken waren tijdens Warhaus.

En steeds meer mensen zien een culturele omslag binnen het festival gebeuren. Het sleuteltje snuiven was lastig voor te stellen op BKS een 10 jaar terug, en nu lees ik het op meerdere plekken terug. En dat is juist niet waarvoor BKS er zou moeten zijn. De inhoudelijke discussie over drugs kan best elders gevoerd worden, maar dat mensen het opmerken en terug zien op het BKS-festivalterrein mag best in het BKS topic besproken worden lijkt me. Gezien het ook (naar mijn mening) ook mede komt door de koers die BKS vaart.

Maar goed, ik ga de handdoek nu wel in de ring gooien hoor. Ik denk dat mijn standpunt duidelijk is.
 
Een inhoudelijke discussie over drugs kan inderdaad misschien het best ergens anders. Vooral voor de mensen die BKS willen nabeschouwen, lijstjes delen en ervaringen uitwisselen lijkt me dat het fijnste. Als jullie willen kan ik daar een apart topic voor maken (of dat kunnen jullie zelf natuurlijk ook)?

Wel eens dat de drugservaringen op BKS hier een plek hebben hoor @Indiaantje89 Als iemand dat is tegengekomen en het heeft invloed op je festivalervaring gehad, lijkt het me raar om het er hier niet over te hebben. Maar zodra de discussie beter getrokken wordt is elders misschien een beter plek.
 
Tja, het had wel wat meer in de diepte gemogen over bijvoorbeeld Disclosure en de andere acts. Wel fijn om te horen dat Maurits Fontainces D.C. zelf ook graag als headliner zou willen
Pff, ja. Wat een grotendeels nietszeggend interview. Disclosure was allang geweest, had het daar over gehad?!?
 
  • Leuk
Waarderingen: Elmer, piep en davadude
Geen munten vonden wij juist zeer irritant. Als je met een grote groep bent, is het handig om aan diegene die drinken gaat halen een muntje te geven. Wel zo eerlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: team-0
Kom, kom, iedereen! Tijd om op te houden met klagen. Was het leuk of was het niet leuk!?!?

Vroeger was niet alles beter, en geen enkele setting is perfect. It is what it is, en daarmee moeten we het doen. Als het niet meer leuk wordt, gaan we ergens anders heen. En als die plek niet meer bestaat, dan worden wij te oud, of zijn wij de outcasts geworden.

Het aantal rokers in de tent valt al met al reuze mee, en wordt steeds minder. (party-)drugs zijn veel en veel populairder dan vroeger; dat is niet aan BKS te wijten. Ondertussen is alcoholmisbruik drastisch afgenomen. Praten tijdens optredens…Tja, veel mensen komen nu eenmaal toch meer voor de gezelligheid dan de muziek. Vooraan bij het podium is het over het algemeen gewoon stil. En sommige muziek nodigt nu eenmaal uit tot borrelpraat (Tamino op een hoofdpodium ipv de tent bijv). Voor muzikale kwantiteit, ontdekkingen, onderlinge sfeer en gezelligheid, en lekker hangen in de buitenlucht ga je naar een festival. Wil je je ontdoen van de nadelen, dan blijft de optie staan om naar individuele optredens te gaan.
 
Kom, kom, iedereen! Tijd om op te houden met klagen. Was het leuk of was het niet leuk!?!?

Vroeger was niet alles beter, en geen enkele setting is perfect. It is what it is, en daarmee moeten we het doen. Als het niet meer leuk wordt, gaan we ergens anders heen. En als die plek niet meer bestaat, dan worden wij te oud, of zijn wij de outcasts geworden.

Het aantal rokers in de tent valt al met al reuze mee, en wordt steeds minder. (party-)drugs zijn veel en veel populairder dan vroeger; dat is niet aan BKS te wijten. Ondertussen is alcoholmisbruik drastisch afgenomen. Praten tijdens optredens…Tja, veel mensen komen nu eenmaal toch meer voor de gezelligheid dan de muziek. Vooraan bij het podium is het over het algemeen gewoon stil. En sommige muziek nodigt nu eenmaal uit tot borrelpraat (Tamino op een hoofdpodium ipv de tent bijv). Voor muzikale kwantiteit, ontdekkingen, onderlinge sfeer en gezelligheid, en lekker hangen in de buitenlucht ga je naar een festival. Wil je je ontdoen van de nadelen, dan blijft de optie staan om naar individuele optredens te gaan.
Ik ben daar eerlijk gezegd vreemd genoeg nog niet over uit of ik het echt leuk vond of niet. Ik heb dit weekend best veel irritaties gehad. Misschien ligt het aan mijzelf, ben ik te verwaand (teveel concerten, teveel al gezien?), ik merk dat ik niet heel snel enthousiast van dingen kan worden. Een muzikale depressie lijkt het wel.

Misschien dat ik volgend jaar een kaartje niet meer in de breedte koop, maar toch wacht op die ene act die ik dan toch wel "moet" zien.

En een Tamino bijvoorbeeld, ik vind dat zoiets prima kan op het strand. Maar je zet hem wel heel lastig weg na het feestje van De Jeugd en vlak voor het optreden van semi-headliner PJ Harvey. Dat zijn wat mij betreft eerder beleidskeuzes dan dat de band niet op de One zou horen. Zou denk ik dat de zichtbaarheid van drugs wel te wijten is een keuzes die BKS maakt als festival. Daardoor verkopen ze meer kaarten, maar je trekt er ook een bepaald mee aan publiek. Een niet praten beleid tijdens optredens moet ook de norm zijn voor een festival als BKS zijnde als ik eerlijk ben.
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Lees dit en lach met me mee

Zaterdag het nachtprogramma was genieten geblazen, wat hebben we genoten in de kilo en the Floor. Hopelijk wordt deze trent doorgezet volgend jaar 🪩.
Daarbij eerder een fantastische festivaldag gehad met goede optredens, o.a. Royel Otis, Mildlife, Parcels, Tramhaus en Paolo Nutini.
 
Zaterdag het nachtprogramma was genieten geblazen, wat hebben we genoten in de kilo en the Floor. Hopelijk wordt deze trent doorgezet volgend jaar 🪩.
Daarbij eerder een fantastische festivaldag gehad met goede optredens, o.a. Royel Otis, Mildlife, Parcels, Tramhaus en Paolo Nutini.
Heh?

Edit: ik bedoel dan vooral, je reactie op die recensie.
 
Best Kept Secret was weer ontzettend mooi, met voor mij drie duidelijke uitschieters.

Hier mijn top 15:
  1. PJ Harvey. Na Slowdive dacht ik dat er dit weekend niks meer overheen zou gaan. Maar PJ Harvey overtrof mijn al hoge verwachtingen. Ik zag een middeleeuwse troubadour in de tegenwoordige tijd. Een schepsel van een andere planeet neergedaald om onze verhalen te vertolken. Haar stem heeft bereik en is goed verstaanbaar, ze brengt elk nummer theatraal en vol zelfvertrouwen. En haar band was spot on en gaf de perfecte ondersteuning voor haar zang en performance.
  2. Slowdive. Gewoonweg fenomenaal. Het is indrukwekkend hoe deze band elk instrument tegelijk maximaal opentrekt en daarmee telkens op het randje van oversturen weet te balanceren zonder die sferische kalmte te verliezen. De geluidskwaliteit in deze tent was dik en dik in orde, wat noodzakelijk is voor een band als deze. Tussen de classics door heb ik ook de sterkste nummers van wat voor mij het album of the year 2023 gehoord. Beter had eigenlijk niet gekund.
  3. Justice. Een van de betere elektronische livesets die ik ooit heb gezien. Er zat spanningsboog in voor wie oplet, maar tegelijkertijd voldoende instant gratification momentjes voor wie gewoon zin heeft om te feesten. Veel visueel spektakel, nieuwe en oude muziek werd vakkundig door elkaar geweven en er kwam ook nog eens een slot dat het cirkeltje rond maakte.
  4. St. Vincent. Helaas kwam ik na het beginstuk aanwaaien en heb ik een paar knallers gemist. Maar los daarvan zag ik een sterk en veelzijdig optreden, dat voor mij werd gedragen door de songs van het ijzersterke All Born Screaming.
  5. Royel Otis. Is dit dan onze nieuwe indie darling? Indrukwekkend hoe veel meezingers en meedansers ze in korte tijd hebben gemaakt.
  6. Paolo Nutini. Vrijwel dezelfde show als op DTRH vorig jaar, dus het verrassende was er voor mij wel vanaf. Zijn stem is soulvol met een bereik van jewelste en zo’n veelzijdige begeleidende band wil ik vaker zien
  7. Jockstrap. Verrassing voor mij. Ken een aantal nummers van ze, maar wat heeft zij een goede stem?!?! Ook knap hoe veel hij tegelijk aan het regelen is op zijn keys en synths. Veel genres door elkaar en gemiddeld genomen was het gewoon volledig aan in de two.
  8. St Paul & the Broken Bones. Lekkere setlist, vol soul vibes. Het stond hier best leeg, wat ik echt niet begrijp?
  9. BADBADNOTGOOD. Goodgoodverynice. Vooral het einde van de set was heerlijk opzwepende jazz.
  10. Néomí. Ik had op dit slot héél graag Julie Byrne gezien, maar heb zeker genoten van Néomí. Sommige nummers leek het alsof ik naar Phoebe Bridgers stond te luisteren. Oftewel: kippenvel.
  11. Amyl & the Sniffers. Goede punk, feministisch rammen. Helaas zat er te weinig energie meer in mij om een moshpit in te stappen.
  12. The Haunted Youth. Al vaker gezien, maar ze stellen nooit teleur en hun stage presence groeit ook elke keer. Veel huilende mensen gezien buiten de stage.
  13. Viagra Boys. Altijd raar en leuk deze band. Instrumentaal vind ik dit zo’n heerlijke band. Ik pleit altijd voor meer blaasinstrumenten in random bands en hoe zij de saxofoon inzetten is voor mij genieten. Minpuntje is dat mijn enkel deels is gesneuveld in deze moshpit.
  14. Mildlife. Mooi, zat goed in elkaar en was onder de indruk hoe ze hun stem en instrumenten combineerden
  15. Merol. Love Merol.

Andere dingetjes die het vermelden waard zijn.
  • Wat is het terrein toch prachtig en daarnaast ook nog eens geweldig aangekleed met verlichting en kunstinstallaties.
  • Weer genoten van het publiek en de relaxte sfeer op camping. Wij hadden hele fijne buren en er heeft volop ruilhandel in eten, koffie, zout, stoeltjes, tafeltjes etc plaatsgevonden.
  • Voortbortdurend op het bovenstaande punt: Ik heb dus ook nooit/nauwelijks last van praters/irritante mensen op BKS. Herken me ook totaal niet in die geluiden. Misschien komt het omdat ik vroeg op een goede plek sta bij de optredens waar ik mijn ticket voor koop? En je kan altijd iemand aanspreken die écht irritant is. (dit hebben wij al vaker gedaan op bijv DTRH, maar nog nooit op BKS meen ik mij te herinneren).
  • Ik kwam 2 van de Minyo Crusaders in de nacht en heb nog even in mijn beste/slechtste (streep door wat niet van toepassing is) Japans met ze kunnen praten. Zo heeft Duolingo toch nog zin. (kon helaas niet bij hun optreden zijn vanwege clash, maar een paar van onze groep waren er wel)
  • Het badhuis op de camping mag wel x2. Vrouwen stonden de hele ochtend echt lang in de rij en bij de mannen was 60% van de douches heel het weekend ijs en ijskoud. Dit is niet echt het weekend voor mij om iceman te gaan spelen.
  • De casbah. Die stage is groter gemaakt, maar nog leek nog steeds elke keer overvol.
  • Dit weekend nauwelijks op the Floor geweest (er stond zo veel moois geprogrammeerd), maar wel smakelijk gelachen om de stem van een geradbraakte St Paul op de zondag.
  • Omdat er zoveel moois geprogrammeerd stond heb ik amper gezeten. Mijn benen zijn me daar nu niet dankbaar voor.
 
Laatst bewerkt:
Het komt allemaal op mij over dat incidenten enorm worden opgeblazen. Terwijl gedrag dat hier door sommigen als verwerpelijk wordt gezien echt veel minder is dan vroeger. Je brak in de beginjaren van Lowlands zowat je poten over mensen die volledig laveloos op de grond lagen, met name op de camping. Ook was er meer asociaal gedrag zoals vernielingen, pissen in een hoek als de plaskruis wat te ver staat. Vergeleken daarmee lijkt BKS anno nu meer op de EO jongeren dag. Het BKS publiek is zowat het meest lieve en keurige publiek wat ik in al die jaren festival bezoek ben tegen gekomen. Net voor Osees een dronken man in de tent op de grond zien liggen, maar meer is me niet opgevallen. En nee, dat is niet omdat ik zelf de hele tijd onder invloed ben, al drink graag een biertje. Die ergernissen zeggen mijns inziens vooral iets over de afgenomen tolerantie voor afwijkend gedrag. Wat maak je je druk over wat lullende, zuipende en snuivende mensen alsof die je het hele weekend achterna lopen om je te ergeren? Zeg er wat van, ga ergens anders staan maar laat je humeur er vooral niet door verpesten.
 
Het komt allemaal op mij over dat incidenten enorm worden opgeblazen. Terwijl gedrag dat hier door sommigen als verwerpelijk wordt gezien echt veel minder is dan vroeger. Je brak in de beginjaren van Lowlands zowat je poten over mensen die volledig laveloos op de grond lagen, met name op de camping. Ook was er meer asociaal gedrag zoals vernielingen, pissen in een hoek als de plaskruis wat te ver staat. Vergeleken daarmee lijkt BKS anno nu meer op de EO jongeren dag. Het BKS publiek is zowat het meest lieve en keurige publiek wat ik in al die jaren festival bezoek ben tegen gekomen. Net voor Osees een dronken man in de tent op de grond zien liggen, maar meer is me niet opgevallen. En nee, dat is niet omdat ik zelf de hele tijd onder invloed ben, al drink graag een biertje. Die ergernissen zeggen mijns inziens vooral iets over de afgenomen tolerantie voor afwijkend gedrag. Wat maak je je druk over wat lullende, zuipende en snuivende mensen alsof die je het hele weekend achterna lopen om je te ergeren? Zeg er wat van, ga ergens anders staan maar laat je humeur er vooral niet door verpesten.
Maar de mensen die zich wel aan de regels houden moeten maar het onderspit delven van mensen die wel regels verbreken en asociaal gedrag vertonen. Dat is toch een beetje een omgekeerde wereld?

En mensen benoemen het toch juist hier omdat we geen zin hebben in al die oud-Lowlands taferelen die jij hier omschreef. Het is toch juist dat men het erger ziet worden op BKS in plaats van positiever?

Het is gewoon een combinatie van factoren die terug te zien is. En voor mij levert dat inderdaad irritaties op. Maar ook echt niet alleen het drugs gebruik, maar zoals ik hier al eerder had neergezet. Fucking Cooldown Café - Hey Baby horen bij een of andere Pita bar. Sure ik kan weglopen en weer naast een snuivende groep gaan zitten, maar als je meer van dat soort dingen hebt dan begint dat wel op te stapelen en zijn het geen incidenten meer. En ook praters kunnen echt je uit de beleving van een optreden halen, zoals Kesselman dat had met een Tamino.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
Die ergernissen zeggen mijns inziens vooral iets over de afgenomen tolerantie voor afwijkend gedrag. Wat maak je je druk over wat lullende, zuipende en snuivende mensen alsof die je het hele weekend achterna lopen om je te ergeren?
Dat is toch wat de omgekeerde wereld. De dingen die jij daar noemt zijn dingen die op een festival imo niet normaal (horen te) zijn.
 
Maar de mensen die zich wel aan de regels houden moeten maar het onderspit delven van mensen die wel regels verbreken en asociaal gedrag vertonen. Dat is toch een beetje een omgekeerde wereld?

En mensen benoemen het toch juist hier omdat we geen zin hebben in al die oud-Lowlands taferelen die jij hier omschreef. Het is toch juist dat men het erger ziet worden op BKS in plaats van positiever?

Het is gewoon een combinatie van factoren die terug te zien is. En voor mij levert dat inderdaad irritaties op. Maar ook echt niet alleen het drugs gebruik, maar zoals ik hier al eerder had neergezet. Fucking Cooldown Café - Hey Baby horen bij een of andere Pita bar. Sure ik kan weglopen en weer naast een snuivende groep gaan zitten, maar als je meer van dat soort dingen hebt dan begint dat wel op te stapelen en zijn het geen incidenten meer. En ook praters kunnen echt je uit de beleving van een optreden halen, zoals Kesselman dat had met een Tamino.
Het onderspit delven is nu precies die schromelijke overdrijving waar ik op doel. Je licht er een aantal zaken uit en doet net alsof elk optreden en je hele festival beleving verpest wordt door mensen die niet matchen met jouw waarden, normen en wereldbeeld. Ik zie geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat die Lowlands taferelen op BKS gaan terug keren.
Dat is toch wat de omgekeerde wereld. De dingen die jij daar noemt zijn dingen die op een festival imo niet normaal (horen te) zijn.
Jij bent daarin dan meer normerend dan ik. Dat mensen zich soms gedragen op een wijze die je niet past komt overal voor, dus ook op een popfestival. Hoe je er tegenover staat en er mee omgaat is je eigen keuze.
 
De meest laveloze festivalbezoeker die ik tegenkwam was de gitarist van La Femme, die amper een half uurtje na hun optreden over het terrein zwalkte. Die kon nauwelijks nog op z'n benen staan. Daar zaten heel wat glaasjes Bordeaux in..
 
Zoals eerder gezegd viel de "drugsoverlast" op BKS volgens mij best mee, maar dat het sommigen hier zo sterk is opgevallen illustreert wel dat er een verandering plaatsvindt in type bezoekers. Die verandering is niet zo radicaal als LL 2014 waar het in één jaar volstrekt kantelde van nadruk op muziekbeleving naar een missie om snuivend en slikkend een weekend te hakken, maar die verandering is er wel. En ik ben het met Indiaan eens dat dat primair het gevolg is van beleidskeuzes van BKS, niet van een veranderende maatschappij. BKS richt zich steeds meer op een ander publiek. Dat staat hen als eigenaar en investeerder volledig vrij, maar mensen mogen best zeggen dat ze daar teleurgesteld over zijn en het kennelijk meer opvallende drugsgebruik daarbij gebruiken als illustratie. En zoals ook als eerder gezegd, ik heb nog nooit iemand een leuker mens zien worden met coke op, dus ik vind meer cokeheads ook geen vooruitgang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs

Users who are viewing this thread