Best Kept Secret 2024

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.816
2.448
Wat een gelul zeg. Hoezo "verpest" je het voor anderen als iemand bv XTC neemt? Die lui staan met een gelukzalige glimlach helemaal op te gaan in de muziek. Die doen geen vlieg kwaad. Hoezo worden mensen vervelend door drugs? Hetzelfde met wiet. Die mensen zijn juist super chill. Het komt vrij bekrompen over.
Mensen die zoveel drugs(/of alcohol) op hebben dat ze steeds met hun zweetarm tegen je aan staan te dansen en dat blijkbaar zelf niet erg vinden of helemaal niet in de gaten hebben. Heel vervelend.

Heb zelf geen alcohol 'nodig' om het leuk te hebben, maar oh wat was ik weer blij met die cider- en cocktailbar gisteren. Verder dan de 'tikkeltje aangeschoten lachebek' ga ik meestal niet.
 

Falladain

Randprogramma
19 jan 2017
171
82
De festileaks-fora kunnen bijna gebruikt worden om een trend-analyse te doen van meningen over drugsgebruik over de jaren heen.

Dit jaar voor het eerst een dagje Best Kept Secret meegepakt - de zondag. Daardoor eigenlijk extra leuk doordat alles nog nieuw is. Qua terrein is er niks gelogen in ieder geval. Die hoort gewoon bij de beste van Nederland. Heerlijk die kunst, de natuur, het meertje, en de aankleding van de stages (Casbah, Muziekgieterij). Erg ruim aanbod aan eten, al is dat misschien wat te veel opgehypt (of, is DTRH wat underhyped, want veel verschil merkte ik niet). Gemêleerd publiek qua leeftijd, dat spreekt me ook altijd aan.

Ergens jammer, maar ik ben eigenlijk de hele dag op en neer gelopen van de ONE naar de TWO, waardoor ik misschien nét het unique verkooppunt van BKS heb gemist -- het ontdekken. Jockstrap speelde een erg strakke set wat echt heerlijk was om de dag mee in te komen. Warhaus al meerdere keren gezien, ook met deze tour (dus, gemiste kans ergens anders te kijken, I know, I know), maar het zag er weer strak uit. Daarna weer door naar The Haunted Youth, die er ook zin in hadden en goed speelden. Het nadeel hier was, voor mij althans, echt het publiek. We stonden niet eens heel ver achteraan, maar overal om me heen waren er mensen aan het praten, waardoor je er toch niet zo lekker inkomt, zeker bij de rustigere nummers. Viel me een beetje tegen, eigenlijk. Had ik júist bij BKS niet verwacht. Vervolgens naar DJVT, omdat mijn vriendin, hoe is het ook mogelijk, nog nooit eerder live heeft gezien. Dat is ook knap. Leuk dat ze nummers nu aan elkaar mixten, en eigenlijk ook wel een leuk intermezzo. Niet meer, niet minder. Tamino gezien. Was bang dat het dood zou vallen op de ONE, maar het pakte me toch goed, al kan dat komen doordat je zonder enige moeite vrijwel vooraan kon staan.

Vervolgens door naar PJ Harvey, waar ik wel wat van kende, maar door het forum toch wel hype voor had. Helaas werd dit concert voor mij een beetje verpest door het publiek. In het begin stond ik nog redelijk achteraan, maar nog wel in de tent, voor een stelletje waarvan de man echt lam was. Die waren luidruchtig aan het praten, om aan het eind van nummers bij het applaus heel erg hard "SAAAAIIIII" te roepen. Kom dan niet. Gelukkig werd het snel wat leger, waardoor we deze mensen achter ons konden laten, om meteen weer naast een koppel te komen staan die echt luidruchtig en continu aan het praten waren. Na een paar nummers heb ik, op, al zeg ik het zelf, een hele vriendelijke manier gevraagd of ze alsjeblieft iéts stiller konden zijn, waarop eigenlijk enkel "waarom dan, waarom dan" kwam. Echt, ik kan me gewoon niet voorstellen hoe iemand gewoon zo kan zijn. Daarna na een tijdje gelukkig nog meer naar voren gekund, waar het gelukkig stil was en ik er wél in kon komen. En, ik moet zeggen, het pakte me wel echt! Maar, al meer dan de helft van de show gemist, en ik wilde wat eerder weg voor een goede plek bij Justice, dus helaas. Justice zelf was echt lekker dansen. Maximalistisch als een gek, maar wat een show, wat een lichten en toch wel muziek. Op het eind nog een stukje Floating Points bekenen. Ook echt heel lekker, maar mijn rugpijn en vermoeidheid wonnen het, dus toen maar weggegaan.

Al bij al, zeker de moeite waard en voor herhaling vatbaar! Misschien dat festivals in het algemeen wat awareness kunnen doen over het niet praten bij concerten (op de schermen vóór ieder concert, bijvoorbeeld, waar nu de mediapartners vaak stonden). Zo heb je ook als bezoeker iets meer "houvast" om mensen zo nu en dan aan te spreken. En, ik hoor mensen over goede wandelschoenen tegen rugpijn; wat voor schoenen bedoelen jullie dan? Segmentje bergschoenen, of kan het ook hikers-schoenen zijn? En doet dat echt zoveel wonderen?
 

Mimi

Playlistbediener
4 jul 2023
23
39
Los van de mensen die oververhit naar buiten worden gedragen, en dan dus ook los van de mensen die kotsend in een alcohol coma naar buiten worden gedragen, kan je de impact van alcohol en drugs op de sfeer van een festival niet los van elkaar zien. Ik probeer als vrouw concerten en feestjes waar mensen stom dronken zijn zoveel mogelijk te vermijden en voel me ook onveilig bij groepen stomdronken mannen. De keren dat "joviale" mannen om me heen gingen hangen, net effe hun hand te laag op mn rug plaatsen om er langs te kunnen zijn helaas ontelbaar, dat iemand in mn borsten kneep is helaas ook al eejs gebeurd. En dan heb je nog de dronken mensen die luid schreeuwen, ruw door het publiek beuken voor een moshpit, of op je tenen gaan staan omdat ze niet meer recht kunnen lopen. Ook dit festival kwam er een groep joviale lekker gezellig beschonken mannen voor me staan die een gezellig praatje aan wilden knopen, waarvan ik aanvankelijk niet zeker was of het voor mij ook zo gezellig zou worden

Persoonlijk vind ik dus dat alcohol de invloed van het publiek sterker beïnvloed. Dronken mensen creëren een grote vaak negatieve impact op de omgeving, mensen aan de x of wiet zijn vaak lekker in zichzelf en van de muziek aan het genieten. Als concerten , feestjes en festivals weg bewegen van flink alcoholgebruik, dan voor mij graag

*Edit: maar gelukkig houden de meeste mensen het wel bij een paar gezellige drankjes, en dan is alcohol helemaal oke en ook gezellig ❤️. Net als met rokers en praters, lekker met mate en hou rekening met de rest
 
Laatst bewerkt:

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.556
5.400
Wel vind ik het een beetje krom om te zeggen dat mensen die praten over "bijnemen" en dergelijke verstorend zijn terwijl er schijnbaar niet zoveel mis is met mensen die om de haverklap door het hele publiek heen moeten beuken om meer bier te halen.
O dat vind ik ook irritant hoor, heb ik ook echt wel eerder omschreven als irritaties bij concerten. Maar als morgen iedereen carnavalelsk dronken is op BKS dan vind ik dat ook irritant. Maar de irritaties die hier eerder werden omschreven ging daar niet over, het ging over sleuteltjes pakken, dat was het onderwerp. En blijkbaar hebben heel veel mensen daar moeite mee als iemand dat benoemd, en het wordt nooit verder geargumenteerd dan "ja maar alcohol". Omdat de argumenten anders gewoonweg niet aanwezig is.

En ik snap best wel eens een keer iets willen proberen, maar dan moet je niet verwachten dat iedereen het maar goed en normaal vinden. En voor mij is het persoonlijk een extra irritatie omdat ik van heel dichtbij heb gezien wat het met mensen kan doen. Dus ik kan me daarom ook heel erg moeilijk bij neerleggen om er met een leef en laat leven mentaliteit erbij neer te leggen.
 

Mup

Playlistbediener
9 jun 2023
5
2
We kunnen wel concluderen dat de festivals nog steeds een afspiegeling van de maatschappij zijn. De verhuftering qua gedrag, het gestegen drugsgebruik sinds Covid: het komt op een festival ook allemaal voorbij. En waar harddrugsgebruik vroeger misschien meer aan de dance-festival werd toegekend, is dit nu wellicht 'normaler' geworden en kom je het dus ook op BKS tegen.

Het ligt wat mij betreft dus niet zozeer aan BKS, maar aan de maatschappij. Het valt me trouwens ook op dat sinds Covid de security steeds slechter is geworden, ik heb dit weekend meerdere malen gewoon blikken bier mee naar binnen kunnen nemen zonder dat ik daar echt goed op gecontroleerd werd. Wellicht dat dit ook niet helpt, want hierdoor kan je inderdaad meerdere rotzooi mee naar binnen nemen.

Tot slot: Justice was echt met kop en schouders de beste van het weekend! ✝️
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle

rubenv

Campingartiest
11 okt 2023
88
67
Is crystal castles headliner waardig? Weet niet of ze zo groot zijn, hun maandelijkse luisteraars zijn wel flink.(maar dat hoeft niets te zeggen)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.556
5.400
We kunnen wel concluderen dat de festivals nog steeds een afspiegeling van de maatschappij zijn. De verhuftering qua gedrag, het gestegen drugsgebruik sinds Covid: het komt op een festival ook allemaal voorbij. En waar harddrugsgebruik vroeger misschien meer aan de dance-festival werd toegekend, is dit nu wellicht 'normaler' geworden en kom je het dus ook op BKS tegen.

Het ligt wat mij betreft dus niet zozeer aan BKS, maar aan de maatschappij. Het valt me trouwens ook op dat sinds Covid de security steeds slechter is geworden, ik heb dit weekend meerdere malen gewoon blikken bier mee naar binnen kunnen nemen zonder dat ik daar echt goed op gecontroleerd werd. Wellicht dat dit ook niet helpt, want hierdoor kan je inderdaad meerdere rotzooi mee naar binnen nemen.

Tot slot: Justice was echt met kop en schouders de beste van het weekend! ✝️
Ik denk wel dat het met de type boekingen te maken hebben hoor. Zonder Disclosure en Justice en Kiki etc en De Jeugd etc. is het wel minder denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle

altjesper

Playlistbediener
15 jun 2023
5
6
Is crystal castles headliner waardig? Weet niet of ze zo groot zijn, hun maandelijkse luisteraars zijn wel flink.(maar dat hoeft niets te zeggen)
Denk na de controversie van Ethan n.a.v. de expose van Alice, deze groep, zelfs met Edith, niet snel meer gaat touren of muziek gaat uitbrengen.

Maar ik zou Alice Glass in de Secret of misschien Two wel kunnen waarderen!
 

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
647
715
Alweer enigszins bijgekomen van m'n 2de BKS en m'n 1ste weekendfestival alleen (als bezoeker) en ik heb n ontzettend goed weekend gehad!
Het voordeel is dat ik m'n eigen route kon bepalen en daardoor heb ik nog nooit zoveel (volledige) optredens gezien, het nadeel voor mij was dat ik met niemand meteen m'n ervaring en emoties kon delen, zeker bij optredens die (onverwacht) behoorlijk binnen kwamen zoals bij Infinity Song, The Haunted Youth en PJ Harvey.
Mistte ook wel n beetje de ochtendgezelligheid 's morgens op de camping: eitjes bakken, koffie maken en gezellig nakletsen met de groep.
Maar ik heb me prima vermaakt!

Mijn top 10:
1. St. Vincent / PJ Harvey
(Zijn niet te vergelijken, allebei fantastisch)
3. Infinity Song
4. The Haunted Youth
5. Slowdive
6. Mannequin Pussy
7. Osees
8. La Femme
9. Lézard
10. Royel Otis
Verder nog veel mooie dingen gezien: Paolo Nutini, Grace Cummings, Paris Paloma, Néomi, Ali en de Mysterines in de Muziekgieterij.

Het terrein is als festivallocatie fantastisch, heb ontzettend veel gelopen tussen Two en de Secret, heb blaren op m'n tenen dus wandelschoen-tips zijn meer dan welkom!

Ook veel bij de Muziekgieterij-stage geweest. Daar was het geregeld behoorlijk vol. Deze stage geeft me weer Misty Fields kriebels (kijk ik ook weer ontzettend naar uit).

Ik bezoek al 32 jaar festivals en in die jaren is er veel veranderd, ikzelf word natuurlijk ouder en sta anders in het leven (van zelf twintiger naar moeder van twintigers). De maatschappij is veranderd en daardoor ook de manier van beleving van een festival denk ik met als grote omslagpunt de coronajaren.
Ik hoop in ieder geval nog jaren festivals te mogen en kunnen bezoeken maar het wordt toch wel lastiger om iets te vinden wat nu bij me past, BKS komt daar als groter festival het dichtst bij in de buurt.
Ik hoop volgend jaar ook nog! ☺️
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.178
533
Als ik de discussie zo lees lijkt het net alsof dit weekend één groot coke en pillen Sodom en Gomorrah was. Volgens mij viel dat reuze mee. Was een keer bij DJ Shadow in London en daar gingen de pillen en witte sleutels echt massaal rond (denk dat 90% van het publiek iets nam), maar dit weekend heb ik zelf niets gezien en heb ook totaal geen last gehad van doorgesnoven volk.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.178
533
"Het terrein is als festivallocatie fantastisch, heb ontzettend veel gelopen tussen Two en de Secret, heb blaren op m'n tenen dus wandelschoen-tips zijn meer dan welkom!"

Waarschijnlijk vloeken in de wandelkerk, maar gewoon een goed paar hardloopschoenen. Stuk comfortabeler en je hebt geen stevige wandelschoenen nodig op dat totaal vlakke en veilige terrein..
 

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
158
353
"Het terrein is als festivallocatie fantastisch, heb ontzettend veel gelopen tussen Two en de Secret, heb blaren op m'n tenen dus wandelschoen-tips zijn meer dan welkom!"

Waarschijnlijk vloeken in de wandelkerk, maar gewoon een goed paar hardloopschoenen. Stuk comfortabeler en je hebt geen stevige wandelschoenen nodig op dat totaal vlakke en veilige terrein..

Vlak en veilig?! Heb je dat “grind”pad naar het badhuis wel eens getrotseerd als je om 0500 naar de wc moest? Kunnen ze wel zo’n Red Bull extreme sports evenement omheen organiseren.
 

dfrvanloon

Randprogramma
9 jun 2022
103
179
Waarschijnlijk vloeken in de wandelkerk, maar gewoon een goed paar hardloopschoenen. Stuk comfortabeler en je hebt geen stevige wandelschoenen nodig op dat totaal vlakke en veilige terrein..
Als fanatieke hardloper kan ik bevestigen dat dit echt goed werkt. Vervang even de zolen en dan kunnen ze zeker nog wat festivalweekenden mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cootje

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
340
283
Als ik de discussie zo lees lijkt het net alsof dit weekend één groot coke en pillen Sodom en Gomorrah was. Volgens mij viel dat reuze mee. Was een keer bij DJ Shadow in London en daar gingen de pillen en witte sleutels echt massaal rond (denk dat 90% van het publiek iets nam), maar dit weekend heb ik zelf niets gezien en heb ook totaal geen last gehad van doorgesnoven volk.
Dat is ook mijn ervaring. Op dat gebied vond ik BKS veruit het braafste festival. Op een dancefestival is dat veel meer het geval. En dan staan veel mensen heel blij te kijken, te spacen of elkaar te omarmen. Ik ga al 30 jaar naar festivals en ik heb me er nooit aan gestoord. Coke snuivende types associeer ik ook niet bij dit soort "blije" festivals. Die zullen er zijn maar met die mensen hoef je geen contact te hebben. Ik zie op festivals altijd vrolijke en blije mensen. Ik heb bv nog nooit op een festival een opstootje gezien of dat de security moest ingrijpen. De sfeer is altijd goed.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
712
434
Alweer enigszins bijgekomen van m'n 2de BKS en m'n 1ste weekendfestival alleen (als bezoeker) en ik heb n ontzettend goed weekend gehad!
Het voordeel is dat ik m'n eigen route kon bepalen en daardoor heb ik nog nooit zoveel (volledige) optredens gezien, het nadeel voor mij was dat ik met niemand meteen m'n ervaring en emoties kon delen, zeker bij optredens die (onverwacht) behoorlijk binnen kwamen zoals bij Infinity Song, The Haunted Youth en PJ Harvey.
Mistte ook wel n beetje de ochtendgezelligheid 's morgens op de camping: eitjes bakken, koffie maken en gezellig nakletsen met de groep.
Maar ik heb me prima vermaakt!

Mijn top 10:
1. St. Vincent / PJ Harvey
(Zijn niet te vergelijken, allebei fantastisch)
3. Infinity Song
4. The Haunted Youth
5. Slowdive
6. Mannequin Pussy
7. Osees
8. La Femme
9. Lézard
10. Royel Otis
Verder nog veel mooie dingen gezien: Paolo Nutini, Grace Cummings, Paris Paloma, Néomi, Ali en de Mysterines in de Muziekgieterij.

Het terrein is als festivallocatie fantastisch, heb ontzettend veel gelopen tussen Two en de Secret, heb blaren op m'n tenen dus wandelschoen-tips zijn meer dan welkom!

Ook veel bij de Muziekgieterij-stage geweest. Daar was het geregeld behoorlijk vol. Deze stage geeft me weer Misty Fields kriebels (kijk ik ook weer ontzettend naar uit).

Ik bezoek al 32 jaar festivals en in die jaren is er veel veranderd, ikzelf word natuurlijk ouder en sta anders in het leven (van zelf twintiger naar moeder van twintigers). De maatschappij is veranderd en daardoor ook de manier van beleving van een festival denk ik met als grote omslagpunt de coronajaren.
Ik hoop in ieder geval nog jaren festivals te mogen en kunnen bezoeken maar het wordt toch wel lastiger om iets te vinden wat nu bij me past, BKS komt daar als groter festival het dichtst bij in de buurt.
Ik hoop volgend jaar ook nog! ☺️
Ik heb sinds eind vorig van die echt wat lompere bergschoenen en dat beviel me wel goed dit jaar op BKS, ik had net wat extra ondersteuning voor mijn voeten en enkels. Maar wellicht dat goede hardloopschoenen ook al helpen. Hiervoor deed ik het op Dr Martens of op Vans dus veel slechter dan dat kan het ook eigenlijk niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cootje en selurxela

Kesselman

Geliefde act
7 dec 2015
1.300
816
Mijns inziens niet triester dan alcohol drinken, gaan we dat ook 'verbieden'?
klinkt misschien gek, maar stel je dat eens voor.
bks zonder alcohol.
zou wellicht een aantal problemen oplossen.
geen coke- gebruikers meer(volgens mij doet niemand nuchter coke)
geen dronken gelul door de optredens
minder rokers in de tenten.(veel mensen roken als ze dronken zijn)
minder feestende mensen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: jopkins

Gebruikers die dit onderwerp bekijken