Best Kept Secret 2024

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
722
453
Ik vind iets als de Spar nog wel een beetje een soort heikneuterige campingwinkelcharme hebben maar dat heeft de Lidl natuurlijk niet. Overigens voelt de Bud én Jupiler branding ook een beetje too much. Dat voelt een stuk meer sellout dan als je 1 van de 2 had. Is allebei ook van AB Inbev dus ik snap ook niet zo goed dat ze hun eigen boodschap zo vertroebelen.
 

Frostie_999

Playlistbediener
13 jun 2022
6
37
Dat verwijzen naar alcohol blijft gewoon een excuus om kritiek op drugsgebruik proberen weg te wuiven. Prima dat je kritiek op alcohol hebt, maar gek genoeg krijgt men die kritiek alleen maar als er druggebruik bekritiseerd wordt.

En doe niet of drugsgebruikers allemaal zo gezellig zijn. Genoeg mensen irriteren zich hier aan, ook al eerder in het Lowlands topic bijv. Het was fijn dat dat publiek niet bij BKS aanwezig was, en dan is het gewoon ook jammer om het hier ook weer naar boven zien te borrelen. Daarnaast ben je ook mede verantwoordelijkheid aan de criminaliteit en alles wat er bij komt kijken.
Dit geeft maar weer aan hoe normaal het word gevonden om alcohol te drinken. Terwijl het evengoed een drug is.
Ik gebruik overigens geen van beide, en kan enkel spreken van ervaringen die ik heb achter de bar en bij concerten/festivals.
 

breadant

Randprogramma
7 feb 2023
149
217
Dat geld voor alles. Maar ik moet zeggen dat ik met iemand een biertje heb niet zo vaak hoor dat ieder gesprek over alcohol moet gaan. Ik heb dit weekend verschillende gesprekken gehoord over "wat heb jij gebruikt?" als opening van een gesprek. Zeer naar (gezien ik een verslaafde vader heb gehad) irriteer ik me daar echt kapot aan. Ik vind drugsgebruikers vaak zo eencellig overkomen net alsof ze over niks anders kunnen praten dan over hun drugsgebruik.
Maar zegt dat niet vooral hoezeer alcohol ingeburgerd is? Dat het bijna als vanzelfsprekendheid gezien wordt dat je alcohol drinkt.
(Waarbij overigens de afgelopen jaren best een flinke kentering gaande is, merk ik in ieder geval in mijn omgeving; het is steeds normaler om niet of minder te drinken)
 
  • Leuk
Waarderingen: daily en davadude

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
1.016
169
Zoals voor alles geldt: met mate. En alcohol is de facto een harddrug, alleen sociaal geaccepteerd.
Er gaan geen mensen dood bij het maken en vervoeren van alcohol. En of tijdens het erbij betrokken zijn in elke andere rol. Hard drugs gebruiken is bloed aan je handjes hebben....nooit gedacht dat ik dit als n diacussie zou zien op dit forum, maar het kenmerkt n beetje het nieuwe gezicht van BKS.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
722
453
Wij stonden dit jaar trouwens naast een erge fijne man met een pinguin radio shirt en zijn zoon op de camping! Nogmaals bedankt voor de koffie zondagochtend mocht je dit lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekebakker

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
352
317
Mijn eerste BKS is een feit. Ik heb een heerlijk weekend gehad. Ik heb DTRH en Lowlands als vergelijkingsmateriaal. Een paar observaties.
- Het publiek is duidelijk tammer en wat degelijker.
- Het nachtprogramma kan echt vele malen beter.
- Twee flutheadliners. Disclosure was een regelrechte aanfluiting. De slechtste hoofdact die ik ooit zag denk ik. Paolo Nutini, een sympathieke gozer maar zo gezapig.
- Zondag om 00.30 alles klaar. Kom op zeg.
- The Secret staat totaal ver van alles. Als er overlap is met iets in The Two mis je gewoon veel. Soms gekozen om maar iets te laten schieten vanwege de afstand.
- Goed eten, leuke zitplekken en aankleding.
- Veel bandjes leken op standje 70-80% te blijven hangen. Niet alles werd gegeven.

Ik heb qua muziek veel gezien wat ik wilde zien. The Osees had ik willen zien maar ik had echt geen zin weer helemaal naar The Two te lopen. Ik deed dat wel bij The Armed maar daar kwam ik totaal niet in.

Top 10:

1) PJ Harvey
2) Justice
3) Slowdive
4) Grace Cummings
5) St Vincent
6) Merol
7) Sofia Kourtesis
8) The Mysterines
9) Bambii
10) Jockstrap

Ik had eigenlijk geen zin in Merol maar dat bleek een positieve verrassing. Echt een leuke show met dansers etc. Bambii tijdens de zaterdagnacht was een fijne set. The Mysterines hebben een dijk van een zangeres maar ze leken er geen zin in te hebben. Toch goed want wat een strot heeft die vrouw. Waarom ze zo ongeïnteresseerd erbij stonden, is me een raadsel.

Verder wat dingen gezien die in reviews goed werden gewaardeerd. Royal Otis, geen scherp randje, brave niets aan de hand muziek. Ene oor in, het andere eruit. Tramhaus: ze speelden goed maar de nummers leken wel erg op elkaar.

Vincent Staples vond ik wel erg karig. Alleen op het podium zonder visuals of instrumenten. Wel goed, niet afgekeken.

Amy and the Sniffers: eindelijk iemand die tekeer gaat op het podium (meer energieke frontmannen en en vrouwen graag) .
St Paul and the Broken Bones: heerlijke muziek. Fijn begin van de eerste dag.

En soms maak je keuzes die achteraf niet goed hebben uitgepakt. Ik koos voor Slow Pulp want The Haunted Youth had ik al 2x gezien. Ik had die toch beter kunnen gaan zien want Slow Pulp was wel erg tam en ingetogen. Als je al zware poten hebt na 2 dagen festival, is dat een uitputtingsslag.

Mijn must see op de vrijdag was English Teacher. Een sterk album uitgebracht maar het optreden kakte al snel in. Het tempo ging omlaag en de energie zoog weg. We vonden dat allemaal en liepen teleurgesteld weg.

Nog nadenken of ik er volgend jaar weer bij ben. Qua muziek hit and miss (met name hoofdact en programmering The One), een karig nachtprogramma en een wat tam publiek. Maar dat kan ook door de acts komen die niet altijd uitnodigen om echt uit je dak te gaan.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Dit geeft maar weer aan hoe normaal het word gevonden om alcohol te drinken. Terwijl het evengoed een drug is.
Ik gebruik overigens geen van beide, en kan enkel spreken van ervaringen die ik heb achter de bar en bij concerten/festivals.
Maar het gaat toch helemaal niet over alcohol. Mensen ergeren zich aan de sleuteltjes figuren, en niet aan iemand die uit een plastic beker wat drinkt. Leuk hoor dat je een keer in de bar iets anders gezien hebt, maar daar vroeg helemaal niemand naar plus je ziet niet wat voor desastreuze gevolgen het kan hebben voor die mensen thuis. Sure alcohol is kut, maar 10.000 andere dingen zij nook kut. Maar altijd bij deze discussie doet men er alles aan om zich maar te verschuilen achter alcohol om daarmee de kritiek op drugs onder het tapijt te vegen. Alcohol hadden we overigens ook niet hadden toegestaan als ze het morgen zouden uitvinden.

Drugs is gewoon slecht, mensen worden ook gewoon door drugs vervelend, is hier ook meermaals aangegeven. Niet alleen door mij, ik zie het zelfs op andere fora ook mensen die praten over sleuteltjes. Dus heel het leef en laat leven gaat niet meer op, want je verpest er andere mensen hun beleving ook mee. Dat jij zo nodig moet gebruiken, ga je gang hoor. Maar verpest het dan niet voor anderen. De "drugsgebruiker" past net zo goed niet bij de BKS settings zoals een Lidl dat eveneens niet hoort.
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
352
317
Wat een gelul zeg. Hoezo "verpest" je het voor anderen als iemand bv XTC neemt? Die lui staan met een gelukzalige glimlach helemaal op te gaan in de muziek. Die doen geen vlieg kwaad. Hoezo worden mensen vervelend door drugs? Hetzelfde met wiet. Die mensen zijn juist super chill. Het komt vrij bekrompen over.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Wat een gelul zeg. Hoezo "verpest" je het voor anderen als iemand bv XTC neemt? Die lui staan met een gelukzalige glimlach helemaal op te gaan in de muziek. Die doen geen vlieg kwaad. Hoezo worden mensen vervelend door drugs? Hetzelfde met wiet. Die mensen zijn juist super chill. Het komt vrij bekrompen over.
Ik heb helemaal geen zin om mensen om de haverklap horen te praten ook hun verslaving die ze blijkbaar niet kunnen verbergen. Ik heb geen zin om je voor mijn neus te zien kaakschaatsen. Ik heb geen behoefte om je ogen ook je romp te zien rollen, ik heb geen behoefte aan mensen die onderverkoeld of niet gehydrateerd naar buiten worden gevoerd, ik hoef niet perse te weten dat je "hard gaat", ik hoeft niet perse te weten wanneer je gaat bij pakken.

Het is juist bekrompen om te denken dat het geen invloed heeft en enkel maar positiviteit bevat. Want dat was gewoon onzin, en dat wordt blijkbaar door meerdere mensen zo ervaren. Toen BKS in opmars kwam hoorde ik nooit mensen hier over klagen. En nu lees ik het op meerdere fora terug inclusief dat ze steeds meer gaan twijfelen of BKS wel de juiste richting op gaat. Een zelfde discussie die Lowlands eerder heeft doorgemaakt met de shift naar het nachtpubliek. Het is wel degelijk te merken, dus doe maar niet of het niet zo is.
 

Strandtent

Randprogramma
15 mrt 2016
137
171
Wat een gelul zeg. Hoezo "verpest" je het voor anderen als iemand bv XTC neemt? Die lui staan met een gelukzalige glimlach helemaal op te gaan in de muziek. Die doen geen vlieg kwaad. Hoezo worden mensen vervelend door drugs? Hetzelfde met wiet. Die mensen zijn juist super chill. Het komt vrij bekrompen over.
Ik vind het niet prettig als mensen in het publiek wiet roken. Word er niet echt goed van.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
722
453
Ik denk dat er in deze discussie ook wel even onderscheid gemaakt moet worden tussen coke en andere "hard" drugs. Bovendien vind ik mensen die (te) veel drinken even irritant op een festival als mensen die aan de coke gaan, maar op een festival is het doorgaans wat moeilijker om je kneiter lam te zuipen (is sommige mensen alsnog aardig goed gelukt) terwijl coke natuurlijk heel snel van 0-100 is.

Wel vind ik het een beetje krom om te zeggen dat mensen die praten over "bijnemen" en dergelijke verstorend zijn terwijl er schijnbaar niet zoveel mis is met mensen die om de haverklap door het hele publiek heen moeten beuken om meer bier te halen.

Los daarvan zijn andere drugs dan alcohol en wiet, en in het bijzonder cocaine, natuurlijk onetischer vanwege de productie en distributie processen en de hoeveelheid mensenleed die daarbij komt kijken. Je kunt je helemaal naar de verdoemenis zuipen met trappistenbier maar dan is het in ieder geval wel op een relatief heilzame manier gebrouwen. Dat kun je van coke nooit zeggen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.447
7.440
Wel vind ik het een beetje krom om te zeggen dat mensen die praten over "bijnemen" en dergelijke verstorend zijn terwijl er schijnbaar niet zoveel mis is met mensen die om de haverklap door het hele publiek heen moeten beuken om meer bier te halen.
Volgens mij zijn beide irritant en wordt er ook over beide evenredig veel geklaagd.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
263
81
Kijk naar Awakenings van vorig jaar. Drie doden (lang onder de pet gehouden) en drie dagen lang oud en nieuw diensten in het Elisabeth. Alle festivals, ook BKS, liggen nu onder een vergootglas.

Zelf 8 jaar geleden gestopt met alcohol. Beste besluit ook.

Terug naar BKS ondanks voor mij waardeloze Headliners was het weer een top weekend.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Tobuzzter

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.184
3.126
Wat een gelul zeg. Hoezo "verpest" je het voor anderen als iemand bv XTC neemt? Die lui staan met een gelukzalige glimlach helemaal op te gaan in de muziek. Die doen geen vlieg kwaad. Hoezo worden mensen vervelend door drugs? Hetzelfde met wiet. Die mensen zijn juist super chill. Het komt vrij bekrompen over.
Mensen die zoveel drugs(/of alcohol) op hebben dat ze steeds met hun zweetarm tegen je aan staan te dansen en dat blijkbaar zelf niet erg vinden of helemaal niet in de gaten hebben. Heel vervelend.

Heb zelf geen alcohol 'nodig' om het leuk te hebben, maar oh wat was ik weer blij met die cider- en cocktailbar gisteren. Verder dan de 'tikkeltje aangeschoten lachebek' ga ik meestal niet.
 

Falladain

Randprogramma
19 jan 2017
206
210
De festileaks-fora kunnen bijna gebruikt worden om een trend-analyse te doen van meningen over drugsgebruik over de jaren heen.

Dit jaar voor het eerst een dagje Best Kept Secret meegepakt - de zondag. Daardoor eigenlijk extra leuk doordat alles nog nieuw is. Qua terrein is er niks gelogen in ieder geval. Die hoort gewoon bij de beste van Nederland. Heerlijk die kunst, de natuur, het meertje, en de aankleding van de stages (Casbah, Muziekgieterij). Erg ruim aanbod aan eten, al is dat misschien wat te veel opgehypt (of, is DTRH wat underhyped, want veel verschil merkte ik niet). Gemêleerd publiek qua leeftijd, dat spreekt me ook altijd aan.

Ergens jammer, maar ik ben eigenlijk de hele dag op en neer gelopen van de ONE naar de TWO, waardoor ik misschien nét het unique verkooppunt van BKS heb gemist -- het ontdekken. Jockstrap speelde een erg strakke set wat echt heerlijk was om de dag mee in te komen. Warhaus al meerdere keren gezien, ook met deze tour (dus, gemiste kans ergens anders te kijken, I know, I know), maar het zag er weer strak uit. Daarna weer door naar The Haunted Youth, die er ook zin in hadden en goed speelden. Het nadeel hier was, voor mij althans, echt het publiek. We stonden niet eens heel ver achteraan, maar overal om me heen waren er mensen aan het praten, waardoor je er toch niet zo lekker inkomt, zeker bij de rustigere nummers. Viel me een beetje tegen, eigenlijk. Had ik júist bij BKS niet verwacht. Vervolgens naar DJVT, omdat mijn vriendin, hoe is het ook mogelijk, nog nooit eerder live heeft gezien. Dat is ook knap. Leuk dat ze nummers nu aan elkaar mixten, en eigenlijk ook wel een leuk intermezzo. Niet meer, niet minder. Tamino gezien. Was bang dat het dood zou vallen op de ONE, maar het pakte me toch goed, al kan dat komen doordat je zonder enige moeite vrijwel vooraan kon staan.

Vervolgens door naar PJ Harvey, waar ik wel wat van kende, maar door het forum toch wel hype voor had. Helaas werd dit concert voor mij een beetje verpest door het publiek. In het begin stond ik nog redelijk achteraan, maar nog wel in de tent, voor een stelletje waarvan de man echt lam was. Die waren luidruchtig aan het praten, om aan het eind van nummers bij het applaus heel erg hard "SAAAAIIIII" te roepen. Kom dan niet. Gelukkig werd het snel wat leger, waardoor we deze mensen achter ons konden laten, om meteen weer naast een koppel te komen staan die echt luidruchtig en continu aan het praten waren. Na een paar nummers heb ik, op, al zeg ik het zelf, een hele vriendelijke manier gevraagd of ze alsjeblieft iéts stiller konden zijn, waarop eigenlijk enkel "waarom dan, waarom dan" kwam. Echt, ik kan me gewoon niet voorstellen hoe iemand gewoon zo kan zijn. Daarna na een tijdje gelukkig nog meer naar voren gekund, waar het gelukkig stil was en ik er wél in kon komen. En, ik moet zeggen, het pakte me wel echt! Maar, al meer dan de helft van de show gemist, en ik wilde wat eerder weg voor een goede plek bij Justice, dus helaas. Justice zelf was echt lekker dansen. Maximalistisch als een gek, maar wat een show, wat een lichten en toch wel muziek. Op het eind nog een stukje Floating Points bekenen. Ook echt heel lekker, maar mijn rugpijn en vermoeidheid wonnen het, dus toen maar weggegaan.

Al bij al, zeker de moeite waard en voor herhaling vatbaar! Misschien dat festivals in het algemeen wat awareness kunnen doen over het niet praten bij concerten (op de schermen vóór ieder concert, bijvoorbeeld, waar nu de mediapartners vaak stonden). Zo heb je ook als bezoeker iets meer "houvast" om mensen zo nu en dan aan te spreken. En, ik hoor mensen over goede wandelschoenen tegen rugpijn; wat voor schoenen bedoelen jullie dan? Segmentje bergschoenen, of kan het ook hikers-schoenen zijn? En doet dat echt zoveel wonderen?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken